Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bålforbud

Bålforbud #1961134 20/05/2015 08:24
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Vi er en kompisgjeng som har ambisjoner om å få til 12 bålturer i løpet av 2015, Friluftslivets år. Det er én tur hver måned. Vi er litt på etterskudd, men har hatt tre kanonfine turer der vi trasker en liten bit på ski eller til fots og fyrer opp et godt bål, deler et par øl, noe god mat og prater skit om livet og universet og alt det der. Topp stemning, godt for sjela og godt å komme seg ut på denne måten.

Men nå er det mai, og det er allment kjent at det er forbudt å fyre opp bål i marka. I Trondheim kommune er det visstnok "absolutt forbud mot åpen ild i perioden 15. april til 15. september". Så kom jeg over denne. Her vises det til en forskrift om brann etc., og § 8-2 lyder slik:

Sitat: forskriften

§ 8-2. Bruk av ild utendørs

Det er forbudt å gjøre opp ild eller behandle ting som representerer en brannfare utendørs under slike forhold eller på slik måte at det kan føre til brann. Oppgjort ild må ikke forlates før den er fullstendig slokt.

Ved flatebrenning eller brenning av hogstavfall i skogmark samt gras- og lyngsviing i eller i nærheten av skogmark, skal det være en ansvarlig leder som skal utarbeide planer, og sørge for at brenningen gjennomføres på en forsvarlig måte. I god tid før brenningen foretas skal det sendes melding til leder av brannvesenet.

Med unntak av brenning som nevnt i annet ledd er det i tidsrommet 15. april - 15. september forbudt å gjøre ild i eller i nærheten av skogmark uten tillatelse fra kommunen. Kommunestyret selv kan gjennom lokal forskrift fravike dette forbudet dersom lokale forhold tilsier det.

Så spørres det hva som menes med "skogmark". DSB definerer det som "grunn som er skogproduserende eller som etter en samlet jord- og skogbruksmessig vurdering egner seg best til skogproduksjon og ikke nyttes til annet formål". Hensikten med forbudet er å beskytte skoger med store verdier.

Man kan altså tolke dette som at det er tillatt å fyre bål hele året, unntatt i skogmark, og fjellstyrene.no konkluderer med at det generelle bålforbudet mellom 15. april og 15. september faktisk ikke eksisterer. Man kan fyre bål så lenge man ikke fyrer i skogsmark.

Så... hvordan skal man forstå "skogmark"? Ta f.eks. Bymarka i Trondheim. Jeg vet ikke, men jeg antar at det er mange områder der som ikke er "grunn som er skogproduserende eller som etter samlet jord- og skogbruksmessig vurdering egner seg best til skogproduksjon og ikke nyttes til annet formål"?

Redigert av Øyvind V; 20/05/2015 08:25.
Re: Bålforbud [Re: Øyvind V] #1961141 20/05/2015 08:30
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Ikke vær unødig formalistisk. Tenk deg om.

-Er vi i skogen?
Hvis ja. ikke bål
Hvis nei:
-Er vi på parkeringsplassen, i parkene eller eller på jordet?
Hvis ja. Ikke bål.
Hvis nei. fortsett tenkingen selv.

LarsB

Re: Bålforbud [Re: Øyvind V] #1961143 20/05/2015 08:35
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det ikke ganske uproblematisk å fyre opp et bål på et lite berg eller i ura, hvis dere har sånt da? Ikke kan det bli jordbrann, ikke kan flammene spre seg på lyng etc..

You are what you eat...mmm nuts
Re: Bålforbud [Re: Øyvind V] #1961146 20/05/2015 08:38
M
maple Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: Øyvind V

Hensikten med forbudet er å beskytte skoger med store verdier.

Vil tru at hensikten med forbudet er å unngå skogbrann. Og sjøl om det kanskje ikkje er nokon som har store komersielle intersser i skogen i Bymarka så vil det vere uheldig viss den tek fyr. Spesielt med tanke på at den grenser til byen

Re: Bålforbud [Re: larsb] #1961154 20/05/2015 08:48
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: larsb
Ikke vær unødig formalistisk. Tenk deg om.

-Er vi i skogen?
Hvis ja. ikke bål
Hvis nei:
-Er vi på parkeringsplassen, i parkene eller eller på jordet?
Hvis ja. Ikke bål.
Hvis nei. fortsett tenkingen selv.

LarsB

Ikke meningen å være formalistisk, og jeg er ikke så idiot at jeg fyrer opp et digert bål midt i tørreste lyngen. Hvis det gjelder et absolutt bålforbud så forholder jeg meg til det, og dropper bålet. Men hvis det er slik at det likevel er tillatt med bål hvis man fyrer på riktig plass (på strand, i ur, på myr, etc.) så hadde det vært greit å vite. Vet om mange bålplasser der det er trygt å fyre opp små kaffebål, men som sagt, er det forbudt så er det forbudt.

Eksempel: Kobberdammen i Trondheim. Er vi i skogen? Ja. Altså ikke bål. Eller...? Det er jo store områder der med kun sand/stein som umulig kan ta fyr. Disse områdene ligger 1 meter fra vann. Fortsatt ikke bål?

Re: Bålforbud [Re: Øyvind V] #1961194 20/05/2015 09:48
W
WizVaz Offline
Entusiast
Entusiast
W
Som med mye annet er vel praksis "bruk sunn fornuft" å foretrekke?

I fjor var det ekstremt tørt, da tok ikke jeg sjansen på å fyre bål på mine turer med kajakk og fiskestang. Mulig jeg er overforsiktig, men jeg så nå i hvert fall for meg varm flyve-aske sette full fyr på knusktørr bakke selv med bål på svaberget i vannkanten.

Ble mye grillbrikketter på disse turene i 2014 - ikke helt det samme, men det varmer godt. Kaffe og fiskesuppa ble tilberedt på primus :-)

Re: Bålforbud [Re: Øyvind V] #1961200 20/05/2015 09:57
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du skriver "Totalforbud i Trondheim kommune".... Så dere kan jo legge turen til malvikmarka, klæbu eller melhus :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Bålforbud [Re: Øyvind V] #1961209 20/05/2015 10:08
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Du kan fyre bål på fjellet og på svabergene/strendene ved sjøen (hvor skogen ikke ligger umiddelbart rett i nærheten) hele året.

Øvrig har jeg et noe løselig forhold til bålforbudet i skogen, men det er selvfølgelig veldig avhengig av forholdene. Er det tørt ligger jeg helt unna. Blir i så fall små kvistebål sommerstid, men i hovedsak avstår jeg. Med sunn fornuft kan man fyre litt hele året. Bare pass opp for gran/furu hvor glørne spretter i alle retninger. Man trenger ikke gå i dybden på definisjoner, hensikten er å unngå skogbrann, så da er det bare å tilpasse seg deretter.

Re: Bålforbud [Re: Øyvind V] #1961222 20/05/2015 10:25
S
sturlabr Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jobber i brannvesenet og behandler en del slike saker gjennom et år, så kan litt om dette.

Utgangspunktet er at bålbrenning som del av tur- og friluftsliv i eller i nærheten av skogmark er forbudt i perioden 15. april til 15. september så lenge ikke respektiv brannsjef i kommunen har gitt egen tillatelse.

Det kan foreligge lokale forskrifter i hver enkelt kommune som begrenser dette ytterligere, men vanligvis så lenge det ikke er alt for tørt i skogen så er dette noe brannvesenet ofte gir en aksept for.

Skriv en søknad til det lokale brannvesenet hvor dere beskriver stedsangivelse, tidspunkt/ dato, plan og kontaktperson så vil jeg tro dette løser seg i de fleste tilfeller. Er skogbrannindeksen på yr.no veldig høy må det forventes et nei.

Forskriften det refereres til ovenfor her er forøvrig under revisjon, mest sannsynlig vil datoene bli fjernet. Henvisningen vil være til brannlovens § 5: "Enhver plikter å vise alminnelig aktsomhet og opptre på en slik måte at brann, eksplosjon og annen ulykke forebygges".

Re: Bålforbud [Re: eirikbk] #1961223 20/05/2015 10:27
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Helt enig i at dette handler om sunn fornuft, og at det er mulig å fyre bål om sommeren dersom man vet hva man gjør. Poenget er egentlig at jeg lurer på om det faktisk er totalforbud (og er det totalforbud så skal man jo strengt tatt ikke fyre bål, uansett hvor dyktig bålkunstner man er og uansett hvor fuktig det måtte være i marka). Totalforbud henger i mitt hode ikke sammen med at det kan utvises skjønn.

Tenkt eksempel: Jeg sitter i marka på et trygt bålsted og har fyrt et lite kaffebål. Så kommer brann- og redningstjenesten forbi, og de ser bålet mitt. Vil de si...

A: "Hei du, det er totalforbud mot å fyre bål i Bymarka, så du må slukke bålet umiddelbart, hvis ikke blir det anmeldelse og mulig bot".

eller...

B: "Hei du, det er restriksjoner på bruk av åpen ild i marka om sommeren, men vi ser at du har utvist godt skjønn i valg av bålplass og at kaffebålet ditt ikke utgjør noen fare for omgivelsene".

Re: Bålforbud [Re: Øyvind V] #1961239 20/05/2015 10:53
S
Storkopp Offline
Entusiast
Entusiast
S
Ser en del anbefaler å fyre på svaberg, dette er etter min mening dårlig stil, du kan få berget til å sprekke og etterlate stygge spor. Fyr på steinur eller sand når du er i fjæra!

Re: Bålforbud [Re: Øyvind V] #1961423 20/05/2015 16:57
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Støtter @Storkopp fullt ut her.

Unngå å fyre opp bål (eller engangsgrill) rett på fjell. Det blir store skader som bruker lang tid på å leges. Selv om det er etter 15/9 eller før 15/4...

Div. sportsremedier ...
Re: Bålforbud [Re: Øyvind V] #1961661 21/05/2015 07:36
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Bål rett på fjell gjør man ikke. Det blir stygge merker for alle fremtid (neste istid kan kanskje gjøre noe med saken...) På sand, grus, småstein, derimot, skal gå helt fint.

Re: Bålforbud [Re: Øyvind V] #1963169 25/05/2015 09:27
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran

Tenkt eksempel: Jeg sitter i marka på et trygt bålsted og har fyrt et lite kaffebål. Så kommer brann- og redningstjenesten forbi, og de ser bålet mitt. Vil de si...

A: "Hei du, det er totalforbud mot å fyre bål i Bymarka, så du må slukke bålet umiddelbart, hvis ikke blir det anmeldelse og mulig bot".

eller...

B: "Hei du, det er restriksjoner på bruk av åpen ild i marka om sommeren, men vi ser at du har utvist godt skjønn i valg av bålplass og at kaffebålet ditt ikke utgjør noen fare for omgivelsene".

Du er nok inne på noe. Hensikten med forskriften er å gjøre det straffbart å starte f.eks en skogbrann, herunder også å gjøre det straffbart å utenfor visse rammer utøve pyroaktiviteter som medfører risiko for brann/skogbrann.

Det er liten risiko for at brannvesenet kommer forbi når dere er på tur og fyrer kaffebål. Og om så skjer så vil nok bruk av sunt vett komme dere til gode. Men hvis dere med et bål bryter en forskrift og med det samme bålet forårsaker en brann som koster mye penger til slukking og det går verdier tapt så er det muligheter for et erstatningskrav. Når det er sagt så har jeg vært med på å slukke et antall skogbranner de siste årene, et par av dem som følge av ganske uvettig bålfyring, men ingen har måtte betale noe. Bruk hodet først, fyr bål, og nyt kaffen vil jeg si.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Bålforbud [Re: Øyvind V] #1963300 25/05/2015 17:26
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå etter at det har regnet i HELE pinsa, så skulle man vel fått premie for å i det heletatt få fyr på skogen :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Bålforbud [Re: Øyvind V] #1964872 28/05/2015 15:50
S
Syklamist Offline
Medlem
Medlem
S
Så lenge bålet og bålfyringen er innenfor fornuftens grenser så er en ting sikkert: Jeg gidder ikke bry meg! Andre kan prate for seg selv.

Re: Bålforbud [Re: Øyvind V] #2014275 23/09/2015 19:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Helt enig i at dette handler om sunn fornuft, og at det er mulig å fyre bål om sommeren dersom man vet hva man gjør. Poenget er egentlig at jeg lurer på om det faktisk er totalforbud (og er det totalforbud så skal man jo strengt tatt ikke fyre bål, uansett hvor dyktig bålkunstner man er og uansett hvor fuktig det måtte være i marka). Totalforbud henger i mitt hode ikke sammen med at det kan utvises skjønn.

eller...

Jeg snublet akkurat over linken under og tenkte sporenstreks på denne tråden.

Hvis du ikke er i produksjonsskog, kan du fyre bål året rundt.
http://fjellstyrene.no/siste_nytt/bal_aret_rundt_/

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Bålforbud [Re: GeirK] #2014359 24/09/2015 05:56
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Då är väl frågan om det finns någon skog i Norge som enligt den definitionen inte anses som skogsmark. Jag tror inte det gör det men möjligt att nationalparker och naturreservat kommer utanför den definition men jag betvivlar att intentionen med loven var att det inte är så farligt om sådana skogar brinner upp.

Re: Bålforbud [Re: Øyvind V] #2014364 24/09/2015 06:04
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Fyring utenom bålsesongen er helt greit, men en må gardere seg mot eventuell spredning. Mange som fyrer bål hele sommeren, men da i fjæra, på myr, grundig steina ev. når marka er våt. Trenger jo ikke ha verdens største bål heller. Kan også være at folk rundt byer er mer forsiktige enn her i provinsen.

Jeg tror legale problemer kommer når en er uforsvarlig, men hva er uforsvarlig?

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Bålforbud [Re: Jomar Henriksen] #2014392 24/09/2015 07:07
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Jomar Henriksen
Jeg tror legale problemer kommer når en er uforsvarlig, men hva er uforsvarlig?

Og der er vi tilbake til trådens opprinnelse; hvis det er totalforbud, så tenker jeg at da hjelper det ikke med all verdens sunn fornuft og forsvarlighet. Da er det forbudt, punktum. Men det virker som at totalforbud likevel kan kombineres med skjønn.

Redigert av Øyvind V; 24/09/2015 07:08.
Re: Bålforbud [Re: Jomar Henriksen] #2014414 24/09/2015 07:38
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Sitat: Jomar Henriksen
Fyring utenom bålsesongen er helt greit, men en må gardere seg mot eventuell spredning. Mange som fyrer bål hele sommeren, men da i fjæra, på myr,(...)

Eg veit ikkje om det er ei "rural legende", men eg har blitt opplært til å aldri fyre bål på myr, då det teoretisk sett kan ta fyr i torva der det vert ein ulmebrann som utviklar seg lenge etter at sjølve bålet er slukka.

Andreas Tveit
Re: Bålforbud [Re: Øyvind V] #2014556 24/09/2015 11:53
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Forstår hva du mener, for torv er jo brensel, mer i vest er det stort sett så vått at myra ikke risikerer å ta fyr.

Det handler nok om område også. Andre regler gjelder nok for en tørr østlandssommer vs her jeg bor.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Bålforbud [Re: Øyvind V] #2014577 24/09/2015 12:20
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A

Re: Bålforbud [Re: anonym] #2014582 24/09/2015 12:30
alfen Offline
Ivrig
Ivrig
På Oslo Kommunes sider står følgende:

Forbud

Fra 15. april til 15. september er det forbudt å tenne bål i skog eller utmark, unntatt på godkjente bålplasser.
..bla bla bla...
Skal du brenne bål mellom 15. april og 15. september må du ha godkjenning fra oss.

Det står ikke hvordan det er bestemt, så jeg sendte epost til brannvesenet om hva som er hjemmelen. Dersom edt er nnerledes enn i loven, må det vel være en forskrift som bestemmer dette? Evt er hele Oslo definert som skogmark, noe som ville være rart.

Sufferlandria: Like fun, without the fun parts.
Re: Bålforbud [Re: Øyvind V] #2014646 24/09/2015 15:07
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Brente bål helga før 15 sep.Det ble søkt hos brannvesenet 14 dager føre og ok fra dem om grunneier sa ok.Den dage vi tente opp måtte vi ringe før vi tente å gi beskjed. Dette var i Nittedal

Re: Bålforbud [Re: Øyvind V] #2079302 14/04/2016 08:39
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå kan du tenne kaffebålet ditt med ren samvittighet, Øyvind

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Bålforbud [Re: parob] #2079315 14/04/2016 08:57
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: parob