Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelkross turer i Bergen

Sykkelkross turer i Bergen #1948844 21/04/2015 07:55
N
Naustdal Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Er det noen som har forslag til turer/runder i Bergen, som passer fint til sykkelkross-sykling. Jeg ønsker å få brukt sykkelen til mer enn en grov landeveissykkel på asfalt, så jeg ser etter turer som også er innom grusvei og kanskje noe veldig fin sti (?). Turer på 1-2 timer er midt i blinken.

Mvh.
Naustdal
Re: Sykkelkross turer i Bergen [Re: Naustdal] #1948855 21/04/2015 08:17
S
Storkopp Offline
Entusiast
Entusiast
S
I området rundt fløyen-rundemannen-svartediket-munkebotten er det bra med grusveier!

Ellers er det et bra nett grusveier ute på totland og bontveit. Du kommer deg kjapt ut av byen ved å sykle mot midttun fra bunnen av birkelundsbakken mot midttun, innover og ta av på grus ved myrdalsvannet, så er du i gang!

Re: Sykkelkross turer i Bergen [Re: Naustdal] #1948899 21/04/2015 09:17
mogens Offline
Besatt
Besatt
Blir delvis overlappende med forslagene over, men her er iallfall noen runder jeg tar på CX:

Hordnesskogen har et omfattende nettverk av grusveier + stisnutter, men det kan være mye folk til fots når det er fint vær.

Ny anleggsvei i Skageskogen, gikk iallfall fint å sykle der på søndager før jul, når det ikke var aktivitet der.

Inn ved Svartediket og så langt veien går, tilbake igjen og opp i Fjellveien til Sandviken, eventuelt opp Munkebotn og grusveiene ved Garpetjernet.

Opp Bontveit, inn Grindåsveien på grus til Totland, så ned via traktorvei/grusvei/fin sti - Kubakkene - til Myrdalsvannet.
Derfra kan en ta inn Dyngelandsveien bort til Helldalen og tilbake til Midttun via grusveien som går langs det gamle jernbanesporet. NB, her var det veldig mye vindfall i vinter - nå er det ryddet så det går an å ta seg frem til fots, men måtte fremdeles trille litt og løfte sykkelen over stammer 4-5 steder der nå forrige uke. Håper det blir ryddet skikkelig når veterantogsesongen starter...

Fra Totlandsveien kan en også ta av Birkelandsbotn, etter første oppoverbakke går fin sti på sørsiden av Birkelandsvannet som ender opp på Elvenesvegen.

Fløyen, opp forbi Skansemyren (Fløysvingene og Tippetue er ikke lov å sykle), opp til Brushytten og grusvei bort til Sandviksfjellet og med Munkebotn.

Fra Fjøsanger kan man ta en sløyfe i Langeskogen. Ikke så lang runde, men grei å legge inn om man sykler forbi der.

Re: Sykkelkross turer i Bergen [Re: Naustdal] #1948962 21/04/2015 11:17
N
Naustdal Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Takk for forslag, kom gjerne med flere. =)

For tiden er det veldig travelt, så hva jeg får prøvd med det første er jeg ikke helt sikker på. Det blir tatt litt etter innfallsmetoden når tid dukker opp.

Jeg har tenkt meg en tur i Hordnesskogen, men har skjønt at det kan være mye folk der. Har en lommekjent nabo som nettopp har kjøpt "birkensykkel", han skal få være guide.

Langeskogen er i "nabolaget" her jogger jeg innimellom, og kan tilføye at mennesketettheten tidvis er voldsom, andre dager er det tomt. Jeg har ikke funnet noe korrelasjon med været, og skjønner derfor fint lite.

For en stund siden var jeg langs jernbanen fra Helldal til Midtun, jeg fikk prøvd meg på bunny hop med cx. =D
Det høres ut som det har blitt ryddet mer hvis du bare måtte av sykkelen 4-5 ganger forrige uke.

Jeg er pinlig lite kjent enkelte steder i byen. Er det noen som har prøvd strekningen (dette inngår kanskje i forslaget ditt, Storkopp):
Svartediket - Tarlebø - Rundemannen - Brushytten, og så eventuelt videre mot ett eller annet (Munkebotn?).
Er det for bratt opp til at det er gøy, eller går det fint? Hvordan er muligheten for å sykle på østsiden av Store Tindevatnet, bør man ha grovere verktøy enn cx?

Jeg har forresten kommet over en ganske fin side hos Bergen Kommune, der står litt om hva som er lov og hvor man må holde seg unna. Det kunne kanskje ha vært lagt inn flere turforslag der, noen som føler seg kallet til å tipse Grønn etat? Grønn etat er forøvrig den beste etaten jeg har vært i kontakt med i kommunen, kjapp respons, vennlig innstilling og stort sett mye kunnskap og informasjon. =)

Redigert av Naustdal; 21/04/2015 11:23.

Mvh.
Naustdal
Re: Sykkelkross turer i Bergen [Re: Naustdal] #1948969 21/04/2015 11:27
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Gjør obs på at veien ned fra Rundemanen til Brushytten og Fløien blir stengt pga rasfare

http://www.ba.no/__Veien_blir_stengt_til_langt_ut_i_mai-5-8-59305.html

// Too many roads, too little time
Re: Sykkelkross turer i Bergen [Re: Naustdal] #1948976 21/04/2015 11:39
N
Naustdal Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Desto større grunn til å finne ut om østsiden av Store Tindevatnet kan brukes. =)

Redigert av Naustdal; 21/04/2015 11:52.

Mvh.
Naustdal
Re: Sykkelkross turer i Bergen [Re: Naustdal] #1948980 21/04/2015 11:42
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Med tanke på det varme været vi har hatt nå så bør den snøen jeg traff på sist være borte, bør få tatt en test i løpet av uken.

Utifra Strava har noen tatt turen de siste dagene:
https://www.strava.com/segments/2369898

Redigert av Trond Helge; 21/04/2015 11:44.

Re: Sykkelkross turer i Bergen [Re: Naustdal] #1948989 21/04/2015 11:53
N
Naustdal Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Supert. Kommunen mener jo at veien opp der skal være syklbar, og Strava er enig, selv om det ser grufult tungt ut. (Gjennomsnittlig stigning fra "baksiden av Svartediket" og opp er omtrent 12%)

Jeg må nesten presisere at det er stien mellom Rundemannen og Brushytten jeg tenker på,når jeg refererer til østsiden av Store Tindevatnet. Måling på kartet tilsier at det må være omtrent en kilometer med sti. Det kan jo i værste fall håndteres med trilling/bæring, men det er litt kjedelig med sykkelsko.

Redigert av Naustdal; 21/04/2015 11:56.

Mvh.
Naustdal
Re: Sykkelkross turer i Bergen [Re: Naustdal] #1948993 21/04/2015 12:02
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Ah, den korte stien fra Brushytten gikk jeg tidligere i år, ca halvveis går den over fra fjellsti til bekk, så mulig du ikke får mye glede av den på cx.

https://www.strava.com/segments/1544974

Re: Sykkelkross turer i Bergen [Re: Naustdal] #1948999 21/04/2015 12:07
mogens Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Naustdal
Supert. Kommunen mener jo at veien opp der skal være syklbar, og Strava er enig, selv om det ser grufult tungt ut. (Gjennomsnittlig stigning fra "baksiden av Svartediket" og opp er omtrent 12%)

Jeg må nesten presisere at det er stien mellom Rundemannen og Brushytten jeg tenker på,når jeg refererer til østsiden av Store Tindevatnet. Måling på kartet tilsier at det må være omtrent en kilometer med sti. Det kan jo i værste fall håndteres med trilling/bæring, men det er litt kjedelig med sykkelsko.

Sykler du denne veien er det normalt mulig å sykle (med terrengsykkel, i all fall) det meste av strekket opp til demningen i sør-enden av Store Tindevann, men siste del kan være bløt. Fra demningen og bort til Rundemanen ved masten er det nokså knotete selv om det er relativt flatt. Har tatt den runden med terrengsykkel noen ganger, men det blir mye av og på sykkelen og lite flyt på det strekket, du må påregne en del trilling. Kan også være bløtt langs stien nærmest masten. Den ruten er finest på ski egentlig ICON_SMILE Men, den får duge som tilkomst til Rundemanen nå mens Rundemansveien er stengt.

Re: Sykkelkross turer i Bergen [Re: Naustdal] #1949000 21/04/2015 12:08
lubb1 Offline
Entusiast
Entusiast
Østsiden av store tindevatn er ganske fin med terrengsykkel, og det er ikke umulig det kunne funke med psykokross der. Litt vanskelig og bæring noen steder, men det er vel en del av sporten i alle fall. ICON_SMILE

Si ifra hvordan det går hvis du prøver.

-----------------------------
lubbduro
www.ibiscyclesnorge.no
Ibis <3
-----------------------------
Re: Sykkelkross turer i Bergen [Re: Trond Helge] #1949001 21/04/2015 12:09
mogens Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Trond Helge
Ah, den korte stien fra Brushytten gikk jeg tidligere i år, ca halvveis går den over fra fjellsti til bekk, så mulig du ikke får mye glede av den på cx.

https://www.strava.com/segments/1544974

Nei, ikke den som er på det segmentet der, men "vinterruten" på østsiden av Store Tindevann.

Re: Sykkelkross turer i Bergen [Re: Naustdal] #1949007 21/04/2015 12:13
N
Naustdal Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Registrerte meg på Strava for å leite etter segmenter. Det ser ut som stien jeg snakker om har vært syklet, men jeg er for fersk til å klare å finne ut hvilket verktøy som har vært brukt.

https://www.strava.com/segments/5539140

Redigert: Ser ut til at en del har kommentert her mens jeg knotet på Strava. Jeg får gjøre et forsøk når vær, vind, tid og motivasjon strekker til.

Redigert av Naustdal; 21/04/2015 12:15.

Mvh.
Naustdal
Re: Sykkelkross turer i Bergen [Re: Naustdal] #1949013 21/04/2015 12:20
mogens Offline
Besatt
Besatt
Takk for forslag, kom gjerne med flere. =)

For tiden er det veldig travelt, så hva jeg får prøvd med det første er jeg ikke helt sikker på. Det blir tatt litt etter innfallsmetoden når tid dukker opp.

Jeg har tenkt meg en tur i Hordnesskogen, men har skjønt at det kan være mye folk der. Har en lommekjent nabo som nettopp har kjøpt "birkensykkel", han skal få være guide.

Mulig at det kan være et tips å følge veien ut til ytterst på Hordnes og starte på grusveiene fra den siden, siden jeg har inntrykk av at de fleste gående/joggende starter ved parkeringsplassen som vender mot Stend.

Langeskogen er i "nabolaget" her jogger jeg innimellom, og kan tilføye at mennesketettheten tidvis er voldsom, andre dager er det tomt. Jeg har ikke funnet noe korrelasjon med været, og skjønner derfor fint lite.

Er mye folk som lufter hunder der har jeg sett, og de må jo ut uansett vær.

For en stund siden var jeg langs jernbanen fra Helldal til Midtun, jeg fikk prøvd meg på bunny hop med cx. =D
Det høres ut som det har blitt ryddet mer hvis du bare måtte av sykkelen 4-5 ganger forrige uke.

Ja, det var iallfall vesentlig bedre enn etter stormen i januar, da var det helt ufremkommelig.

Jeg er pinlig lite kjent enkelte steder i byen. Er det noen som har prøvd strekningen (dette inngår kanskje i forslaget ditt, Storkopp):
Svartediket - Tarlebø - Rundemannen - Brushytten, og så eventuelt videre mot ett eller annet (Munkebotn?).
Er det for bratt opp til at det er gøy, eller går det fint? Hvordan er muligheten for å sykle på østsiden av Store Tindevatnet, bør man ha grovere verktøy enn cx?

Som nevnt blir det litt knot med CX fra Rundemanen og forbi Store Tindevann så lenge Rundemansveien er stengt, og terrengsykkel er et bedre valg der. Men når du kommer til Brushytten kan du følge grusvei nordover til Sandviksfjellet og ned til Brushytten.

Må presisere at jeg kun har brukt terrengsykkel og aldri CX på Fløyen/Rundemanen/Sandviksfjellet.

Re: Sykkelkross turer i Bergen [Re: Naustdal] #1949017 21/04/2015 12:23
mogens Offline
Besatt
Besatt
Registrerte meg på Strava for å leite etter segmenter. Det ser ut som stien jeg snakker om har vært syklet, men jeg er for fersk til å klare å finne ut hvilket verktøy som har vært brukt.

https://www.strava.com/segments/5539140

Redigert: Ser ut til at en del har kommentert her mens jeg knotet på Strava. Jeg får gjøre et forsøk når vær, vind, tid og motivasjon strekker til.

Den er nok lettere å sykle fra Rundemanen til Fløyen langs den stien, enn motsatt (jeg har kun prøvd siste variant). Men deler av stien blir ganske bløt når det har regnet.

Re: Sykkelkross turer i Bergen [Re: Naustdal] #1986472 23/07/2015 18:09
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Tok en liten runde rundt på stien som er lov å sykle på i dag, samtidig med testing av Challenge Paris-Roubaix 27mm dekk.

Løypestatus: Fin grus stort sett, enkelte steder med grov grus/store steiner som stikker opp som gir en utfordring. Ellers flere steder hvor det er veldig bratt og relativt løs grus gjør at man får ekstra god trening i balanse på vei ned og spinner på vei opp.

Strava: https://www.strava.com/activities/352470408

Moderator  support, Valentino