Faghandel på vei ut?
|
Re: Faghandel på vei ut?
[Re: JanM]
31/03/2015 18:50
|
turbo
Veteran
|
Veteran
Når produktet er det samme, er det kun prisen som differensierer. Da tror jeg prisen blir avgjørende for hvor de fleste handler.
Så LBS må levere ett eller annet som har en merverdi høyere enn merkostnaden ved å kjøpe produktene der. Hadde jeg eid en LBS hadde jeg: 1. Kontinuerlig utfordret leddene bakover på innpriser: Hva kan dere gjøre for at jeg skal kunne gi kundene en attraktiv deal? Mulig de gjør det i dag, regner med at de ikke passive pristakere. Men dette er en kontinuerlig jobb i 2015. 2. Kjøre temakvelder, lage tirsdagsklubber med oppmøte ved butikken osv = bygge merverdi 3. Hva med å innføre servicehefte på sykkelen? Innkalle kundene til service en gang per år f.eks. Da kan du jo fylle opp vinterdager også, og si mindre nei om sommeren.
|
|
|
31/03/2015 19:54
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tror xxl och andra kommer ta över mer och mer och att fler och fler flinke folk kommer börja jobba där.
För att en liten nisj butikk ska klara sig så måste de sälga något annat än vad man finner i stora kedjor, spennande produkter, kunskap eller något sånt. På pris och utbyd har de inte så stor chans jämfört med kedjor och nettbutikker och jag betvivlar att de flesta av dem klarar att vara så mycket bättre på det andra att de klarar sig i längden.
|
|
|
[Re: fredriks]
31/03/2015 20:23
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Jag tror xxl och andra kommer ta över mer och mer och att fler och fler flinke folk kommer börja jobba där.
För att en liten nisj butikk ska klara sig så måste de sälga något annat än vad man finner i stora kedjor, spennande produkter, kunskap eller något sånt. På pris och utbyd har de inte så stor chans jämfört med kedjor och nettbutikker och jag betvivlar att de flesta av dem klarar att vara så mycket bättre på det andra att de klarar sig i längden. Enig, stihardtail for eks. Med mindre XXL allerede har planer om å begynne å føre Nukeproof, Transition, Commencal, eller et annet merke med gode stiHT. Vet at disse merker satser mest på fulldempere, men XXL selger heller ikke Scott fulldempere.
|
|
|
[Re: fredriks]
31/03/2015 20:38
|
olechr
More than words
|
More than words
Jag tror xxl och andra kommer ta över mer och mer och att fler och fler flinke folk kommer börja jobba där. At xxl kommer til å ta mer og mer er jeg ikke i tvil om. Men er ganske så sikker på at en del faghandlere kommer til å bestå, men da de som driver med sykkel og ski. Bare sykkel blir nok vanskelig. Med lønningene XXl har kommer det alltid til å være en overvekt med studenter som jobber der.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: femte_gir]
31/03/2015 21:19
|
perbl
More than words
|
More than words
Enig, stihardtail for eks. Med mindre XXL allerede har planer om å begynne å føre Nukeproof, Transition, Commencal, eller et annet merke med gode stiHT. Vet at disse merker satser mest på fulldempere, men XXL selger heller ikke Scott fulldempere. Jeg tror nok dette og er litt for snevert til at man kan få det til å gå rundt først og fremst av denne produktnisjen. Med mindre man har kontakter og ressurser til å raskt kunne få igang et landsdekkende salg via nettbutikk og konkurransedyktige priser, tviler jeg hvertfall på at jeg sjøl ville klart å holde et slikt foretak levende særlig lenge hvis jeg skulle satset på dette som primærlevebrød. Da ville jeg heller satset på det som en attåtnæring og startet fra kjellersalg og sett om jeg kunne utviklet det fra der. Nøkklen er i mine øyne å finne et produkt eller en tjeneste man er i stand til å selge jevnt unna. Her i byen noterte jeg meg akkurat at f.eks Trondheim Sykkel har lagt ned. En liten butikk med kjempetrivelige folk som pushet de syklene jeg og mange andre var interessert i (Santa Cruz og Devinci), men neppe var i stand til å selge unna mange nok til at man fikk en inntekt bare av dette. Mtp at f.eks VPG har ressursene til å ha mange sykler inne på lager samtidig og har en strømlinjeforma nettbutikk vil jeg tippe at de mistet endel kunder på Santa Cruz dit her i regionen. Da er spørsmålet hva annet de kan pushe, jeg drister meg til å spekulere i at lokasjonen langs Innherredsveien kanskje ikke var den optimale for å hanke inn mange nok verkstedtimer til å overleve på dette. Så har man folk som f.eks Sportsupport, som heller ikke ligger supersentralt, men såvidt jeg kan tolke utfra bilder virker å selge massevis av hotellplass til sykler med inkludert vinterservice, samt har snevret seg inn på produkter fra Shimano som de selger til ca nettbutikk-priser, som får flere av entusiastene jeg vet av til å stikke ut på Ladestripa for å handle deler. Her ser jeg mer potensiale for en butikk med framtiden foran seg, uten at jeg aner hvor bra de faktisk driver  . Men med tanke på at de kan kjøre såpass snevre åpningstider som de gjør, virker det ikke som de er avhengige av å holde åpent langt til kvelds for å få nok kunder. Her i byen er hvertfall det en av butikkene jeg har fått mest sansen for i det siste, og har blitt stående og prate vel og lenge med folka der når jeg har vært innom.
Redigert av perbl; 31/03/2015 21:27.
Per B.
|
|
|
01/04/2015 19:02
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Like rundt hjørnet for der jeg bor har jeg en LBS, med en del high-end syker og mye annet. Flott. En dag får jeg ånden over meg og vil bytte hjullager, stikker ned på LBS og hører om de tilfeldigvis har dimensjonen inne. Joda, men de tar 400,- for to standard Enduro lager som koster 29,- på bikeshop. Jeg snakker ikke med montering, kun løse lager.
Det er så provoserende at de tar 10-gangern på delepriser at jeg ikke gidder å dra dit mer når jeg trenger noe smått (eller stort for den saks skyld), med mindre det er krampaktig nødvendig.
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
02/04/2015 01:19
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Det kan være nyttig å huske at det er flere typer kunder; og det er vanskelig å betjene alle samtidig; at det er forskjell på antallet på typene, og at noen er mer lukrative enn andre.
Kutter man massemarkedet, og holder seg til entusiaster (Definert som de som legger 15 000 + pr. sykkel) Man har de som: 1. ikke kan noe om sykkel, og vil ha ekspertise og hjelp for alt. 2. kan noe, men som ønsker å overlate til fagfolk å vedlikeholde sykkel 3. kan mye og trenger bare spesialist hjelp og deler 4. de som kan ”alt”, har et eget verksted og kun trenger deler.
Jeg tror at det er de to første hvor det både er flest, og mest penger å hente. Dette er de som vil ha hjelp til å velge rett dekk for lokale forhold, som ikke vet hvilken av 1000 bremseklosser å bestille, (eller hvordan sette dem inn) osv.
De i de to siste gruppene bestiller gjerne på nett for å få nøyaktig det de vil ha, diskuterer her på forumet hva som er optimalt, leser blader, tester, og er over snittet informert. Er man blant disse, er det fristende å se på seg selv, og tro at det viktigste er at butikkene har lave priser for å konkurrere. Jeg tror ikke det stemmer; og er da grunnen kjepphesten min er kunnskap og service, for å betjene de to første gruppene.. (og mindre skravling med de to siste ;))
|
|
|
02/04/2015 06:23
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg tror at denne nisjen kommer til å være vanskelig frem til man har gode, sammenhengende sykkelveier i byer og tettsteder. Med dagens holdninger i trafikken og (mangel på) tilrettelegging for sykling så vil sykling være for barn og spesielt interesserte.
Først når det er trygt for alle å sykle over alt hele året vil det lønne seg å drive rene sykkelbutikker.
Slik det er nå vil man ha gode dager i april, mai og månedskiftet juli/august om man driver på Østlandet.
Jeg er ikke sikker på om det strengt talt er mulig å drive sykkelbutikk lønnsomt i et land hvor de fleste mener at man kun kan sykle fra april til september.
|
|
|
02/04/2015 07:11
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er vel åpenbart at for nisjebutikkene er det salg av nye sykler og kanskje til en viss grad bekledning man tjener noe særlig på.
|
|
|
02/04/2015 07:26
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Ganske enig med Raskall, selv om jeg skulle ønske det var annerledes....
Det er kanskje mulig å drive nisjebutikk hvis man brenner for produktene, og er happy så lenge det går rundt. Fienden til de store er jo profitt - de skal ha mye av det, og konstant vekst.
Jeg mekker mye selv og vet hva jeg skal ha, men setter gjerne bort jobben så lenge jeg får service og fagkunnskap. Det jeg shopper på nett gjør jeg fordi det ikke finnes i butikk, eller fordi nettbutikkene kan skaffe produktet raskere.
Eksempelivis er ikke den eneste grunnen til Harrytur at det er billig - det har noe med utvalg å gjøre også.
|
|
|
02/04/2015 07:58
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Har handlet noen ganger på sykkeleksperten,og synes de er hyggelige har bra kunnskap og er serviceinnstilt.Men de har kanskje sovet litt i timen og ikke,og ikke tatt inn fatbike eller elsykkel som jeg har sett.Er du ekspert bør du ha det også tror jeg.Dette ville kanskje forlenget sesongen litt i stille perioder?Håper butikken gjenoppstår på en eller annen måte.
Redigert av Kjetil307; 02/04/2015 08:00.
|
|
|
[Re: larsdx]
02/04/2015 20:31
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Det er vel åpenbart at for nisjebutikkene er det salg av nye sykler og kanskje til en viss grad bekledning man tjener noe særlig på. Ikke vet jeg, men kjenner en som drev en nisjebutikk i Oslo, og han fortalte at det var på verkstedet de tjente penger. Vel å merke ca halve året, i vinterhalvåret var det stusselig.
|
|
|
[Re: KenR]
03/04/2015 08:23
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er vel åpenbart at for nisjebutikkene er det salg av nye sykler og kanskje til en viss grad bekledning man tjener noe særlig på. Ikke vet jeg, men kjenner en som drev en nisjebutikk i Oslo, og han fortalte at det var på verkstedet de tjente penger. Vel å merke ca halve året, i vinterhalvåret var det stusselig. Nå tenkte jeg på varesalg. Men ja, jeg tror du har rett. Marginene er nok bedre på verksted enn på salg.
|
|
|
Re: Faghandel p� vei ut?
03/04/2015 10:31
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er vel �penbart at for nisjebutikkene er det salg av nye sykler og kanskje til en viss grad bekledning man tjener noe s�rlig p�. Etter mange tråder om dette er det fortsatt en del (mange) som trur at sykler selges til over(veiledende)pris i Norge og at det tjennes grovt på ran av intetanende godtroende syklister med for mye penger i lomma.
|
|
|
[Re: Raskall]
03/04/2015 10:41
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg tror at denne nisjen kommer til å være vanskelig frem til man har gode, sammenhengende sykkelveier i byer og tettsteder. Med dagens holdninger i trafikken og (mangel på) tilrettelegging for sykling så vil sykling være for barn og spesielt interesserte. Da burde det jo være en plass for nisjebutikker. Det selges rundt 400.000 sykler i året i Norge. Problemet er vel heller at det finnes for få spesielt interesserte og alt for mange 'birkensyklister' (prøver ikke å fornærme noen). Først når det er trygt for alle å sykle over alt hele året vil det lønne seg å drive rene sykkelbutikker.
Slik det er nå vil man ha gode dager i april, mai og månedskiftet juli/august om man driver på Østlandet.
Jeg er ikke sikker på om det strengt talt er mulig å drive sykkelbutikk lønnsomt i et land hvor de fleste mener at man kun kan sykle fra april til september. Det er mulig, muligens må man supplere litt med prepping av ski el. (ikke salg) om vinteren, men det krever. Tiden man kunne tjene til liovets opphold av en hyggelig pratt med kunden er nok over for nå.
|
|
|
[Re: Tange]
03/04/2015 10:42
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er vel �penbart at for nisjebutikkene er det salg av nye sykler og kanskje til en viss grad bekledning man tjener noe s�rlig p�. Etter mange trÃ¥der om dette er det fortsatt en del (mange) som trur at sykler selges til over(veiledende)pris i Norge og at det tjennes grovt pÃ¥ ran av intetanende godtroende syklister med for mye penger i lomma. Hmmmmm, Åå Øø Ææ ........
|
|
|
[Re: Tange]
03/04/2015 13:29
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er vel �penbart at for nisjebutikkene er det salg av nye sykler og kanskje til en viss grad bekledning man tjener noe s�rlig p�. Etter mange trÃ¥der om dette er det fortsatt en del (mange) som trur at sykler selges til over(veiledende)pris i Norge og at det tjennes grovt pÃ¥ ran av intetanende godtroende syklister med for mye penger i lomma. Har vel ikke sagt noe sånt, bare at jeg tror en nisjebutikk tjener bedre på å selge en sykkel i 25.000-kroners-klassen enn å selge ti småting til 100-200 kr stykket. Jeg kan ta feil. Når det er sagt antar jeg mange verksted tjener greit på å bytte deler og ta betalt til veil. pris.
|
|
|
03/04/2015 15:07
|
vehe
Besatt
|
Besatt
Problemet jeg har lokalt er at det kun er gresvig-butikker, xxl og én noenlunde uavhengig ski og sykkel-sjappe. Hadde det vært opp til meg så ville jeg gått til sistnevnte hver eneste gang for å handle eller få verkstedshjelp, men resultatet hver gang jeg har gått dit er at jeg har blitt bortvist fordi sykkelen min ikke er kjøpt hos de. (Kanskje jeg skulle kjøpt ny sykkel hos de når jeg flytta tilbake hit?  ) Det har bare ført til at alt som ikke er akutt handles på internett og at jeg har blitt hjemmemekaniker, så for min egen del har det kommet noe bra ut av det selv om kontantstrømmen går til sykkelkomponenter eller bike-comp.de og ikke lokalt.
|
|
|
03/04/2015 15:08
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg fjernet nicken din bevisst fra quoten, og det var ikke spesielt ment til deg, men mer som en generell observasjon.
|
|
|
[Re: vehe]
03/04/2015 15:45
|
Tex
Besatt
|
Besatt
hver gang jeg har gått dit er at jeg har blitt bortvist fordi sykkelen min ikke er kjøpt hos de. Da har de det pinadø godt. Butikken, altså.
|
|
|
03/04/2015 17:00
|
Audittpåsykkel
Entusiast
|
Entusiast
Jobber selv i sportsbutikk som setter sykkel høyt.
Jeg tror det er liv laga å drive sykkelbutikk, men på noen premisser:
- Man må ha egne agenturer for å ha kontroll på pris/leveranser, at DELER AS ikke klarer å levere N/W drev til butikk er bare tull. I tilegg til at de er grådige. - Stats på verksted, en god mekaniker fakturere 1200kr timen i arbeid + deler. - Sykkelbutikkene burde lage et innkjøpssamarbeid på dekk, slitedeler klær osv. Dette handler om mak fordeling i markedet, hvem sier at man må kjøpe av norske distributører! - Kurs er der pengene ligger, 100% fortjeneste. Undervisning er ikke momspliktig heller.
Hva tror folk om Crowdfunding av sykkelbutikk?
|
|
|
[Re: Audittpåsykkel]
03/04/2015 17:27
|
vehe
Besatt
|
Besatt
hvem sier at man må kjøpe av norske distributører! Ofte produsentene selv
|
|
|
03/04/2015 19:35
|
Audittpåsykkel
Entusiast
|
Entusiast
Mulig å drive parallel import, vet det gjøres i stor skala på Alpinski. Har også veldig tro på innkjøpsamarbeid.
Redigert av Audittpåsykkel; 03/04/2015 19:39.
|
|
|
[Re: Audittpåsykkel]
03/04/2015 19:42
|
olechr
More than words
|
More than words
Mulig å drive parallel import, vet det gjøres i stor skala på Alpinski. Har også veldig tro på innkjøpsamarbeid. På noe blir det også gjort av enkelte. Men dette blir vanskeligere og vanskeligere.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
03/04/2015 20:31
|
Audittpåsykkel
Entusiast
|
Entusiast
Det er sikkert sant, men da er det igjen dette med innkjøps samarbeid. Tror f.eks mange av DELER AS sine agenturer kunne vært tatt over om mange nok slo seg sammen og kjøpte inn direkte fra f.eks Raceface. BAB i sin tid tok jo inn en kontainer med dekk, og solgte Maxxis dekk til superpris. (Det er måten å kjøpe inn på, dessverre så burde de tatt litt mer per dekk.
Et annet eksempel er agenturer på sykkelmerker, tror hvis Norges 5 største sykkelbutikker hadde samarbeidet kunne de fint tatt over merker som Norco og Yeti, merker med stort potensiale men som dessverre ikke helt har gode nok importører. (Beklager om jeg fornærmer noen) Da har merkene også en "nesten garanti" for at butikkene vil pushe deres sykler når de tjener mer per sykkel.
Til slutt vil jeg fortelle litt om min erfaring med "kompetanse" i faghandel innenfor sykkel bransjen, og hvordan kunnskap kan seire over lav pris. Hva jeg spør etter som kunde er ikke nødvendigvis det jeg trenger. Dette burde kunden også være klar over. Eks:
1. Jeg vil ha en sykkel som er "bedre nedover" derfor ønsker jeg å kjøpe "anglesett" styrelager. Men er det jeg egentlig trenger? Kanskje er dette det beste for meg, men det finnes andre muligheter som: -Kortere stem/bredere styre -Kan gaffelen på sykkelen min justeres til mer vandring? + masse annet. Jeg vil gjerne at butikken forteller meg dette, og har et bra alternativ de vet funker. Kanskje er ikke det jeg spør etter det jeg trenger.
Eks. 2: Hjul/Dekk/Feste/dempere
Kundens problem: Lite feste og blir fort sliten i håndledd nedover. Hva kunden vurderer: Ny gaffel og bredere hjul, fordi det har jeg hørt bredere hjul gir lavere lufttrykk.
Hva kan fungere? -Hva med å hjelpe kunden med slangeløst oppsett på dekk med bløt gummiblanding. -Hjelp til innstilling av gaffel/ bakdemper.
Dette kan butikken ta X kr for med 100% profitt (hvis det kan kalles undervisning.) I tilegg så er kunden fornøyd fordi han/hennes behov ble dekket uten at de trengte å bruke 10k på nye deler.
|
|
|
04/04/2015 12:44
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Angående fagbutikker og da ikke bare sykkel-fagbutikker:
Er det realistisk å håpe på at uroen i oljemarkedet fører til flere nisjebutikker? Nå har jo arbeidsmarkedet for ingeniører gått opp og ned annethvert år de siste årene, jeg har et håp om at det fører til at noen entusiaster tenker "fuck it" og velger å forfølge en gammel drøm om å gjøre hobbyen til levevei. Om det er nisjebutikker innen sykkel, foto, makerspace eller sjokoladeproduksjon er ikke det viktige, jeg tror uansett mange skulle ønske bykjernene var mindre homogene i vareutvalget.
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
04/04/2015 12:47
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Er det realistisk å håpe på at uroen i oljemarkedet fører til flere nisjebutikker? Nå har jo arbeidsmarkedet for ingeniører gått opp og ned annethvert år de siste årene, jeg har et håp om at det fører til at noen entusiaster tenker "fuck it" og velger å forfølge en gammel drøm om å gjøre hobbyen til levevei.
Tviler. En (sivil)ingeniør "i Olja" som er vant til å få utbetalt 30-40K i måneden tror jeg ikke klarer seg med det en liten spesialbutikk kan gi i inntekter i oppstarten, så det tar nok litt mer tid før de er desperate nok til det. Biintekt? Ja, selvsagt.
|
|
|
04/04/2015 14:47
|
bvp
Avhengig
|
Avhengig
Jeg vurderte og starte opp LBS for ett år siden men slo det fra meg, noen av grunnene var usikkerhet rundt moms-grensen, så lenge grensen var høyere enn 0,- var det ikke lønnsomt fordi mange handler fra utlandet og får fiktive fakturaer, har selv kjøpt carbonfelger med kun en regning på 110,- å betale da jeg fikk pakka, ett Ritchey Superlogic II hadde oppgitt verdi på 30 $, småting kom ofte rett i postkassa, pakka i rosa papir det lukta parfyme av, noen ganger med noen bretta hjerter av silkepapir og lykkeønskninger av noe slag. De som ikke er entusiaster vil sjelden betale for service og reparasjoner heller, en del bare ler hvis man skal ha ett par hundre for en jobb og argumenterer med at man kan jo få en helt ny sykkel på Feiltema for 795,- , da er det vanskelig å drive butikk. 
I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.
T.C. Lemmons
|
|
|
04/04/2015 15:14
|
Audittpåsykkel
Entusiast
|
Entusiast
Helt enig i at det med falske fakturaer er et problem. Men problemet til norske sykkelbutikker er hovedsaklig ikke prisene, men at de ikke får inn varer til rett tid. Har ikke min lokale LBS delene jeg trenger havner jeg fort på nett, ikke p.ga pris, men fordi jeg vet det finnes og det går raskere enn at LBS skal bestille osv.
|
|
|
04/04/2015 15:47
|
grove
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har selv drevet LBS i liten skala noen år. Ga meg i fjor da det rett og slett ikke var liv laga lengre. Jeg importerte alt av varer selv, egne agenturer, men når mine innkjøpspriser lå jevnt med xxl sine utsalgspriser på sykler med ren Shimano 105 gruppe ble det vanskelig å overbevise om at line sykler var et mye bedre valg.
Gjorde også en del penger på paralellimport av hjul fra Mavic. På f.eks Cosmic SL tjente jeg greit, selv om jeg var 500,- billigere enn rimeligste nettbutikk i Norge. Hadde også agentur på hjelmer og briller en periode, men det var umulig å komme inn i andre butikker, selv om de kunne selge produktene videre med 2,5-3 ganger prisen de skulle betale meg. Tror bransjen i Norge har altfor høye kalkyler på deler og utstyr, noe som gjør import attraktivt. Når det gjelder sykler får folk stort sett det de betaler for......
|
|
|
|
|