Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fuji <-> Gavia

Fuji <-> Gavia #1937175 19/03/2015 19:25
A
AddictedCyclist Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Hei!
Jeg har allerede skrevet en post tidligere, men nå kommer det til det store spørsmålet.
Jeg har lyst å sykle til jobb, og etter mye mas i butikker osv, har jeg blitt anbefalt CX sykkel.

Jeg har nå sett på 2 stykker. Ene riktignok på nett, og den andre i butikk.

Gavia--> Gavia Carbon

Fuji --> Fuji Carbon (får kanskje denne til 13.900,-) Denne så jeg i butikk, og jeg synes ramma og gaffel ser meget lik ut som Gavia sin.

Jeg har ikke mye peiling når det kommer til sykkel.. Men spørsmålet er.
Hvilken vil gi mest for pengene? Andre anbefalinger i denne prisklassen eller lavere.

Redigert av AddictedCyclist; 19/03/2015 19:29.

Sykkel er ikke bare et framkostmiddel! Det er en livstil!
Re: Fuji <-> Gavia [Re: AddictedCyclist] #1937177 19/03/2015 19:30
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Mest for pengene: Gavia, jeg har samme gruppesettet (Ultegra 6800) på raceren mens 105 på CXen, og Ultegra er definitvt et godt hakk oppover i hierarkiet til Shimano.

Ser veldig mange anbefaler hydrauliske skivebremser nå, det har såvidt jeg kan se ingen av disse, du får vel bare det fra Sram på ferdige sykler som jeg har sett, kanskje en ide?

// Too many roads, too little time
Re: Fuji <-> Gavia [Re: Trond Helge] #1937179 19/03/2015 19:34
A
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Takk for raskt svar. Selvom jeg kanskje får Fujien til 13.900,- ville du valgt Gavia?

Re: Fuji <-> Gavia [Re: AddictedCyclist] #1937193 19/03/2015 20:13
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Når du får Fujien til 13900 så er den ikke et dårlig valg, for all del ICON_SMILE Det finnes nok de som synes cx til 16500 burde komme med hydrauliske skivebremser, men jeg er en av de som trives helt greit med cantilever, så der må noen andre uttale seg

Tror ikke du kommer til å bli misfornøyd uannsett hvilken du velger, men så sparer du jo 2500 på Fujien som kan brukes til noe annet gøy,

// Too many roads, too little time
Re: Fuji <-> Gavia [Re: AddictedCyclist] #1937204 19/03/2015 20:39
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: AddictedCyclist

Denne så jeg i butikk, og jeg synes ramma og gaffel ser meget lik ut som Gavia sin.

Jeg har ikke mye peiling når det kommer til sykkel.. Men spørsmålet er.
Hvilken vil gi mest for pengene? .

Gavia er husmerket til Bikeshop og sannsynligvis bygget helt allright. Rammene kommer fra fabrikker som leverer OEM fra såkalt. "open mould". Dette betyr at det kan være flere merker som bruker samme rammer. Rammedesignet kan vel også kjøpes fra flere produsenter. Gavia/Bikeshop leverer såvidt jeg vet sykler til Asker CK Elite, så kvaliteten er nok upåklagelig.

Fuji er en stor Amerikansk internasjonal produsent som har vært i business i over 100 år og som i stor grad utvikler og produserer sine egne ting. Fuji leverer selvfølgelig også sykler til konkurransesykling og en rekke internasjonale lag på flere nivåer bruker Fuji.

Om den ene rammen er bedre enn den andre er vanskelig å si uten direkte sammenligning, og det kan egentlig til syvende og sist koke ned til hvilken sykkel du sitter best på og om du har lyst på 105 gruppe eller Ultegra. Funksjonen til gruppene er stort sett identisk, 105 er "bombesikker" mens Ultegra stiller med noen gram vektfordel
.

Redigert av Espen E; 19/03/2015 20:40.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Fuji <-> Gavia [Re: AddictedCyclist] #1937219 19/03/2015 21:25
A
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Takk for bra oppklaring!
Jeg tror jeg går for Fuji hvis jeg føler jeg sitter bra på den! ICON_SMILE Jeg skal innom et par andre steder i morgen og se før valget er tatt! Takk for hjelp så langt!

Re: Fuji <-> Gavia [Re: AddictedCyclist] #1937450 20/03/2015 21:57
A
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Hei, håper folk er våkne..
Kommer over en finn annonse nå
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?f...;searchQuery=cx

Er dette et bra tilbud? Eller er det "dårlige" 40%?

Re: Fuji <-> Gavia [Re: AddictedCyclist] #1937460 20/03/2015 22:28
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Hei, håper folk er våkne..
Kommer over en finn annonse nå

God karbonramme, forrige generasjon 105 og cantileverbremser. Hjulene sier meg lite, men sannsynligvis helt ok fabrikkhjul. Rammesettet er vel de råeste komponentene her og det blir litt opp til deg om du prioriterer mest kroner i rammen.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Fuji <-> Gavia [Re: AddictedCyclist] #1937472 21/03/2015 00:39
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg har nå sett på 2 stykker. Ene riktignok på nett, og den andre i butikk.
Gavia--> Gavia Carbon
Fuji --> Fuji Carbon
Hvilken vil gi mest for pengene?

Vær oppmerksom på at Gavia'n er diskutert i egen tråd, se http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthrea...57#Post1932457.

Sykkelen er testet av Alpers og kommer i neste nummer av Landevei. Alpers understreker at dette er en fullblods rittsykkel. Han skriver bl.a: Jeg har ikke prøvd noen andre krossykler enn toppmodellene til Ridley som er såpass kjappe i krappe svinger. (...) Sammenligner jeg med krossen jeg selv eier, en sykkel fra Cannondale, er heller ikke den i nærheten av å være like kvikk som Gaviaen. Personlig liker jeg geometrien til Gaviaen veldig godt, det passer min kjørestil. Men, det passer helst i en krossløype. Om jeg eksempelvis skal ta av meg trøye/ jakke/ vest e.l. på en landeveissykkel, gjør jeg dette uten å være redd for å kompensere for vind, svinger, hull eller sprekker i asfalten. Jeg er ikke i nærheten av å tørre det samme på Gaviaen.

Gavia'n er altså super til sykkelkross-ritt, men synes ikke å være et optimalt valg om du vil ha en stabil sykkel for pendling eller turer på asfalt og grus.

Hva gjelder Fuji Altamira, har andre modeller med samme ramme fått meget god omtale, se bl.a. http://www.bikeradar.com/road/gear/categ...a-cx-1-3-46777/ Dette er åpenbart også en meget god sykkel som gjerne kan brukes i ritt, og som trolig er noe mer stabil enn Gavia'n, slik jeg leser testen.

Det eneste jeg er en smule skeptisk til ved begge syklene er bremsene. Mekaniske skivebremser er utvilsomt et overgangsfenomen. Ettersom de hydrauliske blir rimeligere vil dette bli den nye standarden på sykkelkross, slik det forlengs er blitt på terrengsykler. Annenhåndsverdien på sykler med mekaniske bremser vil bli lavere enn hydrauliske. Men dessverre - under 20K er det vanskelig å finne krossykler med hydrauliske bremser.

Jeg kjenner ikke Gaviaens CX 77 bremser, men har erfaring med Avid BB7 fra den pendling-rettede Vipera CX5. BB7 er hakket bedre enn BB5 som står på Fujien. Jeg opplevde det som fiklete å måtte regulere de mekaniske bremsene manuelt. Bremsekraften på BB7 var god, men modulasjonen er langt bedre på hydrauliske. (Mine BB7 hylte forresten også verre i vått vær inntil jeg byttet til Jagwire bremseklosser.)

Cronus'n fikk strålende omtale i 2013, se bl.a. http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/cyclo-cross/product/review-trek-cronus-cx-45230/

Jeg vurderte den lenge selv i fjor - den var tilgjengelig med lignende avslag på Raske Sykler. Men jeg slo den til sist fra meg av den mest åpenbare årsaken - bremsene.

Med mindre du spesifikt ønsker cantilever, med de fordeler bremsene kan sies å ha under visse forhold, som i gjørmeritt, ville jeg valgt en sykkel med skivebremser, fortrinnsvis hydrauliske.

- Skivebremser har åpenbare fordeler ved bruk i ruskevær og ikke minst om vinteren, samtidig som slitasjen på felgene selvsagt blir mindre enn ved felgbremser.

- Annenhåndsverdien på krossykler med skivebrems er markant høyere enn med felgbremser. Jeg har fulgt sykkelkross på Finn et par års tid og ser at toppmodeller med cantilever er usolgte i måneder og år, mens gode sykler med skivebrems selges raskt.

Alle som har opplevd lyden av våt sand og grus som skjærer seg inn i felgen, eller mistet bremsekraft p.g.a. fuktighet eller is på felgen, forstår verdien av skivebremser ICON_SMILE

Cantiene som er satt opp originalt på sykkelen er forresten heller ikke de beste. En oppgradering til Shorty Ultimate koster noen kroner.

Jeg valgte til slutt en nyere Giant som jeg var så heldig å få med 40% avslag i høst, m.a.o. bare noen tusenlapper mer enn Trek'n på tilbud. Ikke bare med hydrauliske skivebremser, men også med gjennomgående aksling for ekstra stivhet i gaffelen. Sykkelkross utvikler seg raskt og 2013-modeller er allerede utdatert med mindre man ønsker nettopp en klassisk sykkelkross. Jeg bruker Giant'n vel og merke ikke primært til pendling, men turer på grus og lett terreng - og planlegger å sykle ritt.

Andre anbefalinger i denne prisklassen eller lavere.

Alle de tre syklene du nevner over er laget primært for sykkelkross. Hver vil sikkert kunne fungere utmerket, men for ditt bruk ville jeg absolutt sett på den nye generasjonen av gravel bikes eller grusracere som er mer stabile og samtidig raske på asfalt og grus: Specialized Diverge, Niner RLT, Giant Revolt og Any Road, Kona Rove, Salsa Warbird m.fl. Disse syklene skiller seg fra de klassiske krossyklene ikke bare i geometri, men også at de har skivebremser og lettere utveksling.(Sykkelkross har som regel 36/46 foran og 11/28 bak, m.a.o. tyngre enn landevei med kompaktkrank. På de lengste og bratteste bakkene i f.eks. Marka, blir det tungt.)

Specialized Diverge er testet her: http://www.landevei.no/Tester/Sykler/TEST-SPECIALIZED-DIVERGE

Du vil både i sykkelkross- og racer-delen av forumet finne flere tråder om Diverge og andre sykler i samme klasse. Disse blir stadig mer populære nettopp fordi de er raske og allsidige uten å være så nervøse som de klassiske krossyklene, som er laget for kjappe, krappe svinger mer enn stabilitet.

Lykke til med valget!

Re: Fuji <-> Gavia [Re: Sepeda] #1937474 21/03/2015 01:25
A
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Super bra svar! Takk for et ordentlig utfyllende svar, men samtidig gjorde du meg usikker! hehe

Nå vil jeg se litt på det du har skrevet her.
Kunne du linket til noen av syklene du har anbefalt her?
Specialized Diverge, Niner RLT, Giant Revolt og Any Road, Kona Rove, Salsa Warbird m.fl.

Re: Fuji <-> Gavia [Re: AddictedCyclist] #1937519 21/03/2015 09:39
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Med mindre man går til sin lokale forhandler og tar første sykkel man blir tilbudt, medfører ethvert sykkelkjøp søvnløse netter, sjelegransking og hjertesorg ICON_SMILE

Jeg er på farten, så rekker ikke gi deg link til alle aktuelle sykler. Du finner dem lett om du googler.

Om du vil ha en lett og rask grussykkel, ville jeg først sett på Specialized Diverge, som trolig er lettest og raskest, dernest Niner RLT, som jeg synes er blant de peneste på markedet.

Specialized Diverge: http://www.specialized.com/us/en/bikes/road/diverge. Forhandles av mange - i Oslo anbefaler jeg Bull Ski & Kajakk ( yes) , Specialized Concept Store og Milslukern. Fikk oppgitt på Bull i høst at den rimeligste modellen var på rundt 10K, men prisene kan være endret p.g.a. kronefallet.

Niner RLT: http://www.ninerbikes.com/RLT9. Forhandles av Sykkelboden.

La meg samtidig gjenta at både Gavia'n og Fuji'n du har funnet sikkert er absolutt utmerkede sykler som du vil ha stor glede av. Gavia'n er utvilsomt mest for pengene, lettest og raskest. Den er trolig 1-2 kilo lettere enn Fuji'n, og det er mye. Men etter tipsene fra Alpers er den krevende og du bør være trygg på tekniske ferdigheter før du setter av sted.

Uansett modell bør du vurdere hva som er viktigst for deg - fart eller komfort og gode praktiske løsninger:

- For pendling i all slags vær trenger du gjerne faste skjermer? Rittsyklene har ofte ikke feste for det.

- Feste for bagasjestativ? Igjen, rittsyklene har ofte ikke det.

- Plass til piggdekk for vintersykling? Går greit på de fleste krossykler, men sjekk hva som er begrensning i bredden. Jeg har selv erfaring med 30mm piggdekk, men i skikkelig vintervær trenger du bredere dekk.

- Ønsker du komfort og stabilitet? Igjen, da er gjerne ikke en rå rittsykkel svaret.

- Begrenset budsjett? Da er det gjerne ikke verdt å investere i en kostbar rittsykkel bare for å slite den ut på pendling og hverdagssykling.

Grussykler eller pendler-rettede krossykler scorer gjerne bedre enn klassiske krossykler på alle punktene over.

Men om du faktisk elsker en lett, rask og krevende sykkel - og liker å være den kjappeste på vei til jobb - og ikke bryr deg så mye om de praktiske tingene jeg nevner over - og har råd til det - så velg en rittsykkel med god samvittighet og ha det gøy!

Det avgjørende er at du liker sykkelen og at det gir deg glede å bruke den. Og husk for all del å prøve sykkelen før du kjøper den, om du så må ta turen til Skoppum eller annet sted!

Beklager lange innlegg - jeg er pratsom.

Re: Fuji <-> Gavia [Re: AddictedCyclist] #1937588 21/03/2015 14:26
A
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Sepeda takk for gode svar! Jeg liker godt at du er pratsom, noe som gjør valg av sykkel enda morsommere!

Nå skal jeg vente og se til en Specialized diverge smartweld blir satt opp. Slik at jeg får prøvd den. En av de rimeligere valgene til specialized.

For de som lurer på hvilken det er --> http://www.specialized.com/us/en/bikes/road/diverge/diverge-comp-smartweld

Jeg har også sett litt på kona Rove --> http://www.sykkelbutikken.no/sykkel/cyclocross/kona-rove-al-2015/

Jeg kommer tilbake senere i denne tråden for å informere til andre brukere hvilket valg jeg har havnet på.

Re: Fuji <-> Gavia [Re: AddictedCyclist] #1938393 24/03/2015 15:33
A
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Så...
Nå viser det seg at ingen av modellene til diverge jeg ønsket meg var til salgs noen steder i Norge.. *rettelse. UTSOLGT i min størrelse.

Jeg skal ha en 58cm ramme enten elite(utsolgt i HELE norge) eller smartweld selges noen steder men ikke ritkig størrelse... Så nå er det på'n igjen etter nytt søk!

Noen erfaringer rundt Genesis Bikes? De skal ha modeller som minner om Diverge.

Redigert av AddictedCyclist; 24/03/2015 15:34.

Re: Fuji <-> Gavia [Re: Trond Helge] #1943441 09/04/2015 11:30
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: Trond Helge
Mest for pengene: Gavia, jeg har samme gruppesettet (Ultegra 6800) på raceren mens 105 på CXen, og Ultegra er definitvt et godt hakk oppover i hierarkiet til Shimano.

ultegra er jo nest beste landeveis gruppa i Shimano sitt hierarki, (om man ikke ser på de elektriske utgavene av samme gruppe som en anna modell ICON_LAUGH da er det jo plutselig fjerde beste iom ultegra kommer som elektrisk og Dura Ace som er kremen også kommer i elektrisk utgave ICON_SMILE

jeg ville uten tvil kjørt ultegra, folk er veldig happy med 105 gruppa som er hakket under ultegra, men etter og ha prøve sykla frua sin reser med 105 giring, så er jeg ikke i tvil, ultegra er nok min favoritt gruppe, selv etter ett år på Sram sin RED gruppe så liker jeg feelingen i ultegra bedre, sku bare hatt doubletap systemet til sram:D

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/

Moderator  support, Valentino