Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Slangeløst mysterium....

Slangeløst mysterium.... #1963668 26/05/2015 12:23
211 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hei,

Da har jeg omsider byttet ut mine slanger med slangeløst oppsett, og hadde i helga mitt første ritt slangeløst.. Har DT felger med RaRa og RoRo i 29".
Hang med de første 10km som var en blanding av motbakker og terreng, men når jeg kom ut på grusveien så merket jeg etterhvert at lufta i bakhjulet var borte. Jaja, min uvitenhet gjorde at jeg hadde tatt med meg en liten håndpumpe(mest for syns skyld), og ikke patronene ettersom det å bli luft-tom ikke var et alternativ noe lengre tenkte jeg..
Så feil kan man ta! Fikk omsider luft i dekket, og startet på igjen. Så ble det tomt igjen... På ny frem med pumpa, begynte å kjenne på syre i "pumpe"arma... Kom meg på sykkelen og dro i vei, for så å bli tom igjen!!! Thats it! DNF. men så kommer det merkelige. Pumpet opp igjen dekket, og syklet asfalt raskeste veien til mål(ca 10km), uten å miste noe luft i dekket??
Noen som har noen tips til hva dette kan skyldes?
Nå har det gått 3 dager siden hendelsen, og dekket er fortsatt peise tett.
KAn hjulet glippe fra felgen hvis det er for mye luft i dekket? er det forskjell på god og dårlig "guffe"? Har Stans No tubes pr i dag. Fylte på med Conti sin guffe når jeg kom hjem, ikke vært noe sig etter det.

Hilsen
Ronny
Re: Slangeløst mysterium.... [Re: 211] #1963678 26/05/2015 13:00
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Det trengte kanskje noen forsøk på å tette ordentlig. Ganske vanlig det. Derfor bør man montere slikt i god tid før ritt, samt få syklet skikkelig på det før start.

Husk forøvrig at slangeløst oppsett heller ikke er punkteringsfritt.
Dekkene kan lekke/prumpe luft. Eller du kan få rift i dekket som ikke tetter med en gang, eller i det hele tatt.
Slange og patron må med, alltid.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Slangeløst mysterium.... [Re: 211] #1964123 27/05/2015 10:38
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Tenkte også på at du muligens hadde såkalte dekkprump eller ""tire burp/fart". Det kommer av at dekket ikke sitter skikkelig på og ikke er forseglet godt nok. Når du kommer i en sving så er påkjenningen på dekket så stort at du løfter dekkanten fra felgen og det høres ut som om noen promper eller raper. I kampens hete kan mange slike i små doser overhøres og dekket flater helt ut tilslutt.

Som Sykkeløyvind sier: Du bør definitivt sette opp sykkelen slangeløst og prøve en 40-80km før du slår fast at dekket sitter som det skal. Noen kombinasjoner av felger og dekk vil heller aldri sitte skikkelig. Forrige sett med slangeløst jeg syklet ble aldri bra før jeg byttet fremhjul og bakhul. Samme dekk, samme felg. Merkelig nok.

Re: Slangeløst mysterium.... [Re: sykkeloyvind] #1964741 28/05/2015 12:18
211 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: sykkeloyvind
Det trengte kanskje noen forsøk på å tette ordentlig. Ganske vanlig det. Derfor bør man montere slikt i god tid før ritt, samt få syklet skikkelig på det før start.

Husk forøvrig at slangeløst oppsett heller ikke er punkteringsfritt.
Dekkene kan lekke/prumpe luft. Eller du kan få rift i dekket som ikke tetter med en gang, eller i det hele tatt.
Slange og patron må med, alltid.

Hei,

Takk for svaret, høres fornuftig ut, men jeg har syklet ca 8-10mil på det og ikke hadd noe problem før under rittet.
Nytt ritt til helgen, nye muligheter der..
PS! Ikke vært noe luft tap siden lørdag:=)

Hilsen
Ronny
Re: Slangeløst mysterium.... [Re: nyzeta] #1964742 28/05/2015 12:19
211 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: nyzeta
Tenkte også på at du muligens hadde såkalte dekkprump eller ""tire burp/fart". Det kommer av at dekket ikke sitter skikkelig på og ikke er forseglet godt nok. Når du kommer i en sving så er påkjenningen på dekket så stort at du løfter dekkanten fra felgen og det høres ut som om noen promper eller raper. I kampens hete kan mange slike i små doser overhøres og dekket flater helt ut tilslutt.

Som Sykkeløyvind sier: Du bør definitivt sette opp sykkelen slangeløst og prøve en 40-80km før du slår fast at dekket sitter som det skal. Noen kombinasjoner av felger og dekk vil heller aldri sitte skikkelig. Forrige sett med slangeløst jeg syklet ble aldri bra før jeg byttet fremhjul og bakhul. Samme dekk, samme felg. Merkelig nok.

Takker:=)

Hilsen
Ronny

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå