Elgrittet 2015 - søndag 31. mai
|
Re: Elgrittet 2015 - søndag 31. mai
[Re: erio]
31/05/2015 15:52
|
anerz
Veteran
|
Veteran
Kort tid før start åpnet himmelens sluser seg, sammen med flere la jeg igjen sykkelen på start og gikk inn  Etter noen få km var alle grå av våt grus, det verste regnet gav seg men dryppet litt under rittet. Ble hindret/måtte bremse ned for 2 velt bare på de 5-6 første kilometerene, så i tillegg til høy fart fra start måtte man tette luker. Var litt for defansiv i bakken etter ca 14km og lot de fremste gå. Det gikk hardt inn til bakken og beina kjentes kjørt. Men etter 1 km våknet de og forlot de 3 jeg satt med. Kjørte inn et par ryttere men i nedkjøringen etterpå var vi samlet i en gruppe2. Var litt uoppmerksom i en periode før vi nådde 40km og havnet bak et par vi kjørte inn, de maktet ikke å henge og mistet gruppa foran. Tok noen kilometer før jeg hadde kontakt igjen, men bare fin tempo trening og måtte jakte, hehe. De som hadde kjørt før hadde tydeligvis kontroll på når terrengpartiet startet, ble satt litt fart og jeg tok halen. Gruppa ble splittet gjennom terrenget, jeg satt alene inn til mål. Flott ritt tross det våte føret. Digg med inkludert burger i startkontigenten Første rittet i år om ser bort fra Liege-Bastogne-Liege, føler kroppen er klar for raumerrittet neste helg.
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
|
|
|
[Re: anerz]
31/05/2015 16:48
|
Øststua
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Kort tid før start åpnet himmelens sluser seg, sammen med flere la jeg igjen sykkelen på start og gikk inn  Etter noen få km var alle grå av våt grus, det verste regnet gav seg men dryppet litt under rittet. Ble hindret/måtte bremse ned for 2 velt bare på de 5-6 første kilometerene, så i tillegg til høy fart fra start måtte man tette luker. Var litt for defansiv i bakken etter ca 14km og lot de fremste gå. Det gikk hardt inn til bakken og beina kjentes kjørt. Men etter 1 km våknet de og forlot de 3 jeg satt med. Kjørte inn et par ryttere men i nedkjøringen etterpå var vi samlet i en gruppe2. Var litt uoppmerksom i en periode før vi nådde 40km og havnet bak et par vi kjørte inn, de maktet ikke å henge og mistet gruppa foran. Tok noen kilometer før jeg hadde kontakt igjen, men bare fin tempo trening og måtte jakte, hehe. De som hadde kjørt før hadde tydeligvis kontroll på når terrengpartiet startet, ble satt litt fart og jeg tok halen. Gruppa ble splittet gjennom terrenget, jeg satt alene inn til mål. Flott ritt tross det våte føret. Digg med inkludert burger i startkontigenten Første rittet i år om ser bort fra Liege-Bastogne-Liege, føler kroppen er klar for raumerrittet neste helg. Godt oppsummert! :-) Alle, og flere til, er hjertelig velkomne til Høland igjen i 2016!
Ole-Christian
|
|
|
[Re: Øststua]
31/05/2015 17:53
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Helt topp ritt, bra blanding av skikkelige bakker og raske partier. Fin natur også, men noe elg så jeg ikke!
Hadde lenge troen på under tre timer, tok igjem 5-10 etter Carl XIis vei og computer viste det var mulig, , men 45km ut i løypa tryna jeg over styret da jeg skulle ta drikke og vred styret. Deretter ble det bare fokus på å fullføre. Vanskelig å si hvor mye tid jeg tapte, bena ble også slitne mpt slutten. Siste 5km kunne gått mye fortere.
Litt dumt at det var slutt på sykkelvask da jeg kom i mål.
Har hvert fall lyst til å komme tilbake neste år og sykle under tre timer.
|
|
|
31/05/2015 18:15
|
Kriller
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dette ble mitt første ritt, og fet blir vel flere:-) Pøsregn før strt gjorde at jeg ventet for lenge og startet nesten bakerst. Syntes løypa gikk greit selv om gruspartiene føltes som lim under sykkelen. Gikk på trynet i starten av gjørmepartiet på slutten og bar sykkelen gjennom hele. Ble stiv og grinete. Tikket inn på 2:30, og er brukbart fornøyd med jomfruturen.
|
|
|
31/05/2015 20:35
|
TSE
Fersking
|
Fersking
Stor tommel opp til Arrangør for vel gjennomført, helt tydelig at "hele" bygda var engasjert i rittet Litt synd med været rett før start, men det ble fort glemt. Likte løypa godt, variert og fint terreng. Helt greit at stipartiet ikke var lengre, da en jogger sannsynligvis ville tatt meg igjen. Men godt fornøyd med å kjøre på under 2 timer. (15 sec margin) 
|
|
|
31/05/2015 20:51
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Kjente at grusveiene også tidvis var svært bløte og sugende. Kom dårlig ut fra starten og jobbet med å tette luker opp til tetgruppa, men kjente etter første stiparti at det bare var å finne sin egen fart og rytme og gjøre det beste ut av det. Denne løypa må være helt magisk når den er tørr! Siste stiparti var jo fantastisk grusomt på alle måter  mista gnisten fullstendig ned der. Arrangementet var svært bra, og den burgeren er jo utrolig god og kjærkommen ved målgang (hadde forsåvidt spist afghansk nyregryte også  ) Ses neste år
|
|
|
[Re: HNK]
31/05/2015 21:15
|
erio
Medlem
|
Medlem
Stor tommel opp til Arrangør for vel gjennomført, helt tydelig at "hele" bygda var engasjert i rittet Litt synd med været rett før start, men det ble fort glemt. Likte løypa godt, variert og fint terreng. Helt greit at stipartiet ikke var lengre, da en jogger sannsynligvis ville tatt meg igjen. Men godt fornøyd med å kjøre på under 2 timer. (15 sec margin)  ...og løypa var ca 5 min "tregere" enn i fjor  Kjente at grusveiene også tidvis var svært bløte og sugende. Kom dårlig ut fra starten og jobbet med å tette luker opp til tetgruppa, men kjente etter første stiparti at det bare var å finne sin egen fart og rytme og gjøre det beste ut av det. Denne løypa må være helt magisk når den er tørr! Siste stiparti var jo fantastisk grusomt på alle måter  mista gnisten fullstendig ned der. Arrangementet var svært bra, og den burgeren er jo utrolig god og kjærkommen ved målgang (hadde forsåvidt spist afghansk nyregryte også  ) Ses neste år ...skal spille inn nyregryte til komitèen!
Øyvind
|
|
|
01/06/2015 08:20
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen som vet hvem som fotograferte i løypa og om de legges ut noe sted? Var i hvert fall en fotograf oppe i Carl XIIs vei. Lokalavisa kanskje?
|
|
|
[Re: larsdx]
01/06/2015 09:42
|
erio
Medlem
|
Medlem
Noen som vet hvem som fotograferte i løypa og om de legges ut noe sted? Var i hvert fall en fotograf oppe i Carl XIIs vei. Lokalavisa kanskje? Blir nok lagt ut på facebookgruppa når det dukker opp 
Øyvind
|
|
|
01/06/2015 15:41
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg synes det flotteste med rittene som arrangeres på mindre plasser er det lokale engasjementet og at alle som er med å arrangere og bidra er så glade. Elgrittet hadde fantastiske rammer  + at den gulrotkaken jeg snek til meg i kiosken smakte magisk etter en nydelig elgburger 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
02/06/2015 04:22
|
erio
Medlem
|
Medlem
Bilder fra elgrittet lagt ut på elgrittet.no nå Bildelink
Øyvind
|
|
|
04/06/2015 20:24
|
anerz
Veteran
|
Veteran
Regn og grus er en dårlig kombinasjon for lager på sykkelen. Vasket sykkelen når jeg kom hjem fra rittet på søndag. Rengjorte styrelager for grus og fettet opp igjen rundt lagrene. tok av kranken og fikk tørket av lagrene der. Hjullagrene trillet godt der og da.... men i dag hadde de satt seg. Knapt bevegelse på de, så blir service med lagerbytte. Greit med 2 hjulsett i boden når neste ritt er 2 dager unna
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
|
|
|
05/06/2015 05:27
|
erio
Medlem
|
Medlem
Regn og grus er en dårlig kombinasjon for lager på sykkelen. Vasket sykkelen når jeg kom hjem fra rittet på søndag. Rengjorte styrelager for grus og fettet opp igjen rundt lagrene. tok av kranken og fikk tørket av lagrene der. Hjullagrene trillet godt der og da.... men i dag hadde de satt seg. Knapt bevegelse på de, så blir service med lagerbytte. Greit med 2 hjulsett i boden når neste ritt er 2 dager unna ...aiai, får vel gå litt grundigere til verks jeg og. Tette lagre skal jo tåle en del, så litt overraskende om det bare er dette ene rittet som gjorde så stor skade, eller var de snart modne for utskiftning?
Øyvind
|
|
|
05/06/2015 05:53
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Mine kinakarbon hjul går like bra de:-)
|
|
|
05/06/2015 06:37
|
anerz
Veteran
|
Veteran
Regn og grus er en dårlig kombinasjon for lager på sykkelen. Vasket sykkelen når jeg kom hjem fra rittet på søndag. Rengjorte styrelager for grus og fettet opp igjen rundt lagrene. tok av kranken og fikk tørket av lagrene der. Hjullagrene trillet godt der og da.... men i dag hadde de satt seg. Knapt bevegelse på de, så blir service med lagerbytte. Greit med 2 hjulsett i boden når neste ritt er 2 dager unna ...aiai, får vel gå litt grundigere til verks jeg og. Tette lagre skal jo tåle en del, så litt overraskende om det bare er dette ene rittet som gjorde så stor skade, eller var de snart modne for utskiftning? Var ingen ting som tydet på noe behov for lagerbytte i forkant. Rullet de rundt i hånden et par dager i før rittet og gikk lett uten antydning til noe napping eller rusk, så må være vann med sand som har kommet seg inn på begge sider.. . Normalt kan man bare dra lagerkoppene av med håndkraft, nå sitter de også bomfast og kan nesten ikke beveges i rullerettning heller. Er forresten kun på bakhjulet, med C4 nav. Forhjulet, med stans 3.30ti nav virker til å være helt fint. Får prøve meg litt forsiktig hjemme for å få av lagerkopper og skifte lager, men går det ikke med håndkraft så mangler jeg verktøy, får da heller levere inn.
|
|
|
05/06/2015 07:17
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Feil tråd.
Redigert av sveinaa; 05/06/2015 09:07.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
05/06/2015 08:41
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
C4 nav av den gamle typen tåler lite, de nye er en del bedre.
|
|
|
05/06/2015 09:23
|
erio
Medlem
|
Medlem
Regn og grus er en dårlig kombinasjon for lager på sykkelen. Vasket sykkelen når jeg kom hjem fra rittet på søndag. Rengjorte styrelager for grus og fettet opp igjen rundt lagrene. tok av kranken og fikk tørket av lagrene der. Hjullagrene trillet godt der og da.... men i dag hadde de satt seg. Knapt bevegelse på de, så blir service med lagerbytte. Greit med 2 hjulsett i boden når neste ritt er 2 dager unna ...aiai, får vel gå litt grundigere til verks jeg og. Tette lagre skal jo tåle en del, så litt overraskende om det bare er dette ene rittet som gjorde så stor skade, eller var de snart modne for utskiftning? Var ingen ting som tydet på noe behov for lagerbytte i forkant. Rullet de rundt i hånden et par dager i før rittet og gikk lett uten antydning til noe napping eller rusk, så må være vann med sand som har kommet seg inn på begge sider.. . Normalt kan man bare dra lagerkoppene av med håndkraft, nå sitter de også bomfast og kan nesten ikke beveges i rullerettning heller. Er forresten kun på bakhjulet, med C4 nav. Forhjulet, med stans 3.30ti nav virker til å være helt fint. Får prøve meg litt forsiktig hjemme for å få av lagerkopper og skifte lager, men går det ikke med håndkraft så mangler jeg verktøy, får da heller levere inn. Har 3.30Ti nav jeg og, bak, ikke noe problem der...enda.
Øyvind
|
|
|
|
|