Trist sak. At denne personen ikke skjønner det selv før det skjer. Regner med at han ligger rimelig lavt nå...men som alle kan se på bildene er dette en grussyklist!
Erre mulig? Ikke overrasket egentlig. I Oslo også er det alltid noen som på 17.mai står å irriterer seg over saktegående folkemasser på fortauene langs Karl Johan som hindrer dem i å jogge/løpe eller trene på andre måter.
En dag i året er det mulig å holde seg langt unna. Er ikke som at man ikke vet at 17.maitoget er ute å går...
Spesielt pent var det ikke, men han kjører da ikke sikk sakk gjennom korpset slik det står i artikkelen. For meg ser det ut til at han kommer fra an vei til høyre i bildet, akkurat i det toget skal passere. Han har god plass på siden av korpset.
Som sagt ikke noe vakkert syn, men neppe farlig for noen av deltagerne i toget.
Litt rart at man skal fortjene å bli hengt ut på riksdekkende media for å utført en slik bagatellmessing forseelse.
Når man ikke ser at dette er langt over streken av det som bør aksepteres så skjønner jeg jo at det sannsynligvis er ganske mye vanvittig sykling på norske veier. Det er på en måte så enkelt som at gidder man ikke vise hensyn, så gidder ikke andre ta hensyn heller.
Er det en typisk grusbanker hjelm han har på seg da
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
En i kommentarfeltet, som gikk fremst i korpset, presterer å si at han passerte med få centimeter avstand. I videoen ser man at hjulene hans er tre gangfeltlinjer fra fremste rekke da han passerte fronten. Samme med flaggbærer.
Han skriver vel at han gikk foran i toget, til venstre for bildeutstnittet. Etter to sekunder ser man noen som går på siden av veien, og mot slutten av videoen legger "mannen på sykkel" (jeg så noen hadde en kommentar om at dette ikke var en syklist, men en gal mann på sykkel. Likte omskrivingen) seg langt over på den siden.
Like lite som biler sjelden passerer med få centimeters margin når vi føler at de snidder forbi var han nok så tett på, men det kan ha vært nærme.
Er det noe jeg ikke får sett i videoen? Alt jeg ser en en fyr som sykler i ganske rolig tempo (25km/t?) i 5 sekunder med mange meters avstand til nærmeste fotgjenger. Ser ut som om han setter fart i det han er forbi toget.
Where to start... Kanskje med å være enig med deg i at det var langt unna at noen ble drept?
Og så til at det er noe man bare ikke gjør. En av de tingene er å kjøre gjennom 17. mai-tog på den måten. Det hadde vært like idiotisk å dra på seg løpeskoene og løpe gjennom toget på samme måte.
Og hva med at han i praksis er på en gangvei dermed burde prøve å holde tilnærmet gangfart?
Mine betraktninger er utifra videoen. Der ser ikke en gang ut til at han sykler gjennom toget, men kommer fra fortauet rett foran toget. Hva farten hans er der er det umulig for meg å si noe om. Ser jo rimelig teit ut å "ligge i bukken" for å sykle fra et 17. mai-tog, men farlig eller uvettig sykling ser det da ikke ut til å være. Han er jo langt unna de foran i toget, og det går jo ikke akkurat fort.
Spørs om ikke det som provoserer mest (for mange) er at noen er så frekke at de, i sin store egoisme, tar seg en treningstur istedet for å overholde sine plikter som norsk borger og dermed obligatorisk tvang til å være med på 17.mai-hysteriet..Helt klart uakseptabelt i Norge idag..At han i tillegg ikke kunne vente 6 (?) minutter på at barnetoget er passert, men velger å kjøre mens det er mulig (men dog noe på kanten) gjør jo saken klar: Riksrett i vår tids høyesterett: nettavisene..Heng han ut !! Et godt råd lenger oppi tråden her: Brenn treningsklærne og mal sykkelen kanskje ?? Vel overstått 17. mai.! Velkommen hverdag igjen..
Et viktigere spørsmål vi må ta opp er hvorvidt dagens ordning med fri- og helligdager på faste datoer er heldige. Slik dagens ordning er, vil mange fridager havne på lørdager og søndager...
vi trenger et opprop for en endring:
1.mai-feiringen legges til første fredag i mai. 17.mai legges til tredje fredag i mai.
på denne mååten er vi alle sikret flere ovale helger :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Det mest graverende med den videoen er at fyren sykler med kort/kort en dag da det flere ganger ble poengtert at "i dag er det ikke for varmt å gå med bunad noe sted i landet".
Tenke seg til å sykle i 17. mai-tog uten sykkeltøy med Marius-mønster eller norsk mestertrøye...
Tåpelig situasjon og helt unødvendig av ham, men helt sykt hvor mye energi noen gidder å legge i sånt. Vi hadde en trailklubb bak oss i folketoget, småunger på bakhjulet på motorsykkel midt mellom toggjengere og publikum er en smule farligere, men det er det ingen som har hengt seg opp i.
Forresten overraskende mange som var ute på treningsturer på 17. mai. Så flere som måtte snu og ta andre veier under barnetoget her lokalt også.