Fatbike: Den store dekktråden
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1937868
23/03/2015 13:22
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 533
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2013
Innlegg: 533 |
Sjukt 
Hug a tree
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Rukus]
#1937875
23/03/2015 13:35
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Vil ha!! Espen: er det en helt annen ramme, gaffel og drivverk som kommer til høsten kontra det som kommer på nye bb6.0 nå? Annen ramme, gaffel og drivverk, ja. Det er q-faktor som har satt begrensning for dekkstørrelse frem til nå. Q-en som man har med 190 spacing på ramma er allerede i grenseland for mange ryttere, så ingen har villet gå utover dette, noe man måtte gjøre hvis man ville beholde 10/11 delt kassett, for det ville kreve ca 210mm baknav. Det som har endret seg nå er at det er et nytt og svært spennende drivverksystem på gang som ikke bruker frikrans, og som blir tilgjengelig med 190mm nav, mao beholder man dagens krank, q-faktor og rammespacing, men får en veldig gunstig kjedelinje som vil gå klar av et slikt dekk, så det var et gunstig (og tilfeldig) sammentreff at drivverk og dekk blir tilgjengelig samtidig.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1937878
23/03/2015 13:37
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Espen W]
#1937883
23/03/2015 13:45
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Det som har endret seg nå er at det er et nytt og svært spennende drivverksystem på gang som ikke bruker frikrans, Singlespeed fixie? Vi ser du har lyst til å prate om det, litt mer detaljer kan vi vel få? (:
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1937887
23/03/2015 13:47
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Innvendig gir med helt ny type styring. (De lokale) gutta kommer innom her i morgen, så kan ikke si noe mer foreløpig 
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: knut77]
#1937891
23/03/2015 13:50
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Det som har endret seg nå er at det er et nytt og svært spennende drivverksystem på gang som ikke bruker frikrans, Singlespeed fixie? Vi ser du har lyst til å prate om det, litt mer detaljer kan vi vel få? (: Hehe, dette blir et dedikert løssnø/sand monster, så singlespeed ville krevet tilsvarende 26/42 tenker jeg... (Dan ville nok digget den  )
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1937894
23/03/2015 14:05
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Vee ville opprinnelig lage et 5.15, men jeg ba dem krympe til 5.05, da det ville helt makse ut de fleste rammer på 100mm felg, i tillegg til at det kunne brukes med hhv 80 og 65mm felger for å makse ut rammer med mindre plass. De bestemte seg tydeligvis for å ta den helt ut, for dette måler som sagt mer enn 5.6'' ved 20psi og 5.45 ved 3.0psi på 103/ tubeless 100mm. Mao et dekk som per nå kun passer noen få gafler (noen karbon, og Surly ICT gaffelen) på 100mm felger. Vil passe mer på 80 og smalere såklart.
Nå gjelder det å sørge for at Vee ikke får kalde føtter (noe de hadde fått før vi og andre produsenter snakket med dem på Taipei). Flere amerikanske småprodusenter som planlegger rammer, og også gutta fra Sibir (Sarma) var keene på å bygge noe som tar disse. Forhåpentligvis blir dette derfor 3XL, og så kan de lage et (reellt) 5.05 som passer ihvertfall en god del 190 rammer på markedet.
For det norske firmaet som har utviklet det nye drivverket er timingen helt ideell, da deres (siste fase prototype) system er det eneste (kjente) alternativet per idag som vil tillate denne størrelsen dekk sammen med dagens q-faktor.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Espen W]
#1937901
23/03/2015 14:14
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Det synes som Vee må være ganske vanskelige å samarabeide med! Designet på Snow Shoe 1 var vel ikke helt som bestilt, sideknastene kom langt inn på dekket. Og nå velger de å lage 5,5" når de blir bedt om å redusere fra 5,15 til 5,05. I tillegg ser det ikke ut til at de skjønner prinsippet med ramper på knastene (ref Bulldozer og H-Billie). Håper de ikke finner på noe mer tull når dere og andre går i gang med å lage rammer til dette 5,5" dekket!
En ting til som virker spennende er det nye drivverket, satser på mer info i morgen (:
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1937911
23/03/2015 14:29
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Ja, de har gjort mye rart, men det er tilfelle for mange asiatiske produsenter så lenge de ikke blir detaljstyrt (og selv da går det ofte galt). Snowshoe XL er et av de som har funket svært bra, men ellers har det vært litt av hvert, ja. Jeg måtte faktisk forklare (russiske) Sarma hvorfor dekket som stod på på messesykkelen deres (Bulldozer) var feildesignet, så er ikke bare asiatere som ikke ser slikt umiddelbart (ikke alle som vokste opp med Tioga Farmer John dekkene på sent 80 tall  )
Redigert av Espen W; 23/03/2015 14:38.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1937952
23/03/2015 16:11
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173 |
Vi var 6 karer med fb på Skeikampen i helgen. Hadde vært fint med 2xl. Skaren var hard noen steder. Slo gjennom veldig lett. Så vi fikk oss en 5.5 timers tur i skiløypene. Og for et vær. Bare smil fra skigåere. 
Redigert av rørleggern; 23/03/2015 16:13.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1937974
23/03/2015 17:29
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Det bildet var så gromt at det fortjener litt mer synlighet: 
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1937979
23/03/2015 17:42
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173 |
Takk, klarer ikke få det fram på gamle måten. Håper på samme været til helgen. Da blir det 1-3 psi og skarekjøring på Myking.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: rørleggern]
#1937983
23/03/2015 17:48
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Takk, klarer ikke få det fram på gamle måten. Håper på samme været til helgen. Da blir det 1-3 psi og skarekjøring på Myking. Bare å lagre bildet på f.eks Photobucket og så legge inn direktelinken som genereres der. Tror det kan bli gromt i påsken, ja 
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1938091
23/03/2015 21:31
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472
Veteran
|
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350 |
Her er en Scott Big Ed med Clown Shoe og Snowshoe XL. Er fantastisk fornøyd med Dilly 5 på 80mm felg. Blir spennende å prøve doningen på det siste av snøen for i år med XL dekkene.   Prøvd å legge inn kode som har virket før på bildene og det virker ikke. Bare eksterne linker til bilder virker. Trykk på vedlegg. Vedlegg 2 viser kjede klaring. Går akkurat.
Redigert av eldo472; 23/03/2015 22:13.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1938181
24/03/2015 09:14
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Litt spent på å høre mer om drivverk etterhvert. Det som hadde vært ideelt ville ha vært en planetgirboks (Rohloff eller lignende) for montering i krankhus slik som Pinion. Til terrengbruk kunne man klart seg med færre gir enn Rohloff har og et planetgir tar mindre plass enn vanlig tannhjul som Pinion bruker. Så burde man gjøre som på Shimano Alfine og bruke skråfortanna tannhjul, gir mindre støy og kan overføre større krefter. Da kunne man ende opp med noe som er kompakt og fint.
Når jeg ser det megadekket fra Vee får jeg litt sånn blanda følelser. På den ene siden "Ja!" fordi det er spennende å ta ting helt ut og prøve hvor mye flyt man faktisk kan få og hvor breie dekk man kan klare å være motor for, på den andre sida skepsis fordi jeg tror det egentlige behovet er lite og det rett og slett blir for mye av det gode. For barmarksforhold og faste vinterforhold har jeg mer tro på "+" formatet, 26+ og 650b+ spesielt.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1938315
24/03/2015 12:37
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 516
Rukus
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 516 |
Rettskårne drev tåler mere belastning enn skråskårne drev. Dog bråker de mere som du nevner 
det vanskelige er en lek, det umulige en utfordring....
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Rukus]
#1938339
24/03/2015 13:28
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Rettskårne drev tåler mere belastning enn skråskårne drev. Dog bråker de mere som du nevner  Å, gjør de det? Skråfortanning har mindre sjanse for tannbrudd da de går gradvis i inngrep og du har også flere tenner i helt eller delvis inngrep samtidig sammenligna med rettfortanna tannhjul. De er mindre utsatte for slitasje, og ved tunge belastninger kan man også manipulere vinkelen og andre slipeparametre og ta hensyn til elastisk deformasjon får å få et best mulig tannbilde på den tiltenkte effekten som skal overføres. Ikke så aktuelt på sykler det siste kanskje. Vis gjerne at jeg tar feil. Les dette som et eksempel: http://automotivethinker.com/transmission/straight-cut-gears-vs-helical/
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1938585
24/03/2015 22:40
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639
Desmo
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639 |
Jumbojim 4.8 på 80mm felg. Vil det gå i bakramma på en Diamura mk2?
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Desmo]
#1938663
25/03/2015 08:45
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Jumbojim 4.8 på 80mm felg. Vil det gå i bakramma på en Diamura mk2? Det lurer jeg på og. Ser det rapporteres store forskjeller i dekkbredden, EspenW prater om rundt 4,6" på 103mm felg, har også lest 4,25" på 80mm. Enten er det noen på mtbr som ikke kan måle, eller så er det forskjell på pre-production dekkene EspenW fikk og de som nå er kommet for salg.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1938732
25/03/2015 10:47
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Det er ikke noe standard trykk for måling av dekkbredde, og enkelte dekk vil vokse oppimot en halv tomme ved høyt trykk. På MTBR vil noen måle med 3psi og andre ved 30psi, har også sett at proffer som bikerumor har surret på samme måte. 20psi er relativt vanlig å bruke, og er det som jeg bruker.
Her er en rekke dekk ved varierende trykk: Fin liste det der. På mtbr prates det om 4,25" (108mm) ved 15psi, men på 80mm felg. La oss gjette at JJ4.8 måler ca 4,75" (121mm) på 103mm felg ved 15psi, basert på dine målinger. Er det realistisk at 23mm felgbredde utgjør 13mm forskjell på dekkbredden? Surly oppgir at 18mm felgbredde utgjør 6mm casingbredde på Bud, med en faktor på 1,33 får vi at 24mm økning i felgbredde gir 8mm økning i dekkbredde. Godt mulig Surly sine tall er tullete og at 108mm@80mm stemmer, og felgdesign spiller også inn, men dette har fått meg til å lure på om det er forskjell på dekkene du har brukt og de som nå selges. Har du/noen brukt JJ4,8 på asfalt/grus/sti? Lurer på hvordan dette fungerer som et allrounddekk og hvor ille det sporer. Edit: hei, hvor ble det av posten din? (:
Redigert av knut77; 25/03/2015 10:50.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1938742
25/03/2015 10:59
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Var noe krøll med postingen, har vært mye rart siden forumet ble oppdatert forrige helg.
Her er lista:
NB: på 103mm felg, med unntak av D5 som var på Clownshoe 100mm og D4 som var på 82mm
20psi: 2XL : 5.65'' XL (tubeless): 4.90'' XL (tubed): 4.80'' Lou: 4.95'' Regular Snowshoe:4.54'' Dillinger 5: 4.63'' Dillinger: 3.95 Jumbo Jim: 4.80''
10psi: 2XL 5.55'' XL: 4.80'' Surly Lou: 4.78'' Regular Snowshoe: 4.50'' Dillinger 5: 4.55'' Dillinger: 3.88 Jumbo Jim 4.76''
5psi: 2XL (tubeless): 5.46'' XL: 4.76'' Surly Lou: 4.66'' Regular Snowshoe:4.43'' Dillinger 5: 4.46'' Dillinger: 3.83 Jumbo Jim 4.71''
3psi: 2XL (tubeless): 5.45'' XL: 4.72'' Surly Lou; 4.59'' Regular Snowshoe:4.41'' Dillinger 5: 4.43'' Dillinger: 3.77 Jumbo Jim: 4.67''
Redigert av Espen W; 25/03/2015 11:01.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Espen W]
#1938877
25/03/2015 14:50
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Et bedre eksempel på hvorfor jeg er usikker på JJ48. http://www.bikerumor.com/2015/01/01/firs...fat-bike-tires/4.41" på 100mm felg ved 10psi, det er 9mm mindre enn ditt tall Espen, har du noe kjennskap til dette? Har dekket blitt endret? Utfra tallene dine er JJ48 en interessant kandidat, men om dekket måler under 110mm på 80mm felg så er det mindre interessant.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1938891
25/03/2015 15:14
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Som nevnt over så målte bikerumor feil. De blåste opp til kun 10psi og målte direkte. De fleste dekk trenger et sted mellom 20 og 30psi for å poppe helt ut på felgen, og de bør også stå noen timer med 20psi for å tøye casingen. JJ har tynn casing og vil strekke seg når det står med trykk.
Tyskerne (testen i annen tråd) målte JJ til 111mm på 90mm felg.
For eksempel så bruker WTB følgende metode for 650b 3.0 dekk: 24 timer ved 65psi. Senkes så til 35psi for breddemåling.
JJ har den bredeste casingen (kanttråd-kanttråd) som jeg har målt på et serieprodusert dekk med 265mm. Målte senest igår et Lou til 260mm (samme som jeg har målt før) og Snowshoe XL måler også 260mm.
Redigert av Espen W; 25/03/2015 15:16.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1938893
25/03/2015 15:19
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 516
Rukus
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 516 |
Med andre ord så er JJ et ikke så hakkanes gale dekk? 
det vanskelige er en lek, det umulige en utfordring....
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Espen W]
#1938895
25/03/2015 15:21
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Som nevnt over så målte bikerumor feil. De blåste opp til kun 10psi og målte direkte. De fleste dekk trenger et sted mellom 20 og 30psi for å poppe helt ut på felgen, og de bør også stå noen timer med 20psi for å tøye casingen. JJ har tynn casing og vil strekke seg når det står med trykk.
Tyskerne (testen i annen tråd) målte JJ til 111mm på 90mm felg. Ja, har jo lest kritikken av pinkbikes målemetode tidligere, burde huska det (: Jeg linket akkurat til den tyske testen i sommerdekk-tråden, 111mm på 90mm felg imponerer ikke det heller og det synes for meg som avstanden opp til dine mål er større enn hva 10mm felgbredde skulle tilsi. Men disse målingene er vel ikke så mye å bry seg om så lenge kanttråd-avstanden er lang. Har du kjørt Liteskin slangeløst med hell?
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1938901
25/03/2015 15:30
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Tyskerne nevner ikke dekktrykk som de målte ved. Ser at de målte Bud/Lou til 114mm på samme 90mm felgen. Husk at noen måler knast til knast og rapporterer det som dekkbredde, men det er casing bredden som sier noe om flyt potensialet. Jeg måler på 103mm felg, så 13mm opp fra 90.
En annen sak er at man må bruke et spesielt skyvelær med lange kjefter for å måle casing bredde korrekt på fatbike dekk.
Har målt en haug med JJ 4.8 (vi bruker dem standard på BB6.0/7.0modellene som kommer til butikk nå) og når de er riktig strekt så er de alle spot on 4.80'' ved 20psi på 103 felg.
Har kjørt Liteskin slangeløst uten guffe i hele vinter.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1938902
25/03/2015 15:40
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173 |
Tror JJ blir bra på sommeren. Kommer til å prøve meg uten guffe. Og eller ha med meg tilfelle. Har målt mine godt brukte xl. Sånn ca måling. Jeg trenger å skaffe meg et digitalt skyvelær. Det ble stort med 9 psi. Så stort at jeg trenger skyvelær, for å være sikker. Det er jo brukt og blitt større etter hvert. Når jeg setter det opp mot buldozer på 100 mm felg så er xl dekket vesentlig større på 90 mm felg.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1938904
25/03/2015 15:52
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
JJ har en sticky gummiblanding, så bør funke bra på våte røtter og steiner. Om det er så ekstremt sticky under slike forhold som silica blandingen til Vee gjenstår å se.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1938906
25/03/2015 15:56
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Pacestar kvalifiserer ikke som sticky i min bok  Vertstar er sticky, Trailstar er semisticky 
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1938908
25/03/2015 15:59
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Det er fysisk klissete når det har gått på snø, slik som silica dekkene til vee. Samler opp masse rart.
|
|
|
|
|