Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

xx1 fattigmannsvarianter

xx1 fattigmannsvarianter #1942571 07/04/2015 14:52
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
A
andy81 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
Tenkte at siden dette er en type mod som går på tvers av merker, så kan den få sin egen tråd (pluss at det hjelper noobs som meg som ikke har så mye erfaring med gir-mods):

Selv opplever jeg på fatbike i motsetning til annen sykling at jeg absolutt ikke trenger 300-500 gram med frontgir, samt at hodebryet med å finne gode kombinasjoner med 2x10 er helt unødvendig.. For ikke å nevne problemer med brede dekk og kjedelinje der mange allerede stokker om kassetten for å få plass.

Drømmen er jo god "range", med lett klatregir og tungt utforgir og et par stk i mellom..., men med nesten 10000kr for sram xx1 så knuste den drømmen fort:)

sram GX gruppen er et steg nærmere oss dødlige:
https://www.sram.com/sram/mountain/family/gx
Denne hjelper mye, men virker fortsatt litt overpriset i forhold til kvalitet og det må jo byttes ut veldig mye utstyr (i tillegg så er minste drev foran 30t på alle andre grupper enn xx1), så hva kan man da gjøre?

Løsningen er skikkelig modding, noe ala dette:


http://www.bermstyle.com/xx1-alternative...components-42t/

1.
Fast front drev:

f.eks:
Kjøpslink: http://www.sykkelkomponenter.no/products/race-face-narrow-wide-104mm-bcd-svart-drev
På fatbike så virker det som det er klatreegenskaper som er viktigst så da er jo 30t det minste som passer på 104 BCD krank. (jeg ønsker meg 28t, men vil ikke kjøpe ny krank enda..)

Problemet med 30t er jo at det fortsatt blir jævla tungt klatregir, løsning:

2.
42t bakdrev!

Siden jeg har en xt kassett med 34t som største drev så virker dette som en god løsning:
Kjøpslink: http://www.sykkelkomponenter.no/products/leonardi-racing-general-lee-shimano-slx-xt-29t-35t-42t
Her byttes de tre største tannhjulene ut.

Her er en test av slitasje ved langtidsbruk:
http://www.i-mtb.com/general-lee-cassette-adaptor-long-term-test/

Hadde jeg derimot allerede hatt en kassett med 36 som største ville jeg nok gått for en wolftooth eller oneup 42t (som krever litt omstokking av kassetten) og byttet ut 15t og 17t med en 16t
slik som denne:

Kjøpslink: http://www.sykkelkomponenter.no/products/wolf-tooth-giant-cog-42t
Kjøpslink: http://www.sykkelkomponenter.no/products/wolft-tooth-16-tooth-gog


3.
Sist men ikke minst så er det jo kjipt å gire med et bakgir som ikke er beregnet for spennet helt opp på 42t, så da kommer jo denne inn:
RAD Cage / RADr Cage

http://www.bikerumor.com/2014/11/26/excl...ide-chainrings/
Kjøpslink: http://int.oneupcomponents.com/products/radr-cage

Det kule med radr såvidt jeg har forstått så kan man da ha en shimano zee eller saint som bygger veldig smått (uten risiko ved kjøring i høye busker) og få den til å gire bra mellom 11t-42t


4.
For de som virkelig skal ut og klatre, så må man bytte til en direktemontert krank for å kunne kjøre med lite drev foran. Det gjelder forsåvidt alt utenom xx1, både dedikerte (x0, gx, etc) samt alle mods (wt, oneup, etc)

http://www.raceface.com/components/cranks/turbine/turbine-cinch-crank/
http://www.pinkbike.com/news/race-face-cinch-turbine-cranks-review-2014.html

Denne gir mulighet for å få lite drev foran, der 28t eller 26t vil være veldig aktuelt på fatbike.


------------------------
Mitt planlagte oppsett er: zee gir med radr cage, general lee 42t, og 30t raceface nw foran på min gamle krank

Dette gir i teorien et bakgir som ikke så lett henger seg fast i kvister, samt utveksling fra 11-42 bak og kan da matche det meste av dedikerte oppsett utenom utforgiret.. (ei heller klatregiret til xx1)

Min planlagte mod kommer på ca 2800kr, og ville havnet på 2500 hvis jeg allerede hadde hatt en 11-36t kassett...

Pris på bytte av slitedeler på sikt blir jo mye mindre, siden f.eks sramx1 kassetten koster over 2000kr og en xt kassett med et 42t i tillegg havner på 1300-1400

Kom gjerne med erfaringer, bedre forslag, tester, mm. i tilfelle det er flere som meg som ønsker å gå over til 1x10 / 1x11

Redigert av andy81; 09/04/2015 12:45.
Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: andy81] #1942584 07/04/2015 15:20
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 846
I
iverta Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
I
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 846
Tråd lagt til i favoritter!
Foreløpig er 2x10, helt greit på stisykkelen, men ser helt klart behovet for 1x10/11 på fatbiken, evt er dette førstevalget hvis jeg går på en smell og handler ny fat..
Hadde jeg hatt egen stisykkel og hardtail hadde stisykkelen fått 1x.
Er avhengig av lett klatregir, særlig på snøføre, da det å reise seg her kan bli smertefullt..

Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: andy81] #1942589 07/04/2015 15:27
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 167
E
EirikM Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 167
Har kjørt OneUp 42 bak med RAD cage på Shimano clutch gir sammen med RF Turbine front med direct mont. Kjørt 28t i høst, 26t i vinter og har 30t for tur. Ett oppsett som har fungert veldig greit. Lett å bytte tannhjul i front, går ned til 26t og mulighet for reverse mount for å optimalisere kjedelinje.

Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: andy81] #1942596 07/04/2015 15:52
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585
JonAre Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585
SRAM har også lansert en rimeligere 1x11, kalt GX. http://www.bikerumor.com/2015/04/02/sram...etrain-options/

Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: andy81] #1942597 07/04/2015 15:53
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
Mer info i denne tråden, for de som ikke har registrert den
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1668581#Post1668581


Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: andy81] #1942628 07/04/2015 17:53
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
A
andy81 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
@eirikM, hva slags sykkel er dette på? Og kranken, RF turbine? Har du bilde/link pris? Er det denne? www.raceface.com/components/cranks/fat-bike/fat-bike/
Direct mount er vel ikke så vanlig på de fleste oem sykler ut fra butikken, eller er jeg helt på jordet?
Forresten, bakgiret måtte du mekke fælt med b skruen for å få giret justert?

@jonAre, bra tips, har ikke fått med meg at gx var ute. Fin pris på dem.. Lurer på om sram 1x gruppene er byttbare, altså f.ex xx1 krank, gx gir osv.. Edit: http://m.pinkbike.com/news/sram-gx-11-speed-drivetrain-first-look.html
Ser ut til at man kan mixe og matche:)
Igjen så mangler muligheten for 28t foran, og det kan ta litt tid før vi får norske priser

@knut77, mye info der, kanskje litt unødvendig å lage denne tråden.. Håper dog vi kan samle inn litt mer fatbike spesifikt her siden jeg tror vi trenger gode klatregir med trøkk ned mot 0,65-0,7 og vi kan snakke om spesifikke kranker og slikt som ikke er likt for vanlig mb.

Redigert av andy81; 07/04/2015 18:24.
Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: andy81] #1942721 07/04/2015 20:12
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 167
E
EirikM Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 167
Diamant F3, RF Turbine Cinch for 170mm aksel. 190mm varianten gir unødvendig mye QF så lenge 170 passer.

RAD cage endrer geometrien så Shimanogiret løfter fint over uten å skru på B skruen. Genial løsning. RF kjøpt fra Jenson i USA,

Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: andy81] #1942749 07/04/2015 21:18
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
En ting du bør tenke på er at på en fatbike går det ikke an å ha for lette gir. Fort gjort å ofre de letteste kombinasjonene ved å gå 1xXX og da gå glipp av de mulighetene som en tjukkas kan gi når det gjelder utrolig bra framkommelighet opp ting som er veldig bratte.
Men, hvis du alt er klar over hva du evt. mister og vet at det ikke er noe du vil savne så gå for 1xXX oppsett. Jeg har 1x på alle stisyklene bortsett fra tjukken der jeg har Rohloff, men hadde jeg ikke hatt det ville jeg nok sannsynligvis hatt 2x slik jeg hadde tidligere.
Jeg har prøvd løsning med 40t ekstra klinge (Hope T-Rex) og å fjerne et annet drev på kassetten. Jeg syns ikke funksjonen var tilfredsstillende, kjedet ramla altfor lett ned på nest største klinge så fort jeg bare trødde en kvart omdreining bakover, men jeg prøvde ikke å bytte ut cagen på girarma. Så irriterende at det ble med en prøvetur for min del og heller hosta opp penger for et "ekte" 1xXX oppsett.
Ser ut som det er flere produsenter som vil komme med 10-delte kassetter med vid rekkevidde framover, vil tro at de kanskje kan virke bedre. Vil også tro at det kommer rimeligere 11 delte løsninger om ikke altfor lenge både fra SRAM og Shimano, så det kan hende det kan lønne seg å smøre seg med tålmodighet og sykle med det oppsettet du har ut denne sesongen.

Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: andy81] #1942832 08/04/2015 07:29
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
Jeg kjører med samme oppsett som Eirikm. Råd fra han. Det funker helt opptimalt. Bruker 26 t foran. Jeg prøvde først uten rad cage. Funket ræv.
Jeg bruker fb i skogen og liker 26t. Og på vei hjem spinner jeg ut giret på ca 40 km/t. Sjeldent jeg sykler fortere enn det med fb.

Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: rørleggern] #1942854 08/04/2015 07:58
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
A
andy81 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
Hva måtte du ut med for tubine kranken?

Problemet med alt annet enn xx1 slik jeg ser det er jo at man må ha ny krank for å få mindre enn 30t foran.
Jeg ser en del oem sykler nå (bla xeed) leveres med 32t frontdrev!? Det er jo i praksis 0 klatremulighet.. Edit: http://www.xeedbikes.no/fat/fat-lard/ teksten sier 36t, spec sier 30t (jeg blingsa, tipper det skal være 30t på den)

Med 30t så spiller det vel strengt tatt ingen rolle om det er dedikert system (xo, gx etc) eller hacket (nw ,wolftooth etc) så lenge det er 42t bak (Klatregiret blir da likt) såfremt giringen funker. (Det er dog ikke samme lavgir 11t vs 10t)
Mange sier også at shimano gir med rad cage fungerer omtrent like bra som dedikert sram (shimano fans er ofte ikke fans av 1:1 giringen til sram såvidt jeg har forstått)

Det er jo også mye billigere å bytte en wolftooth ring til 800 spenn enn å bytte hele kassetten på et dedikert system (visstnok 42t som er mest utsatt for slitasjen på alle systemer)

Min frykt med modding er: holdbarhet (dra i stykker utstyr på kraftig klatring) og dårlig giring (ser ut til å løses helt med rad cage)

Siden rad cage bygger om giret blir det vel akkurat som et dedikert bakgir, eller er det annen "teknologi" i de dedikerte bakgirene?

Redigert av andy81; 08/04/2015 08:01.
Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: andy81] #1942903 08/04/2015 08:56
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
Jeg bruker 2 delt samoxkrank. Og har 26t på innerste. Siden jeg bruker 90 mm felger går dette fint.

Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: andy81] #1943432 09/04/2015 11:07
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
A
andy81 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
Her er en bra test av hele oneup pakka
http://www.bermstyle.com/xx1-alternative...components-42t/
Den inkluderer også en prissammenlikning, og er bra lesestoff for interesserte;)

General Lee adapteren har en lagtidsbrukstest her:
http://www.i-mtb.com/general-lee-cassette-adaptor-long-term-test/ og de konkluderer med god holdbarhet (siden aluminium og pris har vært folks kritikk av den)

Sist men ikke minst så er jo muligheten for en komplett kassett med bred utveksling bak laget av leonardi gjengen (folka bak general lee adapteren).
http://singletrackworld.com/forum/topic/9-42-10-speed-cassette-from-leonardi-racing
Den er vistnok dyr, og det er delte meninger om 9t bakdrev, men tenk da:
9-42 på 10 gir!
Da kan vi både klatre og kjøre utfor, og vi kan bruke en liten 26t-28t foran hvis vi bytter krank slik EirikM har gjort..

Selv så opplever jeg at på fatbike så er "wide range" mye viktigere enn mange gir, og denne kassetten er da definitivt spennende:)
EDIT: Det ser ut til at den komplette kassetten fra leonardi ligger i xx1 prissjiktet og trenger XD freehub, så da begynner det å bli mer aktuelt med xx1 igjen.

Redigert av andy81; 09/04/2015 11:11.
Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: EirikM] #1943440 09/04/2015 11:29
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
A
andy81 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
Sitat: EirikM
Diamant F3, RF Turbine Cinch for 170mm aksel. 190mm varianten gir unødvendig mye QF så lenge 170 passer.


Kan du dele litt mer om "rf turbine cinch" kranken din? Bestilling i norge?, ekstradeler, montering (bsa adapter?), osv, så skal jeg oppdatere 1 post med mer info.

Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: andy81] #1947755 18/04/2015 06:47
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
A
andy81 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
OK, I går ble mitt "planlagte" oppsett montert: zee gir med radr cage, general lee 42t, og 30t raceface nw foran på min gamle krank

Det funker helt sinnssykt bra! Jeg har enda ikke rukket å ta langturen med det nye oppsettet, men etter kjøring opp og ned veien så virker det over all forventning.

Det er herlig å ikke ha forgir, men kun "opp og ned" bak. Opplevelsen er å slippe å tenke på giring, men bare kunne sykle. Modden jeg har gjort passer kanskje ikke de som skal ha "supersmooth" og hurtig giring med rapidfire, siden det går en brøkdel av et sekund saktere å gire opp på de store tannhjulene, men selv så oppleves giringen omtrent som før moddingen.

Zee bakgiret når fint opp på 42t pga radr cagen og det er fin "wrap" rundt de små tannhjulene. Jeg vil påstå at radr er et uvurderlig på denne modden. Selve radr tok 10 min å montere, oneup har en flott installguide video på siden sin.
Jeg justerte litt på b skrua, stilte inn de to skruene for kassettbredde, og strammet opp girwire og det var så bare å sykle.
Kjedet mitt var perfekt lengde, men jeg brukte litt tid på å legge til ledd for så å se at jeg måtte fjerne dem igjen..
Jeg vippet det gamle 32t drevet over krankarmen, og byttet inn det nye 30t uten å demontere kranken. 22t står fortsatt på som et nødgir i tilfelle behov (det forsvinner nok ved neste demontering av kranken)
Det var deilig å strippe vekk rotete forgir, alt ser nå veldig "clean" ut. Ingen kjedeklappelyd eller lyd av gir som rister ved hopping/utforkjøring.

Legger ved bilde og oppdatering etter helgens langtur og grundig test
-----------
12 km opp over fjellet.. Funker fortsatt helt topp. Zee bygger ikke så langt ned som xt giret mitt, så ved gjennomslag så slipper jeg nå å dyppe giret i snøen.


Den nye kjedelinja er også topp. Bulldozer (4.7") har masse klaring, og JJ eller snowshoe xl (mulig neste dekk) vil også ha god margin.

Jeg merker at det er litt tyngre klatregir nå enn før, men ikke mye. Fungerer helt fint å klatre med 30x42, men jeg står en del mer enn før. Neste upgrade blir definitivt krank og trolig 26t (mulig 28t) men utover det er oppsettet nå helt topp.

Radr mod er kun for shimano gir, sram trenger ikke dette siden de har annen kjedeføring. Det sies dog at shimano med radr gir bedre tannhjulkontakt enn ren sram, så for noen som starter på scratch så kan det være lurt å gå for shimano..

Redigert av andy81; 18/04/2015 15:43.
Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: andy81] #1947778 18/04/2015 07:55
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
Smooth, så å si samme oppsett som jeg har. Bare at jeg har xt gir med clutch bak. Og på denne måten får jeg brukt thumbies. Noe jeg har blitt veldig glad i. Dette er en av grunnene jeg ikke har gått over til xx1. Nesten så jeg modifiserer med general Lee kassetten 10 delt 9-42. Vis ikke xx1 har thumbies.

Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: rørleggern] #1947867 18/04/2015 15:34
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
A
andy81 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
Jeg har også begynt å like thumbies, men tror jeg lett hadde gått for rapidfire på xx1..

Kikket på 9-42 kassetten til leonardi, den er råtøff men desverre dyr og krever ny innfestning. Litt usikker på om 9t får nok kjedetak.
Du får teste den da og holde oss andre oppdatert;)

Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: andy81] #1947964 18/04/2015 19:08
Registrert: May 2010
Innlegg: 57
?
Øyvin Eikeland Offline
Medlem
Offline
Medlem
?
Registrert: May 2010
Innlegg: 57
Har noen vurdert en enkelt 28t med 64BCD foran?
Fra f.eks her:
http://absoluteblack.cc/xx1-style-shimano.html

Vurderer one-up 1x10 på min F4.

ØE

Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: andy81] #1947986 18/04/2015 20:07
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
Jeg bruker 26t 64 bcd. Funker veldig bra på de bratte bakkene jeg har noen av i Ås. Disse klarte jeg ikke med 30t.

Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: andy81] #1948156 19/04/2015 12:10
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
A
andy81 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
@rørleggern &Øyvind

26t eller 28t på 64 bcd vil jo være en god mulighet for å beholde samox kranken. Men kjedelinjen er jeg da bekymret for..

Med 30t på 104 gir det en fantastisk kjedelinje og god klarering til dekk. Da havner kjedet ca midt i mellom storklinga og lilleklinga i forhold til standard 2x10, og det er skikkelig med plass til tjukkasdekk

Finnes det 26t 64bcd med offset motsatt vei slik at det bygger utover festet så igjen kjedet vil havne ca midt mellom 64 og 104?

Redigert av andy81; 19/04/2015 12:42.
Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: andy81] #1948168 19/04/2015 14:05
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
Sitat: andy81
@rørleggern &Øyvind

26t eller 28t på 64 bcd vil jo være en god mulighet for å beholde samox kranken. Men kjedelinjen er jeg da bekymret for..

Med 30t på 104 gir det en fantastisk kjedelinje og god klarering til dekk. Da havner kjedet ca midt i mellom storklinga og lilleklinga i forhold til standard 2x10, og det er skikkelig med plass til tjukkasdekk

Finnes det 26t 64bcd med offset motsatt vei slik at det bygger utover festet så igjen kjedet vil havne ca midt mellom 64 og 104?


Jeg bruker Samox kranken. Og 4.8", har god plass pga 90 mm Nextie felger.

Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: andy81] #1948196 19/04/2015 16:34
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 167
E
EirikM Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 167
Bytte krank til Race Face med direct mount så kan du snu tannhjulet og vinne mer plass. God plass til Bud&Lou/XL på 103 felg på min.

Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: Øyvin Eikeland] #1948804 21/04/2015 06:41
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
A
andy81 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
absoluteblack ser ikke ut til å ha noe offset.

Denne fra wolftooth derimot har det:)

http://bikeshop.no/Sykkel/Drivverk/Kling...K26-p0000063197

Selfølgelig som EirikM sier så er ny krank med direkt mount det optimale, men 600kr for wt er jo en del billigere. Kan da kjøre bashguard på 104 festet..

Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: andy81] #1954977 05/05/2015 07:56
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
A
andy81 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
Jeg kjøpte det overnevnte 26t 64bcd drevet til wt og det er helt fantastisk. (inspirert av rørleggern og bruker det på samox kranken)

Med såpass offset så blir kjedelinjen mye bedre sammenliknet med standard 64bcd drev, og det er fortsatt masse plass til JJ eller XL dekk uten ekstra modding. Kjedet havner nesten på samme sted som 30t bcd drevet det er bilde av i min tidligere post, dog noe lengre inn (perfekt kjedelinje)

Vær dog obs på at event. bashguard må monteres på utsiden av "spideren" siden offsettet på 26t her ikke gir plass til noenting montert i stedet for storklinga.

26t kan være litt i letteste laget for noen og det blir litt mangelfult i tyngste gir, men det er fantastisk å klatre med.

Det anbefalte oppsettet for en rimeligere 1x oppsett er nå:

zee med RADr cage, leonardi 29-42, wt 26t/28t 64bcd.
Kostnaden er på ca 2500-2800kr

Redigert av andy81; 05/05/2015 08:16.
Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: andy81] #1955040 05/05/2015 09:54
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Sitat: andy81
Jeg kjøpte det overnevnte 26t 64bcd drevet til wt og det er helt fantastisk. (inspirert av rørleggern og bruker det på samox kranken)

Med såpass offset så blir kjedelinjen mye bedre sammenliknet med standard 64bcd drev, og det er fortsatt masse plass til JJ eller XL dekk uten ekstra modding. Kjedet havner nesten på samme sted som 30t bcd drevet det er bilde av i min tidligere post, dog noe lengre inn (perfekt kjedelinje)

Vær dog obs på at event. bashguard må monteres på utsiden av "spideren" siden offsettet på 26t her ikke gir plass til noenting montert i stedet for storklinga.

26t kan være litt i letteste laget for noen og det blir litt mangelfult i tyngste gir, men det er fantastisk å klatre med.

Det anbefalte oppsettet for en rimeligere 1x oppsett er nå:

zee med RADr cage, leonardi 29-42, wt 26t/28t 64bcd.
Kostnaden er på ca 2500-2800kr


Leonardi og ny cage blir ikke akkurat noen fattgimannsvariant, sjekk prisen på nye 11 delte XT:

http://www.sykkelkomponenter.no/products/shimano-xt-m8000-1-x-11-delt-klemmefeste-girgruppe

Jeg tror ikke jeg ville bruke så mye penger på ombygging med mindre man er veldig utålmodig. Hvis nye XT er i nærheten av 11 delt XTR vil det fungere veldig bra. Kanskje verdt å vente på?

Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: krankdrev] #1955178 05/05/2015 16:20
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
A
andy81 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
Hei, bra funn:) Det beveger seg fort i sykkelverden..

Jepp, dette ser ut til å bli en lovende gruppe. Samme med sram gx. Begge havner ned mot et overkommelig skikte i forhold til pris. Leonardi er jo relativt dyr, og som nevnt i post 1 så er den kun nødvendig hvis du bruker 11-34t kassett. Med 11-36 så kan du kjøre omstokking og kun 1stk 42t drev. Har du sram type 2 fra før så trengs ikke ny Cage. Det er mulig å gå over til bra 1x med kun innkjøp av to drev hvis man har "riktig" utstyr fra før.

Husk at med den gruppen du linker til så må man fortsatt ha nytt front drev, og da havner du rett i overkant av "min" mod prismessig..

Det skjer masse, og venter man et halvt til et år så er det nok bra billige grupper på plass i butikk. Prismessig så matcher det jo moddingen, og da går det jo ann å vurdere en ren gruppe i stedet.

Redigert av andy81; 05/05/2015 16:30.
Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: andy81] #1955190 05/05/2015 16:39
Registrert: May 2015
Innlegg: 30
B
brendjord Offline
Fersking
Offline
Fersking
B
Registrert: May 2015
Innlegg: 30
fersking her på vei inn i gamet. håper det går greit at jeg stiller et par spørsmål:)

sittet å lest litt på tråder ang gir de siste dagene, men det blir noen fremmedord som gjør at jeg ikke får satt ting i system. supert om noen kunne gitt meg en kort innføring i følgende:

*Omstokking av kassett(vet hva kassett er, men ikke hvordan dere stokker de om)

*direktemontert krank?

*xx1?

*1x9, 1x10 etc?

*offset?

*bashguard?


til slutt, finnes det en oversikt/nettside som på en lettfattelig måte viser/demonstrerer de forskjellige giroppsettene i forhold til hvilket type terreng man kjører i?

beklager "newbie" spørsmål ICON_SMILE

mvh Hans


Jobber i grønt...flink til å fyre bål.....kan knyte slipsknute......synes pingviner er fasinerende dyr.....
Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: andy81] #1955212 05/05/2015 17:38
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Sitat: andy81
Hei, bra funn:) Det beveger seg fort i sykkelverden..

Jepp, dette ser ut til å bli en lovende gruppe. Samme med sram gx. Begge havner ned mot et overkommelig skikte i forhold til pris. Leonardi er jo relativt dyr, og som nevnt i post 1 så er den kun nødvendig hvis du bruker 11-34t kassett. Med 11-36 så kan du kjøre omstokking og kun 1stk 42t drev. Har du sram type 2 fra før så trengs ikke ny Cage. Det er mulig å gå over til bra 1x med kun innkjøp av to drev hvis man har "riktig" utstyr fra før.

Husk at med den gruppen du linker til så må man fortsatt ha nytt front drev, og da havner du rett i overkant av "min" mod prismessig..

Det skjer masse, og venter man et halvt til et år så er det nok bra billige grupper på plass i butikk. Prismessig så matcher det jo moddingen, og da går det jo ann å vurdere en ren gruppe i stedet.


Det fine med å kjøpe en ren gruppe fra Shimano eller SRAM er jo at det blir enklere og rimeligere med deler seinere. Ny kassett på XT nivå vil koste 750ish. Man er også sikker på at alt funker sammen, med modding KAN det skje uforutsette ting og at ikke alt fungerer optimalt sammen. Jeg har alt forhåndsbestilt ICON_SMILE

Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: krankdrev] #1955214 05/05/2015 17:43
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
A
andy81 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
Det har du rett i. Her er også en Review av oppsettet:
http://www.mbr.co.uk/news/shimano-xt-better-than-xtr-cheaper-the-sram-326976

Dette kan bli bra. Det kule er at man ikke trenger ny XDdriver slik som på sram. Det kjipe er at det ikke er noe 10t drev. Jeg har dog også troen på denne gruppen, og hvis det blir et byggesett i fremtiden så blir det nok med denne ja.

Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: andy81] #1955220 05/05/2015 18:13
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
Bare å hive på en 45t oneup på nye 11-delte xtr/xt, så får man fint spenn på kassetten (: Trenger ikke 10t drevet da.
http://www.bikerumor.com/2015/04/27/oneu...sette-adapters/


Re: xx1 fattigmannsvarianter [Re: brendjord] #1955237 05/05/2015 18:42
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
A
andy81 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
Sitat: brendjord
*Omstokking av kassett(vet hva kassett er, men ikke hvordan dere stokker de om)
mvh Hans


hvis kjedet ditt på en tjukkas subber i dekket på 1.gir (det kan skje hvis du setter på veldig store dekk på en sykkel med liten q-faktor(smal avstand mellom pedalene), så kan du ta det minste tannhjulet bak og sette innenfor det største som en "spacer" (og justere giret så det stopper før dette).

Da vil du "miste" det tyngste giret ditt, men når du sykler i letteste gir vil ikke lengre kjedet subbe i dekket siden kjedelinjen er lengre ut fra dekket.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support