Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bikefit på tempo-/ triathlonsykkel

Bikefit på tempo-/ triathlonsykkel #1925008 18/02/2015 13:37
C
Cory Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Har handlet inn temposykkel (Scott Plasma 2) og lurer derfor på om noen har tips til sider/ video som kan beskrive eller gi litt tips om innstillinger for sittestilling?

Re: Bikefit på tempo-/ triathlonsykkel [Re: Cory] #1925097 18/02/2015 15:31
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
www.slowtwitch.com har "gold standard" for triathlon.

Merk at det er mer restriktive regler på sykkelritt enn triathlon. I praksis har syklistene lært av triathleter, og prøver i dag å komme så nær som mulig. (Er visse unntak - noen syklister ønsker ikke for stor endring i forhold til landeveissykkelen, har derfor setet lenger bak).

Re: Bikefit på tempo-/ triathlonsykkel [Re: Cory] #1925176 18/02/2015 19:15
C
Cory Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Skal brukes til triathlon så slipper å tenke på reglene ICON_SMILE

Har lett litt men kan ikke se jeg finner "gold standard", men finner en side med oversikt over bikefitters i statene.....

Re: Bikefit på tempo-/ triathlonsykkel [Re: Cory] #1925437 19/02/2015 12:13
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Cory
Skal brukes til triathlon så slipper å tenke på reglene ICON_SMILE

Har lett litt men kan ikke se jeg finner "gold standard", men finner en side med oversikt over bikefitters i statene.....

Ser at de har gjemt bort den gamle basisartikkelen, her er den: http://www.slowtwitch.com/mainheadings/techctr/bikefit.html

Det som står i denne artikkelen synes jeg er greit. Andre steder på slowtwitch synes jeg de ønsker salen litt vel langt framme. Jeg har ihvertfall dårlig erfaring med det, funker for meg kun når det er 100% flatt, til og med i Danmark funket det dårlig. Med mine 76.5cm (krank-setetopp) holder jeg tuppen en god cm bak krank.

Re: Bikefit på tempo-/ triathlonsykkel [Re: Cory] #1926709 23/02/2015 07:11
C
Cory Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Takk for linken!

Synes jeg sitter sånn nogenlunde greit på sykkelen og klarer å slappe av, litt uvant å sitte så lang ned med hodet/skuldre men det er vel tilvenning. Det som er pussig er at jeg får syre i låra, oversiden, ganske raskt. Til tross for god oppvarming "sliter" jeg med dette uten at jeg har noe problem med pusten. Sykler normalt til jobben (8 km hver vei, nedover til jobb og oppover hjem), og her kan jeg ikke si jeg kjenner det samme.

Sitter jeg for lavt på nye sykkelen?
Har satt sete slik at helen på skoen når pedalen, men synes fortsatt at jeg har en god knekk i kneet når jeg tråkker.

Redigert av Cory; 23/02/2015 07:12.
Re: Bikefit på tempo-/ triathlonsykkel [Re: Cory] #1926938 23/02/2015 14:37
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Takk for linken!

Synes jeg sitter sånn nogenlunde greit på sykkelen og klarer å slappe av, litt uvant å sitte så lang ned med hodet/skuldre men det er vel tilvenning. Det som er pussig er at jeg får syre i låra, oversiden, ganske raskt. Til tross for god oppvarming "sliter" jeg med dette uten at jeg har noe problem med pusten. Sykler normalt til jobben (8 km hver vei, nedover til jobb og oppover hjem), og her kan jeg ikke si jeg kjenner det samme.

Har satt sete slik at helen på skoen når pedalen, men synes fortsatt at jeg har en god knekk i kneet når jeg tråkker.

Vanskelig å vite om du sitter for lavt på bakgrunn av teksten din her... "Helen på pedalen " gir en omtrentlig høyde, men sier ikke noe nøyaktig. Det er litt forskjellige meninger ang setehøyde. Slowtwitch viser til "dagens" standard, mens flere av oss holder oss mer til den "gamle visdommen" - så høyt en kan ha setet uten at hoftene begynner å vogge eller tærne må spisses ekstra nedover.
Jeg tror det likegodt kan være en ny/uvanlig stilling. Hvis mesteparten av syklingen din er i relativt oppreist stilling kan du ikke regne med at du blir god til å sitte "vannrett" uten videre - det kreves trening i konkurransestillingen.

Re: Bikefit på tempo-/ triathlonsykkel [Re: Cory] #1926958 23/02/2015 15:27
O
ole-m Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Dette må å bli stiv i låra i tempostilling er jeg godt kjent med ICON_SMILE Det er forøvrig ikke uvanlig at man tråkker betydelig færre watt i tempoposisjon. Selv har jeg slitt med nøyaktig samme problem som Cory beskriver. Syrefølelsen slipper ganske raskt når jeg setter meg i oppreist posisjon. Puls går også merkbart ned. Når man sitter såpass fremoverlent er det lett for at det blir mye bruk av fremsiden og man får ikke brukt rumpa godt nok. Selv pleier jeg å tenke at jeg skal tråkke bittelitt mer "bakover".

Uansett, etter mye trening(ca 4t i tempostilling pr uke i 4mnd) har det hjulpet mye. Nå er jeg forhåpentligvis snart oppe på samme terskelwatt i tempostilling som i "vanlig" stilling.

Jeg sitter forøvrig veldig fremoverlent. Har tatt dette gradvis. Setetupp er omtrent rett over kranksenter. Dette med et kort Adamo-sete.

Re: Bikefit på tempo-/ triathlonsykkel [Re: Cory] #1927260 24/02/2015 10:27
C
Cory Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Her var det mye bra ICON_SMILE Tar imot tips og ikke minst erfaringer med stor takk!

Har seriøst vurdert å få det tilpasset men det sitter litt inne når det går på 2000 kr eller mer. Kanskje litt merkelig å si det når man ikke får ut potensiale ved å sitte feil, men kan også være en tilvenning til stilling som tar tid.

Re: Bikefit på tempo-/ triathlonsykkel [Re: Cory] #1952766 29/04/2015 11:04
?
Øystein Eriksen Offline
Medlem
Medlem
?
Anbefaler at man blir kjent med tempostilling og prøver seg litt frem selv før man eventuelt tar en bikefit.
Selv var jeg på bikefit hos Petter/Elitetilpasning i Drøbak på mandag. Hadde justert sykkel ut fra temposykkelen som står på rulla og det ble bare gjort mindre justeringer. Sitter ca. 2 cm høyere enn på vanlig racer, men med salen lenger frem og den heller selvfølgelig litt fremover. Drop ble gjort mindre, men jeg sitter mer avslappet og har faktisk mulighet til å krype sammen på en bedre måte.

Re: Bikefit på tempo-/ triathlonsykkel [Re: Cory] #1953569 30/04/2015 21:25
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitter 2cm høyere?
- Hvis da da har riktig høyde på temposykkelen bør du heve setet på raceren. Skal ikke være noen grunn for stor forskjell.
Vil også kommentere det at salen 'selvfølgelig' heller:
- Det er langtfra selvfølgelig, som på racer vil de fleste ha den vannrett, og som på racer er det rom for mindre personlige justeringer - det kan godt være dette passer nettopp deg. For de fleste av oss vil det gi for stor belastning i skuldrene, og det er ikke nødvendig når vi har funnet et sete som passer.

Re: Bikefit på tempo-/ triathlonsykkel [Re: Cory] #1953883 01/05/2015 20:10
?
Øystein Eriksen Offline
Medlem
Medlem
?
Sitter 2 cm høyere, men blir selvfølgelig kompensert en del av at man sitter lenger fremme. Annen form på salen har også noe å si.
Har tatt bikefit på racer også og blir vuggende for mye med hoftene om jeg skal høyere på denne.
Helt vanlig innen triatlon at salen heller noe fremover, er ikke snakk om mye men 2-3 mm. Mange har mye mer.....
Jeg reduserte som sagt drop 2 cm og satt behagelig med skuldrene.

Re: Bikefit på tempo-/ triathlonsykkel [Re: Cory] #1954058 02/05/2015 14:29
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H

Hart du målt vinkelen i kneet i bunnen av tråkket? Det er ganske enkelt å gjøre med en app, og et mye bedre utgangspunkt for å si noe om hvordan du sitter på sykkelen.

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Bikefit på tempo-/ triathlonsykkel [Re: Cory] #1954096 02/05/2015 16:44
R
RGi Offline
Entusiast
Entusiast
R
Eg var hos Petter/sykkeltilpasning.no og eg fikk hevet mitt setet 1,5cm fra der eg hadde det før på TTèn. det er ca 1,5-2cm høyere en på Raceren. Han nevte også at dette var vanlig på tempo kontra racer da man har andre vinkler å forholde seg til på tempo en på racer.. eg kjører under UCI reglene så er litt mer begrenset en dere.
Bars ble stilt inn og vridd innover.. eg måtte også krype sammen på en annen måte en eg har gjort før.. endringer alt i alt resulterte i 5cm lavere hode og 3cm smalere fra front.. håper det hjelper på farten ICON_SMILE

Ang Petter så stiller eg inn alle mine sykler hos han. Har bare gull og grønne skoger å si om han! meget dyktig og kan sine ting! meget fornøyd med resultatene eg har fått ut fra sykkelinnstillingene. kan anbefales!

Re: Bikefit på tempo-/ triathlonsykkel [Re: alfred] #1954147 02/05/2015 18:56
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Sitat: alfred
Sitter 2cm høyere?
- Hvis da da har riktig høyde på temposykkelen bør du heve setet på raceren. Skal ikke være noen grunn for stor forskjell.

At setet må høyere er naturlig når det blir flyttet frem, da avstanden til krankhus blir mindre og det må kompenseres med å heve setepinnen. Ofte sitter man mer rotert fremover og mer på tuppen av setet på racer, som gjør at en i praksis kommer enda nærmere krankhus. Tipper avstand sete/krank er omtrent det samme.

Redigert av helomoto; 02/05/2015 18:57. Rediger grunn: Jeg kan ikke norsk

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Bikefit på tempo-/ triathlonsykkel [Re: Cory] #1954673 04/05/2015 12:44
C
Cory Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Gjorde som det ble nevnt over her og justerte litt mens jeg satt på rulla i starten. Setet satt jeg opp 1 cm eller så, og bøylene med girhendlene på justerte jeg litt opp så jeg ikke gle fremover.

Sitter egentlig relativt greit på sykkelen nå. Har hatt noen 2-timers runder på rulla og blir litt nummen i "lillegutt-området" når jeg blir liggende i aeroposisjon over litt tid. Men siden det går litt opp og ned når man sykler ute så antar jeg det ikke blir så mye å tenke over.

Re: Bikefit på tempo-/ triathlonsykkel [Re: Cory] #1955626 06/05/2015 13:04
R
RGi Offline
Entusiast
Entusiast
R
er det tempo eller tri du skal kjøre? er vesentlig forskjell på hvor aggressivt du kan kjøre på tempo kontra tri ICON_SMILE
eg blir også fort nummen i storekaren når eg sitter på rulla.. men sjelden ute på landeveien.

Re: Bikefit på tempo-/ triathlonsykkel [Re: Cory] #1956515 08/05/2015 12:20
J
Jan Gunnar Offline
Medlem
Medlem
J
Takk for linken!

Prøvde meg på temposykkelen tidligere i uken. Det er vel ca.1,5år siden forrige gang jeg satt på den...
Merket veldig godt at det brant på oversiden av låra. Virker som om jeg ikke klarer å få brukt undersiden av låra ordentlig. Hvis jeg setter meg opp så går det over. Mulig at det bare er tilvenning som må til.

Hvor mange watt er det vanlig å "miste" i tempostilling?

Re: Bikefit på tempo-/ triathlonsykkel [Re: Jan Gunnar] #1956531 08/05/2015 12:44
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Jan Gunnar
Takk for linken!

Prøvde meg på temposykkelen tidligere i uken. Det er vel ca.1,5år siden forrige gang jeg satt på den...
Merket veldig godt at det brant på oversiden av låra. Virker som om jeg ikke klarer å få brukt undersiden av låra ordentlig. Hvis jeg setter meg opp så går det over. Mulig at det bare er tilvenning som må til.

Hvor mange watt er det vanlig å "miste" i tempostilling?

En blir god i det en trener på. Med nok trening på temposykkelen (og en optimal stilling) taper en ikke noe.

Re: Bikefit på tempo-/ triathlonsykkel [Re: Cory] #1958131 12/05/2015 13:49
P
prøver Offline
Avhengig
Avhengig
P
Tror nesten landeveissykkelen min er feil satt opp, eller så har jeg en kropp som passer temposykling. Første lufteturen på temposykkelen resulterte i hvert fall i at jeg tråkket en del mer watt på den enn jeg har klart over samme tidsrom på landeveissykkelen i år.

Scott Foil Premium
Scott Scale 30
Re: Bikefit på tempo-/ triathlonsykkel [Re: Cory] #1961270 20/05/2015 11:42
R
RGi Offline
Entusiast
Entusiast
R
eksakt samme wattmåler eller forskjellige ?

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå