Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Første ritt

Første ritt #1959455 15/05/2015 19:42
O
oysf Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Dette har nok vært oppe flere ganger... Er så frekk å lager en ny tråd om det ICON_SMILE

Har aldri syklet ritt før. Skal om to uker sykle Haugesund - Sauda som er 11 mil og rundt 1300 høydemeter. Tøff start, men det er bare til å kaste seg i det.
Hvordan bør jeg trene disse to siste ukene? Har hatt en tur til Gran Canaria med mange mil, og trent jevnt og trutt fra høsten. Trent sykkel i 3 år.

Etter jeg er ferdig med disse to ukene forberedelsene, har dere noen tips til selve rittet? Hvilke pulssoner er "vAnlig" å ligge på i slike ritt? Er redd for å gå for hardt ut, men også redd for å holde igjen, vil jo gjøre det bra... ICON_SMILE

Re: Første ritt [Re: oysf] #1959457 15/05/2015 19:53
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Finn deg en pulje som du kan ligge i. Ikke dra for mye vind, ta din skjerv foran og legg deg bak for å hvile. Ikke bruk alt kruttet de første milene.

Innta næring jevnlig, spis bakerst i gruppa. Ikke spis midt i.

På så korte ritt som 11 mil bruker jeg bare gel og barer. To flasker med styrkedrikk hjelper også. Drikk jevnlig.

Når de siste milene nærmer seg, kjenner du fort om du er i stand til å dra på.

Lykke til!

Div. sportsremedier ...
Re: Første ritt [Re: oysf] #1959463 15/05/2015 20:13
talliere Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Min erfaring med pulssoner er at pulsen er mye høyere enn på trening på de første rittene. Trodde det var noe feil med klokka første gangen men var nok bare nerver og adrenalin ! Så se ikke blindt på disse sonene.

Re: Første ritt [Re: oysf] #1959470 15/05/2015 20:41
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Mitt råd er å ikke se på pulsklokka underveis for den kan lure deg. Se heller på verdiene etterpå og tenk over om de passer med hvordan du kjente deg. Tør å gi på litt ekstra i starten men, sørg for å sakke litt opp etter en mil slik at du kan kjøre jevnt videre og at du har noe å gi på med mot slutten. Tenk på hva du vil fylle flaskene dine med allerede nå. Skal du ha på sportsdrikk, så sørg for å ha trent med dette i magen i de kommende ukene før start. Ikke hør på Maxim-selgeren når du skal hente startnummeret dersom du aldri har smakt heksebrygget før (skriver av erfaring fra mitt første ritt).

Jeg vil også anbefale deg å studere løypeprofilen og del gjerne deretter opp rittet i deler. F.eks del 1 der du kan tørre å ta i litt ekstra for å komme sammen med noen du er jevngode med. Husk i såfall å varme opp først. Del 2-3 er jevn kjøring sammen med gruppa og tenk her på hvordan du vil bruke evt utforkjøringer og motbakker for å holde overskuddet i sjakk. 4. og siste del synes jeg du skal planlegge å øke gassen litt. Det er morsomt å ha noe å køle på med på slutten slik at du fullfører med en følelse av at det går fort samtidig som du blir god og sliten. Er du på randen, så hold ut og tenk at jo værre det er, jo bedre er det etterpå. Du har jo meldt deg på for å fullføre og å kose deg med prestasjonen i ettertid ikke samt?

Ukene før rittet vil jeg anbefale deg å bruke på å samle overskudd, sjekke utstyret og evt finne ut og venne deg til hva du vil spise underveis. Kjør noen økter på terskel (om du har pulsmåer) og kun veldig lett utover dette. Siste uke før ritt kan du med fordel trene skikkelig hardt tidlig i uken (f.eks tirsdag) og dermed ta det helt piano dagene som kommer. Bare husk å hold beina litt i gang. Gå litt, Sykle rolig hit og dit og bare lade opp batteriene. Tør å hvile skikkelig ut og fokuser på all energien du skal få lov til å hente ut på rittets siste del.

Sjekk dekk, kjede, bremseklosser, flaskeholder allerede nå og oppsøk et versted dersom du er usikker. Spis og drikk normalt. Ikke overdriv matinntaket. Det er reservene dine som skal fylles opp, ikke magen.

Lykke til, og husk å ha det gøy ICON_SMILE

'...once more, and more intensity!'
Re: Første ritt [Re: oysf] #1959485 15/05/2015 21:25
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Jeg vil ikke ha synlig pulsmåler i det hele tatt. Du kan ikke kjøre på puls uansett, for du taper mer på å ikke henge med en grei gruppe, og i starten så går det langt over det du tror du kan kjøre, og ser du for mye på pulsen blir tankene for negative "jeg vet jo jeg ikke tåler å ligge så høyt i puls". De fleste henter ut litt ekstra i konkurranse.

Har du trent i tre år er du nok ganske sprek og kan finne noen å henge med, og det er normalt (iallfall for meg) å føle at "dette går for fort" de første kilometrene, men så roer det seg som regel litt. Kan være annerledes også, avhengig av pulje og løypeprofil.

Re: Første ritt [Re: oysf] #1959501 15/05/2015 23:48
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Nå har du allerede fått mange gode råd, så her skal du få noen som går konkret på selve løypa. Jeg antar vel at du vil starte i pulje 2, og det går det som oftest litt roligere for seg enn i pulje 1. Uansett, det er noen steder det kan være greit å være ekstra oppmerksom, og der man helst vil være langt fremme for å unngå å bli kjørt av.

Det første stedet er antakelig i Førresbrekka. Normalt sett går jo rittet gjennom tunellen, men siden den er stengt så blir det antakelig å følge omkjøringsveien, og her er det jo som du sikkert vet ganske bratt, og relativt smalt.

Det neste er bakken i Våg, her blir det ofte kjørt ganske hardt, og feltet blir ofte litt mindre her. Er du med over der, så er du nok også med til Skjold, hvor det igjen kan gå nokså hardt opp til toppen. Så er det stort sett ganske greit å henge med til den første skikkelig harde bakken opp fra Hogganvik. For all del, mange små kneiker og kupert før det også, men ingen heftige prøvelser.

Opp fra Hogganvik er det alltid noen som prøver å komme fra, og ofte er det også noen som klarer det. På toppen er du ca halvveis, og du kommer nok kanskje til å synes at det er litt tøft på dette tidspunktet. Vit da at du får litt fred en periode nedover derfra, og selv om det går opp og ned, så er det først fra Ropeid og oppover mot Ås at den virkelige prøvelsen kommer. Der kommer du antakelig til å hate litt, men bit tennene sammen og ikke mist motet. Når du omsider (ja, omsider) er på høyeste punkt, så går det veldig fort nedover en stund. Her er det lett å henge med, og har du krefter så bidrar du til å holde farten oppe.

Så kommer tunellen i Saudasjøen, og den pleier å være et veritabelt kuldesjokk. Et år var jeg så stiv og støl og full av krampetendenser at jeg nesten ikke klarte å sette meg ned igjen etter å ha reist meg i tunellen. Ute av tunellen så er det stort sett temmelig flatt til mål, men noen småkuler som absolutt kan være tøffe nok for en sliten kropp.

Når du er vel i mål i Sauda, så kan du nyte store mengder av kake og alskens godt, for jeg tror knapt det finnes et ritt i Norge hvor det er så fint å komme i mål som dette. I hvert fall ikke mange...

Lykke til!

Redigert av mroek; 15/05/2015 23:50.
Re: Første ritt [Re: oysf] #1959513 16/05/2015 06:37
alfaist Offline
Entusiast
Entusiast
Syklet mitt første ritt i fjord. Kan bekrefte at pulsen ligger høyere enn "normalt". Jeg syklet distansen ++ et par ganger før rittet. Sånn bare for å ha det i kroppen. (dette fordi jeg ikke hadde hatt noen turer som var like lang).

Jeg begynte for rolig, ville ikke stresse ut fra start. Kom da i en sånn sofa gjeng med deltagere som jeg brukte 1/3 av rittet for å passere.

Captain slow

Stevens Haze Selvkomp
Giant Trance.
Monoc racer.

Moderator  support