Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet?

Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? #1959785 16/05/2015 21:18
Jonas88 Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hei alle sammen.

Da var det min tur til å gå på den store smellen, og få "pakka lår". For de som er ukjent med konseptet, så føles det som dagen etter du har hatt en tung knebøy økt for første gang på lenge, hver dag. Musklene i lårene føles stive og klumpete ut, og man får lett melkesyre av små belastninger...

Min historikk;
Etter en høst med mye skader, kom skisesongen endelig i gang, og jeg kjørte på, masse fine gode lange økter, slik jeg alltid har gjort, trener mye og blåser ca 80 i O2, lå muligens i noe høy sone på noen økter, men det pleier jeg å gjøre, men ikke noe ekstraordinært.

Det toppet seg i påsken med to langturer på skøyteskiene på 4t og 5t og en sone 5 økt klassisk i løpet av 3 dager. Begge langturene var da i sone 1. Etter 2 dager fri kjørte jeg en 100km landeveistur med litt dobbel 60 spurter og en hard avslutning i motvind. Mistet totalt kraften i tråkket de siste 30min og følte meg helt tom, til tross for bra næringsinntak. Veldig lokal tretthet/stivhet i forside lår, spesielt innsiden (m. vastus medialis).

Dagen etter var lårene helt krise, skikkelig tømmerstokker, og slik gikk dagene. Det ble rett og slett ikke noe bedre. Jeg har flere kompiser som har slitt med "pakka lår" og etter noen telefonsamtaler hadde jeg diagnostisert meg selv. Jeg stakk også oppom Olympiatoppen og fikk tatt blodprøver, som ikke viste noen ting, og fikk en fysio til å kjenne på lårene, som han karakteriserte som ikke de verste eller beste han hadde kjent på...
Kjørte deretter bare styrkeøkter på overkroppen de neste 6 ukene, ingen belastning på lårene.

For et par dager siden våget jeg meg ut på en veldig lett joggetur. Da var lårene verre en noen gang. Ganske krise med andre ord. 6 uker fri har således bare gjort ting verre. Så hva gjør jeg nå? Jeg har lest om treningsopplegget til Jonny Høgseth angående pakka lår, og det frister å prøve meg på dette, siden fri tydeligvis ikke har noen effekt på lårene. Er det noen som er kjent med dette opplegget, selve pakka lår syndromet, eller har erfaringer? Setter veldig pris på hjelp da dette er helt krise...

“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
Re: Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? [Re: Jonas88] #1959797 16/05/2015 21:54
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Prøvd tøying og foamroller?

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? [Re: Jonas88] #1959799 16/05/2015 22:02
olechr Offline
More than words
More than words
Når man har lår som er pakka men formen er fin ellers så er det blod gjennomstrømming som teller. Så helt fri trenger ikke å gjøre ting noe bedre (som du har erfart).

Kjenner ikke til denne Høgseth. Vet at folk har kommet seg fort tilbake fra pakka lår ved å trene mange korte økter, med diverse tøyeøvelser i mellom. De jeg kjenner har da brukt løping som trening.

Selv har jeg aldri hatt lår som har vært helt håpløst pakket da jeg har stoppet før det har blitt håpløst. Men de gangene det har begynt å bli pakket så har jeg brukt stisykling med høy frekvens for å bli bra.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? [Re: Jonas88] #1959803 16/05/2015 22:19
Jonas88 Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk for svar begge to.

Glemte å skrive at jeg har kjøpt foarmroller og rulla mye på den, uten særlig resultat.

Angående det du skriver olechr, så kom dette etter en økt, men hadde nok akkumulert over tid uten at jeg merket noe særlig til det... Kan du skrive litt mer om hva slags treningsprogram du vet har fungert på folk? Hvor mange og lange økter har du kjørt på stisykkelen, typisk uke, og når anså du deg som frisk igjen=

Det skrivet jeg fikk av OLT angående hypoteser på hva pakka lår kommer av (Dette er bare hypoteser da det ikke er fastslått hva pakka lår egentlig kommer av enda) inkluderte 3 hypoteser som omfavnet en om cytokine, en om hypothalamiske prosesser og en om glykogen. Slik jeg forstår det er det ikke blodgjennomstrømning, men hormoner, næringsinnhold som er problemet... Dog anbefaler de også total hvile, noe som ikke gjorde meg så mye bedre, så....

“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
Re: Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? [Re: Jonas88] #1959805 16/05/2015 22:22
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg skal høre mer rundt det. Jeg vet det har vært en hau av korte løpeøkter kombinert med massasje og tøying. Men lengde etc må jeg evnt høre mer om.

Når jeg har fått tunge bein har jeg bare lagt i fra meg alt av ambisjoner og måleutstyr. Tatt 14 dager med bare kos på sti. Da blir det typisk ganske høy puls til tider, med mye pauser og ikke syklet de turene i marka med brattest bakker oppover. Bare kosa meg på sykkel rett og slett. Nå som jeg ikke satser mer så er alle turene mine slik og beina er alltid gode :-p

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? [Re: Jonas88] #1959961 17/05/2015 18:19
K
KristianJ Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jeg har hatt sammme problemet. Alltid trodd det var feiltrening og kun muskulært, men det viser seg at det mest sannsynlig er nedre del av ryggen som er problemet. Etter jevnlig massasje av nedre del av ryggen begynner jeg så smått å få bukt med problemet.

Kanskje det hos deg også egenlig sitter en annen plass en hva man tror i utgangspunktet.

For min del har det denne gangen ødelagt et halvt år med trening.

Re: Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? [Re: Jonas88] #1959966 17/05/2015 18:27
F
Frode_Roesand Offline
Entusiast
Entusiast
F
Sitat: Jonas88
Takk for svar begge to.

Glemte å skrive at jeg har kjøpt foarmroller og rulla mye på den, uten særlig resultat.

Prøv å ikke bare rull på den... Det er meningen at du skal finne triggerpunkter. Foamrollere brukes nå på såkalte "triggertimer" på treningssenter.

Tips:
Sett av godt med tid (20-40) min. Min. 2 ganger pr. uke.
Bruk underlag slik at du ligger godt (ikke under rulla).
Bruk puter el. og legg under bryst/buk/sidebuk slik at du ikke spenner deg for å holde stillingen.
Når du finner et punkt - la rulla få synke sakte inn i muskulaturen/senedrag til smerte/spenning gir seg. +/- 20 sek. -det gjør vondt, men er samtidig en herlig følelse... ICON_SMILE
"Vugg" gjerne litt sidelengs for at rulla skal komme dypere.
Jobb med ytterpunkter også (utspring og feste). Spesielt på framsiden/siden av hofta di og øverst på yttersiden av leggen...

I en liten periode bør du sannsynligvis gjøre som anbefalt ovenfor og kjøre kortere økter og kanskje også færre økter ei uke i alle fall.

Håper du lykkes med det.

CK Elverum / Hagen sport - Elverum
Re: Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? [Re: Jonas88] #1960024 17/05/2015 20:47
Sportine Offline
Entusiast
Entusiast
Litt usikker på om jeg opplevde det samme, det virker kanskje litt mer akutt på deg - men jeg hadde hvertfall kjempeproblemer med lårmuskulaturen i fjor sommer - jeg hadde kjørt på mye med knebøy, løping o.l. som jeg tror ble for mye belastning spesielt på framsiden av lårene.
Jeg hadde god erfaring med akkupunktur - det var nesten umulig med massasje/foramroller fordi det gjorde vondt - muskulaturen var for stinn . Jeg kombinerte det med sykkelturer med lettbelastning og gåturer.
Uansett om du har det samme så kan du prøve akkupunktur. De jobber med musklene på en snillere måte.
Så tror jeg også at vedkommende som nevner at problemet kan ligge i ryggen kan ha rett - dvs. det er hvertfall noe du bør vudere.
Det er hvertfall kjempeviktig at du trener styrke/styrker kjernemuskler - sørger for at du belaster de ulike musklene riktig osv. - har du en svak rygg vil muskulaturen videre ned bli feil/skjevt belastet . Foamroller bør du bruke jevnlig hele tiden .

Re: Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? [Re: Jonas88] #1960051 17/05/2015 22:40
J
J-doug Offline
Fersking
Fersking
J
Hei!

Min historikk:
Fikk pakka legger og lår på høsten for et par år tilbake(er primært langrennsløper). Trente den sommeren og høsten mer enn noen gang og leverte mine beste testresultater før jeg møtte veggen.
Hele sesongen gikk åt skogen etter å hatt en knallsesong året i forveien.

Underveis på høsten skjønner jeg ikke hva som er galt, men etterhvert begynner jeg å få vondt i akilles. Går til lege, lege kjenner på akillesenen, den er helt fin, blir så sendt videre til fysio som kjenner på akilles og leggen. Har noe av de verste leggene fysioen hadde kjent. Må stoppe treninga og får ikke trene lenger enn max 45 min av ganger 3-4 ganger i uka I1. Etter 2 måneder med massasje/akupunktur/strøm er jeg frisk, men da er sesongen nesten over. Brukte Best Helse på Holtet/Nordstrand, Bjørnar Sagdahl. (Flink kar som jeg kan anbefale)

skulle så reise kjerringa sesongen etter, kjenner igjen på høsten at beina ikke funker i det hele tatt etter en samling. Får panikk og fyker inn igjen til fysio og får ikke trent særlig og sesongen går i dass. Denne ganger går jeg til NIMI på Ullevaal. ( Tar diverse tester blodprøver, O2, laktatprofil og til slutt akupunktur hos Katrine Bostrøm. Vil IKKE gått hit igjen, følte de bare ville ha penga mine.)

Denne sesongen var den første der jeg fikk trent ordentlig uten tull, jeg fikk forøvrig helt ok resultater i renn.

Som fysioen min sa, pakka muskulatur oppstår over tid. Det er en gradvis nedbrytning av muskulaturen og kroppen klarer ikke hente seg inn etter hver treningsøkt. Jeg reagerer på de to skøyteøktene dine på 4 og 5 timer, som langrennsløper føler jeg at lange skøyteøkter ødelegger lårene og prøver å max gå 3 timer langtur skate, og lurer på om du egentlig var trent for å gå så lenge skøyting 2 dager på rad, jeg ville aldri funnet på noe sånt.

Det går ikke an å vitenskapelig bevise om det pausen, eller behandlingen som gjorde at jeg ble "frisk".

Så mitt tips til deg er å gå til fysio for behandling (bor du i Oslo vil jeg anbefale Bjørnar Sagdahl på Best Helse, ligger på holtet ved Nordstrand), og trene 3-4 ganger i uka rolig I1, 45 min (jeg løp)av gangen.

Re: Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? [Re: Frode_Roesand] #1960164 18/05/2015 09:01
Jonas88 Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hei. Her var det masse gode råd. Takk for at dere har bidratt alle sammen ;-)

Sitat: Frode_Roesand
Tips:
Sett av godt med tid (20-40) min. Min. 2 ganger pr. uke.
Bruk underlag slik at du ligger godt (ikke under rulla).
Bruk puter el. og legg under bryst/buk/sidebuk slik at du ikke spenner deg for å holde stillingen.
Når du finner et punkt - la rulla få synke sakte inn i muskulaturen/senedrag til smerte/spenning gir seg. +/- 20 sek. -det gjør vondt, men er samtidig en herlig følelse... ICON_SMILE
"Vugg" gjerne litt sidelengs for at rulla skal komme dypere.
Jobb med ytterpunkter også (utspring og feste). Spesielt på framsiden/siden av hofta di og øverst på yttersiden av leggen...

Dette skal jeg prøve, har primært bare rullet frem og tilbake de gangene jeg har gjort det, noe som jo er vondt nok, men sliter litt med å treffe de riktige punktene på innside lår, langt enklere å treffe utsiden. Men jeg skal jobbe med dette.

Sitat: Sportine
Så tror jeg også at vedkommende som nevner at problemet kan ligge i ryggen kan ha rett - dvs. det er hvertfall noe du bør vudere.
Det er hvertfall kjempeviktig at du trener styrke/styrker kjernemuskler - sørger for at du belaster de ulike musklene riktig osv. - har du en svak rygg vil muskulaturen videre ned bli feil/skjevt belastet

Sitat: KristianJ
Jeg har hatt sammme problemet. Alltid trodd det var feiltrening og kun muskulært, men det viser seg at det mest sannsynlig er nedre del av ryggen som er problemet. Etter jevnlig massasje av nedre del av ryggen begynner jeg så smått å få bukt med problemet.

Kanskje det hos deg også egentlig sitter en annen plass en hva man tror i utgangspunktet.

For min del har det denne gangen ødelagt et halvt år med trening.

Dette er interessant. Jeg har hatt litt problemer med ryggen, men dette har vedvart over tid. Utelukkende korsrygg, helt nederst, hvor jeg blir sliten og får vondt hvis jeg sitter lenge, muskulaturen føles veldig spent ut, klarer ikke å slappe helt av, kan også kjenne det ved sykling, da spesielt på sti over lang tid. Dog trener jeg ganske mye stabilisering og rygg. Kan du utdype din ryggproblematikk KristianJ, er det noe lignende som det jeg skriver om, hva var årsaksmekanismen til at problemene i ryggen forplantet seg i lårene, og hva gjorde du får å bli kvitt det?

Sitat: J-doug
Hei!

Min historikk:
Fikk pakka legger og lår på høsten for et par år tilbake(er primært langrennsløper). Trente den sommeren og høsten mer enn noen gang og leverte mine beste testresultater før jeg møtte veggen.
Hele sesongen gikk åt skogen etter å hatt en knallsesong året i forveien.

Underveis på høsten skjønner jeg ikke hva som er galt, men etterhvert begynner jeg å få vondt i akilles. Går til lege, lege kjenner på akillesenen, den er helt fin, blir så sendt videre til fysio som kjenner på akilles og leggen. Har noe av de verste leggene fysioen hadde kjent. Må stoppe treninga og får ikke trene lenger enn max 45 min av ganger 3-4 ganger i uka I1. Etter 2 måneder med massasje/akupunktur/strøm er jeg frisk, men da er sesongen nesten over. Brukte Best Helse på Holtet/Nordstrand, Bjørnar Sagdahl. (Flink kar som jeg kan anbefale)

skulle så reise kjerringa sesongen etter, kjenner igjen på høsten at beina ikke funker i det hele tatt etter en samling. Får panikk og fyker inn igjen til fysio og får ikke trent særlig og sesongen går i dass. Denne ganger går jeg til NIMI på Ullevaal. ( Tar diverse tester blodprøver, O2, laktatprofil og til slutt akupunktur hos Katrine Bostrøm. Vil IKKE gått hit igjen, følte de bare ville ha penga mine.)

Denne sesongen var den første der jeg fikk trent ordentlig uten tull, jeg fikk forøvrig helt ok resultater i renn.

Som fysioen min sa, pakka muskulatur oppstår over tid. Det er en gradvis nedbrytning av muskulaturen og kroppen klarer ikke hente seg inn etter hver treningsøkt. Jeg reagerer på de to skøyteøktene dine på 4 og 5 timer, som langrennsløper føler jeg at lange skøyteøkter ødelegger lårene og prøver å max gå 3 timer langtur skate, og lurer på om du egentlig var trent for å gå så lenge skøyting 2 dager på rad, jeg ville aldri funnet på noe sånt.

Det går ikke an å vitenskapelig bevise om det pausen, eller behandlingen som gjorde at jeg ble "frisk".

Så mitt tips til deg er å gå til fysio for behandling (bor du i Oslo vil jeg anbefale Bjørnar Sagdahl på Best Helse, ligger på holtet ved Nordstrand), og trene 3-4 ganger i uka rolig I1, 45 min (jeg løp)av gangen.

Du høres ut som har akkurat det jeg sliter med, veldig trist å høre at to sesonger er blitt borte, jeg får prøve å lære av dine "feil" Denne massasjen du nevner, er det tverrmassasje på lårmuskulaturen? Hvordan føles lårene ut underveis i denne prosessen? Og tror du triggerpunkt med foamroller slik det er beskrevet lenger opp i tråden, kan erstatte denne massasjen?
Hvordan foregikk opptrappingen av trening til det nivået du er på i dag, når kjente du deg klar til å øke dosen? Angående de skøyteøktene var det nok litt i overkant og tar selvkritikk på det, på den andre siden har jeg gjort slikt i flere år og kjørte fryktelig rolig, men er redd skadeavbrekket i høst gjorde at jeg ikke var helt klar for så lange turer i år ;-/
Takk for tipset om Bjørnar Sagdahl, det skal jeg sjekke ut.

Re: Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? [Re: Jonas88] #1960339 18/05/2015 13:26
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Frode beskriver et bra opplegg. Jeg prøver å ligge sånn ca 5 min på hver side, fremsiden, hver fot på fremsiden (ligger "overskrevs" med innsiden av låret på foamrollen, en slags ehhh jokkebevegelse he he, men da tar den veldig bra der), og av og til også leggen, men får ikke like bra treff der alltid. Anyway, der det er vondt er det godt osv. Ligg, ligg, rulle litt, press osv. Se på tv eller hør på musikk. Reprise av giroen på tv er jo midt i blinken, eller VH1 musikk kanal hvor en ligger å presser i en stilling pr låt. Når en er ferdig så gjør det en gang til. Da gjør det mindre vondt også. Men det er godt at det vondt. Ikke glem det.

Og er beina pakket, dropp hardøkter, dra ut på korte stiturer, evt bare delta på ritt og tenk på det som en tur og være sosial.

Re: Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? [Re: Jonas88] #1960357 18/05/2015 13:50
J
J-doug Offline
Fersking
Fersking
J
Nå var det primært leggene jeg fikk massasje, det var en blanding av tverrmassasje og nåler. Har foamroller, den klarer ikke erstatte massasjen. Foamroller tar ikke dypt nok og kommer ikke til på samme måte som en fysio. I tillegg klarer man ikke å påføre seg den smerten det kreves for å få løst opp beina når beina er stive som stokker.

Den første behandlingen var den verste, det var helt forferdelig. Men det blir mye bedre etterhvert, det blir en blanding av litt vondt, men også tilfredsstillende. Jeg trener og trente alltid med pulsbelte, på det verste stivna jeg i I2 og pulsen ville ikke opp.
Under de første løpeøktene kjentes det nesten like ille ut, men etterhvert ble beina lettere og lettere, på en løpetur 5-6 uker etter jeg startet behandlingen løp jeg opp en av de faste intervallbakkene. Beina kjentes lette så jeg fortsatte, på toppen hadde jeg kommer opp i høy I4 uten at jeg kjente at jeg hadde syra. Hadde da fått responsen jeg ønsket og ble "friskmeldt" kort tid etter den økta.

Opptreninga var på en måte vanskelig, og på en annen måte lett. I starten trente jeg bare rolig og relativt lite, jeg var redd for å gå på samme smell igjen. På hver økt i starten kjente jeg på kroppen for å lete etter feil, og det finner man selvfølgelig, så da ble jeg skremt. Fram til da hadde jeg alltid trodd at jeg nærmest var udødelig og at jeg ikke kunne få pakka muskulatur, men jeg tok selvfølgelig grundig feil. Etterhvert så ble jeg mer trygg på signalene kroppen sendte meg og ikke mistolket alt. Man starter med topp muskulatur, muskulaturen har jo aldri vært bedre etter man har gått til regelmessig behandling. I starten kjennes det egentlig ut som om man kan starte med gassen i bånn.
Man må bare begynne å trene rolig i starten og føle seg frem. De gangene jeg nå kjører intervaller og føler/ser at kroppen ikke funker er jeg ikke redd for å hverken å bryte eller ta trene rolig evt. hvile til kroppen har hentet seg inn.

Re: Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? [Re: Jonas88] #1960363 18/05/2015 13:57
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
Jeg innser at det må ha vært dette jeg fikk i fjor sommer, da jeg begynte å løpe hver dag. Helt sykt stinne bein, ble tvunget til å gå hjem i fem km - kunne ikke engang jogge lett. Skikkelig handicappa. Merkelig følelse, og ekstremt frustrende. Hadde ikke engang løpt spesielt hardt, type sone2-3, men det ble for mye for fort.

Sykling. Null problem.

Lykke til med behandling!

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? [Re: Oddefa] #1960394 18/05/2015 15:28
Jonas88 Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: oddefa
Frode beskriver et bra opplegg. Jeg prøver å ligge sånn ca 5 min på hver side, fremsiden, hver fot på fremsiden (ligger "overskrevs" med innsiden av låret på foamrollen, en slags ehhh jokkebevegelse he he, men da tar den veldig bra der), og av og til også leggen, men får ikke like bra treff der alltid. Anyway, der det er vondt er det godt osv. Ligg, ligg, rulle litt, press osv. Se på tv eller hør på musikk. Reprise av giroen på tv er jo midt i blinken, eller VH1 musikk kanal hvor en ligger å presser i en stilling pr låt. Når en er ferdig så gjør det en gang til. Da gjør det mindre vondt også. Men det er godt at det vondt. Ikke glem det.

Og er beina pakket, dropp hardøkter, dra ut på korte stiturer, evt bare delta på ritt og tenk på det som en tur og være sosial.

Takk for god instruksjon, jeg er kjent med stillingen du beskriver fra andre aktiviteter, så skal klare å få overført den til rullingen ;-P
Hva er deres tanker rundt hyppighet? Jeg rullet som bare det i går natt, og låra er ganske såre i dag, burde jeg da vente med rulling til i morgen feks, eller er det bare å kjøre på hver kveld til jeg begynner å merke bedring?

Re: Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? [Re: J-doug] #1960399 18/05/2015 15:35
Jonas88 Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: J-doug
Nå var det primært leggene jeg fikk massasje, det var en blanding av tverrmassasje og nåler. Har foamroller, den klarer ikke erstatte massasjen. Foamroller tar ikke dypt nok og kommer ikke til på samme måte som en fysio. I tillegg klarer man ikke å påføre seg den smerten det kreves for å få løst opp beina når beina er stive som stokker.

Den første behandlingen var den verste, det var helt forferdelig. Men det blir mye bedre etterhvert, det blir en blanding av litt vondt, men også tilfredsstillende. Jeg trener og trente alltid med pulsbelte, på det verste stivna jeg i I2 og pulsen ville ikke opp.
Under de første løpeøktene kjentes det nesten like ille ut, men etterhvert ble beina lettere og lettere, på en løpetur 5-6 uker etter jeg startet behandlingen løp jeg opp en av de faste intervallbakkene. Beina kjentes lette så jeg fortsatte, på toppen hadde jeg kommer opp i høy I4 uten at jeg kjente at jeg hadde syra. Hadde da fått responsen jeg ønsket og ble "friskmeldt" kort tid etter den økta.

Opptreninga var på en måte vanskelig, og på en annen måte lett. I starten trente jeg bare rolig og relativt lite, jeg var redd for å gå på samme smell igjen. På hver økt i starten kjente jeg på kroppen for å lete etter feil, og det finner man selvfølgelig, så da ble jeg skremt. Fram til da hadde jeg alltid trodd at jeg nærmest var udødelig og at jeg ikke kunne få pakka muskulatur, men jeg tok selvfølgelig grundig feil. Etterhvert så ble jeg mer trygg på signalene kroppen sendte meg og ikke mistolket alt. Man starter med topp muskulatur, muskulaturen har jo aldri vært bedre etter man har gått til regelmessig behandling. I starten kjennes det egentlig ut som om man kan starte med gassen i bånn.
Man må bare begynne å trene rolig i starten og føle seg frem. De gangene jeg nå kjører intervaller og føler/ser at kroppen ikke funker er jeg ikke redd for å hverken å bryte eller ta trene rolig evt. hvile til kroppen har hentet seg inn.

Takk innspill. Her var det mye bra jeg skal ta med meg videre. Kjenner meg igjen i mye av det du skriver, jeg var også 100% sikker på at jeg aldri ville få pakka lår, samme hva, har alltid trent litt texas, og det har aldri plaget meg, men gikk på smellen til slutt ;-/ Skal ha beskrivelsen av opptreningen din i bakhodet når jeg starter de første øktene mine.

Siste spørsmål, hva tenker du om treningsopplegget som er skissert av Jonny Høgseths, hvor det er mye fokus på hurtighetstrening, for å få annen sensorisk innput til lårene, jeg hentet dette programmet fra denne bloggen;
Økt 1: Kortintervall: cirka 100 meter løp repetert fem ganger med en pause på cirka ti sekunder. Arbeidspuls: cirka 173. Han hadde en anaerob terskel svarende til cirka 185 i puls og en maksimal hjertefrekvens på 211. Dette skulle repeteres syv ganger og etter to uker økes til ti serier. Pausen etter hver femte 100 meter skulle være så lang at hjertefrekvensen kom ned i 120.
Økt 2: Rolig løpetur. Hjertefrekvens på mellom 130 og 140. Maksimalt i 45 minutter.
Økt 3: 20 minutter rolig løp, deretter 15- 20 ganger cirka 35 meter stigningsløp. Gå tilbake samme distanse i pausen. Til slutt 15 minutter rolig løp.
Økt 4: som økt 1.
Økt 5: Rolig rulleskitur klassisk i maksimalt en time og 20 minutter. Arbeidspuls: cirka 140. Hver uke skulle også inneholde to hviledager.

Eller tror du det er lurere å bare ligge i sone 1 nå i starten og vente på at det løsner?

Redigert av Jonas88; 18/05/2015 15:35.

Re: Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? [Re: Jonas88] #1960400 18/05/2015 15:36
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Enig i at det viktigste er lett og alternativ trening samt dunke på med massasje osv. Jeg har ikke foamroller men kjøpte denne duppeditten som jeg trør nedi låra jevnlig og spesielt mye om jeg begynner å bli stinn. Den ligger alltid ved siden av stresslessen : http://www.factoryoutlet.no/personlig-velvaere/obh-nordica-deep-muscle-massage.html

iq
Re: Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? [Re: Jonas88] #1960421 18/05/2015 16:51
J
J-doug Offline
Fersking
Fersking
J
Man må jo variasjon og ulik belastning på muskulaturen, men det får man jo også av å skille mellom rolig økter og intervaller. For min del var det totalt uaktuelt å ha så mye hurtighet (kaller "intervallen" han har satt opp som hurtighet). Har maxpuls på 208 og terskel på 186-192. Da jeg hadde pakka muskulatur og det var på sitt verste hadde jeg ikke greid å ligge på 173 i puls.

Jeg ville ligget rolig i sone 1 og ventet på at det skulle løsna, en av øktene hadde kanskje hatt drill eller hurtighet i seg, for å få litt variasjon på muskulaturen.

Tøyer du? Jeg pleide ikke å tøye, men jeg har blitt flinkere på det, selv om jeg ikke vil si at jeg er særlig flink. Jeg hadde stramme/korte senefester, noe de fleste får av ikke å tøye, kjenner at sykling spesielt gjør senene stramme. Tøying er å også med på å løse opp muskulaturen og noe jeg ble pålagt av fysioen.

Dette er malen på min treningsuke:
2 intervaller (oftest tirsdag og torsdag)
1-2 styrkeøkter
Resten av uka fyller du på med mengde (I1) av det du tåler, timeantallet blir det det blir.
Hurtighet har jeg kanskje 1 gang i uka, da innbakt i en langtur.

Re: Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? [Re: Jonas88] #1960545 18/05/2015 20:40
A
ArneW Offline
Ringrev
Ringrev
A
Rist på beina etter trening og før du legger deg. Har alltid av trenere osv opp gjennom tiden hørt at man må riste på musklene etter bruk. Da "faller de på plass" og slapper mer av etterpå.

Re: Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? [Re: Jonas88] #1961638 21/05/2015 07:05
treningsnico Offline
Entusiast
Entusiast
Sliter med samme problemet om dagen. Når man er så dum at man tar den siste harde økta, selv om man merker at man er sliten. Det er ikke alltid det skal så mye til før det tipper over.

Pakka lår faller vel glatt inn under overtrening/overbelastning.

Erfaringsmessig så er det relativt korte og rolige i1-økter som fungerer. Tenk at du ikke skal bli sliten av økta. Sammen med massasje (egenmassasje, foamroller) og enda bedre en massør som hjelper deg tror jeg dette er løsningen. Etterhvert som det løsner kan det nok være fint med noen økter som inkluderer litt hurtighet.

Det høres jo ut som om du har gått rimelig langt ned i kjellern, da 6 uker omtrent uten trening ikke har gjort noen forskjell. Rolig rolig rolig er nøkkelen. Lykke til!

http://www.rojanrundfahrt.no

I saw a kid on the street one day, he was 10, maybe 20 years old

http://app.strava.com/athletes/1079668
Re: Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? [Re: Jonas88] #1972473 15/06/2015 08:08
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Nå har jeg hatt dette i en måned og har prøvd rolige økter (sykling/løping), hvile, tøying, foamroller mm. uten noe særlig forbedring. Blir gøy i alpene om to uker

Re: Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? [Re: Jonas88] #2057499 02/02/2016 15:21
R
Roy A. Dalmo Offline
Fersking
Fersking
R
Følgende punkter kan være sentrale for å hindre og løse pakka lår diagnosen:

1. Styr unna ensidig i3 trening så mye en kan. Skøyting og sykling gir ensidige bevegelsesmønstre. Varier derfor treninga mer. i3 er en utfordrende øvelse som krever nøye oppfølging mht laktat målinger. Dersom en velger i3 trening som viktig innsats-form i ens trening, bør en variere mellom langrenn (klassisk), sykling, overkroppsarbeid, svømming - samtidig som laktatnivå undersøkes nesten kontinuerlig. Ser ut som voksne tåler i3 trening bedre enn ungdommer - det kan skyldes bedre erfaring og bedre utviklede muskler/høyere kapasitet.

2. Dersom en utøver har pådratt seg pakka lår bør en få hard tverr-massasje, og hard behandling av triggerpunkter - dette vil gjøre vondt!

3. Dersom man velger å opprettholde trening kan en godt følge Høgseths anbefalinger.

Pakka lår eller legger er ikke det samme som "compartment syndrome". Andre eventuelle diagnoser må undersøkes parallelt.

Dette er erfaring som er gjort av meg gjennom snart 15 år som langrenns- og skiskyttertrener. Det er altfor mange ungdommer som pådrar seg diagnosen, særlig jenter. Dette får alvorlige konsekvenser da mange slutter med idretten sin. Her burde OLT satt inn støtet, og gi virkemidler, for å forhindre problemene, til trenere rundt om.

Re: Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? [Re: Jonas88] #2057510 02/02/2016 16:22
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har hatt pakka lår ved to anledninger, første gang i sommer etter for mye segmentjaging med svært mange korte anaerobe drag på det som skulle vært rolige langturer. Løsningen da var korte økter, mest rolige i1 men også økter med stigningsdrag på 20sek.

I vinter ble det litt verre med mye tung styrke og mye i3/sweetspot trening på sykkel, samt at jeg gikk på samme smell med spurter og KOMer opp bakker på langturene. Hos meg har det slått inn plutselig begge gangene, og jeg merka at muskulaturen kjentes ut som en stor klump, redusert motorisk kontroll (spesielt rundtråkket ble klumsete) og rolig trening ble også tungt.
Jeg fulgte høgseths program nå sist, men merket lite framgang så byttet ut all sykling med langrenn (skøyting) og kjerne/styrke overkropp, sammen med myye foam roller og tøying, etter nok en uke var beina god som gull igjen. Nå har jeg stoppet opp ganske fort når det først har pakka seg, så det spørs hvor ille jeg har vært rammet.

Hvis jeg ikke kan trene sweetspot/i3 lurer jeg litt på hvordan man skal legge opp vintertreninga. Kun LIT/HIT og styrke?

Edit: kan legge til at beina fungerte helt fint på ski, merka ingen ting til det da. Kunne kjøre harde drag uten problem, men på sykkel var det problematisk. Virka som sykkelbevegelsen ble alt for monoton og ensidig, da spesielt på rulle.

Redigert av Hoaas; 02/02/2016 16:28.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? [Re: Jonas88] #2057642 03/02/2016 08:07
R
Roy A. Dalmo Offline
Fersking
Fersking
R
Jeg har ikke erfaring mht syklister og pakka lår, kun for langrenn og skiskyting. Dermed er det vanskelig for meg å gi fornuftige tips inn i syklinga. Imidlertid skulle jeg tro at LIT og HIT er veien for deg, kombinert med basis styrketrening, eventuelt også med noe maks styrketrening for beina. Kanskje bør du være forsiktig med å bytte ut sykling-i3 med skøyte-i3, men heller gå for klassisk stil og i3. Klassisk er en mer naturlig arbeidsform enn skøyting, selv om man bruker en del av fremre lårmuskulatur - samme som for sykling. Skøytemuskulaturen ligger hovedsaklig i setepartiet og mer på utsiden av lårene enn de du kanskje bruker mest i sykling (pluss kjernemuskulatur). Dermed får du belastet ulike deler av beinmuskulaturen - kanskje det er derfor det har klaffet med skøyting og i3/HIT. Man skal aldri undervurdere variasjon i treningsarbeidet, og det er sikkert ikke uheldig om det legges inn variasjon mht tråkkefrekvens, motstand og kanskje sittestilling. Lykke til, Hoaas.

Re: Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? [Re: Jonas88] #2057648 03/02/2016 08:28
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har tidligere vært aktiv skiløper fram til 1.års senior, siste året som aktiv skjedde det noe i ryggen på et klassiskrenn som gjør at jeg stivner helt i korsryggen når jeg går diagonal, verken fysioen min eller kiropraktor har funnet ut av det. Skal bare kort diagonalgang til før det stivner. Staking og dobbeltak med fraspark går fint, skøying merker jeg ingen ting. Derfor blir det mest skøyting, eller staking.

Har definitivt lagt inn mer variasjon i sykkeltreninga med tanke på det du skriver, og treningstype, etter at det pakka seg andre gangen.
Det er vel nevnt flere steder på nett at man bør være forsiktig med mye rulletrening, det blir en veldig statisk og monoton øvelse for beina.
Får vurdere å legge om treninga fullstendig om dette blir et gjentagende problem.

Re: Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? [Re: Hoaas] #2057988 04/02/2016 08:58
Trond Vidar Offline
Sitat: Hoaas
Har tidligere vært aktiv skiløper fram til 1.års senior, siste året som aktiv skjedde det noe i ryggen på et klassiskrenn som gjør at jeg stivner helt i korsryggen når jeg går diagonal, verken fysioen min eller kiropraktor har funnet ut av det. Skal bare kort diagonalgang til før det stivner. Staking og dobbeltak med fraspark går fint, skøying merker jeg ingen ting. Derfor blir det mest skøyting, eller staking.

Akkurat dette hadde jeg som siste års junior og 2 år som senior. Da var jeg på skilaget til et universitet i USA. Det var nærmest umulig å gå klassisk diagonal, mens alt annet fungerte godt. Hvis det er noen trøst, så fant heller ikke jeg ut av det - men det ga seg etter at jeg la opp. Jeg kan gå lange turer uten at dette er et problem.

Det skal sies at det er +15 år siden jeg sist kjent på de symptomene (20-25 års alderen).

Ble en jævel til å stake da.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Hjelp! Pakka lår... Erfaringer fra forumet? [Re: Trond Vidar] #2058011 04/02/2016 09:32
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Merkelige greier, nå er det 4-5 år siden jeg sist prøvde meg på klassisk diagonal, altså 7 år etter jeg la opp. Da var det fortsatt samme tendensen. Men nå er jeg selvsagt mer gjennomtrent enn jeg var da, ser for meg at jeg har bedre kjernestyrke også, så det kan være verdt et nytt forsøk. Er ikke verre enn at jeg må stake eller ta dobbeltak med fraspark om det ikke funker.
Noen ganger er det fint å kunne loffe avgårde i klassisk stil.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå