Jeg har nå sett på 2 stykker. Ene riktignok på nett, og den andre i butikk.
Gavia-->
Gavia Carbon Fuji -->
Fuji Carbon Hvilken vil gi mest for pengene?
Vær oppmerksom på at Gavia'n er diskutert i egen tråd, se
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthrea...57#Post1932457.Sykkelen er testet av Alpers og kommer i neste nummer av Landevei. Alpers understreker at dette er en fullblods rittsykkel. Han skriver bl.a:
Jeg har ikke prøvd noen andre krossykler enn toppmodellene til Ridley som er såpass kjappe i krappe svinger. (...) Sammenligner jeg med krossen jeg selv eier, en sykkel fra Cannondale, er heller ikke den i nærheten av å være like kvikk som Gaviaen. Personlig liker jeg geometrien til Gaviaen veldig godt, det passer min kjørestil. Men, det passer helst i en krossløype. Om jeg eksempelvis skal ta av meg trøye/ jakke/ vest e.l. på en landeveissykkel, gjør jeg dette uten å være redd for å kompensere for vind, svinger, hull eller sprekker i asfalten. Jeg er ikke i nærheten av å tørre det samme på Gaviaen. Gavia'n er altså super til sykkelkross-ritt, men synes ikke å være et optimalt valg om du vil ha en stabil sykkel for pendling eller turer på asfalt og grus.
Hva gjelder Fuji Altamira, har andre modeller med samme ramme fått meget god omtale, se bl.a.
http://www.bikeradar.com/road/gear/categ...a-cx-1-3-46777/ Dette er åpenbart også en meget god sykkel som gjerne kan brukes i ritt, og som trolig er noe mer stabil enn Gavia'n, slik jeg leser testen.
Det eneste jeg er en smule skeptisk til ved begge syklene er bremsene. Mekaniske skivebremser er utvilsomt et overgangsfenomen. Ettersom de hydrauliske blir rimeligere vil dette bli den nye standarden på sykkelkross, slik det forlengs er blitt på terrengsykler. Annenhåndsverdien på sykler med mekaniske bremser vil bli lavere enn hydrauliske. Men dessverre - under 20K er det vanskelig å finne krossykler med hydrauliske bremser.
Jeg kjenner ikke Gaviaens CX 77 bremser, men har erfaring med Avid BB7 fra den pendling-rettede Vipera CX5. BB7 er hakket bedre enn BB5 som står på Fujien. Jeg opplevde det som fiklete å måtte regulere de mekaniske bremsene manuelt. Bremsekraften på BB7 var god, men modulasjonen er langt bedre på hydrauliske. (Mine BB7 hylte forresten også verre i vått vær inntil jeg byttet til Jagwire bremseklosser.)
Cronus'n fikk strålende omtale i 2013, se bl.a.
http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/cyclo-cross/product/review-trek-cronus-cx-45230/Jeg vurderte den lenge selv i fjor - den var tilgjengelig med lignende avslag på Raske Sykler. Men jeg slo den til sist fra meg av den mest åpenbare årsaken - bremsene.
Med mindre du spesifikt ønsker cantilever, med de fordeler bremsene kan sies å ha under visse forhold, som i gjørmeritt, ville jeg valgt en sykkel med skivebremser, fortrinnsvis hydrauliske.
- Skivebremser har åpenbare fordeler ved bruk i ruskevær og ikke minst om vinteren, samtidig som slitasjen på felgene selvsagt blir mindre enn ved felgbremser.
- Annenhåndsverdien på krossykler med skivebrems er markant høyere enn med felgbremser. Jeg har fulgt sykkelkross på Finn et par års tid og ser at toppmodeller med cantilever er usolgte i måneder og år, mens gode sykler med skivebrems selges raskt.
Alle som har opplevd lyden av våt sand og grus som skjærer seg inn i felgen, eller mistet bremsekraft p.g.a. fuktighet eller is på felgen, forstår verdien av skivebremser
Cantiene som er satt opp originalt på sykkelen er forresten heller ikke de beste. En oppgradering til Shorty Ultimate koster noen kroner.
Jeg valgte til slutt en nyere
Giant som jeg var så heldig å få med 40% avslag i høst, m.a.o. bare noen tusenlapper mer enn Trek'n på tilbud. Ikke bare med hydrauliske skivebremser, men også med gjennomgående aksling for ekstra stivhet i gaffelen. Sykkelkross utvikler seg raskt og 2013-modeller er allerede utdatert med mindre man ønsker nettopp en klassisk sykkelkross. Jeg bruker Giant'n vel og merke ikke primært til pendling, men turer på grus og lett terreng - og planlegger å sykle ritt.
Andre anbefalinger i denne prisklassen eller lavere.
Alle de tre syklene du nevner over er laget primært for sykkelkross. Hver vil sikkert kunne fungere utmerket, men for ditt bruk ville jeg absolutt sett på den nye generasjonen av
gravel bikes eller grusracere som er mer stabile og samtidig raske på asfalt og grus: Specialized Diverge, Niner RLT, Giant Revolt og Any Road, Kona Rove, Salsa Warbird m.fl. Disse syklene skiller seg fra de klassiske krossyklene ikke bare i geometri, men også at de har skivebremser og lettere utveksling.(Sykkelkross har som regel 36/46 foran og 11/28 bak, m.a.o. tyngre enn landevei med kompaktkrank. På de lengste og bratteste bakkene i f.eks. Marka, blir det tungt.)
Specialized Diverge er testet her:
http://www.landevei.no/Tester/Sykler/TEST-SPECIALIZED-DIVERGEDu vil både i sykkelkross- og racer-delen av forumet finne flere tråder om Diverge og andre sykler i samme klasse. Disse blir stadig mer populære nettopp fordi de er raske og allsidige uten å være så nervøse som de klassiske krossyklene, som er laget for kjappe, krappe svinger mer enn stabilitet.
Lykke til med valget!