Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Salgsverdi på reparert carbonramme

Salgsverdi på reparert carbonramme #1958180 12/05/2015 15:46
R
ridley-noah Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Hei!
Hvordan er videresalgsverdien på en carbonramme som har gjennomgått en raparasjon?
Tenker da på reparasjon av annerkjent reparatør, ikke hjemmefiksing. Har evt. finishen mye og si?

Re: Salgsverdi på reparert carbonramme [Re: ridley-noah] #1958243 12/05/2015 17:59
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Du vet vel selv om du ville kjøpt en spjelka karbonfiberramme? Og hvor mye finishen på arbeidet ville betydd for deg?

For meg så er det liten til ingen verdi igjen i en reparert ramme, samme hvem som har gjort det, og om det skulle være noen verdi igjen, så skulle iallfall finishen vært strøken. Personlig skal det mye til for at jeg hadde giddet å bruke tid på å bygge sammen en komplett sykkel fra deler på en reparert ramme. Jeg skulle spart en del tusenlapper før det hadde vært verdt det.

Sikkert andre som tenker annerledes. Du får se om du finner den rette... :-)

Re: Salgsverdi på reparert carbonramme [Re: grr] #1958245 12/05/2015 18:05
M
Mixtin Offline
Entusiast
Entusiast
M
Hva med ramme som enda ikke har blitt reparert da?
Jeg har en med knekt feste for girøre, så det er jo ikke noe som går på styrken til ramma.

Re: Salgsverdi på reparert carbonramme [Re: ridley-noah] #1958301 12/05/2015 19:45
R
RoH Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Har ikke en dritt og si for bruken om ramma har vært reparert. En brukt sykkel som er et år gammel får du 50% av nypris for om den er i bra stand, kansje litt mer, kansje litt mindre. Rammebrudd på karbonramer er ganske dagligdags i min verden. Har hatt minst 6-7 brudd på de tre siste rammene. Den siste Scotten virker litt mere solid så den holder enn så lenge

Re: Salgsverdi på reparert carbonramme [Re: ridley-noah] #1958310 12/05/2015 20:01
olavjoergensen Offline
Ringrev
Ringrev
Rammebrudd i dagens verden er da ingen problem. Hvis f.eks Otto Jaeger fikser den så er den jo akkurat like god som ny, har sett flere som er reparert av han. Det er rett å slett strøkent utført

Hjulbygger på hobbybasis
Re: Salgsverdi på reparert carbonramme [Re: ridley-noah] #1958327 12/05/2015 20:31
Pett_er Offline
Ringrev
Ringrev
Har nettopp fått reparert en ramme med brutt kjedestag av Otto Jæger, ser helt strøkent ut.

Og ramma er forøvrig til salgs ;-)

Re: Salgsverdi på reparert carbonramme [Re: RoH] #1958328 12/05/2015 20:41
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: RoH
Har ikke en dritt og si for bruken om ramma har vært reparert. En brukt sykkel som er et år gammel får du 50% av nypris for om den er i bra stand, kansje litt mer, kansje litt mindre. Rammebrudd på karbonramer er ganske dagligdags i min verden. Har hatt minst 6-7 brudd på de tre siste rammene. Den siste Scotten virker litt mere solid så den holder enn så lenge

Ser ikke at dette er svaret på spørsmålet. Trådstarter spør om videresalgsverdien på en reparert ramme, ikke om bruksverdien på en reparert sykkel. Ut fra svaret ditt kan en gjerne tolke deg til at du hadde betalt det samme for en spjelka ramme som en uskadet ramme?

Re: Salgsverdi på reparert carbonramme [Re: Pett_er] #1958347 12/05/2015 21:12
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: Pett_er
Har nettopp fått reparert en ramme med brutt kjedestag av Otto Jæger, ser helt strøkent ut.

Og ramma er forøvrig til salgs ;-)

Satt på spissen; Sparkel og lakk kan også få en plateskade på en bil til å se strøkent ut, selv om det gjerne ikke er bra som nytt. Uten sammenligning for øvrig, for en fagmessig godt utført rammereparasjon vil som regel være tilstrekkelig, men husk at det har på ingen måte den samme lamineringen, det blir kun limt inn, lag for lag, ikke flettet mellom lagene slik de originale lagene ligger overlappet. Jeg tviler også på at det blir bakt i ovn (i form) slik det blir hos produsentene, både med tanke på tilgang til ovn og at jeg er usikker på om det vil være klokt i forhold til resten av ramma som etter baking kan være limt i overganger mellom forskjellige deler som kan være produsert enkeltvis. Om det blir brukt vakum eller ikke kan også spille en rolle for styrken. Den sterkeste reparasjonen vil være å kombinere flekkvis innliming med å også trekke flere lag duk rundt hele området som repareres, med god overlapp, og bruke vakum, men uten inngående kjennskap til rammedesign så vil jeg anta at det kan være elementer i en sykkelramme som er ment å flekse mens andre skal være stive, og visse områder er laget for å ta opp krefter i kun én retning, så med å forsterke for mye kan en nok også kødde til designet på ramma med å flytte belastningspunkter eller ødelegge for steder det er designet for fleks f.eks.

Prøver på ingen måte å så tvil om reparasjonene som blir utført, da de i de aller fleste tilfeller vil være tilstrekkelige, men kan ikke se at en reparert ramme noen gang vil være i nærheten av å være verdt det samme som en uskadet ramme. Få godsykkelen reparert for egen bruk, ikke med tanke på videresalg. :-)

Re: Salgsverdi på reparert carbonramme [Re: ridley-noah] #1958385 13/05/2015 05:25
K
konduktans Offline
Entusiast
Entusiast
K
Er enig med de fleste over. Verdien på en reparert ramme er ofte mindre enn reparasjonskostnaden.

På den andre siden så synes jeg at reparerte rammer ser skamtøffe ut. F.eks en ramme i UD karbon som er reparert med 3k har "battle scars" som gjør det til en god samtale starter.

Personlig har jeg ikke noe problem med å kjøpe en ramme som er reparert, men den skal være veldig billig og reparert av en profesjonell. F.eks Jaeger

Re: Salgsverdi på reparert carbonramme [Re: ridley-noah] #1958433 13/05/2015 06:59
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Uansett om ramma blir like bra etter reparasjon, så hadde jeg aldri betalt spesielt mye for en. Da skulle det i så fall ha vært en ganske ny og i utgangspunktet svinedyr ramme, der jeg hadde fått dokumentasjon på at reparasjonen var utført slik at styrke og holdbarhet var like god som påen uskadet ramme, og prisen måtte være LANGT under halvparten av nypris. Vesentlig under 1/4 også, tenker jeg.

...Men det er altså meg.

Re: Salgsverdi på reparert carbonramme [Re: ridley-noah] #1958506 13/05/2015 08:50
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg har solgt en ramme som ble fikset av mr Jæger. Betalingsviljen for en slik ramme er lav, og erfaringen min var at den måtte selges for "gibortpris" ift ny pris på 16 lapper. Så fremt det ikke er en spesiell ramme så tror jeg man nesten er heldig om man får tilbake det man betaler.... Prisen var langt under 1/4....

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Salgsverdi på reparert carbonramme [Re: ridley-noah] #1958531 13/05/2015 09:26
R
ridley-noah Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Takker for svarene! Kvaliteten på arbeid utført av fagpersoner som otto jæger er jeg ikke skeptisk på, det jeg derimot var usikker på var om dette var noe folk holdt seg unna, eller om det blir sett på som en bagatell. Personlig hadde jeg ikke hatt noe i mot å kjøpt en reparert ramme da jeg har sett resultatet av slike reparasjoner. Men det som dere virker å være enige om er at bruksverdien er vesentlig større enn salgsverdi, om jeg tolker dere riktig.

Re: Salgsverdi på reparert carbonramme [Re: grr] #1958796 13/05/2015 19:17
R
RoH Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Sitat: grr
Sitat: RoH

Ser ikke at dette er svaret på spørsmålet. Trådstarter spør om videresalgsverdien på en reparert ramme, ikke om bruksverdien på en reparert sykkel. Ut fra svaret ditt kan en gjerne tolke deg til at du hadde betalt det samme for en spjelka ramme som en uskadet ramme?

Jeg hadde betalt det samme for en brukt sykkel som hadde vært repparert av proffer som en ramme som ikke hadde vært lappa ja. Om jeg kun skulle kjøpt ramme hadde jeg nok prutta like mye på en lakkskadd ramme som på en lappa ramme. Dette fordi jeg har masse erfaring med at reperasjon av karbon holder i godt monn. Min erfaring er at karbonrammer brekker og lappes og brekker og lappes.

Re: Salgsverdi på reparert carbonramme [Re: ridley-noah] #1958818 13/05/2015 20:03
H
hrukin Offline
Besatt
Besatt
H
Kanskje litt annerledes på fulldemperrammer, men noe av fordelen med karbonrammer er at du kan lett tillegge rammen ulike egenskaper på de forskjellige steder på rammen. På en racer vil du gjerne lage rammen dønn stiv ved kranken, mens sete/kjedestaget gjerne skal være sideveis stivt, men gjerne flekse litt i vertikalplanet for komfort. Disse egenskapene er ikke sikkert blir tatt vare på ved reperasjon, ja det blir sterkt nok, men kanskje pinnestivt der det gjerne skulle flekset i vertikalplanet.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Salgsverdi på reparert carbonramme [Re: ridley-noah] #1958820 13/05/2015 20:23
olechr Offline
More than words
More than words
De aller fleste betaler mye mindre for en reparert ramme. Jeg hadde ikke betalt mange 1000lappene for en reparert ramme uansett hva den kostet før. Ikke fordi det ikke kan være bra, men for at de fleste er som meg når jeg skal selge den igjen :-P

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Salgsverdi på reparert carbonramme [Re: ridley-noah] #1958935 14/05/2015 09:10
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Min erfaring er at reparerte rammer ligger minst 50% lavere i pris enn tilsvarende rammer som ikke har vært skadet, og det selv om reparasjonen er perfekt utført av en spesialist. Har selv solgt en reparert Pinarello Dogma ramme som det ikke var mulig å se at var reparert etter en skade i det ene setestaget, men fikk likevel ikke mer enn 5' kr for ramma som da var 2 år gammel og hadde en nypris på over 30' kr. I dette tilfellet var skaden også en følge av tyveriforsøk, den var mao ikke veltet med.

Re: Salgsverdi på reparert carbonramme [Re: ridley-noah] #1958948 14/05/2015 09:44
KlabbOgBabb Offline
Entusiast
Entusiast
En Dogmaramme til 5k hadde jeg kunnet brukt som veggpryd

Redigert av KlabbOgBabb; 14/05/2015 09:45.

Treig oppover, feig nedover.
Re: Salgsverdi på reparert carbonramme [Re: ridley-noah] #1959017 14/05/2015 14:18
R
RoH Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Den ramma hadde jeg glatt kjøpt om jeg hadde ønske om å bygge opp en sykkel fra bunn av. Til den prisen kunne det faktisk nesten vært et alternativ til min elskede Lemond

Redigert av RoH; 14/05/2015 14:20.
Re: Salgsverdi på reparert carbonramme [Re: RoH] #1959366 15/05/2015 13:26
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Om det var akkurat den ramma jeg var ute etter hadde jeg nok ikke forventet sinnsykt avslag pga en proft reparert skade. En brukt ramme forventer man jo en god deal på uansett.

Min lille "brannfakkel" i så måtte er at jeg tror ikke på alt (alle) produsentene skriver om hvilke mirakler de produserer av rammer når det gjelder komposisjon, flex, stivhet, geometri, valg av typer carbon osv. Til slutt er det jo ingen ryttere som er fysisk like eller har lik kjørestil, og vi snakker jo oftest ikke om revolusjon i carbon lay-up her, kanskje oftere om mote når det gjelder design. Så bygges det hele på en fabrikk i østen til slutt.

Eksempelvis denne fra BMC (som er gode nok til å lage VM-vinnende sykler). Med basiskunnskaper i design av f.eks veltebur og rørrammer til biler ser det bare kokos ut for meg at støttestagene ikke møter topprøret. Er en mega bruddanvisning i mine øyne. Jeg sett opptil flere rammer som har røket mellom topprør og setestag etter noen harde landinger, så hvorfor friste lykka? Kan godt hende de har en glimrende grunn til å gjøre det slik...but I digress. Dette var bare et kjapt eksempel. Regner det som sannsynligvis at alle dempere blir flytta ned igjen ila noen år (mens jeg surrer om moteting).

Tror neppe at et knekt og reparert chainstay påvirker de fleste rammer det spøtt bortsett fra noen gram ekstra. Er bruddet på et kritisk sted skal reparatørfirmaet si at ramma bør kasseres, er det reparert bør de legge ved et dokument som beskriver rammens tilstand etter fix.

Re: Salgsverdi på reparert carbonramme [Re: ridley-noah] #1959391 15/05/2015 15:19
K
konduktans Offline
Entusiast
Entusiast
K
Fant bilder av en ramme til salgs på finn.no. Ser stilig ut.

Vedlegg
78_950406202.jpg (24.65 KB, 216 nedlastinger)
78_630657140.jpg (37.32 KB, 209 nedlastinger)

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå