Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Betale bøter fra Italia?

Betale bøter fra Italia? #1958731 13/05/2015 17:24
P
PekkaB Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Var et par uker i Italia forrige sommer, og i går dukket det opp to brev med krav om rett under 100 Euro hver. Politiet krever inn pengene fordi vi "was driving in a limited traffic area without authorization". Samme dag, på to forskjellige klokkeslett.

Moralsk sett burde jeg selvfølgelig betale bøtene, men jeg blir litt oppgitt over å få brev om ting jeg ikke visste var galt nesten et år senere. Hva om jeg hadde kjørt der flere ganger om dagen i to uker? Hvor det nå var?

Så vidt jeg vet er det bare Danmark som har en avtale som gjør at de kan forfølge nordmenn for trafikkforseelser i Danmark. I et anfall av lav moral, kan jeg trygt resirkulere brevene og glemme saken? Var tilbake i Italia i påsken og ble ikke lagt i jern da jeg kom av flyet ICON_SMILE

Re: Betale bøter fra Italia? [Re: PekkaB] #1958747 13/05/2015 17:54
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Hva synes du om utlendinger i Norge som stikker i fra parkeringsbøter, bomringpaseringer, andre trafikkbøter etc. Er det greit. Husk at hvis du noen gang kritiserer utlendinger i Norge som stikker av uten å gjøre opp for seg så er det akkurat det du gjør.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Betale bøter fra Italia? [Re: PekkaB] #1958754 13/05/2015 18:11
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Er det snakk om leiebil? Slik jeg har forstått er det slik at dersom du ikke betaler en bot du fikk i leiebil, så ender til slutt leiebilselskapet opp med å betale det, og deretter sende regningen til deg via kredittkortet ditt. Vet dog egentlig ikke hvordan dette faktisk fungerer, men er det snakk om leiebil ville jeg personlig ikke tatt sjansen tror jeg.

Sitat: hrukin
Hva synes du om utlendinger i Norge som stikker i fra parkeringsbøter, bomringpaseringer, andre trafikkbøter etc. Er det greit. Husk at hvis du noen gang kritiserer utlendinger i Norge som stikker av uten å gjøre opp for seg så er det akkurat det du gjør.
Nå var vel spørsmålet hans av en litt mer praktisk art her, og ikke hvorvidt det er moralsk riktig å kaste brevene eller ikke. Det er jo ganske tydelig at trådstarter vet at man egentlig burde betale slikt.

Re: Betale bøter fra Italia? [Re: PekkaB] #1958761 13/05/2015 18:22
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Betale bøter fra Italia? [Re: PekkaB] #1958767 13/05/2015 18:30
olechr Offline
More than words
More than words
Betal. Du kan slite BIG TIME neste gang du er i Italia og blir tatt. Vet om flere "luringer" som skal spare penger. Trur de har lurt politiet helt til de blir stoppet i samme land senere.

Så mitt tips er å betale de 100euroene så kan du slippe mye pes senere.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Betale bøter fra Italia? [Re: PekkaB] #1958867 13/05/2015 22:31
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hei.

Opplevde noe lignende da jeg var i Sardinia for 6 år siden. Samme boten også. Da hadde italienske myndigheter solgt boten videre til ett innkreverfirma i Firenze. Fikk boten tilsendt 10 måneder etterpå. Det sto med ett annet navn på. Jeg valgte å ikke å betale. 2 år etterpå fikk jeg tilsendt en ny regning fra samme firma, samme sum og samme feil navn. Så valgte å ikke betale.

Jeg reagerte på at det ikke var myndighetene som var innkrevere, og at det ikke sto riktig navn. Tidspunktet og stedet stemte, jeg kjørte inn dit vi leide leilighet for å laste opp koffertene da vi skulle dra videre.

Etter regning nr 2 så har jeg aldri hørt noe mer fra de.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Betale bøter fra Italia? [Re: PekkaB] #1958891 14/05/2015 06:20
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Hvis du tror at du blir lurt kan du be om dokumentasjon. Det gjorde jeg og fikk bilde. Så er det opptill deg å velge om du vil stikke av fra en bot eller ei. Jeg betalte.

Re: Betale bøter fra Italia? [Re: hrukin] #1959023 14/05/2015 14:40
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: hrukin

En del parkeringsbøter bør de stikke fra også, det gjelder de som kommer fra Carpark, P-Service, A1 Security og Smart Security først og fremst men kan jo også ta med bøter fra Videseter Hotell.

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Betale bøter fra Italia? [Re: PekkaB] #1959336 15/05/2015 12:15
P
Polly Offline
Entusiast
Entusiast
P
https://www.naf.no/tips-og-rad/bilferie-og-reise/reise-i-europa/boter-og-miljosoner-i-italia/
Som det står i denne artikkelen så er det meste dokumentert og det kan fremskaffes bilder (dog bare bakfra da personvernhensyn stopper bilder forfra i Italia).
Du vil kunne får problemer ved fremtidige besøk i Italia , i Norge har dog disse "bøtene" tvangskraft så det er ingen stor risiko forbundet med ikke å betale.
Vær også obs på andre foreldelsesregler - 5 år på disse.

Re: Betale bøter fra Italia? [Re: PekkaB] #1959363 15/05/2015 13:22
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg hadde betalt, ikke pga noen moralsk forpliktelse, men bare for å slippe muligheter for trøbbel senere.

Re: Betale bøter fra Italia? [Re: Dexter] #1959450 15/05/2015 19:29
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Dexter
Jeg hadde betalt, ikke pga noen moralsk forpliktelse, men bare for å slippe muligheter for trøbbel senere.

Jeg ville tro muligheten for trøbbel senere er forsvindene liten og jeg hadde ikke betalt.
Eventuelt trøbbel senere vil nok løse seg ved å betale der og da.

Hadde en liten disputt med Tysk politi på slutten av 80 tallet der jeg måtte betale et dipositum eller rettsgebyr til domstolen før jeg fikk dra videre.
Skjønte ikke så mye av dette såkalte gebyret men det skulle vist dekke en form for rettsbehandling da det jeg var siktet for skulle være av en slik art at det ikke kunne løses på stedet.

Etter en god stund hadde noen fått ut fingeren og sendt meg en bot og masse fjas på Tysk.
Dette gikk rett i søppla og etter noen purringer ble det stille.
Jeg var i de påfølgende årene flere ganger i Tyskland uten problemer.
Den gang måtte man frem med passet ved innreise men når sant skal sies så gadd de så vidt å se på det.
Dagens datasystemer er nok av en annen kaliber men hvor ofte kommer man borti politiet når man er på tur?

Endel land også Norge så vidt jeg vet selger sine ubetalte bøter til et Engelsk innkassoselskap som prøver å inndrive disse men de har ingen tvangsmuligheter til å inndrive disse kravene selv om ordlyden blir skarpere og skarpere etter vært brev man kaster i peisen.

Redigert av sl500; 15/05/2015 20:18.
Re: Betale bøter fra Italia? [Re: sl500] #1959474 15/05/2015 21:03
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: sl500

Jeg ville tro muligheten for trøbbel senere er forsvindene liten og jeg hadde ikke betalt.
Eventuelt trøbbel senere vil nok løse seg ved å betale der og da.

Men er ganske kjipt når du blir stoppet, må inn være med på politistasjonen og boten har blitt større. Da angret hvertfall de jeg kjenner bittert på at de ikke hadde betalt de småpengene det var i utgangspunktet. Men hver sin smak.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Betale bøter fra Italia? [Re: Dexter] #1959496 15/05/2015 22:36
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B

Som regel er nok det det smarteste men ikke alltid, hvis man er uheldig kan man komme ut for ett firma som bare vil fortsette og sende regninger fordi de ser du betaler, det er ting som tyder på at det skjer i Norge og jeg ser ikke bort fra at det kan skje i andre land også.

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Betale bøter fra Italia? [Re: PekkaB] #1959542 16/05/2015 08:02
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Det eneste du trenger å spørre deg er om bøtene er ekte. Det virker som om du har gjort det du er bøtelagt for, og det tar deg 30 sekunder å ringe det lokale leiebilfirmaet (eller politiet) og spørre om det faktisk er ulovlig eller om noen prøver å scamme deg.

Har du fått en fortjent bot og lurer på om du skal betale? Tenk deg om en gang til. Mener du det? Hvis bensinpumpen du brukte i Italia var ubetjent og du kunne kjørt videre uten å betale, ville du vurdert sjansen for å bli tatt som kriterie for å ikke betale for bensinen?

Re: Betale bøter fra Italia? [Re: Gråstein] #1959574 16/05/2015 10:41
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Ut i fra mitt moralske ståsted er det meget stor forskjell på å stjele og undra seg å betale bøter.
Noen vil sikkert hevde at det er å stjele fra fellsakapet hvis man ikke betaler bøter men den samenligningen er for drøy til at jeg kjøper den.
Isåfall bør neste spørsmål være om man stjeler i fra fellskapet neste gang man sykler på rødt uten å bli tatt eller tar seg en båttur uten redningsvest for å nevne noe.

Redigert av sl500; 16/05/2015 10:43.
Re: Betale bøter fra Italia? [Re: PekkaB] #1959645 16/05/2015 15:51
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Eller ikke betale skatt? Eller drive utseted med litt liberalt forhold til momsinnbetaling?

Hva hvis du dropper å betale bensin når du tanker hos det statlig eide oljeselskapet? Penger som forsvinner fra statskassa uansett. Det siste er for så vidt ikke noe ukjent fenomen i land som Italia og Hellas...

Re: Betale bøter fra Italia? [Re: PekkaB] #1962920 24/05/2015 15:13
P
PekkaB Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Takker for svar! Som dere ser så svinger svarene begge veier: Betale / Ikke betale.

Er brevene ekte? Det står jeg skal logge meg inn her: http://www.emo.nivi.it/
Ligger ikke noen bilder der. Er dette en kjent side?

Det er snakk om 2 x 120 Euro. Ingenting å gråte over. Men, HVIS boten er ekte så er den likevel en bot for en forseelse på et sted hvor to rutinerte sjåfører ikke har fått med seg noe skilting. Tidspunktet på døgnet tyder på at det var på høy tid å legge ungene etter et utmerket besøk på en ristorante, begge dagene. Har det vært tettpakket med fotgjengere, syklister, scooter-førere og biler, og det viktigste har vært å ikke kjøre mot enveiskjøring eller treffe noen/noe, så har vi dessverre ikke fått med oss noen skilt. Hadde det vært en parkeringsbot eller fartsbot eller bot for å kjøre på rødt lys så hadde det vært greit. Jeg sliter dog litt med å godta Mikke Mus-regler, og dette er en av dem.

Det var forøvrig en leiebil, men kredittkortet mitt gikk ut i oktober, så det får ingen belastet. Jeg leide fra samme firma denne måneden men i et annet land, og ble ikke møtt med en fatwa.

Spesiell takk til deg som viser til det moralske aspektet i dette, det har medført en grundig selvransakelse og jeg er veldig fornøyd med sluttresultatet ICON_SMILE Etter en gjennomgang av respekt for fartsgrenser, parkeringsregler, rødlyskjøring og annet trafikalt, samt svart arbeid, betale deler av summen svart ved kjøp av tomt, sikle på nestes ektefelle, osv., osv., så tenker jeg at ting er ganske bra. Hvordan kunne det blitt perfekt? Vel, innimellom bedriver jeg inngående studier av kvinnelig anatomi, og det burde jeg nok slutte med. Skatt betaler jeg til siste krone. Har jeg vært uforsiktig og laget riper i leiebil UNDER bilen, som ingen kan se uten å legge seg på magen, sier jeg fra. Ærlighet varer lengst, selv om det er tøffere der og da (med unntak av Mikke Mus-regler). Så da lurer jeg på, du som tar opp det moralske aspektet i dette, er det mulig å ha mer enn marginalt bedre moral? Eller har du dine svin på skogen, noe annet enn å uforvarende kjøre i et område i Italia med begrensninger på trafikk og deretter lure på om boten skal betales eller ikke?

Re: Betale bøter fra Italia? [Re: PekkaB] #1962930 24/05/2015 15:45
Flex Offline
Veteran
Veteran
Søkte opp websiden, og fikk opp noen sider som diskuterer hvorvidt det er ekte eller ikke:

http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g18...ce_Tuscany.html
http://www.telegraph.co.uk/travel/column...ace-courts.html

Jeg skummet bare såvidt gjennom hva som sto de, men det kan se ut til at websiden er ekte, i hvert fall.

Re: Betale bøter fra Italia? [Re: PekkaB] #1962934 24/05/2015 15:52
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Dropp å betal boten, doner istedet tilsvarende beløp til leger uten grenser/røde kors/etc. Hvis du får problemer senere så får du ta det som det kommer.

Re: Betale bøter fra Italia? [Re: PekkaB] #1963284 25/05/2015 16:46
P
PekkaB Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Betaler faste, månedlige beløp til Leger uten genser og Amnesty. Kunne sikkert funnet flere, ikke noen dum idé ICON_SMILE

Re: Betale bøter fra Italia? [Re: PekkaB] #1963292 25/05/2015 17:12
HP89 Offline
Entusiast
Entusiast
Kan jo sjekke ut ingeniører uten grenser ICON_SMILE

http://www.iug.no/

Re: Betale bøter fra Italia? [Re: PekkaB] #1963314 25/05/2015 18:02
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
http://www.emo.nivi.it/ er nok en ekte side så der ville jeg betalt, hadde det derimot vært siden til Euro Parking Collection Plc så ville jeg nok vært mer betenkt fordi de også har useriøse kunder, iallfall her i norge, Perako f.eks.

Redigert av bvp; 25/05/2015 18:04.

T.C. Lemmons

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå