Hei gamle ørn.
Det er mange meninger om karbonrammer og sykkelstativer med arm/klipe, men det viktigte er jo at det ser bra ut

og da vinner Outride-løsningen. Det ser rett og slett stilig ut med sykkel i outride, men med sånne stativer med arm som holder sykkelen så er det litt "kjøre til hytta" preg. Jeg tror nok det stort sett går bra med ramma på Proride, men er ikke helt trygg.
Jeg har defor valgt 2 stk Outride (den med gaffelfeste) på taket. Stativet er supersolid og holder veldig bra på sykkelen, men det har også noen ulemper:
- gaffelfeste. Denne er i utgangspunktet for 9mm QR, men man får adapterløsninger. Jeg har en 15 mm på ene stativet og QR på andre stativet. Når jeg skal ha med Racer og dama sin sykkel (begge QR) så må jeg bytte ut adapteret. Tar 3-4 minutter, men er nå litt tiltak.
-Hjulet som demonteres må plasseres et sted. Et 29" terrengsykkelhjul tar faktisk veldig mye plass i bagasjerom/passasjersete, i tillegg til at det er skittent og har en sylskarp bremseskive. Man får kjøpt feste for hjulet til å ha på taket, men dette passer vist bare for QR foreløpig. På lengre turer med mye bagasje så stropper jeg hjulet til sykkelen eller takstativet. Tar 5 minutter det også.
Jeg anbefaler altså Outride, til tross for ulempene.
Hvor langt du skal kjøre teller jo også. Skal du kjøre til Jakobselv eller skal du til Piteå? Kun korte turer i nærområdet så vil jo den uten demontering av hjulet være mest praktisk.