9.9-modellen har Pike og CC Inline, 9.9 EX har i tillegg 1x drivverk, lengre overrør og kortere stem hvis det betyr noe. Velg 7.9 for mest for penga (men Fox 32). Selv ville jeg valgt EX.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Canyon Spectral Al 29, hvilken?
[Re: simenf]
#194022328/03/201522:08
Overrøret er vel samme lengde, men den totale avstanden endres pga annerledes stem. Vandringen er noe ulik som igjen gir litt andre vinkler.
Som simenf hadde jeg også valgt 9.9 ex, årsaken er at det ikke er noe å oppgradere på den i motsetning til 7.9. Snøen er jo påvei bort så bruk pengene på sykkel
[Re: vehe]
#194041929/03/201519:49
Takk for svar! Er det noe du tenker som "må" oppgraderes på 7.9? Det er forvørig nå fremover det blir virkelig fint for toppturer i nord, så fortsatt fint mulig å svi av penger på skiutstyr
Om jeg ikke skulle kjøpe min egen hadde jeg gått rett på EX. Det avhenger mest av bruksområde, men den tynne gaffelen på 7.9 hadde gitt med bekymringer nedover.
Jeg kjøpte 2015 9.9ex. Hovedsakelig fordi jeg ville ha 1x11. Den er mer nedoverorientertmed bredere styre og kortere stem (5 vs 7 cm).
Kommer til å teste den med litt lengre stem, fordi jeg føler jeg kommer veldig bakpå når jeg skal opp småtekniske stier. Overrøret er 1,5 cm lengre på 27,5 spectral i samme str
Hadde utvilsomt gått for en 7,9. Kjærringa har en fra i fjor som jeg låner innimellom. Skal innrømme at du nok får bedre gaffel, men på min egen sykkel har jeg kashima i hau og ræv og hadde nok ikke brydd meg om det skulle jeg kjøpt sykkel på nytt. Skulle jeg oppgradert noe på hennes sykkel hadde det ikke vært gaffelen, men bremsene, og de er oppgradert på årets modell, så da er det ikke noe å tenke på. Det er så mye penger mellom en 9.9ex og en 7.9, så hvis du ikke visste at du trengte en ex, så klarer du deg like fint med en 7.9.
Takk for svar, folkens! Så 32mm vurderes litt spinkelt på en sånn sykkel? Kan legge til at jeg hverken er rask eller spesielt aggressiv nedover, så da burde vel det gå fint? Gikk over fra fulldemper (26") til halvdemper (29") for 5 år siden, så tror jeg vil oppleve at vandringen holder på 7.9. Ellers frister 1x11, men strever med å forsvare prisdifferansen fra 7.9 til 9.9EX. Men det kan jeg sikkert få hjelp til
Pike, DB inline og 1x11...ting som virkelig ER bra, og som gjør sykkelen bedre.
Men det er jo til en pris. Er markant forskjell på 7.9 og 9.9 EX, men EX er uten tvil en mer kapabel og bedre sykkel.
Merker du det? Hva er erfaringsgrunnlaget?
32mm FOx kan du finfint kjøre på, men den dagen du har sykla med Pike så velger du ikke Fox 32 etterpå, det betyr ikke at du kan sykle med en Fox 32 i flere år og trives.
Dette er litt sånn å stikke fingern i jorda :-) Det er også 10000 forskjell her.
Kjøper du den rimeligere nå så kan du jo finne en Pike pent brukt neste år og oppgradere. Kanskje til 1x11 også.. men det er klart rimeligere å kjøpe sykkel med det enn å oppgradere senere... men samtidig, har man ikke penger NÅ, så har man ikke det.
Takk for svar, folkens! Så 32mm vurderes litt spinkelt på en sånn sykkel? Kan legge til at jeg hverken er rask eller spesielt aggressiv nedover, så da burde vel det gå fint? Gikk over fra fulldemper (26") til halvdemper (29") for 5 år siden, så tror jeg vil oppleve at vandringen holder på 7.9. Ellers frister 1x11, men strever med å forsvare prisdifferansen fra 7.9 til 9.9EX. Men det kan jeg sikkert få hjelp til
Skål med kaffen og god påske til folket!
Razefaze har gode poeng over. Du skal trøkke til litt og ha litt erfaring for at du skal gå hjem og "grine" over at du har en 32mm gaffel. Hvor mye vandring man har spiller inn på om man vil merke det i det hele tatt. 130mm er vel kanskje i grenseland for en 29". Selv gikk jeg fra en 34 med 150mm vandring (650b) til en 32 med 120mm vandring og synes det gikk helt strålende. Det dog som taler mot Fox dempere på denne sykkelen er at det er lavpris modellen som står på og ikke den "riktige" Factory serien. Synes jeg så ofte ser folk omtale Fox negativt og at det KUN er PIke som gjelder, og så viser de bilde av en billig Performance modell....
Du har ikke sagt spesielt om bruken din. Kan jo like godt hende at et 2x10 oppsett på 9.9 vil fungere bedre for deg enn 9.9EX? 9.9EX mer nerrover orientert. 9.9 mer allsidig? Jeg er 100% overbevist om at du vil være fornøyd med 130mm vandring på en 29" slik du beskriver din erfaring.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Takk for svar! Her bringer du inn et svært viktig element (bruksområde) som faktisk fikk meg til å sjekke Nerve igjen, og jeg har ikke sett at Nerve Al 29 9.9 kommer med riktig setepinne! Vi skal bo i Narvik i maks 2 år til før vi flytter tilbake til Oslo. Narvik=Spectral, Oslo=Nerve? Huff - nå ble det enda vanskeligere
Redigert av jaronsen; 31/03/201514:22. Rediger grunn: Tilleggsinfo
Nå har jeg Nerve, men kan umulig tenke meg Spectral er spesielt fælt i Oslomarka. Og uansett skal du vel bo i Narvik en stund til og bruke sykkelen der.
Jeg kjøpte 7.9 i høst - godt over gjennomsnittet hva gjelder vekt på han oppå. Sykler for det meste relativt rufsete og bratte vestlandsstier. Etter min oppfatning en.super sykkel til lek og morro i både fjell og skog. Ikke noe å bekymre seg for med gaffelen, den holder i bøtter og spann. Spar pengene og dra til en fantastisk plass og sykle i stedet.
[Re: jørnk]
#194650415/04/201519:48
I dag ble grublingen avbrutt av en veldig fin overraskelse - fant et vakkert kort og en vakker sykkel i gangen! Min bedre halvdel har tydeligvis lyttet oppmerksomt til monologen min vedrørende ny sykkel siste ukene Mye bra skikjøring igjen her i nord, men gleder meg veldig til det blir bart nå!
Bedre halvdeler går som regel litt lei og ser etter en utvei når sykkelnerdingen er på det verste. Dette var vel den beste utveien jeg har sett noen gang.
Tusen takk! Skal sitere deg på det Jeg fattet aldri mistanke, selv etter at hun ble akutt engasjert da jeg begynte å mumle om Nerve i sofakroken (etter at hun hadde lagt inn bestilling): "blir ikke den litt for lik den du har, skal du ikke kjøpe en sykkel til et nytt bruksområde?". Hun pustet lettet ut da jeg dagen etter sa til meg selv at "nei - det blir Spectral Al 29 7.9, er rimelig sikker nå men skal vente litt" Det morsomme var også at jeg bestilte pedaler som jeg sa måtte ha en sykkel å stå på etter hvert, og da trodde hun at jeg hadde luktet lunta (men det hadde jeg altså ikke)
Gratulerer! Har en slik selv, /2014 Spectral AL 6.9) og er veldig fornlyd med den. Det eneste jeg har irritert meg litt over er at bakdemperen ikke blir stiv i låst posisjon. Er denne slik også? Ellers en flott sykkel som gjør det jeg forlanger på sti:)
2015 Saracen Ariel 152 27.5" 2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
[Re: Josruu]
#194674516/04/201509:04
Tusen takk! Godt å høre at du er fornøyd Skal komme med rapport om bakdemperen og sykkelen forøvrig når jeg får prøvd den, inntil videre får den stå på utstilling i stua (har lovet å ikke dra den inn på soverommet)...
Helt enig - vi har snart 10 år sammen Jeg kom hjem før henne fra jobb i går så hun rakk ikke monteringen siden hun hentet den på vei hjem. Ble bedt om å hente en bag i boden og da møtte jeg eska med kortet i gangen
Helt enig - vi har snart 10 år sammen Jeg kom hjem før henne fra jobb i går så hun rakk ikke monteringen siden hun hentet den på vei hjem. Ble bedt om å hente en bag i boden og da møtte jeg eska med kortet i gangen
Rimelig sinnsyk historie. Du må ta godt vare på henne.