Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

(Nok en) påkjørsel. 16-åring på skolevei.

Re: (Nok en) påkjørsel. 16-åring på skolevei. [Re: Sykkelbob] #1953398 30/04/2015 13:18
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
De som er ansvarlige for bygging og vedlikehold av gang- og sykkelveger burde være pliktige til å sykle på mange av veiene de er ansvarlige for.

Jeg skrev til vegvesenet ang merking av gang- og sykkelveger tidligere i år. For et par dager siden fikk jeg svar om at de skulle på befaring der snart. Jeg sendte en ny mail hvor jeg foreslo at de foretar befaringen på sykkel. ICON_SMILE

Re: (Nok en) påkjørsel. 16-åring på skolevei. [Re: knut77] #1953399 30/04/2015 13:19
Paragonia Offline
Entusiast
Entusiast
Ikke rart i at man blir usikker på hvilke regler som gjelder. Men...

Ut ifra det bildet synes det klart at syklist på gangsykkelveien har vikeplikt.

Syklist har såogsi alltid vikeplikt når han sykler på gang/sykkelsti og skal krysse en vei.

Når det er vikepliktmerker malt i veien så gjelder vikeplikten fra der det er malt på veien, og ikke fra skiltet.

"
Re: (Nok en) påkjørsel. 16-åring på skolevei. [Re: Tange] #1953415 30/04/2015 13:50
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Tange
Ja, og det blir desverre ikke mulig. Ikke der hvor det ikke er plass til både og. Der hvor jeg bor er det ikke sykkel- og gangveier i det hele tatt så vil jeg gå tur med familien så blir vi nødt til å gå en del på rad uansett. Sånt er det altså alt for en del av oss, dessverre.
Men om trafikken tillater det så er det selvfølgelig ikke et problem å gå felre ved siden av hverandre.

Det är möjligt att det skulle vara bra att göra om endel g/s veier till sykkelveier men jag tror också att en oppdelning som vi har idag (men bättre än att kalla nestan allt g/s veier) är det som borde fungera bäst.

Ibland är det bäst med ganveier eller fortau. (som i byer där man enkelt kan sykla på veien).
Ibland är det bäst med sykkelvei (långa streckor en bit utanför byarna där få går och folk vil sykla raskt)
och ibland är det bäst med g/s vei där alla kan färdas på lika vilkor.

Jag har g/s veier i mitt område som skulle fungera dårligt både som gangvei och som sykkelvei och som g/s veier fungerar de bra.

Sykkelvei med fortau verkar fungera bra och är nog det bästa på många veier men de kan ju också vara onödigt dyra/stora där trafikken inte är tillräkligt stor.

Re: (Nok en) påkjørsel. 16-åring på skolevei. [Re: Paragonia] #1953420 30/04/2015 14:00
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Paragonia
Når det er vikepliktmerker malt i veien så gjelder vikeplikten fra der det er malt på veien, og ikke fra skiltet.

Helt riktig, og det er ikke uvanlig at skiltet står litt før, for å gjøre de kjørende oppmerksomme på at de snart har vikeplikt.

Re: (Nok en) påkjørsel. 16-åring på skolevei. [Re: pbk] #1953425 30/04/2015 14:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: pbk

Han sier at det skjedde i fotgjengerfelt, og da må det være en offentlig vei.

Hvorfor det? Her i Trondheim finnes det flere eksempler på at det er fotgjengerfelt også der G/S-veg krysser innkjørsel.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: (Nok en) påkjørsel. 16-åring på skolevei. [Re: pbk] #1953603 01/05/2015 06:29
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: pbk
Sitat: anderssb
Stikkvei eller utkjørsel? Var det en utkjørsel hadde bilisten vikeplikt.

Evt. er det vikepliktsskilt i krysset? Og i så fall, hvor stod det, og er det "haitenner" på asfalten? Kom bilisten fra stikkveien, og det er markert vikeplikt før G/S-veien kan du nok argumentere med at den hadde vikeplikt.

Han sier at det skjedde i fotgjengerfelt, og da må det være en offentlig vei. Et evt. vikepliktsskilt sier noe om vikeplikten i veikrysset, fotgjengerfeltet er regulert av vanlige regler om at bilen har vikeplikt for gående som viser at de skal over, og syklister har vikeplikt for biler, som trådstarter sier.

Det er desverre vanlig at syklister krysser i fotgjengerfelt som om de var gående.

Hva mener du med at det må være en offentlig vei? Det er mange eksempler på at det er malt fotgjengerfelt over utkjørsler.

Re: (Nok en) påkjørsel. 16-åring på skolevei. [Re: Sykkelbob] #1953639 01/05/2015 08:37
Sykkelbob Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Vikepliktskiltet står etter fotgjengerfeltstripene rett før "bilveien". Det samme gjelder vegmerkingen.
Dette er nok offentlig vei, både riksveien som går langs g/s og stikkveien som kommer innpå.
Jeg reflekterer litt over at dette nær sagt er en "hovedfartsåre" for unger som skal til skolen. Denne skoleveien er ikke sikker. Den har flere stikkveier som krysser og de er skiltet/merket forskjellig.
Eksempelvis i krysset før, står vikepliktskiltet før fotgjengerfeltet og i følge en fagmann hos SLF har skiltet forrang over vegmerkingen og dette betyr at bilene har vikeplikt for fotgjengerfeltet, inklusive syklister.
I krysset min sønn ble påkjørt, er det "vanlig" fotgjengerfelt hvor viktpliktskilt er plassert bare rett før veien.
Senere går g/s over til en merkelig blanding av bilvei inn til eiendommene og g/s.
Her kunne kommunen gjort en innsats og sørget for at alle stikkveiene har utvetydig vikeplikt for trafikken av myke trafikanter på g/s, som i stor grad består av skoleunger i alle aldre.
Men om det endrer situasjonen i min sønns tilfelle, er vel tvilsomt.
Jeg klarer ikke tolke trafikkreglene på noen annen måte enn at han har den "vanlige" vikeplikten syklister har på g/s. Samtidig reflekterer jeg over hvordan en bil kan kjøre ut over et fotgjengerfelt uten å ha oversikt og uten og se syklisten som kommer. Det er en ganske trafikkert g/s og skolevei, så man burde være klar over at man bør kjøre ut her med varsomhet... Helt ærlig. Jussen er én ting. Men jeg tror sjåføren selv også gjør seg en tanke om at han kanskje buset ut i det krysset uten å se seg for godt nok. Han synes sykkelen kom fort (det gjør alle), men han vet samtidig at dette er ganske vanlig trafikk på den gangveien. Fyren er en sympatisk kar. Jeg vet hvem det er, og han håndterte situasjonen veldig godt der og da , så det er ikke noe å være nag over, men som sagt, begynner jeg å reflektere over sikkerheten på den skoleveien....

Re: (Nok en) påkjørsel. 16-åring på skolevei. [Re: Sykkelbob] #1953914 01/05/2015 21:59
Paragonia Offline
Entusiast
Entusiast
Det er bra tanker du formulerer her. Og det er lett å være enig med deg.
Det kan ofte være vanskelig å forstå hvordan man har tenkt når man planlegger vei og sykkel/gangvei.
Spesielt i områder der barn kan ferdes.

Jeg stusser litt på det du skriver at "fagmann hos SLF" har sagt. Og at biler har vikeplikt for syklister i fotgjengerfelt når vikepliktskilt står før g/s.

Jeg stusser også over uttalelsen at "skiltet har forrang over veimerkingen".
Jeg kan jo se for meg at dersom det er merket feil, slik at de står i konflikt med hverandre så kan jeg være enig. Men dette er ytterst sjeldent og som regel vil det bli endret på umiddelbart. Men generelt vil jeg si at den uttalelsen ikke kan være riktig, om en ser bort ifra når det er gjort en opplagt feil.

"
Re: (Nok en) påkjørsel. 16-åring på skolevei. [Re: Sykkelbob] #1953915 01/05/2015 22:15
Sykkelbob Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
OK. Men kan du utdype hva som gjør deg så sikker i din sak (vedr skiltkommentaren) ?

Re: (Nok en) påkjørsel. 16-åring på skolevei. [Re: Paragonia] #1953923 02/05/2015 04:36
T
test Offline
Entusiast
Entusiast
T

Jeg kan jo se for meg at dersom det er merket feil, slik at de står i konflikt med hverandre så kan jeg være enig. Men dette er ytterst sjeldent og som regel vil det bli endret på umiddelbart. Men generelt vil jeg si at den uttalelsen ikke kan være riktig, om en ser bort ifra når det er gjort en opplagt feil.

Skilt har alltid forrang over veimerking. Som kjørelæreren min sa: hva hvis det er snø på veien?

Re: (Nok en) påkjørsel. 16-åring på skolevei. [Re: test] #1953988 02/05/2015 09:28
Paragonia Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: test

Skilt har alltid forrang over veimerking. Som kjørelæreren min sa: hva hvis det er snø på veien?

Jeg er ikke sikker på hva du spør om her. Jeg synes jeg forklarer dette i innlegget mitt.

"
Re: (Nok en) påkjørsel. 16-åring på skolevei. [Re: test] #1954031 02/05/2015 11:53
Dan Offline
More than words
More than words

Fra Lovdata:
"1022 Vikelinje
Linjen viser det sted hvor vikeplikten inntrer."

Det blir ikke mye klarere enn det.

Re: (Nok en) påkjørsel. 16-åring på skolevei. [Re: Sykkelbob] #1954042 02/05/2015 12:53
B
braastad Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
I går har det kommet opp et eksemplar av de nye veiskiltene like ved der jeg bor, og som skal oppfordre bilister og syklister om å dele veien.

Jeg har ikke kjørt mere enn ca 200 meter på denne strekningen før jeg ser det kommer to syklister i motsatt felt i retning mot meg. Bak disse syklistene kommer det en ny VW Passet stasjonsvogn i ganske stor fart og jeg ser at vedkommende bilist skal på død og liv presse seg forbi disse to syklistene før jeg passerer de, med det resultat at jeg må bråbremse for ikke å frontkollidere med denne tullingen i Passaten.

Konklusjonen min blir da at kampanjen med de nye veiskiltene som skal oppfordre bilister og syklister om å dele veien allerede er uten effekt, som de fleste kampanjer fra myndighetene.

Re: (Nok en) påkjørsel. 16-åring på skolevei. [Re: Sykkelbob] #1954083 02/05/2015 16:13
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Sykkelbob
Gutten går det greit med. Brist i kragebeinet og skader på tenner. Men er ved sine fulle fem. Har vært det hele tiden.

Oi, det kunne selvfølgelig vært verre men skader på tenner er ikke bra. Leit å høre og håper at alt blir bra igjen.

Re: (Nok en) påkjørsel. 16-åring på skolevei. [Re: Dan] #1954093 02/05/2015 16:37
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Dan

Fra Lovdata:
"1022 Vikelinje
Linjen viser det sted hvor vikeplikten inntrer."

Det blir ikke mye klarere enn det.

Har vært ute og tatt noen bilder. Jeg fant ut at veien som manglet haitenner har fått dem nå, men det gjenstår fortsatt noen varianter på bare noen få hundre meter.

Her er det soleklart at vikeplikten også gjelder trafikk på sykkel- og gangveien. Det var en lignende utkjøring som manglet haitenner i mange år. Skiltet sto før sykkel- og gangveien. Lignende situasjoner finnes dog sikkert andre steder.

På den andre siden av veien er det fortau. Her er det klart at vikeplikten ikke gjelder fortauet men kun veien.

Helt til man kommer til denne sideveien. Bare man holder seg nær nok veien så har bilisten også vikeplikt for deg som fotgjenger eller syklist på fortauet.

Varianten med skilt inn til veien og haitenner før sykkel- og gangvei har jeg observert andre steder. Finnes det flere varianter?

Re: (Nok en) påkjørsel. 16-åring på skolevei. [Re: fredriks] #1954098 02/05/2015 16:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: fredriks
Sitat: Tange
Ja, og det blir desverre ikke mulig. Ikke der hvor det ikke er plass til både og. Der hvor jeg bor er det ikke sykkel- og gangveier i det hele tatt så vil jeg gå tur med familien så blir vi nødt til å gå en del på rad uansett. Sånt er det altså alt for en del av oss, dessverre.
Men om trafikken tillater det så er det selvfølgelig ikke et problem å gå felre ved siden av hverandre.

Det är möjligt att det skulle vara bra att göra om endel g/s veier till sykkelveier men jag tror också att en oppdelning som vi har idag (men bättre än att kalla nestan allt g/s veier) är det som borde fungera bäst.

Det har jeg ikke nektet for og å skille mellom syklister og fotgjengere er å foretrekke, men det å gjøre om alle sykkel- og gangveier til sykkelveier vil fortere fremprovosere en slik deling enn dagens ordning med kombinert sykkel- og gangvei som har blitt en sovepute for myndighetene.

Quote:
Ibland är det bäst med ganveier eller fortau. (som i byer där man enkelt kan sykla på veien).

Joda, det finnes en god del avstikker osv. som vil egnet seg bedre som gangvei enn sykkelvei og det koster ikke mye å sykle en liten omvei.
Quote:
Ibland är det bäst med sykkelvei (långa streckor en bit utanför byarna där få går och folk vil sykla raskt)
och ibland är det bäst med g/s vei där alla kan färdas på lika vilkor.

Og der ligger problemet, det er ikke like vilkår for syklister. Det ver bare en klønete løsning som ikke er en løsning.

Quote:
Jag har g/s veier i mitt område som skulle fungera dårligt både som gangvei och som sykkelvei och som g/s veier fungerar de bra.

Sykkelvei med fortau verkar fungera bra och är nog det bästa på många veier men de kan ju också vara onödigt dyra/stora där trafikken inte är tillräkligt stor.

Og der burde man etter min mening gjøre om til sykkelvei.

Og bare så det er sagt. Rye, Ceres, Frøy og andre sine ekspresslag har i mine øyne ingenting å gjøre på slike 'framtidige' sykkelveier.

Re: (Nok en) påkjørsel. 16-åring på skolevei. [Re: Paragonia] #1954487 04/05/2015 06:45
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Men når jeg går på tur med kone, tre unger, barnevogn , og en hund, vil jeg at vi skal gå ved siden av hverandre og ikke på rad etter hverandre.

Jeg skulle likt å se Fleksnes-situasjonen som oppstår når dere møter en annen familie som også insisterer på å gå seks i bredden på gangveien. thinking

Re: (Nok en) påkjørsel. 16-åring på skolevei. [Re: Paragonia] #1954494 04/05/2015 07:01
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T

Men når jeg går på tur med kone, tre unger, barnevogn , og en hund, vil jeg at vi skal gå ved siden av hverandre og ikke på rad etter hverandre.

Helt greit så lenge du følger med og tilpasser deg trafikken. Det burde være unødvendig at syklister må be pent om å få passere på gang- og sykkelveg.

Redigert av Tor Arne; 04/05/2015 07:02.
Re: (Nok en) påkjørsel. 16-åring på skolevei. [Re: braastad] #1954634 04/05/2015 11:34
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Sitat: braastad
I går har det kommet opp et eksemplar av de nye veiskiltene like ved der jeg bor, og som skal oppfordre bilister og syklister om å dele veien.

Jeg har ikke kjørt mere enn ca 200 meter på denne strekningen før jeg ser det kommer to syklister i motsatt felt i retning mot meg. Bak disse syklistene kommer det en ny VW Passet stasjonsvogn i ganske stor fart og jeg ser at vedkommende bilist skal på død og liv presse seg forbi disse to syklistene før jeg passerer de, med det resultat at jeg må bråbremse for ikke å frontkollidere med denne tullingen i Passaten.

Konklusjonen min blir da at kampanjen med de nye veiskiltene som skal oppfordre bilister og syklister om å dele veien allerede er uten effekt, som de fleste kampanjer fra myndighetene.

Mulig du konkluderer på litt tynt grunnlag:

http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Nyhetsarkiv/Nasjonalt/del-veien-skilt-fungerer

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: (Nok en) påkjørsel. 16-åring på skolevei. [Re: Tor Arne] #1954653 04/05/2015 12:08
Paragonia Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Tor Arne

Helt greit så lenge du følger med og tilpasser deg trafikken. Det burde være unødvendig at syklister må be pent om å få passere på gang- og sykkelveg.

Ja det burde vært unødvendig, men det er realitetene.

"
Re: (Nok en) påkjørsel. 16-åring på skolevei. [Re: Sykkelbob] #1954719 04/05/2015 14:32
ket Offline
Ringrev
Ringrev
På meg virker det som om vanlige mennesker reagerer positivt på kampanjen vegvesenet kjører for tiden, generelt vises det mer hensyn enn for 3 uker siden og prøver en å vinke bilene frem der det er uoversiktelig for bilistene har jeg tilogmed opplevd å få blink og vink.
Derimot gærninger som den nevnte Passat føreren er det ikke håp for, de har vært og vil forbli agressive helt til de har fri fart på samtlige veier.
Skulle tro det finnes obligatoriske douchbag kurs hos enkelte billeverandører

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå