..Og nå skal vi gjøre noe mere vi ikke kan. Bygge terrasse! Jaja. Noen tips om valg av matrialer og does and donts? Har ca 30 kvadrat og fruen ønsker stål og glass i innramming
Edit: Må definere litt ser jeg. Den gamle terassen står der. Jeg må muligens ta ned alt og legge nye dragere ? Eller?
Er i samme båt. Gammel terrasse skal rives, ny skal bygges. Skal gjøre det enklest mulig og går for en løsning der jeg legger en "kasse" på solid underlag og skruer bord oppå. Ingen fundamentering. Tenker jeg ikke trenger det siden terrassen ikke skal monteres fast i huset.
Vi har akkurat bestilt materiale til 50m2 terrasse, og ble ikke anbefalt de vedlikeholdsfrie plankene med blanding plast/trefiber. De sprekker (vet ikke om det gjelder typisk trønderklima, eller Norge generelt).
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
1. Ta bilde av den gamle terrassen og legg den på FINN. Gies bort mot henting. Det kommer garantert en underlig skrue og tar den med seg.
2. Rett opp underlaget, skap svakt fall bort fra bolig. Legg litt grus, og fiberduk slik at ugresset ikke komemr opp.
3. Lag kasse av 2"6" og finn passe avstand mellom dragerne tila t det ikke fjærer når du legger på de valgte terrasseplankene. dette vatrer du opp underveis.
4. Skru fast plankene. Begynn YTTERST, og jobb deg innover mot huset. Er du ekstra nerdete beregner du lengden på terrassen slik at du akkurat avslutter med hel plank...
5. Ikke legg med mellomrom. Impregnert materiale krymper dritmye.
6. Lag mange små firkantede kasser som trapp. Da kan du flytte og ordne på trinnene slik du ønsker senere. (trapp alle kanter, trapp hjørne, store elelr små trinn etc)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Jeg har vurdert komposittdekke, men det er fryktelig dyrt, i alle fall om du vil ha de som ikke er utsatt for frostsprengning. Vi kommer antakelig til å gå for kebony terrassebord, det er vedlikeholdsfritt (om du liker utseendet til grånet treverk).
1. Ta bilde av den gamle terrassen og legg den på FINN. Gies bort mot henting. Det kommer garantert en underlig skrue og tar den med seg.
2. Rett opp underlaget, skap svakt fall bort fra bolig. Legg litt grus, og fiberduk slik at ugresset ikke komemr opp.
3. Lag kasse av 2"6" og finn passe avstand mellom dragerne tila t det ikke fjærer når du legger på de valgte terrasseplankene. dette vatrer du opp underveis.
4. Skru fast plankene. Begynn YTTERST, og jobb deg innover mot huset. Er du ekstra nerdete beregner du lengden på terrassen slik at du akkurat avslutter med hel plank...
6. Lag mange små firkantede kasser som trapp. Da kan du flytte og ordne på trinnene slik du ønsker senere. (trapp alle kanter, trapp hjørne, store elelr små trinn etc)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Sibirsk lerk er fint. Vi har det på én av terrassene, og den er grå. Ulempen er at det slipper små "hår" eller fibre som fester seg lett på bar hud (under bena, feks.). Skal visstnok bli veldig bra om man går over med stålsikling (!).
Søk og du skal finne:) Vi bygget terrasse på ca 40kvm i 2010. Mener å huske at ved siden av MYE googling og spørring av bekjente, så jeg disse noen ganger:
Sitat: Øyvind V
Sibirsk lerk er fint. Vi har det på én av terrassene, og den er grå.
.. men den eser noe veldig når det blir vått! Jeg la den uten mellomrom, og første vinter var hele i en skikkelig bue så jeg knapt fikk åpent døren ut. Ser flott ut, men er levende.
Sitat: Øyvind V
Skal visstnok bli veldig bra om man går over med stålsikling (!).
Er det noen som vet hva dette vi si? Evt. Andre råd for behandling av sibirsk lerk?
Skal visstnok bli veldig bra om man går over med stålsikling (!).
Er det noen som vet hva dette vi si? Evt. Andre råd for behandling av sibirsk lerk?
Diskuterte dette med to kompiser forleden. Han ene var lei av små treflis i armene etter å ha sittet ved et utebord de har bygd av sibirsk lerk, han andre er håndverker med nesten sykelige tendenser når det gjelder egenskaper til forskjellige materialer. Sistnevnte foreslo da for førstnevnte at han burde sikle bordet, omtrent som når man sikler ski, med fibrene (ikke mot). En stålsikle til ski vil fungere, det samme med en solid sparkelspade e.l.
Merk at dette kun var prat, og ikke noe som ble vist i praksis
Ohoi! Her var det mange terrassebyggere. Jeg er i gang med første fase i mitt eget prosjekt: Riving av eksisterende terrasse. Den er fra 1972 og er nå råtten. Trykkimpregnert varer ikke evig når det ligger på bakken.
Jeg går for terrassebord 28x120, trykkimpregnert. Det får man for 11 kr pr meter, og det går 8,2 meter per kvadratmeter. Terrassen min er 60 m2, så det blir .... 500 meter.
Det blir mye skruer, ca 1400. Vurderer å kjøpe denne for å få det pent:
Ja, det blir litt mellomrom mellom bordene men det synes jeg ikke gjør noe. Noen som har prøvd?
Jeg har ikke prøvd den, men jeg tor det vil gå like fort om ikke fortere. I hvert fall hvis man skal få skruhullene pent på linje og med lik avstand. Og så slipper man de skjøtene hvor det blir fire skruhull. Men det om det egentlig spiller noen stor rolle ... vel.
Jeg mener du bør gå for 2 tom 8 i rammen, så legger du 2 tom 6 med max 60 cm mellomrom på bjelkelaget også legger du som du skriver minimum 28x120mm som gulv. Da får du solid terasse som tåler en trøkk.
Sibirsk lerk er fint. Vi har det på én av terrassene, og den er grå. Ulempen er at det slipper små "hår" eller fibre som fester seg lett på bar hud (under bena, feks.). Skal visstnok bli veldig bra om man går over med stålsikling (!).
Støtter sibirsk lerk. Vår har ligget ubehandlet i seks år nå og har kun fått to omganger med terrassevaskeren.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Lerk er veldig fint ja. Jeg har montert en god del kompositt terassedekke, det blir et veldig fint resultat. Spesielt det at det er skjult innfesting. Helt vedlikeholdsfritt er det dog ikke, det må vaskes hyppigere en en skulle tro (om en har et snev av vegetasjon rundtomkring). Det har også en tendens til å reise seg litt i tverrskjøter etter noen år.
Skal også bygge en terrasse og noen trapper foran dører i år, mange materialer å velge i. Har Møre Royal på huset, men lurer på om jeg skal prøve Accoya på terrassen. Dyre greier det også, men terrassedekke som skal legges i år er bare 9-10 kvm.
Skal også bygge en terrasse og noen trapper foran dører i år, mange materialer å velge i. Har Møre Royal på huset, men lurer på om jeg skal prøve Accoya på terrassen. Dyre greier det også, men terrassedekke som skal legges i år er bare 9-10 kvm.
Jeg har solgt trelast i 25 år og har fått endel erfaring på dette temaet. Vi ender alltid opp med å anbefale vanlig trykkimpregnert. Det er billig og varer like lenge som det meste annet. Kunststoff kjenner jeg for lite til at jeg skal uttale meg for mye om. Lerk er virkelig noe jeg vil holdt meg langt unna. Har mange telefoner i løpet av en sommer fra fortvilte folk som skal reparere terrassene sine. Lerken råtner innenfra og man ser ikke råten før man går igjennom. Gjennomgangstema her er at de er mellom 7-10 år gamle. Russerne sender ikke den gode sibirske lerken til oss. Teak holder alt,men koster en formue
Har mange telefoner i løpet av en sommer fra fortvilte folk som skal reparere terrassene sine. Lerken råtner innenfra og man ser ikke råten før man går igjennom.
Hvor mange er "mange"? 5, 10, 20?
Og hvordan ser trykkimpregnert ut hvis den får stå ubehandlet i 10 år?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll