Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Reservedel til takbøyler. 07 Opel Astra

Reservedel til takbøyler. 07 Opel Astra #1957498 11/05/2015 11:33
N
Naustdal Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Jeg har en 2007 modell Opel Astra, 5-dørs utgaven. Til denne har jeg originale takbøyler. Festet til disse ser sånn ut:

Først strammes tommelskruen passelig, så låser man med å skyve opp den bøylen/armen øverst i bildet. På bildet er denne i låst posisjon. Nederst står denne armen i en skive/holder/dings, vist på bildene under. Denne dingsen er ca. 13x22mm, og kurvet i omtrent alle retninger. Når armen låses, har den lyst å "utvide" seg nederst. Denne dingsen stopper dette.

Jeg er så uheldig at jeg har klart å miste den ene dingsen. Mekanismen er helt håpløs, og ingenting stopper alt fra å gli fra hverandre når det ikke er montert på bilen. Flytting gjorde sitt for at dingsen ble vekke, og er umulig å spore opp igjen.

Jeg har kontaktet Opel for å få tak i denne delen. De fører ikke reservedeler til takstativene sine. Jeg spurte hvem som hadde produsert stativet, det kunne de ikke svare sikkert på, men listet opp tre produsenter. Jeg fikk beskjed om at det var Opel sin låsepatent, og produsenten uansett ikke ville ha lisens til å selge meg denne ene delen. Jeg fikk så et generøst tilbud om å kjøpe helt nye takbøyler, med rabatt. Tilbudet er forsåvidt greit, men jeg har veldig lite lyst å kjøpe nye bøyler for over 1500,-, når jeg egentlig bare trenger denne ene lille dingsen.

Er det noen her inne på det allvitende forum, som har forslag til hva jeg kan gjøre? Er dette en del som er standard, og har et navn, sånn at jeg kan søke opp denne via andre kanaler og få kjøpt bare en sånn del? Hva vil det koste å få laget en sånn del ett eller annet sted?

Mvh.
Naustdal
Re: Reservedel til takbøyler. 07 Opel Astra [Re: Naustdal] #1957503 11/05/2015 11:45
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Få noen til å 3-D printe en til deg?
Få en (TorArne?) til å frese en til deg?
Eller spikk en selv av eik ellerno?

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: Reservedel til takbøyler. 07 Opel Astra [Re: Kanondal] #1957509 11/05/2015 11:56
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Er kansje Sugru holdbart nok til å mekke til noe med?

- Stefan
Re: Reservedel til takbøyler. 07 Opel Astra [Re: Naustdal] #1957559 11/05/2015 13:34
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Uten at jeg kjenner takstativet ditt så godt vil jeg foreslå at du tar av "armen" og strammeskrue og rabalder, tar med bolten til en jernvare og får noe med samme gjenger du har nøkkel til(unbraco/sekskant/torx)
og skrur det fast. Finn skiver så du får penest mulig anlegg.

Eneste forbeholdet er at du klarer å få tak i og holde igjen den sorte bolten er tredd i:

(hvis den ikke er låst i undersiden av blekket da, da er problemet borte.)

Så du ikke vrir den av enten ved påmontering eller demontering etter vinteren.

Re: Reservedel til takbøyler. 07 Opel Astra [Re: Naustdal] #1957668 11/05/2015 18:34
N
Naustdal Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Kanondal: Hvor sterke blir 3D-printede greier? Det er litt krefter i sving her. Ble litt overrasket selv da jeg prøvde å holde sammen med en halvkraftig strips. Den røk tvert av, selv om jeg trodde jeg hadde skrudd til ganske løst da jeg testet. Av samme grunn er nok tre utelukket. Både 3D-printing og fresing krever vel modell-tegning, noe jeg bare har noen få studiepoeng i, på papir. Hvis noen skal lese mine knotete tegninger og putte det inn i en datamaskin, ser jeg for meg et høyt timeantall, og at det svarer seg å heller kjøpe nytt. Takk for gode forslag. =)

Stefan77: Sugru virker som et fantastisk produkt, men det kan se ut til at det blir for fleksibelt i denne sammenhengen. Tror jeg må bestille litt, bare for å ha til alle mulige andre ting som kan dukke opp.

henrikh: Den sorte hylsen du har merket på bildet, er en del av stativet, og sitter fast/kan ikke roteres. Denne legger seg mot festedelen på bilen, og er bare i kontakt med bolten øverst (der bolten ligger mot hylsen). Her har jeg forsøkt meg på et bilde fra to forskjellige vinkler, på en gang.

Ser ut som jeg får prøve meg en tur hos jernvarehandleren, hvis ikke andre gode forslag kommer inn.

Finnes det halv-elastiske/kompressible skiver? Det heter vel sikkert foring, eller noe sånt, på fagspråket. Får en liten følelse av at det kanskje ikke er så dumt. Men så kan jo følelsene mine være ganske dumme.

Mvh.
Naustdal
Re: Reservedel til takbøyler. 07 Opel Astra [Re: Naustdal] #1957759 11/05/2015 21:14
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Så gjengepartiet sitter nede i biltaket? da hadde jeg brukt standardbolt uten tvil!

Hvis du vil lage deg noe for å bruke gamle delen, kan du kanskje prøve nylon eller teflon, som tåler en god del og er en del lettere å jobbe med enn metall. En bit av en dårlig skjærefjøl du borrer ett hull i og skjærer til(freser spor i med drillen og renskjærer)
kan være godt nok. Kanskje lage den litt kraftigere enn den som er i metall (mer materiale alle veier)

Redigert av henrikh; 11/05/2015 21:16.

Moderator  support