|
Nybegynner på stien, forskjell mtp pris / "ytelse"
|
Nybegynner på stien, forskjell mtp pris / "ytelse"
28/03/2015 08:37
|
Tommyv
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hei, jeg er rimelig fersk innenfor stisykling. Jeg lurte på hvor stor forskjell jeg vil merke på en dyr utgave: https://www.canyon.com/no/mountainbikes/bike.html?b=3566Og en billigere variant av samme sykkel: https://www.canyon.com/no/mountainbikes/bike.html?b=3573 Er det eventuelt en gyllen middelvei her? økonomisk sett kunne jeg kjøpt hvilken som helst ( måtte bare spart litt lenger  ) Men for en fersking, er det noe vits?
Redigert av Tommyv; 28/03/2015 08:38.
|
|
|
Re: Nybegynner på stien, forskjell mtp pris / "ytelse"
[Re: Tommyv]
28/03/2015 10:20
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
For en nybegynner vil det meste funke greit. På de aller billigste syklene er det dog noen komponenter som ofte har kompromisser på ytelse, innstillinger eller holdbarhet. Dempere krever litt erfaring før man begynner å merke forskjell, bremser er lurt å ha gode, hjul funker stort sett, dekk må passe (de fleste bytter med en gang likevel), gir har blitt ganske gode på billigere grupper, osv. Npr det er sagt, så kan det være man fort kommer inn i det og føler litt på funksjoner. Og så får man preferanser, osv.
|
|
|
28/03/2015 10:21
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
På Nerve 6.0 ville jeg nok byttet bremser, men ellers er alt nybegynnervennlig.
|
|
|
28/03/2015 10:27
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Istedetfor å planlegge oppgraderinger kan det kanskje være like greit å gå for en 8.0 eller 9.0?
|
|
|
28/03/2015 10:36
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Helt enig med baronKanon. For en nybegynner er Nerve 6.0 en knallbra sykkel. På papiret virker kanskje bremsene litt pinglete men jeg har aldri prøvd dem og for alt jeg vet biter de mer enn bra nok.
Ville dog vurdert å bytte ut setepinnen med en som har teleskopfunksjon. Til stisykling er dette kanskje den beste investeringen du kan gjøre. For meg er det helt utenkelig å dra ut på stitur med en helt vanlig setepinne.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
[Re: erijon]
28/03/2015 15:16
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Ville dog vurdert å bytte ut setepinnen med en som har teleskopfunksjon. Til stisykling er dette kanskje den beste investeringen du kan gjøre. For meg er det helt utenkelig å dra ut på stitur med en helt vanlig setepinne.
Var ute på stisykkeltur i dag, uten teleskop-pinne. Koste meg godt. Jeg har ikke noe i mot teleskop-pinne, skulle gjerne hatt en selv, men litt avhengig av hva slags terreng man sykler så syns jeg det er langt i fra noe absolutt must. En slik pinne kommer veldig godt til nytte i områder som går under kategorien "kuppert", altså mye småbakker både opp og ned. Men i terreng hvor både oppoverbakkene og nedoverbakkene er lange koster det ikke mye energi med en vanlig pinne å bare justere med quick release i topp og bunn av bakker. Kan egentlig ikke si jeg har hatt så mange turer som har blitt ødelagt av å ikke kunne justere setet i fart.
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
28/03/2015 15:42
|
Tommyv
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Da kan jeg jo legge til at jeg bor inntil nøstvedtmarka (hebekkskauen. Eller i ski , follo som det heter her. Jeg kommer nok 90% av tiden til å sykle rundt her. Ville dog vurdert å bytte ut setepinnen med en som har teleskopfunksjon. Til stisykling er dette kanskje den beste investeringen du kan gjøre. For meg er det helt utenkelig å dra ut på stitur med en helt vanlig setepinne.
Var ute på stisykkeltur i dag, uten teleskop-pinne. Koste meg godt. Jeg har ikke noe i mot teleskop-pinne, skulle gjerne hatt en selv, men litt avhengig av hva slags terreng man sykler så syns jeg det er langt i fra noe absolutt must. En slik pinne kommer veldig godt til nytte i områder som går under kategorien "kuppert", altså mye småbakker både opp og ned. Men i terreng hvor både oppoverbakkene og nedoverbakkene er lange koster det ikke mye energi med en vanlig pinne å bare justere med quick release i topp og bunn av bakker. Kan egentlig ikke si jeg har hatt så mange turer som har blitt ødelagt av å ikke kunne justere setet i fart.
|
|
|
[Re: Espen J]
28/03/2015 19:50
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har ikke noe i mot teleskop-pinne, skulle gjerne hatt en selv,
Jeg er nok farget av at jeg har hatt i 4 år. Venner man seg først til en så er det utenkelig med stitur uten. Ihvertfall for min del.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
29/03/2015 08:47
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Finn deg en god sykkel med gode dempere og oppheng. Det er viktigst for opplevelser. Ikke tenkt på oppgradering og alt du "må ha". Det viktigste er å komme i gang og ha det moro. Fornuftig spec og alurammer er helt suverent - som nybegynner synes jeg ikke du skal grave deg ned i detaljer.
Du har sikkert noen lokale butikker du kan besøke. Da en titt med de, sammenligne med de du har sett på, og finn en sykkel som passer til nettopp deg. Senkepinner og annet kan du supplere med om behov.
Lykke til!
Del stien, skru av Strava
|
|
|
29/03/2015 17:32
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Jeg var ute i Nøstvedtmarka i dag, og justerte setehøyden kanskje et tjuetalls ganger. Juksepinne er mao en fordel på sti, men på ingen måte en nødvendighet. Jeg kjøpte det først i fjor, men burde ha gjort det før.
Det er vanskelig å slå Canyon på pris/ytelse, tror jeg. Ulempen er jo at du ikke får prøvd sykkelen, som sikkert vil være en stor fordel om du er usikker på riktig størrelse. Alternativet er å finne en lite brukt sykkel til en god pris. Det finnes mange av dem, men da bør du gjøre litt research når du finner en aktuell kandidat.
|
|
|
|
|