Så hva gjør man når forhjulet møter vannkanten, og videre ferd er forhindret? Man blåser opp den medbrakte båten, stropper fatbiken på tvers av bauen og fortsetter...
I nærområdet mitt er det mange stier og veier som ender ved et vann, som betyr en kjedelig retur på samme veien som jeg kom. En Alpacka Packraft muliggjør kryssing av vassdrag samt gir turplanlegging en ny dimensjon. Blått på kartet er ikke lenger et stengsel, men en mulighet for transport til en ny sti eller vei. Jeg kommer aldri til å se på et kart på samme måten igjen.
Nå er ikke alt rosenrødt. Den lave kronekursen betyr at disse koster nå en arm og en legg. Båt, pumpebag, sammenleggbar åre og flytevest er 4kg ekstra på sykkelen som merkes når crux skal forseres.
Denne modellen heter Denali Llama og er den lengste modellen i serien. Mine 1.78 på sokkelesten hadde passet bedre i Yukon Yak (medium), men jeg valgte å gå et hakk opp for å frakte sykkel. En mindre båt vil gi problemer med klaring for padleåren når sykkel er festet.
Geir