Alle med 29" gidder ikke å forklare hvorfor det er det beste.
Tror nok du bommer ganske grovt der Har fulgt forumet en god stund og det er i enhver relevant tråd, også denne tråden, en soleklar overvekt av argumenter for 29". Det er helt greit, jeg liker 29" godt selv, men avvisningen av ethvert annet alternativ er til tider komisk. En annen sak er at debatten er urgammel og så 2013. Men det er også greit - vi gjør dette på gøy for å underholde Raymond i Finland Som sagt heller jeg til 36"!
Re: Dør 29 ut i løpet av de neste 3-4 åra? Debatt!!!
[Re: Raymond]
#193670618/03/201519:58
Skulle kanskje vært mer presis, da jeg frekventerer forumet relativt sjeldent. I sykkelmiljøet jeg vanker i, er det slik. Der går det primært i halvdempede 29'ere, også har vi disse gutta som kjøper seg 27,5'er og virker råstressa for å ha kjøpt katta i sekken.
Etter jeg gikk over til 29 har jeg ikke sett meg tilbake. Hvorfor? Fordi jeg sykler MYE raskere med det i skog, og der det er litt rufsete. På grus og asfalt merker jeg liten forskjell fra 26. Det blir dermed ikke en gang et kompromiss å gå over til 27,5.
Redigert av force10; 18/03/201520:03.
[Re: Sepeda]
#193670718/03/201520:04
Generelt lite overraskende at folk ikke gidder å forklare hvorfor de tok feil, og bare vent til 635mm blir stor. Dette er også til de som trur det ser greit ut med 190 cm på en XL 29". Nei det ser fortsatt ikke ut, selv om dere ikke kan gjøre noe for det. Joggesko i størrelse 56 ser ikke ut heller, for å ikke snakke om høyhælte sko i størrelse 50. Men...... alle skjønner jo at det finnes en del folk som har behov for å konformere seg med og gjemme seg blant likesinnede og at det derfor er en marked for slikt.
Den nye greia? 571 mm så klart, eller bedre sagt 650+. Man finner nok fort ut at, ja, 650b+ har nesten samme rulleomkrets som 29" og ja, den arver dermed også ulempene: klønnete opplegg. Så folkens 650+ (571 mm) blir det nye i 2017.
Dør 29 ut i løpet av de neste 3-4 åra? Debatt!!!
#193671518/03/201520:14
Tror nok du bommer ganske grovt der Har fulgt forumet en god stund og det er i enhver relevant tråd, også denne tråden, en soleklar overvekt av argumenter for 29". Det er helt greit, jeg liker 29" godt selv, men avvisningen av ethvert annet alternativ er til tider komisk. En annen sak er at debatten er urgammel og så 2013. Men det er også greit - vi gjør dette på gøy for å underholde Raymond i Finland Som sagt heller jeg til 36"!
Noen gang lurt på hvorfor det er så lite (bilder og video) å finne om 36" i terrenget? Fordi det pinlig bekrefter hvor mye store hjul suger på sti. Store hjul er til sirkus og bybruk.
[Re: Raskall]
#193671818/03/201520:21
29" burde egentlig aldri ha kommet ut på markedet i første omgang. Alle tester som ble gjennomført viste at 29" ikke var raskere.
Her er det kapitalistiske krefter som har drevet frem utviklingen. Tenk så mye leverandørene har tjent på at alle 40-åringene har byttet ut ritt-sykkelen sin fra 26" til 29".
Det beste for forbrukeren er om vi alle hadde holdt oss til 26". Men siden det ikke er forbrukeren som bestemmer (trodde du det?) så vil nok ikke 29" dø ut.
Her er det kapitalistiske krefter som har drevet frem utviklingen. Tenk så mye leverandørene har tjent på at alle 40-åringene har byttet ut ritt-sykkelen sin fra 26" til 29".
Rart de ikke ventet med å lansere 27,5 da, til ALLE hadde gått over til 29". For de kunne jo bare lagret prototypen i samme skapet som evighetsmaskinen, bilen som bruker 0,1liter bensin på mila, og liket til Jimmy Hoffa...
Her er det kapitalistiske krefter som har drevet frem utviklingen.
Hvilke andre krefter tror du driver frem utviklingen og forsyner deg med alle forbruksvarer? Det samme gjelder resten av verdens forbrukere etter fallet av planøkonomien i Kina og øst-blokken, som ikke akkurat var kjent for spennende nyvinninger
Sitat: Lostbuthappy
Tenk så mye leverandørene har tjent på at alle 40-åringene har byttet ut ritt-sykkelen sin fra 26" til 29".
Ja, gud forby at leverandørene tjener penger. Ville det ikke vært mye bedre om de gikk med tap uten å kunne drive innovasjon og utvikling slik at vi hadde færre modeller og færre løsninger å velge mellom? Hvem trenger forresten fulldempede sykler utviklet av de fæle kapitalistiske leverandørene?
Sitat: Lostbuthappy
Det beste for forbrukeren er om vi alle hadde holdt oss til 26". Men siden det ikke er forbrukeren som bestemmer (trodde du det?) så vil nok ikke 29" dø ut.
Om du leser nøye hva du skriver, vil du se at dette er en selvmotsigelse.
Historien til 29" er for øvrig det beste eksempel på nettopp forbrukermakt. Denne standarden for terrengsykling ble utviklet på 80-tallet av entusiaster som Geoff Apps og Gary Fisher og vokste siden den gang sakte med sikkert frem som et kommersielt prosjekt i kraft av at stadige flere syklister så fordelene med hjulstørrelsen.
Straks noen skal bestemme hva som er best for forbrukeren er vi tilbake til statlig planøkonomi. I det kapitalistiske systemet er forbrukermakt en realitet
Selv 26" overlever dersom tilstrekkelig mange forbrukere mener at 27,5" virkelig er et dårligere alternativ og handler ut fra den vurderingen.
[Re: Tange]
#193697819/03/201512:34
Gode 29ere er altfor bra til å dø ut, i rett bruk... xc-sti-allmountain og Enduro, de lever godt, de beste syklene med den hjulstørrelsen er altfor bra til at de forsvinner.
Evil The Following, Kona 111, Specialized Stumpjumper FSR 29 Evo og for all den Specialized Enduro 29... blant de beste som finnes, ergo forsvinner de ikke.
Men de ræva syklene med store hjul, og små hjul, kan gjerne forsvinne.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
[Re: RazeFaze]
#193699619/03/201513:18
Selvfølgelig vil 29" ikke dø helt ut. Som man ser i videoen så egner den seg ypperlig til grus- og asfaltsykling. 29" er jo ideelt for hybrider og rask på hard underlag; men et blaff i terrenget At 26 klarer seg bra der og er jo ingen overraskelse heller. Som raskeste hjulstørrelse klarer den seg fint mot disse 29"-grushybrider. Men der er først i terrenget at 26"-sen sin fulltreffelighet vil vise seg.
#194170004/04/201520:18
SELVFØLGELIG kommer 29" til å dø ut! Ellers vil ikke bransjen tjene noen penger.. 29" er så bra at snart kommer 30", det må jo være litt bedre!
I 2020 gleder jeg meg vilt til å ta ut min nye 30" stisykkel med karbon+ hjul og geometri som er så rå at den er kvikkere enn de beste 26". Den har så effektivt demperoppheng at den faktisk vant Birken i fjor, gaffel og bakdemper kan justeres(fra øyelokkene) slik at du straks er klar for enduro. Den veier 7 kg men kan slankes om du vil, herregud for noen elefanter vi rota rundt på i 2015!