|
Bruke lightroom på server? (remote desktop?)
|
Bruke lightroom på server? (remote desktop?)
02/05/2015 17:28
|
Punzel
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Heisann! Samboeren har fått økt interesse for foto og bilderedigering. Hun bruker nå lightroom og vil lære seg opp på photoshop etter hvert for å jobbe med bilder i RAW format. Hun bruker dette på en laptop nå, noe som fungerer, men det fungerer ikke bra. Laptopen er rett og slett for treg (i5 prosessor med 4 Gb ram). Hun vil gjerne fortsette med å bruke laptop (fint å sitte på sofaen mens man jobber med bildene tatt tidligere på dagen  ). Nå vil det være lett å konkludere med at det må kjøpes inn superrask (super dyrt) laptop, men det finnes kanskje alternativer? Det er lenge siden jeg jobbet med remote desktop, men kan dette være en mulighet? Jeg ser for meg at laptopen som hun har nå beholdes og at vi gå til innkjøp av en grei PC som kan stå i gjesterom og som hun kan kjøre lightroom på gjennom laptopen. Er det noe her inne som kan si noe om dette vil være en brukbar løsning? Jeg prøvde en gratisløsning mellom netbrett og PC i går og opplevde en forsinkelse med rundt ett sekund mellom det som skjedde på PCen og før det ble vist på nettbrettet. Vil det være responsiv og raskt nok å koble sammen PC med laptop innenfor hjemmenettverket? Kanskje kan jeg opprette en direkte forbindelse uten å gå gjennom routeren? Jeg setter pris på tips om hvordan vi kan få en brukbar løsning. Jeg vil selvfølgelig også gjerne høre om det dersom dette var en dårlig ide eller dersom dette ikke vil fungere. Fyr løs og kjør diskusjonen
Redigert av Punzel; 02/05/2015 18:12.
|
|
|
Re: Bruke lightroom på server? (remote desktop?)
[Re: Punzel]
02/05/2015 19:31
|
anonym
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: anonym]
03/05/2015 09:15
|
Punzel
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takk for svaret! Med dyrt mente jeg mest løsningen å gå og kjøpe en så kraftig som mulig laptop  Som du sier trenger det ike være så dyrt å kjøpe en god vanlig PC, men spørsmålet er jo om vi vil kunne styre den gjennom en laptop i sanntid, altså uten forsinkelser i det som skjer på PCen og det vi ser eller gjører på laptopen. Jeg tenkte meg en remote desktop løsning, men hvilken er bra (nok) for formålet og finnes det andre (les bedre) løsninger for oss. Det er altså for å sitte hvor som helst i huset og jobbe med lightroom/photoshop på laptop uten å måtte investere i en svindyrt bærbar maskin.
Redigert av Punzel; 03/05/2015 09:15.
|
|
|
03/05/2015 11:32
|
anonym
Besatt
|
Besatt
En godt spekket laptopp trenger heller ikke å bli så dyr. Det man bør ha er i7 prosessor og SSD disk. Dedikert skjermkort er også et must. Her er en slik til ca 7 500. Det er en slepbar, men noen kompromisser må man inngå når prisen er viktigst. https://www.komplett.no/lenovo-z710-173-full-hd/817320 
|
|
|
03/05/2015 12:47
|
Punzel
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Den var ikke dum, altså. Eneste problemet blir da at jeg vil pådra meg onde blikk om jeg kommer hjem med lapop større enn 13"... Jeg vet at vi spørrer etter egenskaper i et bærbar som få laptoper har (og da blir det dyrt etter det jeg har funnet) og det var akkurat derfor jeg lurer på om det finnes alternativer som passer til beskrevet bruk. Men jeg setter pris på svaret og forslag i alle fall 
|
|
|
03/05/2015 12:57
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
Når du skal redigere bilder, så er det gjerne en fordel med størst mulig skjerm. Jeg synes 13" er for liten til å redigere bilder. Selv har jeg en bærbar Mac (MBP), med 15" skjerm, men setter meg på "kontoret" med 24" skjerm og eksternt mus/tastatur for å kunne jobbe effektivt.
/Jan
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
03/05/2015 15:35
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Om du må ha max 13" skjerm, så er ikke fotoredigering lenger noen prioritert oppgave. Da bør du heller ha en sånn og en sånn , men da er vi oppe i nesten 15 000 for laptop med ekstern skjerm.
Redigert av anonym; 03/05/2015 15:36.
|
|
|
03/05/2015 16:04
|
Punzel
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg stemmer overens med dere angåedne skjermstørrelse og ytelse altså.
Men, så må jeg også ta hensyn til hvordan bildebehandlingen skal gå for seg. Det er nå sånn at hun vil ikke sitte på kontoret for å leke seg med bildene som ble tatt på dagen eller siste helgen. Hun vil heller sitte behagelig i sofa og da blir det ikke noe bra med PC og stor skjerm og hun synes heller ikke det er stas med en stor og tung laptop. Nå vet jeg at mange vil si at dette er bare tull og at man må sette seg på bordet for å gjøre dette ordentlig, men det er nå som det er. Som dere antyder er det ikke snakk om en laptop dedikert til bilderedigering, men en som skal være en altmulig maskin (altså lett nok på reise, kraftig nok til bilderedigering og skal brukes i det daglige). Derfor spørsmålet om det går an å ha en kraftig PC stående som skal brukes til redigering og lagring av bilder, men som styres med en langt mindre kraftig laptop. Da hadde vi fått innfridd nesten alle ønsker og i tillegg hadde det ikke kostet alt for mye.
Jeg bruker forøvrig både stor skjerm på jobb og 13" MBP hjemme ikke primært, men også til bilderedigering og jeg synes det fungerer greit nok med liten skjerm hjemme. Det blir ikke det samme, men som sagt, greit nok. Jeg ser dog stor forskjell mellom skjermer, så det blir viktig enten det er vanlig skjerm eller skjerm på laptop.
|
|
|
03/05/2015 16:08
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har Dell ultrabook med 11" og ekstern 27" Dell Ultrasharp via displayport. Kverner seg greit gjennom LR. Jeg har en server jeg kunne kjørt den på, men SÅ ille er det ikke. i7 prosessor, 8 GB RAM.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
03/05/2015 20:20
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Jeg stemmer overens med dere angåedne skjermstørrelse og ytelse altså.
Men, så må jeg også ta hensyn til hvordan bildebehandlingen skal gå for seg. Det er nå sånn at hun vil ikke sitte på kontoret for å leke seg med bildene som ble tatt på dagen eller siste helgen. Hun vil heller sitte behagelig i sofa og da blir det ikke noe bra med PC og stor skjerm og hun synes heller ikke det er stas med en stor og tung laptop. Nå vet jeg at mange vil si at dette er bare tull og at man må sette seg på bordet for å gjøre dette ordentlig, men det er nå som det er. Som dere antyder er det ikke snakk om en laptop dedikert til bilderedigering, men en som skal være en altmulig maskin (altså lett nok på reise, kraftig nok til bilderedigering og skal brukes i det daglige). Derfor spørsmålet om det går an å ha en kraftig PC stående som skal brukes til redigering og lagring av bilder, men som styres med en langt mindre kraftig laptop. Da hadde vi fått innfridd nesten alle ønsker og i tillegg hadde det ikke kostet alt for mye.
Jeg bruker forøvrig både stor skjerm på jobb og 13" MBP hjemme ikke primært, men også til bilderedigering og jeg synes det fungerer greit nok med liten skjerm hjemme. Det blir ikke det samme, men som sagt, greit nok. Jeg ser dog stor forskjell mellom skjermer, så det blir viktig enten det er vanlig skjerm eller skjerm på laptop. Da er mitt tilsvar det samme som i mitt første tilsvar. Den maskinen kan man kjøre remote desktop til fra eksisterende laptop. Begrensningen i opplevelsen over RDP vil være begrenset av hastigheten på ditt interne nett.
Redigert av anonym; 03/05/2015 20:21.
|
|
|
04/05/2015 07:44
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Begrensningen i opplevelsen over RDP vil være begrenset av hastigheten på ditt interne nett. I tillegg vil eventuell grafikkakselerasjon være CPU-avhengig, slik at hvis LR bruker grafikkortet for opptegning og sånn, vil dette suge mer CPU.
|
|
|
04/05/2015 08:17
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
LR er jo bare 2D-bilder, som ikke krever mye grafikkprosessering.
|
|
|
[Re: Stein]
04/05/2015 08:28
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
LR er jo bare 2D-bilder, som ikke krever mye grafikkprosessering. Sikker? 
|
|
|
04/05/2015 08:40
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
|
|
|
[Re: baronKanon]
04/05/2015 12:43
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Begrensningen i opplevelsen over RDP vil være begrenset av hastigheten på ditt interne nett. I tillegg vil eventuell grafikkakselerasjon være CPU-avhengig, slik at hvis LR bruker grafikkortet for opptegning og sånn, vil dette suge mer CPU. All prossesering foregår på serveren. Det eneste som sendes over RDP er skjermbilder en vei og tast/musebevegelse den andre veien.
Redigert av anonym; 04/05/2015 12:43.
|
|
|
[Re: Stein]
04/05/2015 13:01
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Det burde du ikke. LR har primært brukt CPU, men kan nå, slik som PS lenge har, utnytte GPUens kraft til å tegne ut (2D).
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
04/05/2015 13:04
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
På de remote desktopløsningene jeg har brukt, reduseres bildekvaliteten på alt som overføres.. som gjør at akkurat bilder ikke ser helt riktige ut. Å bruke det som basis for å redigere bilder slår meg som å starte med et skikkelig handicap. Men i stede for å fokusere på Hardware, har du vurdert å sjekke den nyeste softwaren? Jeg ser at Adobe har tatt til seg at det er mange som din kone.. så den nye Lightroom CC lar deg kjøre og synkronisere på tvers av mobil, nettbrett og pc. http://www.adobe.com/no/creativecloud/photography.html Bildene er med deg overalt. Du tar kameraet med deg overalt. Hvorfor ikke ta med alle bildene og bildeapplikasjonene i tillegg? Med Creative Clouyd-fotoplanen kan du ordne og redigere bildene og dele dem andre fra hvor som helst – på datamaskinen, på nettet og på iPad-, iPhone- eller Android-enheten. Synkroniseringen går automatisk, så når du redigerer eller flagger en favoritt ett sted, oppdateres den automatisk alle andre steder.
DA kan hun redigere dagens bilder på nettbrettet.. og er det ett eller to hun vil finredigere, kan hun ta turen til en stasjonær / bærbar.
|
|
|
12/05/2015 23:47
|
klev1
Avhengig
|
Avhengig
Remote Desktop er det bare å glemme først som sist, med mindre kona er treg i toppen. Å jobbe med forsinkelse er et mareritt. I tillegg til, som muddy bear sier, at bildekvaliteten forringes (for å minske datamengden som må overføres, for å minske følelsen av forsinkelse).
Jeg har redigert litt bilder på iPad, og for min del synes jeg det også blir knotete. Ikke er pad'en særlig glad i å jobbe med store, tunge RAW filer heller. Det går tregt. Ikke lærer man særlig mye Photoshop av det heller.
Og hvis man først nekter å sitte på kontoret og leke seg, bør man sørge for å ha en laptop med bra skjerm. Med mindre man ikke er så nøye på om resultatet blir helt midt på treet, selvsagt. Sjekket bruktmarkedet? MacBook Pro holder seg godt (min er 4 år, og still going strong).
|
|
|
|
|