Syklet denne
runden for to dager siden. Den er ganske flat før Felantix, og ser en bort fra klatringen opp til San Salvador ganske lite hm. Etter Porreres er den mer småkuppert, bortsett fra Cami del Muro som er en flat nydelig vei som går halvannen mil (sykler vel ca 1 mil på denne veien på denne turen, gjerne ta den enda lenger nord retning St Maria).
Kluet er: Kjøp et godt kart (det beste tror jeg heter Mallorca bike map..finnes nok flere typer..men har plastomslag, og veien er beskrevet i streker og ikke prikker mht anbefallt veier..det med prikker virker litt mer "tunglest". Med Kartet setter en seg ned og ser etter grønne veier. Gjerne Cami ett eller annet. Kartet har også advarsel om dårlig asfalt, men trenger ikke alltid å stemme da det legges ny asfalt også. Men vi har prøvd å unngå de veien. Ut i fra Arenal og sykkelveien langs motorveien retnig Lucamajor kan en sikte seg inn på cami de Palmer og så videre sørover til Campos (som i linken min), deretter fortsette på herlige småveier til Felantix, her kunne vi nok fulgt en helt inn til byen men tok av til høyre litt for tidlig og ble "bilvei" inn til byen. Og masse muligheter tilbake. En kunne også forlenget med noen mil hvis en hadde tatt ned mot Hilton fra Lucamajor og fulgt de småveien der litt opp og ned. På "platået", dvs sånn ca mellom Petra-Montuiri østvendt og Llubi og St maria er det også masse flotte veier hvor det nesten ikke er biler, og relativt flatt/småkuppert. Ikke fått syklet så mye småveier lenger nord.
For meg er Mallorca disse veiene og fjellene. Ville ikke dratt til Mallorca hvis det ikke hadde vært for fjellene, for mange av de klatringene er strålene uavhengig av en tenker trening eller tur, ikke er de så bratte heller så mulig for de fleste mosjonister. Er ganske mange store grupper her nede, også norske, og de havner ofte på større bilveier, forstålig på en måte da de "tar plass", men tror mange hadde fått større utbytte med et kart, flere som tar ansvar og dele seg opp etter form, i stedet for at alle skal være med. For de går glipp av mange flotte småveier. Selv blir jeg sur hvis jeg "forviller" meg inn på disse kjedelige veiene når jeg vet at det går en Cami like bortenfor, med steingjerde, noen haner i veien, en bonde på en traktor og en bil hvert 5 minutt. Jeg tipper jeg hadde vært en dårlig lagkompis på Trondheim-Oslo he he.
Men god tur til trådstarter, selv går taxien til flyplassen om litt i underkant av en time. Mallorca har vært flott i år, stort sett sol, men også relativt kjølig, med mye vinder uten at det er så plagsomt, sykling i motvind er god trening og i medvind er det jo rent morsomt. Vært varmt de to siste dagene, så sommeren har nok kommet nå for dere som fortsatt blir her eller som trådstarter på vei.