Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Kropp som ikke funker

Kropp som ikke funker #1956532 08/05/2015 12:46
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg har hatt en utrolig frustrerende sesongstart etter å ha lagt bak meg tidenes beste treningsvinter, og lurer på om noen har teorier om hva som kan være galt?

Kort fortalt har jeg prestert langt under forventet (blant annet basert på watt). Jeg har stort sett følt meg pigg og fin før start på rittene, men underveis i rittene har trøkket rakst forsvunnet. Siden jeg hadde trent mer enn vanlig denne vinteren har jeg vurdert mulighetene for overtrening, men muskulaturen føles fin ut, og fysioterapeuten sier alt kjennes fint ut. Ellers er det kanskje verdt å nevne at jeg egentlig ikke har følt meg i god form siden desember, men har tenkt at alt ville ordne seg når jeg slapp opp før sesongen som tidligere år. Har hatt en del perioder med småsår hals uten at det har utviklet seg til noe mer. Har også vært én runde til legen der jeg tok ymse prøver men fikk sms om at prøvene var normale, venter nå på legetime nummer to.

Noen som har opplevd noe lignende eller har gode råd?

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1956553 08/05/2015 13:25
stosu Offline
Besatt
Besatt
Høres likt ut som jeg følte meg etter at jeg hadde kyssesyken. Få tatt en skikkelig utredning på sykdommer som mononucleose (kyssesyken) og TWAR.
Samboeren til lillesøster hadde også en kropp som ikke virket etter TWAR.

Hvis det er noen av disse sykdommene er det øyeblikkelig ro, og deretter tålmodighet og enda mer hvile som funker. Dra til en idrettslege for å få svar på når du kan begynne å trene igjen. Fastleger har ofte ikke peiling hvis de ikke er svært treningsinteressert

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1956557 08/05/2015 13:32
P
perbaa Offline
Avhengig
Avhengig
P
Følte meg ganske likt som du beksriver i høst. Kroppen funka ikke på hardøkter og fikk småsår hals ved trening. Følte meg ikke syk i det daglige. Du har nå trent en hel vinter, det gjorde dog ikke jeg. Gikk til lege og tok det som var av prøver, fant ut at det var kyssesyken. 6 måneder på sofaen var det som funka. Nå er det ikke sikkert du får utslag på kysseysken, men kan være ett annet virus du har i kroppen som ikke slår ut på blodprøver. Leger kan ikke finne ut alt her i verden da det finnes mange (tusen?) forskjellige virus man kan få.

Trening med virus i kroppen kan fort gjøre vondt værre. Men ville hvertfall stoppa trening helt nå til kroppen blir bedre. Kan ta alt fra 2 uker til ett år. Og gå til en lege med litt peiling på idrett så har han sikkert en plan.

Redigert av perbaa; 08/05/2015 13:33.
Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1956579 08/05/2015 14:39
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Hviler du noen gang? Du trener jo mye, men du er sikkert også flink til å restituere. Men har du tatt helt fri noen dager siste året? Selv om kroppen er sterk og vant til stor treningsbelastning ser jeg for meg at den kan ha godt av noen avbrekk innimellom. Ei uke treningsfri med fokus på hvile, bra mat og generell avkobling tror jeg gjør godt både for kropp og hode.

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1956581 08/05/2015 14:41
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lukter virus. Full utredning må til. Og null trening fram til du har fått svar. Dette bør du ta på alvor.

Re: Kropp som ikke funker [Re: Øyvind V] #1956621 08/05/2015 17:03
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for svar, folkens. Ved første runde hos legen tappet jeg noen runder med blod og det ble skrapet i halsen, men meldinga fra legen i ettertid var altså at "det er normale funn i prøvene tatt her nylig". Jeg vil tro han sjekket for kyssesyke og de vanligste virusene da, men det finnes vel utrolig mange det kan være. Får mase litt mer om det der på timen over helga. Han er idrettslege, så bør ha litt peiling.

Sitat: Øyvind V
Hviler du noen gang? Du trener jo mye, men du er sikkert også flink til å restituere. Men har du tatt helt fri noen dager siste året? Selv om kroppen er sterk og vant til stor treningsbelastning ser jeg for meg at den kan ha godt av noen avbrekk innimellom. Ei uke treningsfri med fokus på hvile, bra mat og generell avkobling tror jeg gjør godt både for kropp og hode.

Veldig sjeldent helt fri, men er flink til å ha rolige perioder både på makro- og mikro-nivå. Men ja, er nok over snittet glad i å trene. Uansett er det ikke tungt å trene, selv med dette. Jeg føler meg nesten piggere på sykkelen enn på sofaen, men nøyer meg med å vispe en time for tida.

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1956623 08/05/2015 17:14
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Mulig det er virus, men jeg ville først tatt ei drøy uke helt fri for trening, så noen rolige økter før du på nytt tester kroppen. Fortsatt ikke i form så bør du mentalt omstille deg om at sesongen sannsynligvis må skrinlegges for konkurranser. Vet av erfaring at dette er ei tøff beslutning, men gjør bare vondt værre av å trene med skade/sykdom - og ikke blir det gøy heller.

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1956760 09/05/2015 05:43
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Om du har utelukket sykdom/virus, så er det vel totalbelastningen som har vært for stor over tid. Det kan være systemisk og/eller muskulært, evt. en kombinasjon i teorien.
Uansett om det hadde vært meg, hadde jeg kuttet noe ned på mengden, fått opp kadensen litt og holdt meg i sone 1 og 2 til kroppen virker bedre. Det kan ta alt fra noen uker til noen mnd. Astrid U. Jacobsen hadde noe lign. siste skisesong. Da tok det vel 2-3 mnd før ting virket skikkelig.

iq
Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1956772 09/05/2015 07:01
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Søstra mi har vært gjennom en del av de samme symptomene. Sleit på det verste med å gjennomføre alt av hardøkter. For henne var det en justering av mengden som måtte til, justerte fra 20 til 10-15 timer. Hun har hatt en tung vinter med for mye fokus på kvantitet framfor kvalitet, men det gikk ikke mer enn et par uker før kroppen var på lag igjen, heldigvis.

Redigert av Hoaas; 09/05/2015 07:02.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1956775 09/05/2015 07:12
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Gikk ikke Hushovd i et par år før legene fant ut hva som feilet han, dvs kyssesyken. Han har sikkert blitt undersøkt av flere spesialister en hele forumet her til sammen uten at de fant noe svar. Ser ut til at det kan være vanskelig å påvise enkelte virussykdommer.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1956779 09/05/2015 07:44
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg vet sannelig ikke. Trente som sagt litt mer i vinter, men jeg har også jobbet mindre (pga videreutdanning), så jeg har ikke følt at totalbelastningen har vært noe større enn tidligere, og jeg har har trent jevnt i mange år. Og helt siden starten av april har jeg tatt det rimelig piano, og spesielt de siste par ukene. Likevel føler jeg meg bare dårligere og dårligere, spesielt de siste dagene. Blir spennende å høre hva legen sier på tirsdag.

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1956818 09/05/2015 10:22
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Dette kan sikkert skyldes mye forskjellig ja. Ikke uvanlig at man føler seg bra (best) mens man er i aktivitet, takket være endorfiner, og ekstra dårlig en stund etterpå. Og restitusjonstiden er lang og musklaturen han være vond/øm. Som tidligere nevnt slår ikke kyssesykeviruset nødvendigvis ut på første testen(e). Men det er jo endel vanlige symptomer man kan se etter, som hoven milt og lymfekjærtler, ikke uvanlig at man tidlig i sykdomsforløpet har hovne og harde lymfekjærtler i halsen f.eks. Har man virusinfeksjon i kroppen så er nok infeksjonsymptomene der også, uavhengig av om det er kyssesyken. Sitter infeksjonen i luftveiene får man kanskje sår hals og grønt slim når man presser seg og infeksjonen ser sitt snitt til å blusse opp.

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1956826 09/05/2015 10:40
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kva med kosthaldet? Får du i deg nok karbo?

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1956837 09/05/2015 11:20
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Men en ting som mange ikke tenker på eller er klar over er att i hver legg har vi noe som heter venepumpe, Hvis muskelaturen i leggene er for stramme så klare ikke den pumpe blodet fort nok tilbake og da vil man føle seg tung og fort stivne i lårene, Dette er noe jeg selv har slitt med, Kunne lett få krampe i leggene bare jeg strakk ut foten eller strakk den mot meg. Følte meg hele tid stinn i lårene. Dette løste fysioterapauten min med hjelp av nåler. Det kan jo være en av årsakene til att trykket forsvinner som du sier. For da vil jo ikke musklene få nok oxygen fort nok. Verdt ett forsøk sette noen nåler i muskelaturen.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1956838 09/05/2015 11:26
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Joda, men føler meg ikke noe dårligere etter aktivitet heller. Ser ingen sammenheng mellom aktivitet og følelse, kan føle meg bedre etter å ha vært aktiv enn etter å bare ha slappet av. Muskulaturen er som sagt helt topp, selv på rittene jeg har sykla har jeg følt at de har sviktet før jeg når et normalt syrenivå. De siste dagene har vært verst nå, mye hodepine, slapphet, og noe smågrums i luftveiene, akkurat som jeg brygger på noe som aldri slår til.

Kostholdet er vel nær perfekt, om man kan si noe sånt om et område som ikke har noen fasit. Får i meg mer enn mine fem om dagen, grove karbohydrater, sunt fett, godt med protein, og omtrent all mat lages fra scratch, bl.a. hjemmebakt grovbrød. Har nettopp trilla en rolig runde, og restitusjonsinntaket er en smoothie med bl.a. eple, kiwi, linfrø, bringebær, blåbær og proteinpulver.

Setter pris på alle innspill, for dette er utrolig frustrerende. Menmen, skal vel heller ikke være den som skal klage høyest, dette er den første gangen jeg er skikkelig syk eller skadet på de åtte årene jeg har trent systematisk.

Re: Kropp som ikke funker [Re: særp] #1956840 09/05/2015 11:31
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: særp
Verdt ett forsøk sette noen nåler i muskelaturen.

Har satt nåler et par runder, og fysioen sier at alt kjennes helt fint ut. Og jeg stivner heller ikke og føler meg ikke stinn, det er mer som at musklene ikke reagerer på beskjedene hjernen gir dem.

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1956849 09/05/2015 12:43
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Småkvalm, svimmel, problemer med fokusering?
Ømme punkter på kroppen?
Er du til tider helt utkjørt, dvs. at bare å sykle 10-15 minutter kan slå deg helt ut?
Eller har du nylig erfart noe slikt?

Legg deg ned, slapp helt av lukk øyne, ligg i ro noen minutter.
Kjenn på kroppen og fokuser deg mentalt på armene og beina.

Hvor er de, er det noe spesielt du kjenner?

Re: Kropp som ikke funker [Re: Tange] #1956861 09/05/2015 13:31
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ikke kvalm eller hatt problemer med fokusering, men vært litt småsvimmel i korte perioder. Ingen ømme punkter. Har aldri blitt utkjørt av bevegelse, jeg ser som sagt ingen sammenheng. Jeg kan godt være mer sliten dagen FØR ritt enn dagen etter. Jeg gjorde som du foreslo, men kjente ikke noe spesielt annet enn slapphet og at jeg er litt sår i brystet, men det har jeg ikke vært tidligere, da har det vært mer knyttet til halsen.

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1956862 09/05/2015 13:37
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Prøver/prøvde så godt som mulig å unngå ledende spørsmål.

Etter å ha ligget i ro en stund vet du fortsatt (altså kroppen gir signaler, ikke fordi hjernet husker historisk sett) hvordan lemmene er plassert i forhold til kroppen? Du trenger ikke å røre litt på dem for å finne ut hvor de er?

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1956868 09/05/2015 13:50
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Tror jeg skjønner hva du mener, men nei, kan ikke si at jeg føler det er noe unormalt på den fronten. Hva kunne det tydet på hvis jeg ikke kjente lemmene på normal måte?

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1956870 09/05/2015 13:52
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Er det en slags nevrologisk utredning som foregår her nå? (: På bakgrunn av uttalelsen om at musklene ikke reagerer på beskjeder....

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1956873 09/05/2015 14:13
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Nei, beklager det er det ikke.
Jeg er på ingen måte nevrolog, men på hugget når folk skriver om 'kropp som ikke fungerer' over lengre tid uten å kunne sette en finger på hverken opprinnelse eller sammenheng. Egeninteressenivået er høyt, men absolutt ikke eneste motivasjon.

Jeg håper du holder oss oppdatert.

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1956974 09/05/2015 19:32
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: rasmusic

Veldig sjeldent helt fri, men er flink til å ha rolige perioder både på makro- og mikro-nivå. Men ja, er nok over snittet glad i å trene. Uansett er det ikke tungt å trene, selv med dette. Jeg føler meg nesten piggere på sykkelen enn på sofaen, men nøyer meg med å vispe en time for tida.

Tipper problemet ditt er her. Dette er ganske vanlig også blant mange eliteutøvere her hjemme. Watt verdier og treningsmengder er bra, men man tørr aldri å ta fri. Og mange blir bare dårligere og dårligere. Det er ikke farlig å ta helt fri. Når jeg trente "mye" hadde jeg alltid hvertfall 1 fridag i uken.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1957064 10/05/2015 08:52
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Det kan nok være en liten del av problemet, men de siste 1-2 ukene har jeg blitt dårligere og dårligere jo roligere jeg har tatt det, og nå føler jeg meg syk på ordentlig. Føles som jeg har feber uten at jeg har det, har hodepine, sår i hals og bryst, og er veldig slapp. Minner meg om følelsen jeg hadde i store deler av januar, bare mer ekstremt nå.

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1957071 10/05/2015 09:05
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Allergi?

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1957086 10/05/2015 10:03
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Det tviler jeg på. Da ville jeg vel gjerne vært litt snufsete også? Det i hvert fall sånn når jeg reagerer på pelsdyr, og hvis jeg plutselig skulle blitt allergisk mot noe pollen ville jeg vel reagert lignende?

Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1957088 10/05/2015 10:10
Frank H Offline
Ringrev
Ringrev
Har selv erfart at stress / mye å tenke på kan oppleves veldig "fysisk" på kropp og spesielt muskulatur.
Våknet opp med tunge bein etter hviledag. Tung i bein og hue, og hvis du fortsetter og pushe blir det bare verre. Men føles bra på sykkelen, utenat det går fortere.

Så kom korte perioder med knallform, og ble da overivrig, og tok den heeeelt ut for det det føltes så godt det og da. I stedet for å bygge overskudd.
Så ble jeg stresset av og ikke være i form.. ICON_SMILE

SØVN! Søvn er så viktig!!! Prøv å ta få deg en halvtime ekstra på sofaen så ofte du kan! Rett etter jobb eller skole.. Eller rett etter trening og mat.

Om noe år finner vi nok alle ut at alt er Strava sin feil! ICON_WINK

Redigert av Frank H; 10/05/2015 10:19.
Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1957094 10/05/2015 10:32
sveinaa Offline
More than words
More than words
Så fremt du får utelukket sykdom så tror jeg dette handler om totalbelastningen over tid. Du trener bortimot like mye som en toppidrettsutøver samtidig som du jobber. Toppidretsutøveren legger seg i sengen og sover etter økt, du går på jobb eller noe annet du må. Nyansene her er små ift når det bikker over.
Har du vurdert å trappe ned til halv eller 1/4 treningsmengde å kjøre litt hardt (for å vedlikeholde) og resten kun times økter i I1 for å bygge overskudd?

PS er du så sliten at du må sove middag etc for å hente deg inn må du bare droppe økter å gjøre noe annet. Snakket nylig m en kar som har brukt noen år på å komme tilbake til knallform etter en belatningssmell.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Kropp som ikke funker [Re: rasmusic] #1957109 10/05/2015 11:49
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
No skal eg sjølvsagt vera varsam med å insinuera noko, men kan psykisk tilstand spela ei rolle? Eg kan kjenna att symptoma du beskriv, og for min eigen del er eg rimeleg sikker på at dei heng saman med depresjon. Idrett på høgt nivå føreset at ein har det bra med seg sjølv, trur eg.

Re: Kropp som ikke funker [Re: dagfink] #1957131 10/05/2015 13:18
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Igjen, takk for innspill, folkens. ICON_SMILE

Men jeg har jo ikke hatt tunge bein. Har akkurat spist og dusja etter en liten rolig vispetur nå, og føler meg mye mer opplagt enn jeg gjorde før jeg dro ut.

Har jo ikke fått utelukket sykdom ennå. Har ikke akkurat fått så utfyllende svar fra legen ennå, og når jeg prøvde å forklare han om situasjonen fikk jeg ingen respons eller oppfølgingsspørsmål på noe jeg sa, han bare satte igang med å bestille prøver. Og det virka ikke som han tenkte å sjekke for noe virus før jeg spurte etter det, og kunne fortelle at jeg hadde vært sår i halsen. (Skal bytte lege etter timen på tirsdag, så hvis det er noen som har gode forslag til idrettskompetente leger i Trondheim i tillegg til Are Løset (som jeg foreløpig ligger an til), kom med dem)

Jeg har trent mye i mange år, og har vært veldig flink til å passe på totalbelastningen, og den økte treningsmengden denne vinteren har jo gått hånd i hånd med at jeg har jobba mindre, så totalen burde bli rimelig lik. Jeg kjenner kroppen min godt, men det kan nok likevel være det ble litt mye denne vinteren, så det kan som sagt være en del av forklaringa. Men når det er sagt er jeg rimelig sikker på at det er noe annet som er årsaken når jeg føler meg sykere og sykere jo roligere jeg tar det. Har altså trappa ned veldig, og i det siste har jeg omtrent bare syklet én-timersturer i sone 0/1.

Sitat: dagfink
No skal eg sjølvsagt vera varsam med å insinuera noko, men kan psykisk tilstand spela ei rolle?

Tja, hvem vet.. Har ikke vært deprimert, men heller ikke vært den mest sprudlende perioden i mitt liv, men hvem vet hva som er resultatet av hva ICON_WINK Det har forresten slått meg at disse månedene heller ikke har vært de mest virile i mitt liv, kanskje jeg bare begynner å bli gammel? ICON_WINK

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support