Popcorn Time
|
Re: Popcorn Time
[Re: simson]
25/08/2015 11:02
|
Bishop007
Avhengig
|
Avhengig
jodajoda : ser du vitterlig ikke forskjellen mellom å kopiere og det å faktisk stjele et fysisk objekt? Jeg sier ikke at piratkopiering er greit, men det er en veldig dårlig sammenligning.
Hvis jeg har lagd mine egne hagemøbler, og en østeuropeer sniker seg inn i hagen min for å kopiere mine hagemøbler med sine egne materialer, da er vi mer nærme en analogi av piratkopiering. For at det skal nærme seg, må du også gå på et potensielt økonomisk tap. F.eks. hvis du har tenkt å selge hagemøblene etter eget design, men så kommer østeuropeeren og kopierer ditt design og selger det billigere til din planlagte kundekrets. Men de aller, aller, aller, aller fleste av de som har piratkopiert eller streamet ulovlig en film har da vel ingen planer om å selge denne videre? Det er jo så å si utelukkende for privat bruk. Det er ikke poenget. Men at den opprinnelige produsenten (møbelmakeren) går glipp av potensielle salg. Diskusjonen går selvfølgelig på hvor mange som _ellers_ ville kjøpt produktet om det ikke var gratis. Men det er definitivt et inntektstap for produsenten at mange nå heller ser noe gratis på streaming, i stedet for gjennom betalte kanaler (HBO, Netflix, TV-kanaler som betaler produsenten, eller DVD, kino, etc). Hvis ens indtægt ikke falder støt med at kopimøblerne kommer på markedet, så er der ikke noget belæg for at du er har lidt et indtæktstab. I stedet kan du konkludere at der er et kundesegment du ikke rammer, fordi dine møbler er for dyre.
|
|
|
[Re: Flex]
25/08/2015 11:07
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Om noen tar hagemøblene dine, så har du ikke hagemøbler lenger. Om noen kopierer dem så har du dem fortsatt. Her har du misforstått litt. Om man kopierer noe, så er det ikke den man kopierer fra, så er det ikke den man kopierer fra, som blir skadelidende. Det handler om jobbene til de som utvikler produktet. Men fortsatt ikke sammenlignbart med tyveri av fysiske objekter. Selv det å stjele en pose dvd'er går utover butikken, fordi dvd har en verdi i seg selv. Om man hadde kjøpt filmen eller ikke er usikkert. Og bransjen kan bare tilpasse seg. Er jo bare å legge ting ut på Netflix og lignende strømmetjenester der man kan ta seg betalt. Så får man justere budsjettene deretter. Tenk når kald fusjon blir oppfunnet, folk kan ikke gå rundt å støttekjøpe olje bare for å hjelpe oljeproduserende land i all evighet etter det?
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: Nils_Arne]
25/08/2015 11:12
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Den begrunnelsen der blir for teoretisk luftig og lite reell for min del, bishop.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
25/08/2015 11:12
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Men:
La oss si at du har lyst til å se den ikke akkurat Oscarvinnende filmen "Paul". Du gidder ikke kjøpe den. Den er ikke SÅ bra. Du fikke den aldri med deg den gangen den evt. gikk på kino.
Så du popcorntimer den. Ja, produsenten går glipp av de kronene (det koster vel ca 49 kroner filmen på iTunes, og da går vel smuler og øre til produsenten). Men det er penger de ikke ville fått uansett, fordi du ikke ville se den for penger :-) ... Også er det en viss sjanse for at filmen noe overraskende ga deg skikkelig god underholdning. Du anbefaler filmen til tre venner, hvorav en av disse betaler for å leie filmen. Vips, sitter filmselskapet igjen med økt fortjeneste pga din piratkopiering. Det er kanskje ikke bare svart-hvitt, eller?
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
[Re: vids]
25/08/2015 11:14
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Tenk når kald fusjon blir oppfunnet, folk kan ikke gå rundt å støttekjøpe olje bare for å hjelpe oljeproduserende land i all evighet etter det?
Det er jo en dårligere sammenligning enn å stjele fysiske dvder? Ulovlig streaming/nedlasting er jo av det samme produktet. Hadde Popcorntime streamet kun egenproduserte tv-serier, så er det selvfølgelig ingen som snakker om å kompensere produsentene av Game of Thrones for det?
|
|
|
25/08/2015 11:17
|
Bishop007
Avhengig
|
Avhengig
Den begrunnelsen der blir for teoretisk luftig og lite reell for min del, bishop.
Altså nu ligger landet jo sådan at filmbranchen aldrig har tjent flere penge end de gør nu, muligt min teori er luftig, men det samme kan siges om teorien hvor branchen skulle lide store indtægtstab.
|
|
|
25/08/2015 11:20
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Hovedgrunnen til å bruke Popcorntime er jo fordi det ikke er mulig å finne på Netflix eller lignende. Tror de aller fleste som uansett hadde hatt mulighet til å betale for en film har Netflix abb. Jeg har som nevnt flere forskjellige abonnementer, og alle jeg kjenner med nok datakunnskap til å bruke Popcorntime er i lignende situasjoner.
|
|
|
25/08/2015 11:21
|
Bishop007
Avhengig
|
Avhengig
Ulovlig streaming skader derimod sikkert en masse mellemled der tidligere har nydt godt af at der ikke var samme mulighed for at dele indhold via internettet.
Man kan dog håbe på at flere vil gøre som HBO, hvor man udbyder eget produceret materiale til fornuftige priser...
|
|
|
[Re: vids]
25/08/2015 11:23
|
Bishop007
Avhengig
|
Avhengig
Hovedgrunnen til å bruke Popcorntime er jo fordi det ikke er mulig å finne på Netflix eller lignende. Tror de aller fleste som uansett hadde hatt mulighet til å betale for en film har Netflix abb. Jeg har som nevnt flere forskjellige abonnementer, og alle jeg kjenner med nok datakunnskap til å bruke Popcorntime er i lignende situasjoner. Helt enig, det samme gør sig også gældene i spilbranchen, hvor det har vist sig dem der henter ulovlige spil samtidig er dem der bruger allerflest penge på spil.
|
|
|
[Re: Bishop007]
25/08/2015 11:34
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Altså nu ligger landet jo sådan at filmbranchen aldrig har tjent flere penge end de gør nu, muligt min teori er luftig, men det samme kan siges om teorien hvor branchen skulle lide store indtægtstab. Og aldri har de store filmstudioene satset mer på enkle oppfølgerfilmer som følger samme format. Det blir dessverre for luftig med den typen unnskyldning. Ruter går i mye større pluss nå enn før jeg begynte å snike, så jeg ser ikke hvorfor jeg skal slutte å snike. Jeg er selv bruker av popcorntime, men for min del blir det for dumt å late som at den typen streaming ikke har uheldige konsekvenser for de som er involvert i produksjonsprosessen.
|
|
|
25/08/2015 11:42
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Helt enig! Frem til at en av betalingstjenestene gir meg muligheten til å se det jeg vil når jeg vil (også der nettilgang ikke er mulig) så laster jeg ned med særdeles god samvittighet. Visakortet mitt ligger klart den dagen denne "stakkars" bransjen får huet ut av ræva.
|
|
|
25/08/2015 11:44
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Leste artikkelen, for en fin fyr!
|
|
|
25/08/2015 11:44
|
Bishop007
Avhengig
|
Avhengig
Altså nu ligger landet jo sådan at filmbranchen aldrig har tjent flere penge end de gør nu, muligt min teori er luftig, men det samme kan siges om teorien hvor branchen skulle lide store indtægtstab. Og aldri har de store filmstudioene satset mer på enkle oppfølgerfilmer som følger samme format. Det blir dessverre for luftig med den typen unnskyldning. Ruter går i mye større pluss nå enn før jeg begynte å snike, så jeg ser ikke hvorfor jeg skal slutte å snike. Jeg er selv bruker av popcorntime, men for min del blir det for dumt å late som at den typen streaming ikke har uheldige konsekvenser for de som er involvert i produksjonsprosessen. Det er ikke engang en undskyldning fra min side, jeg har aldrig brugt popcorn time, og bruger heller ikke torrents længere. Jeg er fint tilfreds med HBO og Netflix (dog med tilgang til alle lande) Det kan godt være du mener det er dumt, men jeg har ikke på noget tidspunkt set nogle valide argumenter/beviser for at ulovlige streamingtjenester har haft uheldig konsekvenser for dem det virkelig handler om, produktionsselskaber, skuespillere, instruktørere osv. Konsekvenser har ramt dristibutionsselksabene der er tvunget til at innovere deres forretningsmodel, men at selve filmene skulle være i dalende kvalitet ser jeg ærlig talt ikke. Uden Torrents havde man nok stadigvæk været nød til at finde den lokale blockbuster, for at se en film.
Redigert av Bishop007; 25/08/2015 11:47.
|
|
|
[Re: erikskon]
25/08/2015 11:51
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Helt enig! Frem til at en av betalingstjenestene gir meg muligheten til å se det jeg vil når jeg vil (også der nettilgang ikke er mulig) så laster jeg ned med særdeles god samvittighet. Visakortet mitt ligger klart den dagen denne "stakkars" bransjen får huet ut av ræva.
Jeg gadd ikke å se blahblah fra Louis, men forstår jeg deg riktig i at du betaler villig vekk så snart innholdsprodusenter/leverandører sørger for at du får se HVA du vil, NÅR du vil - og inntil da laster du ned fordi det er din RETT? Håper jeg tar feil, for dette er mildt sagt forrykt.
|
|
|
[Re: erikskon]
25/08/2015 11:56
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Helt enig! Frem til at en av betalingstjenestene gir meg muligheten til å se det jeg vil når jeg vil (også der nettilgang ikke er mulig) så laster jeg ned med særdeles god samvittighet. Visakortet mitt ligger klart den dagen denne "stakkars" bransjen får huet ut av ræva. Så dersom en butikk ikke gir deg mulighet til å kjøpe en brus uten av du også kjøper en bolle, så stjeler du brusen med god samvittighet?
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: Juffe]
25/08/2015 12:09
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Helt enig! Frem til at en av betalingstjenestene gir meg muligheten til å se det jeg vil når jeg vil (også der nettilgang ikke er mulig) så laster jeg ned med særdeles god samvittighet. Visakortet mitt ligger klart den dagen denne "stakkars" bransjen får huet ut av ræva. Så dersom en butikk ikke gir deg mulighet til å kjøpe en brus uten av du også kjøper en bolle, så stjeler du brusen med god samvittighet? Jeg ville vel tro han gikk til en annen butikk som lot han kjøpe bare brus, som er det han ønsker som kunde.
|
|
|
25/08/2015 12:09
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Hollywood skulle gjort et eksperiment, på lik linje med det Louis her har gjort. Laget et film, distribuert den på en nettside for ett lavt beløp. De skulle ikke copyrighta den, men oppfordret alle til og kjøpe den, selv om piratkopiering av den ikke ville vært ulovlig. Tror de ville tjent ganske greit med bucks på dette eksperimentet, og kanskje innsett at det ikke trenger være så komplisert.
|
|
|
25/08/2015 12:23
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Popcorn Time er jo ikke særlig bra en gang. Jeg har ikke brukt det på lenge. Det jeg vil se er ikke tilgjengelig heller. Bare røde prikker. Tror aldri jeg har brukt det uten ekstern VPN. På Android bruker jeg Showbox, men det er sjelden det er noe å se. NRK og Netflix er fantastisk for min del. TV2 Sumo er idiotisk dyrt og dårlig. HBO gidder jeg ikke kjøpe. Jeg kan jo ikke kjøpe en drøss av tjenester i måneden.
Redigert av Tor Arne; 25/08/2015 12:24.
|
|
|
25/08/2015 12:24
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Dæven, her var det mye selvrettferdiggjørende tøv! For et land som lever av å utvikle teknologi og selge det, er det fascinerende mange som tror at det kun er fysiske produkter som har verdi. Stort sett er det teknologien eller designet som koster å utvikle, som man så gjør på forhånd, og håper å hente utgiftene tilbake med salg av mange enheter. For utvikling av en ny oljerigg er det relativt få, for en film, relativt mange. Prisene blir satt ved at man ser på en etterspørselskurve, og finner tre punkter: - 1. høyest pris for de som vil se den på storskjerm og når den markedsføres - 2. mellompris, for de som ser den på TV hjemme (DVD eller iTunes) - 3. lav pris, de som ser den når den sendes på en TV kanal. På denne måten får man inn mest mulig. Jeg tipper alle her er innenfor de tre kategoriene. For de som sier de aldri ville betalt for den, vel, ved å se den filmen, ser man ikke på noe annet som sendes reklamefinansiert på TV, så da taper den produsenten penger. Det er forskjell på om man stjeler et objekt som noen eier og har hatt en marginalkostnad på, kontra å se en film hvor det ikke er noen marginalkostnad for eieren.
Det første påfører eieren en kostnad, det andre spiller ingen rolle for eieren når det gjelder kostnad (eller inntekt) om det ikke vil være noe alternativ å se den lovlig likevel. Å påstå at fordi man ikke har påført andre et faktisk tap, så er det greit, blir å misforstå etterspørselskurven for alle medieprodukter. Hvis jeg har lagd mine egne hagemøbler, og en østeuropeer sniker seg inn i hagen min for å kopiere mine hagemøbler med sine egne materialer, da er vi mer nærme en analogi av piratkopiering.
Helt klart, om du lever av å selge hagemøbler, dette var det du hadde satt opp for salg, og østeuropeerne satte opp en bod rett ved siden av deg og tilbød det til 90% under din pris. Du har ikke tapt noe.. men fy så få kunder du får, og lite å leve på! Det har vært en del tråder på forumet om bilder som brukes uten rettigheter, både for boligannonser, og annet. Krav om royalty, m.m.. Jeg hører ingen som skriker da om hvordan det ikke påfører fotograf noen tap, og derfor må være greit. Hvorfor er det forskjellig?
|
|
|
[Re: anonym22]
25/08/2015 12:32
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Helt enig! Frem til at en av betalingstjenestene gir meg muligheten til å se det jeg vil når jeg vil (også der nettilgang ikke er mulig) så laster jeg ned med særdeles god samvittighet. Visakortet mitt ligger klart den dagen denne "stakkars" bransjen får huet ut av ræva. Så dersom en butikk ikke gir deg mulighet til å kjøpe en brus uten av du også kjøper en bolle, så stjeler du brusen med god samvittighet? Jeg ville vel tro han gikk til en annen butikk som lot han kjøpe bare brus, som er det han ønsker som kunde. Og den brusen han der får servert er vel satt sammen av en haug med slumper samlet sammen av andre bidragsytere. Forstår godt at man ikke vil betale for slik.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: MuddyBear]
25/08/2015 12:33
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det er forskjell på om man stjeler et objekt som noen eier og har hatt en marginalkostnad på, kontra å se en film hvor det ikke er noen marginalkostnad for eieren.
Det første påfører eieren en kostnad, det andre spiller ingen rolle for eieren når det gjelder kostnad (eller inntekt) om det ikke vil være noe alternativ å se den lovlig likevel. Å påstå at fordi man ikke har påført andre et faktisk tap, så er det greit, blir å misforstå etterspørselskurven for alle medieprodukter. Hvor skriver jeg at det er greit?
|
|
|
[Re: anonym22]
25/08/2015 12:34
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Helt enig! Frem til at en av betalingstjenestene gir meg muligheten til å se det jeg vil når jeg vil (også der nettilgang ikke er mulig) så laster jeg ned med særdeles god samvittighet. Visakortet mitt ligger klart den dagen denne "stakkars" bransjen får huet ut av ræva. Så dersom en butikk ikke gir deg mulighet til å kjøpe en brus uten av du også kjøper en bolle, så stjeler du brusen med god samvittighet? Jeg ville vel tro han gikk til en annen butikk som lot han kjøpe bare brus, som er det han ønsker som kunde. Jepp. Straks den sjappa åpner betaler jeg. Siden musikkbransjen langt på vei har løst dette så har jeg så utrolig lite sympati med film/TV bransjen at jeg rett og slett ikke har dårlig samvittighet. Synes jeg at det er greit? NEI! Men ballen ligger hos bransjen, de har all verdens mulighet til å løse dette. Det er ikke bare mitt visakort som ligger klart.
|
|
|
25/08/2015 12:40
|
slanken
Entusiast
|
Entusiast
Siden man på død og liv skal sammenligne med alt mulig som ikke er relevant:
Det å se en ny film i dag kan sammenlignes med at man må kjøre til Kløfta og kjøpe en brus som egentlig smaker drit til 40 kroner etter at man har sett reklame i 10 minutter uten at flasken er kompatibel med panteautomaten.
Musikkbransjen har løst det og spillbransjen har løst det. Filmbransjen har et kjempeproblem.
|
|
|
[Re: slanken]
25/08/2015 12:50
|
Bishop007
Avhengig
|
Avhengig
Siden man på død og liv skal sammenligne med alt mulig som ikke er relevant:
Det å se en ny film i dag kan sammenlignes med at man må kjøre til Kløfta og kjøpe en brus som egentlig smaker drit til 40 kroner etter at man har sett reklame i 10 minutter uten at flasken er kompatibel med panteautomaten.
Musikkbransjen har løst det og spillbransjen har løst det. Filmbransjen har et kjempeproblem. Der er heldigvis sket en del på de sidste år, med tilgangen af Netflix osv. Men det er klart at der er en masse mellemled, der med et kan blive irrelevante, der kæmper med næb og klør for at filmbranchen ikke skal ramme den "nye tidsalder"...
|
|
|
[Re: MuddyBear]
25/08/2015 14:14
|
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Det har vært en del tråder på forumet om bilder som brukes uten rettigheter, både for boligannonser, og annet. Krav om royalty, m.m.. Jeg hører ingen som skriker da om hvordan det ikke påfører fotograf noen tap, og derfor må være greit. Hvorfor er det forskjellig?
Jeg har jobba som fotograf. Om noen privatpersoner benytter et bilde jeg har tatt, og bruker det til privat bruk, bryr jeg meg katta. Dersom noen benytter dette bildet til kommersielt bruk uten mitt samtykke, så er dette noe helt annet. Her (PopCorn Time) er det snakk om privatpersoner som ser en film til privat bruk uten noe fortjeneste, og det kan ikke sammenlignes med å stjele et fysisk objekt i en butikk og selge dette videre. Altså, jeg sier ikke at piratkopiering er greit, men vi må kunne se forskjellen her.
|
|
|
25/08/2015 14:36
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Er det forbudt og feil å gjøre det eller ikke ?
|
|
|
[Re: d0ppler]
25/08/2015 14:55
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nu är det väl många fotografer som sälger bilder till privatpersoner för privat bruk så jag förstår inte din liknelse.
De som lagar filmer lagar ju också dem för att folk ska kunna se på dem, i många fall privat, och de vill ha betalt för det.
Redigert av fredriks; 25/08/2015 15:13.
|
|
|
25/08/2015 15:25
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg ser at det er stor skepsis til at man kan eie et "åndsverk". Dette er ganske spesielt... Hva vet dere som lovgiverne i de fleste land ikke vet om? Kan man låne fysiske ting så lenge man leverer dem tilbake. Er det lov å låne hagemøblene til noen når de er på ferie? Eller andre ting man ikke nødvendigvis skal bruke? Man vil jo ikke savne dem...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
|
|