Kjedebutikk eller sykkelbutikk?
|
Kjedebutikk eller sykkelbutikk?
16/05/2015 20:57
|
Eplemos
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Hei! Driver nå å sykler rundt på en hybridsykkel, men har begynt å se etter en racer. Det virker til at man får mer for pengene om man f.eks. handler på XXL (tenker da på White racer'n til 10 000) enn om jeg f.eks drar innom Hank Sport her i Trondheim og går for deres billigste Specialized til nesten 8500. Ser at Specialzed har f.eks Sora, mens White'n har Ultegra.
Hva jeg lurer på er om det er verdt det å dra til en butikk med folk som har skikkelig peiling og "få mindre for" pengene, eller om det er bedre å handle på en kjedebutikk? Er sikker på at det er mange på XXL som også har god peiling på sykkel, men etter en kjip opplevelse hvor jeg fikk en alt for stor og tung sykkel til feil bruk har jeg mistet litt troen.
Har ikke sånn kjempepeiling på sykkel selv, så jeg er avhengig av at de som selger meg sykkelen har god peiling.
|
|
|
Re: Kjedebutikk eller sykkelbutikk?
[Re: Eplemos]
16/05/2015 21:45
|
J.Jensen
Medlem
|
Medlem
En sykkel er mer enn bare gruppen den leveres med.
Hvis målet er mest mulig bang for buck er Canyon meget populære, men da handler du på nett og ikke i lokal butikk, som kan være en ulempe hvis du ikke har kunnskap til å skru og ta litt service selv.
Increased fitness through constantly varied, functional movements performed at high intensity.
|
|
|
16/05/2015 22:07
|
Vingleik Vaagal
Avhengig
|
Avhengig
En sykkel er mer enn bare gruppen den levers med. Men en sykkel er også mer enn bare logoen den kommer med.
Ultegra versus Sora? Nobrainer.
|
|
|
17/05/2015 08:18
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Jeg hadde valgt sykkelbutikken dersom du ikke er flink til å mekke selv. Den dagen du trenger hjelp til noe, og det skjer i løpet av ikke alt for lang tid, er det mye bedre å komme til Hank Sport med en sykkel du faktisk har kjøpt der.
|
|
|
17/05/2015 09:12
|
Vingleik Vaagal
Avhengig
|
Avhengig
Dersom jeg trenger noe gjort på sykkelen som jeg ikke har kompetanse til selv drar jeg innom min LBS, som er en annen enn hvor jeg kjøpte sykkelen. Prisen er jo den samme, servicen også? De tjener jo ikke mindre på en service dersom sykkelen ikke er kjøpt der? Aldri opplved det som problematisk. Noe annet ville vel vært definisjonen på dårlig service?
|
|
|
17/05/2015 09:34
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
Jeg opplever dette som en grei deal. Ok sykkel med ny 105 gruppe. Opplever den 11 delte 105 gruppen som "sweet spot" der pris og kvalitet matcer best. Fin pakkepris, sykkelbutikk og verksted i ett beliggende også i Tr.heim. Kinderegg :-) http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=1009_1013&products_id=6737
Redigert av Espen E; 17/05/2015 09:34.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
17/05/2015 21:02
|
Eplemos
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Takk for alle råd, ser ut til at jeg heller tar turen innom en sykkelbutikk :-)
|
|
|
[Re: Open 1.0]
17/05/2015 21:35
|
Joero
Entusiast
|
Entusiast
Jeg hadde valgt sykkelbutikken dersom du ikke er flink til å mekke selv. Den dagen du trenger hjelp til noe, og det skjer i løpet av ikke alt for lang tid, er det mye bedre å komme til Hank Sport med en sykkel du faktisk har kjøpt der. at Hank Sport har mye bedre kompetanse enn XXL når det kommer til verksted tror jeg kan diskuteres. Men det tror jeg blir bare synsing uansett hvordan man vrir og vender på det. Men jeg tror ikke du skal være redd for å velge noen av de som er nevnt i denne tråden: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1381338Men å velge sora over ultegra i denne prisklassen er kanskje litt galemathias. Så stor forskjell på ramme og hjul er det trolig ikke at noe kan forsvare denne forskjellen.. Eneste er at det trolig ser en god del bedre ut med specialized på ramma enn white..
|
|
|
18/05/2015 08:46
|
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
Vil bare legge til at det dreier seg mer om hvilken butikk, enn om sykkelbutikk eller ikke.
Der jeg kjøpte hverdagsraceren tok de et par mål, og satte meg på en slags "sykkelmal". Så mumlet de litt sammen og bestemte de ramme, styre, stem og krankarmer og avfeide glatt alle mine inspill. Denne sykkelen passet perfekt, og alt var solid skrudd sammen og justert.
Han som satte opp finraceren min jobbet også i sykkelbutikk, men kunne like gjerne solgt poteter. Alle mål ble bare tull, og selv enkel girjustering måtte jeg gjøre selv på første tur.
|
|
|
[Re: Joero]
18/05/2015 09:43
|
Dan
More than words
|
More than words
at Hank Sport har mye bedre kompetanse enn XXL når det kommer til verksted tror jeg kan diskuteres. Jeg vet ikke noe om Hank Sport, så de må ha meg unnskylt, men XXL i Trondheim huser vel i hvert fall to av av ringrevene her på forumet? Så jeg ville ikke ha vært i tvil om å handle på XXL hvis de hadde det jeg ønsket. I det hele tatt ser jeg ikke noe galt i å utnevne en kjedebutikk til sin LBS hvis man lærer kjenne folkene på verkstedet og stoler på at de alltid er hjelpsomme og gjør en god jobb.
|
|
|
[Re: Joero]
18/05/2015 10:28
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jeg hadde valgt sykkelbutikken dersom du ikke er flink til å mekke selv. Den dagen du trenger hjelp til noe, og det skjer i løpet av ikke alt for lang tid, er det mye bedre å komme til Hank Sport med en sykkel du faktisk har kjøpt der. at Hank Sport har mye bedre kompetanse enn XXL når det kommer til verksted tror jeg kan diskuteres. Men det tror jeg blir bare synsing uansett hvordan man vrir og vender på det. Men jeg tror ikke du skal være redd for å velge noen av de som er nevnt i denne tråden: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1381338Men å velge sora over ultegra i denne prisklassen er kanskje litt galemathias. Så stor forskjell på ramme og hjul er det trolig ikke at noe kan forsvare denne forskjellen.. Eneste er at det trolig ser en god del bedre ut med specialized på ramma enn white.. Enig med du, dette er gufs fra en svunnen tid - den gang det virkelig var til dels store forskjeller på kvaliteten, Kjedene leverer meget gode sykler i dag, de har også god kompetanse etter hvert på egne verksted. At lokale LBS skal være så fryktelig gode på mekking er noe man bør ta med en stor klype salt, i mange tilfeller.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
18/05/2015 11:06
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Takk for alle råd, ser ut til at jeg heller tar turen innom en sykkelbutikk :-) Hva om du der åpent forklarer ditt dillemma: "jeg vil gjerne kjøpe hos dere som har topp kompetanse og service - men når jeg ser at jeg får sååååå mye mer for pengene om jeg går til XXL...." - Kanskje de tar imot invitten og gir deg et bra tilbud?
|
|
|
|
|