Jeg har en 2007 modell Opel Astra, 5-dørs utgaven. Til denne har jeg originale takbøyler. Festet til disse ser sånn ut:

Først strammes tommelskruen passelig, så låser man med å skyve opp den bøylen/armen øverst i bildet. På bildet er denne i låst posisjon. Nederst står denne armen i en skive/holder/dings, vist på bildene under. Denne dingsen er ca. 13x22mm, og kurvet i omtrent alle retninger. Når armen låses, har den lyst å "utvide" seg nederst. Denne dingsen stopper dette.

Jeg er så uheldig at jeg har klart å miste den ene dingsen. Mekanismen er helt håpløs, og ingenting stopper alt fra å gli fra hverandre når det ikke er montert på bilen. Flytting gjorde sitt for at dingsen ble vekke, og er umulig å spore opp igjen.
Jeg har kontaktet Opel for å få tak i denne delen. De fører ikke reservedeler til takstativene sine. Jeg spurte hvem som hadde produsert stativet, det kunne de ikke svare sikkert på, men listet opp tre produsenter. Jeg fikk beskjed om at det var Opel sin låsepatent, og produsenten uansett ikke ville ha lisens til å selge meg denne ene delen. Jeg fikk så et generøst tilbud om å kjøpe helt nye takbøyler, med rabatt. Tilbudet er forsåvidt greit, men jeg har veldig lite lyst å kjøpe nye bøyler for over 1500,-, når jeg egentlig bare trenger denne ene lille dingsen.
Er det noen her inne på det allvitende forum, som har forslag til hva jeg kan gjøre? Er dette en del som er standard, og har et navn, sånn at jeg kan søke opp denne via andre kanaler og få kjøpt bare en sånn del? Hva vil det koste å få laget en sånn del ett eller annet sted?