Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: Flo] #1966966 02/06/2015 06:23
N
Naustdal Offline
Entusiast
Entusiast
N
Mange leverer tilbake bilen på ugunstige tidspunkt. Da parkerer man på utleieselskapets plasser, og dumper nøkkelen i en nøkkel-luke. I utgangspunktet har man ansvar for bilen til de kommer på jobb igjen (sånn jeg har fortstått reglene), men i trådstarters tilfelle har utleier brukt dagevis på å ta kontakt ang. skaden. Så denne kan ha skjedd når de selv har ansvar for bilen.

Mvh.
Naustdal
Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1967194 02/06/2015 12:10
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Selv om jeg har leid en del biler gjennom årene (både i Norge og utlandet) uten problemer, er jeg så paranoid at jeg går rundt bilen og tar bilder med mobiltelefonen når jeg henter bilen.

Da unngår jeg ihvertfall å betale for gamle skader.

Jeg kommer nok til å spandere 30-60 sekunder på å ta bilder ved levering neste gang. Oppsiden er fenomenal ICON_SMILE

Thomas

Thomas
Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1967224 02/06/2015 13:04
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Bilder har jeg også alltid tatt, gjerne med speilrefleks. Dette var første gangen jeg ikke gjorde det. Klokka var 0530 på morgenen og jeg ville bare inn i varmen på terminalen. Naivt av meg å tro at ikke noe ville skje på bittelille Evenes. Angrer på at jeg ikke fyrte opp mobilkameraet, ja. Men det endrer ikke min oppfatning av at Avis oppfører seg totalt useriøst i denne saken - med denne praksisen er kunden praktisk talt fritt vilt.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1967390 02/06/2015 19:29
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: tron
... - med denne praksisen er kunden praktisk talt fritt vilt.

Jeg skal innrømme at jeg ikke har finlest en eneste leiebilkontrakt, men jeg tror Avis må sannsynliggjør at det er du som har påført bilen skader -og da holder det ikke med teorier om hvordan den kunne ha oppstått (som i denne saken).

Jeg skulle også tro at utleier (som er en profesjonelle aktøren) frasier seg en del rettigheter når de velger å ikke inspisere bilen ved tilbakelevering.

Men jeg er enig, dette Avis-kontoret bør man skygge unna.

Thomas

Thomas
Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1968683 05/06/2015 09:22
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Vær varsom med hvordan du argumenterer videre (om møkka).
Selv om en slik skade skulle vært gjemt under møkka, så er det dessverre ditt ansvar å påpeke dette (ev. påpeke umulig å besiktige), når du signerer ut for bilen.

Det som styrker din sak: De pekte på dette først ett døgn etterpå. Måten han argumenterer over telefon virker heller ikke ryddig og overbevisende.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1976343 24/06/2015 16:07
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
The saga continues.

I dag fikk jeg brev fra banken om at Avis foretok transaksjonen to uker etter at jeg sperret kortet, og at jeg kan klage på dette til banken dersom jeg ikke vedkjenner meg transaksjonen.

Ringte bankens kundeservice, som var klar på at jeg ikke skal måtte betale når transaksjonen er foretatt etter kortet ble sperret og at jeg derfor skal klage.

Spørsmålet er da: Har Avis fått pengene? Eller vil kortselskapet kreve pengene tilbake fra dem? Er jo litt pussig om saken skal ende med at Avis fikk pengene sine likevel, men at det er kortselskapet som må bære tapet?

Redigert av tron; 24/06/2015 16:07.
Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1976420 24/06/2015 20:34
P
påhodetoverstyre Offline
Entusiast
Entusiast
P
Jeg jobber for en konkurrent. Må først si at vi ikke har noen insentiver for avdekning av skader. Dersom kunden kjøper fullforsikring/eliminering av egenandel så betyr ikke det at vi har 0 i egenandel.
Skjønner at vi har helt andre rutiner for skadesaker.
1. Bilen skal ikke beveges en millimeter før vi har registrert skaden i en egen app på tlf. Det skal tas 6 bilder; avstand, oversikt av skaden, to stk detaljerte, kmstand og skilt. Vi pleier også å ta bilder av skadelogg som ligger i bilen.
2. Kunden skal få epost av oss samme dag. I det seneste dagen etterpå (helligdag el ).
3. Vi sender samtidig bildene til verksted for takst.
4. Vi belaster ikke før tilbakemelding fra kunden.

Skjønner godt at det er frustrerende. Ofte er det automatikk i i skadesaker, spesielt på store plasser. Avvik i skadelogg er lik belaste kunden. Eks er den skaden under bilen. Det er godt den ble droppet. Hertz viser skjønn. Det er bra.

Altså, send klage til kundeservice sentralt. Be om å få signert leiekontrakt, bilder av bil og skade før den ble flyttet, bilde av kmstand, dette bør samsvare med dato tid på de andre bildene. Du skal også be om å få oversendt takst på skaden.

Avis har dårlige rutiner for skaderaportering og har heller ingen logg som følger bilene. Kan ikke se at de har noen sak her. Bare nekt.
Pm meg hvis du trenger mer hjelp.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1976511 25/06/2015 06:47
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takk for det, påhodetoverstyret. Mistenker at jeg kommer til å holde på med denne saken i mange måneder framover...

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1982873 13/07/2015 05:43
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Liten oppdatering for dem som er interessert.

Nordea har avslått kortreklamasjonen, til tross for at transaksjonen ble foretatt etter sperredato og uten min autorisasjon, og ber meg om å løse saken med Avis. Når jeg kan dokumentere at saken ikke lar seg løse med Avis, kan jeg sende ny kortreklamasjon. Har ikke fått svar fra Avis, og om to dager forfaller kredittkortregningen.

Virker som om kunden er totalt forsvarsløs i Avis sitt leiebilregime. Bestemmer de seg for å kreve erstatning, får de ut pengene med bankens velsignelse selv om kredittkortet ikke eksisterer lenger.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1982917 13/07/2015 07:46
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Det er jo jammen utrolig!

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1982946 13/07/2015 08:23
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Liten oppdatering for dem som er interessert.

Nordea har avslått kortreklamasjonen, til tross for at transaksjonen ble foretatt etter sperredato og uten min autorisasjon, og ber meg om å løse saken med Avis. Når jeg kan dokumentere at saken ikke lar seg løse med Avis, kan jeg sende ny kortreklamasjon. Har ikke fått svar fra Avis, og om to dager forfaller kredittkortregningen.

Virker som om kunden er totalt forsvarsløs i Avis sitt leiebilregime. Bestemmer de seg for å kreve erstatning, får de ut pengene med bankens velsignelse selv om kredittkortet ikke eksisterer lenger.

Men har du vedkjent deg transasksjonen?

Om jeg husker/tenker riktig så ga du jo Avis en belastningsfullmakt når du trakk kredittkortet ditt ved avhenting av bilen.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1982951 13/07/2015 08:32
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jepp, og betalingen på 1100 kroner for leiebilforholdet ble gjennomført dagen etter innlevering av bilen. Alt ok der.

Jeg har ikke godkjent at de skal få trekke 6600 kr ekstra fem uker senere for en skade som jeg ikke er villig til å ta ansvaret for.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1982955 13/07/2015 08:35
gare Offline
More than words
More than words
Du må vel nesten spørre banken din hvordan de kan godkjenne en transaksjon på et kort som er sperret, vurdere bankklagenemden og var jeg deg ville jeg vel begynt å se meg om etter en annen bankforbindelse.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1982957 13/07/2015 08:35
Rene Offline
Besatt
Besatt
Nå har ikke jeg lest hele tråden, men er du sikker på at du ikke har godkjent dette da du signerte for leieforholdet i utgangspunktet? Liten skrift osv.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1982962 13/07/2015 08:45
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Dersom en leiebilkontrakten til Avis gir dem adgang til å belaste kundens kredittkort gang på gang, selv over en måned etter leieforholdet er avsluttet, er det en god grunn til å styre unna Avis.

Andre leiebilfirmaer jeg har hørt om sender en regning med erstatningskrav - de belaster ikke kortet nok en gang uten å spørre.....

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1982965 13/07/2015 08:51
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Hele poenget for Avis (og andre som krever kredittkort som sikkerhet) er jo nettopp det at de kan trekke i ettertid uten å må styre med faktura, folk som ikke vil betale osv.

Jeg tror ikke dette er unikt for Avis, jeg tror det derimot er bransjepraksis.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: kjasmas] #1982968 13/07/2015 08:53
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: kjasmas
Hele poenget for Avis (og andre som krever kredittkort som sikkerhet) er jo nettopp det at de kan trekke i ettertid uten å må styre med faktura, folk som ikke vil betale osv.

Er nok sant det.
Men ganske rart at de kan trekke fra et kredittkort som er sperret og at banken godtar det...

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: kjasmas] #1982971 13/07/2015 09:00
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: kjasmas

Ja det kan hende det er det som er bakgrunnen til at Nordea avslår kortreklamasjonen inntil de får dokumentasjon som viser at saken ikke lar seg løse med Avis direkte.

Det framkommer uansett av denne tråden og andre saker i media at Hertz sender regning når de vil kreve erstatning - de belaster ikke kortet på nytt. Svogeren min fikk forøvrig regning på 500 kr fra Hertz for en av "ørten" steinspruter på panseret samme helgen som jeg leide av Avis.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1983068 13/07/2015 13:08
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Hadde en runde med Skandiabanken for noen år siden.
Hadde glemt igjen et Visakort i en Taxi og fikk dette sperret umiddelbart.
...men etter et halvt års tid oppdaget jeg at jeg stadig ble belastet for dito taxiturer på tross av at kortet var sperret og på tross av at jeg beviselig ikke hadde vært i samme by som kortet var blitt benyttet.

Lærdom fra den gangen var at skal man være sikker, må man også avvikle den kontoen som kortet er knyttet opp mot og tømme denne for penger.
Så får man heller etablere en ny konto med nytt kontonummer og få utstedet nye kort på denne.
Litt byråkratisk, men det er det eneste som fungerer.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: towi] #1983071 13/07/2015 13:16
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: towi
Lærdom fra den gangen var at skal man være sikker, må man også avvikle den kontoen som kortet er knyttet opp mot og tømme denne for penger.

Det beste er selvfølgelig å både ha et debetkort og et kredittkort og kun bruke debetkortet i de veldig få tilfellene hvor kredittkortet ikke funker. Jeg ville aldri ha betalt en taxireise eller barregning med et kort som er direkte koblet opp til pengesekken min.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1983084 13/07/2015 13:29
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Reglene knyttet til misbruk av kort (finansavtaleloven § 36) har jo i grunn et kjempevern både for debet- og kredittkort som kan oppsummeres slik: har du ditt på det tørre (ikke skrevet ned kode etc.) så er det banken som betaler for morroa til de som har brukt kortet ditt. Er du og banken uenig er det til og med banken som har prosessbyrden ved at de må tilbakeføre beløpet eller bringe saken inn for Finansklagenemnda.

Trådstarters tilfelle er jo noe annet enn misbruk muligens. Her kan det jo for eksempel være at banken har undersøkt saken og funnet at belastningen er betryggende autorisert før kortet ble sperret.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1983167 13/07/2015 18:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ringte bankens kundeservice, som var klar på at jeg ikke skal måtte betale når transaksjonen er foretatt etter kortet ble sperret og at jeg derfor skal klage.

Her vil jeg forlange et svar fra banken om hvorvidt kundeservice lyver til deg.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1983168 13/07/2015 18:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ja det kan hende det er det som er bakgrunnen til at Nordea avslår kortreklamasjonen inntil de får dokumentasjon som viser at saken ikke lar seg løse med Avis direkte.

Her ville jeg forlangt to ting:
a) Henvisning til avtaletekst i kredittkortkontrakten din som tillater denne transaksjonen etter at kortet er sperret
b) En utførlig spesifikasjon av hva som kreves av dokumentasjon for å bevise at saken ikke lar seg løse.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: Dan] #1983315 14/07/2015 08:17
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: Dan
Sitat: towi

Det beste er selvfølgelig å både ha et debetkort og et kredittkort og kun bruke debetkortet i de veldig få tilfellene hvor kredittkortet ikke funker. Jeg ville aldri ha betalt en taxireise eller barregning med et kort som er direkte koblet opp til pengesekken min.

Taxi-turen ble betalt med minibankkortet mitt og på taxiens minibankterminal...
...noe som vel er den absolutt vanligste måten å betale en taxi-tur med her til lands.

Men ja, minibankkortet er også et kombinert Visa-kort (lite Visa-merke i hjørnet av kortet) - noe som også er svært vanlig - og det var nettopp dette som åpnet for misbruk :-)

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1999315 21/08/2015 11:21
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ferien er over og det rører seg litt i saken, i hvert fall.

Jeg har fått tak i kopi av leiekontrakten (jeg kastet den idet jeg fikk kvittering for avsluttet leieforhold), og der står totalbeløpet Avis hentet autorisasjon på idet jeg hentet bilen. Leiebeløp pluss erstatningsbeløp stemmer over ens med dette beløpet, så ny kortreklamasjon kommer jeg ingen vei med.

Jeg har sendt klage med krav om tilbakebetaling til Avis Evenes to ganger - ingen respons.
Klagen er også registrert hos Avis sentralt - ikke noe skjer.

Har vært i kontakt med advokat i NAF, som mener Avis Evenes har en dårlig sak, og bør dokumentere med bilder og skadelogg, samt at det virker urimelig å la bilen stå uinspisert så lenge på leietakers risiko. Det kan bli aktuelt å søke mer hjelp hos henne mtp. forliksrådet.

Komisk også at telefonkontakt med kundeservice hos Avis sendte meg til Avis-filialen i Vika. Hun sa rett ut at Avis Evenes har en elendig sak, men kunne ikke gjøre mer enn å konstatere at klagesaken min har status "åpen".

Avis Evenes er umulig å komme i kontakt med på telefon, men etter å ha latt det ringe 7-8 minutter i dag, kom jeg til en fyr hos Avis Harstad, som nå har lovt å se på klagen.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1999317 21/08/2015 11:24
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Avis Evenes er umulig å komme i kontakt med på telefon, men etter å ha latt det ringe 7-8 minutter i dag, kom jeg til en fyr hos Avis Harstad, som nå har lovt å se på klagen.
Vil tippe det kun er folk der ifm flyankomster. Sjekk hos avinor nårtid det lander fly så kan det tenkes at du får svar rundt det tidsrommet.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1999359 21/08/2015 12:02
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Jeg har tidligere vunnet en klagesak mot Avis. Det dreide seg ikke om skade, men at ingen var til stede for å utlevere leiebilen da jeg ankom Tromsø Lufthavn kl 23 en kveld. Fikk leie en bil hos en konkurrent, men måtte betale ca dobbelt så mye fordi de ikke hadde "Golf-størrelsen" inne.
Det tok 7-8 måneder med telefoner, e-poster, purringer etc, men saken løste seg raskt da jeg oppdaget Norges bilutleieforbunds klageorgan.

Ser dessverre at organet ble nedlagt ved nyttår, men at det skal være på plass et nytt tvisteorgan fra sommeren.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #1999367 21/08/2015 12:10
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Advokaten jeg har snakket med hos NAF sier det nye klageorganet kun tar saker hvor leiekontrakten er inngått etter 1. juni. Eller var det 1. juli....

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #2007497 08/09/2015 07:56
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Har omsider fått svar fra Avis. De tviholder på at jeg har skyld i skaden, og kommer med en forklaring som ikke stemmer med versjonen jeg fikk servert på telefon den 5. mai. Men det viktigste:

Sitat: Avis
Vi er som sagt sikre i vår sak, men på grunn av lang behandlingstid og til dels slett kundebehandling fra vår side, så velger vi å trekke kravet mot deg.

Re: Avis påstår jeg har ripet opp leiebilen [Re: tron] #2007498 08/09/2015 07:59
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Har omsider fått svar fra Avis. De tviholder på at jeg har skyld i skaden, og kommer med en forklaring som ikke stemmer med versjonen jeg fikk servert på telefon den 5. mai. Men det viktigste:

Sitat: Avis
Vi er som sagt sikre i vår sak, men på grunn av lang behandlingstid og til dels slett kundebehandling fra vår side, så velger vi å trekke kravet mot deg.

Fantastisk. De påpeker selv sin egen dårlige kundebehandling, så fortsetter de. Selv om de er aldri så sikre i sin sak så hadde de jo her hatt alt å vinne på å bare slette ordene før første komma. Hva har de å tjene på det?

- Stefan
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support