Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Borre dreneringshull i alu/karbonfelg?

Borre dreneringshull i alu/karbonfelg? #1954213 02/05/2015 23:06
M
mroek Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
Har et sett med Farsports-hjul av denne typen:

http://www.farsports.cn/product/detail.php/id-194.html

Disse samler en del vann som veldig ugjerne vil komme ut igjen. Må ta av dekk og slange for å få det ut gjennom ventilhullet. Det er jo litt styr, så jeg har vurdert om det kan være trygt å borre dreneringshull i karbonkåpen, rett innenfor alu-bremsebanen.

Mange felger har jo dreneringshull fra fabrikk, men disse kineserne har åpenbart ikke brydd seg med dette.

Noen som har erfaring? Skulle tro at styrken i liten grad ble kompromittert av et par små (3 mm?) hull i karbonkåpen, men det er altså det jeg er litt usikker på.

Noen som har gjort dette, eller vil synse om det?

Re: Borre dreneringshull i alu/karbonfelg? [Re: mroek] #1954486 04/05/2015 06:41
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Mulig det går bra, men jeg hadde ikke gjort det. Borret ett ekstra ventilhull i et par Mavic Xrossmax felger for mange år siden og det resulterte i at felgen sprakk i løpet av kort tid. Hullet jeg borret var større og det var i aluminium, men jeg hadde ikke tatt sjansen.

Vannet kommer trolig inn ved eikeniplene og jeg hadde heller brukt litt tid på å tette åpningene her med med litt lim/silicon.

Re: Borre dreneringshull i alu/karbonfelg? [Re: mroek] #1954509 04/05/2015 07:51
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg tenker og at tett ved eiker og ventilhull, hvis ikke det hjelper så hadde jeg tatt drillen og laga et lite hull. Dette er ikke en oppfordring men ren synsing fra min side. Tror du skal være uheldig eller uforsiktig før det er noe problem. Felgen er jo full av hull fra før.

Re: Borre dreneringshull i alu/karbonfelg? [Re: mroek] #1954821 04/05/2015 19:08
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Hull fører til spenningskonsentrasjoner, og hjulene som kommer med hull i fra før er designet for dette og testet både med tanke på styrke og utmatting. Dine hjul er derimot ikke testet på noen som helst måte med hull på de stedene. Det kan hende det går helt fint, men i utgangspunktet vil jeg si det er en dårlig idé å kompromittere konstruksjonen til felgen.

Re: Borre dreneringshull i alu/karbonfelg? [Re: mroek] #1954893 04/05/2015 21:38
M
mroek Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
Gode poenger fra flere her. Det tryggeste er opplagt å la det være, så da går jeg vel for det. Å tette ved niplene er vel en dårlig ide, det hender jo at det er behov for å justere litt, og da blir jo det temmelig vanskelig.

Da er det nok tross alt bedre å leve med problemet, og heller ta av dekket for å bli kvitt vannet. Det skal jo være en temmelig våt tur før det kommer særlig med vann inn.

Moderator  support