Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 12 av 14 1 2 10 11 12 13 14

Stiguide Trondheim?? En ide?

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1820999 12/07/2014 11:54
perbl Online
More than words
More than words
Hm, la inn de to .img-filene på Edge1000 nå, men ser ikke noe fargegradering på GPSen. Antok det også skal være til stede?

Bruker forøvrig basekartet som er OSM-basert, mulig jeg må hente ned det andre OSM-kartet som er nevnt over her for å få dette til å funke?

Per B.
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1821237 13/07/2014 10:47
perbl Online
More than words
More than words
Det fungerte heller ikke da jeg deaktiverte Europakartet som fulgte med og aktiverte frikart-kartet. Deaktiverer jeg alle kartene ser jeg fargene korrekt, men da uten særlig annet nyttig.

Skal overlay-segmentene dukke opp som ordinære kart som kan aktiveres/deaktiveres? Jeg prøvde å legge img-filene for overlay både i garmin-folderen på internminnet, pluss på eksternt SD-kort jeg formaterte med FAT32. OSM-kartet måtte jeg dog legge på internminnet, da jeg la det under \Garmin på minnekortet dukket det ikke opp. Da jeg brukte MapInstall til å lage kartfil, la den det tilsynelatende på minnekortet, men jeg fikk beskjed om at den ikke kunne aktivere kartet.

Skal ikke være lett dette ICON_SMILE

Redigert av perbl; 13/07/2014 10:48.

Per B.
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: perbl] #1821343 13/07/2014 18:20
anderfo Online
Besatt
Besatt
Du trenger to kart:
1) "Frikart Topo Summer II" nedlastet som zip-fil herfra, pakk den ut og rename img-fila til f.eks. "frikartNorgeSommerII.img" så du ikke risikerer å overskrive noe annet.
2) Stioverlay-kartet til Nils, typisk kalt "norway-mtboverlay.img" som du finner i zip-fila her.

Begge kan fint ligge på et minnekort, og begge skal dukke opp blant ordinære kart du kan aktivere/deaktivere.
Deaktiver alle andre kart enn disse to, så skal det funke fint.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1821347 13/07/2014 18:27
perbl Online
More than words
More than words
Det er vel akkurat det jeg nå har. OSM-kartet dukker opp, men overlay-filene dukker ikke opp som separate kart som kan aktiveres/deaktiveres. Men de er nå tilsynelatende aktivert, da navn dukker opp, og jeg får farger om jeg deaktiverer alle kart med detaljer i bymarka.

Mulig det er særegenheter med Edge1000?

Per B.
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1821369 13/07/2014 19:08
perbl Online
More than words
More than words
Der fikk jeg det til, det er et eller annet knot med minnekortet på denne dingsen.

Jeg trodde overlayet var aktivert iom at jeg så navn som Snaken, Bringebærstien etc på kartet, men det er tydeligvis registrert i selve OSM-topokartet.

La nå begge på hovedminnet, og ting fungerer fint. Tidligere lå kart i internminnet og overlayfilene på minnekortet.

Per B.
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1841583 21/08/2014 08:41
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Da har jeg oppdatert stilsettet for mtbmap.no slik at det vises hvor vanskelig det er å sykle oppover. Implisitt høyrekjøring for å se hvilken retning/side som er opp. Tagges mtb:scale:uphill=0-6. Sammtidig bør incline=up/down/10%/-10%.. brukes sammen med mtb:scale:uphill.

I tillegg vises nå skog som er uthogd langs skiløyper, kraftlinjer o.l. som lyse linjer. Tagges med man_made=cutline.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Reitstoen] #1842843 22/08/2014 21:40
torhovl Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Reitstoen
Da har jeg oppdatert stilsettet for mtbmap.no slik at det vises hvor vanskelig det er å sykle oppover. Implisitt høyrekjøring for å se hvilken retning/side som er opp. Tagges mtb:scale:uphill=0-6. Sammtidig bør incline=up/down/10%/-10%.. brukes sammen med mtb:scale:uphill.

Flotte greier! Dette har i alle fall eg venta på :-)

Tor Hovland
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1843045 23/08/2014 13:59
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Nokre tankar om når mtb:scale:uphill bør settast? Personleg ser eg ikkje noko poeng i å sette den berre for å sette den. Stiar som det ikkje er fornuftig å sykle i begge retningar trenger kanskje ikkje å få nokon verdi berre for at det skal vere satt?

Redigert av TrondAM; 23/08/2014 13:59.
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: TrondAM] #1843086 23/08/2014 15:48
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: TrondAM
Nokre tankar om når mtb:scale:uphill bør settast? Personleg ser eg ikkje noko poeng i å sette den berre for å sette den. Stiar som det ikkje er fornuftig å sykle i begge retningar trenger kanskje ikkje å få nokon verdi berre for at det skal vere satt?

Enig at det ikke må tagges bare for å tagges. Hvis det ikke er vesentlig vanskeligere å sykle opp, annet at det er tyngre, mener jeg det er unødvenig. En kan lese mye informasjon ut av høydekurvene også.
Men spesielt i de situasjonene der hvor det er fornuftig å sykle en vei, og da gjerne nedover, mener jeg det er viktigst å sette nettopp uphill-taggen. Da kan en lese ut fra kartet hvilken vei en bør sykle, særlig etter eget ferdighetsnivå.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1843093 23/08/2014 16:05
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Litt forskjell på ei kneik og en langdryg bakke da. Og bakker som henriksåsen som er heller umulige opp. Men feks snaken synes jeg godt kan merkes. Den er forsåvidt enkel å sykle opp, men den har tekniske utfordringer som en fersking gjerne kan slite litt med. Det kan være greit å prøve å være så objektive som mulig og merke etter hva man faktisk har satte om referanser i wikien til osm.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: nyzeta] #1843116 23/08/2014 16:44
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: nyzeta
Men feks snaken synes jeg godt kan merkes. Den er forsåvidt enkel å sykle opp, men den har tekniske utfordringer som en fersking gjerne kan slite litt med.

Snaken er vel i mine øyne en typisk sti som ikke trenger uphill-tagging. Den er ca like vanskelig/lett begge veier, og er heller ikke særlig bratt. Ikke uten grunn at den kalles "verden raskeste oppoverbakke" ICON_SMILE Det lille som kan kalles crux, er like vanskelig opp som ned.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Reitstoen] #1843127 23/08/2014 17:03
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tycker märkningen ser bra ut men att det ändå finns en risk att kartan blir för svårläst. Som det är nu så bör ju alla stier markas med uphill gradering eftersom det annars ofta ser ut som de är för lätta om man syklar opp dem.

Hur vansklig ett en sti är att sykla opp beror ju också väldigt mycket på vilken form man har och hur intreserad man är att sykla på hög intensitet.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1843129 23/08/2014 17:05
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Mja. Liker nå oppoverbakketags jeg. Det er vel forøvrig ingen direkte sammenheng mellom mtb:scale og mtb:scale:uphill.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: nyzeta] #1843164 23/08/2014 18:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: nyzeta
Litt forskjell på ei kneik og en langdryg bakke da. Og bakker som henriksåsen som er heller umulige opp. Men feks snaken synes jeg godt kan merkes. Den er forsåvidt enkel å sykle opp, men den har tekniske utfordringer som en fersking gjerne kan slite litt med. Det kan være greit å prøve å være så objektive som mulig og merke etter hva man faktisk har satte om referanser i wikien til osm.

Er det det lille partiet med røtter du tenker på?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: nyzeta] #1843174 23/08/2014 18:23
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Idag blir det ju så att stier utan oppover merking får samma scale både opp och ned. På stier som snakarna, nedre bringebär, överste dellen av bringebär till exempel så blir det ju också rätt grad eftersom det är sån ca lika lätt att sykla dem åt båda hållen. Det spelar alltså ingen roll om de märkes eller ikke.

Som det fungerar idag så behöver stier som är vanskligare att sykla opp än ned märkas för oppoversykling. I en del fall känns det dock rätt meningslöst, som renna och udbylöypan då det antaglien är omöjligt eller de som eventuel kan och kan tänkas försöka inte bryr sig om någon grad på en kart.

Snaken 1 har väl förövrigt rätt likvärdiga krux åt båda hållen (både går oppover).

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1843180 23/08/2014 18:32
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Er det då mogleg å merke ein sti på ein måte som viser at det er anbefalt (eller umogleg å sykle motsatt retning) å sykle ei spesifikk retning, utan å sette 4/5/6 som uphillgrad? Synes halveringa av fargemerkinga når uphill er satt gjorde kartet litt mindre tydleg og derfor er noko som burde begrensast.

Redigert av TrondAM; 23/08/2014 18:33.
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1843189 23/08/2014 18:41
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Enig med fredriks og TrondAM.
Grunnen til at jeg har ventet med å vise uphill-tagging, er at jeg var/er redd for at kartet ville bli for rotete og uoversiktlig. Så hovedgrunnen til at jeg faktisk valgte å innføre rendring av uphill, var for å vise vilken vei en hvertfall ikke bør sykle. Typisk opp Henriksåsen eller Kvistingstien, for de som ikke har et veldig høyt ferdighetsnivå og som liker en utfordring ICON_SMILE
Slik kartet fremstår nå, er det nok enklere å avgjøre hvilken vei en bør sykle, men det blir sammtidig litt mindre oversiktlig. I tillegg kan en lese veldig mye ut av høyrekurver, for de kartene som har det, selv om det ikke alltid vil gi en korrekt indikator på hvor vanskelig det måtte være å sykle oppover.
Det som kan vurderes, er å sette pil for "enveiskjøring" hvis uphill>4 f.eks. Andre tips om hvordan visualisere dette på best måte, mottas med takk ICON_SMILE

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1843198 23/08/2014 18:56
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
"Det som kan vurderes, er å sette pil for "enveiskjøring" hvis uphill>4 f.eks. ". Høres ikkje ut som ein dum ide.

Redigert av TrondAM; 23/08/2014 18:58.
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1843209 23/08/2014 19:09
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Jeg tenker litt på personer som er på sin første tur. Eller sin første sesong. Da kan selv snaken bli en utfordring. Tenkte ikke på noe spesielt der egentlig så eksempelet var kanskje dårlig.

Reitstoen: hva med å merke uphill med piler istedenfor stiplede linjer. Ala: >>>>>>>>>> og eventuelt lage disse i fargekode for uphill 3->5?

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1843211 23/08/2014 19:11
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Tenkte også på class:bicycle:mtb. Er det mulig å legge på en :up eller :down der? Ut i Orkanger er det noen stier som er krem ned og motbydelige opp ICON_TONGUE

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Reitstoen] #1843292 23/08/2014 21:01
anderfo Online
Besatt
Besatt
Det som kan vurderes, er å sette pil for "enveiskjøring" hvis uphill>4

Jeg støtter dette forslaget.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: anderfo] #1843698 24/08/2014 20:01
torhovl Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: anderfo
Det som kan vurderes, er å sette pil for "enveiskjøring" hvis uphill>4

Jeg støtter dette forslaget.

Ja, det stemmer også ganske bra med openmtbmap sin praksis:
Quote:

Any way with mtb:scale:uphill=4 or mtb:scale:uphill=5 (see mtb:scale for explication of mtb:scale:uphill) will be avoided on uphill. Therefore please add mtb:scale:uphill and incline tags to all your favourite trails that are too difficult for uphill. mtb:scale:uphill=3 will be considered oneway if incline>15% or incline<-15%.

Piler som indikerer retning stemmer også bra med openmtbmap, men det kan også bli rotete med veldig mange variantar:

Tor Hovland
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: fredriks] #1843702 24/08/2014 20:05
torhovl Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: fredriks
Som det fungerar idag så behöver stier som är vanskligare att sykla opp än ned märkas för oppoversykling. I en del fall känns det dock rätt meningslöst, som renna och udbylöypan då det antaglien är omöjligt eller de som eventuel kan och kan tänkas försöka inte bryr sig om någon grad på en kart.

Det er jo akkurat i slike tilfelle det er nyttig å markere på eit kart, sånn at dei som ikkje allereie er veldig godt kjent lett kan sjå kva for stiar dei bør halde seg unna når dei skal karre seg til toppen.

Tor Hovland
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: torhovl] #1843723 24/08/2014 20:18
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det jag menade var att om en sti har en hög gradering när man syklar den nedför och höjdekurvorna visar att det är brant så är det rätt oppenbart att det inte går att sykla opp stien.

Mer information iform av pilar, delad färkekodning och liknande kan göra att karterna blir vanskligare att läsa.

Jag tycker att den senaste versionen av karten såg bättre ut än vad jag trott men på samma gång är jag osäker på om det behövs. Om man ser på höjdekurvorna och graderingen är det rimeligt lätt att förstå vilka stier man kan sykla åt båda hållen.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1843763 24/08/2014 21:00
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Det er alt idag "gul glød" merking av anbefalte stiar, men dette forteller ikkje anbefalt retning..Kanskje det er betre å endre dette til å ha gul glød på venstre, høgre eller begge sider alt etter kva retning er fornuftig å sykle istadenfor å legge på endra fleire symbol?

Redigert av TrondAM; 25/08/2014 08:47.
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1854256 10/09/2014 17:40
Oddeman Offline
Ringrev
Ringrev
Er det mulig å få denne overlayfila (.img) til å fungere på Android? Bruker et program som heter Maverick som lagrer i zoomlevel type(.png.tile), med masse undermapper. Så her må det altså gjøres en konvertering(?). Temmelig grønn på dette om noen skulle lure.....

Ser forresten ut til å funke greit med 2 filer med samme navn på garmin 605, hvor en ligger i minnet og en på sd-kort. Skjermen er imidlertid treg, liten og ubrukelig. For dem som måtte lure.

------------------
I don't believe a word
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: TrondAM] #1854280 10/09/2014 18:22
Loki Offline
Besatt
Besatt
Det er alt idag "gul glød" merking av anbefalte stiar, men dette forteller ikkje anbefalt retning..Kanskje det er betre å endre dette til å ha gul glød på venstre, høgre eller begge sider

God ide! Behov for foretrukket retning: glød på venstre side (som på bilveien), fin begge retninger: glød på begge sider.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Oddeman] #1854298 10/09/2014 19:09
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Oddeman
Er det mulig å få denne overlayfila (.img) til å fungere på Android? Bruker et program som heter Maverick som lagrer i zoomlevel type(.png.tile), med masse undermapper. Så her må det altså gjøres en konvertering(?). Temmelig grønn på dette om noen skulle lure...

zoomlevel og tiles høres veldig ut som samme system som brukes på det nettbaserte kartet. Har du mulighet til å legge til custom link til tiles i Maverick?
I såfall kan du prøve http://tiles.reitstoen.com/osm/mtbmap_trondheim/{z}/{x}/{y}.png|png|15|10 hvis det som står på denne siden har noe med samme program som du bruker å gjøre.

Ser ut til at programmet støtter kmz-filer også. Men om den støtter kmz-filer som består av bilder, vet jeg ikke. Men du kan prøve å laste ned denne fila og laste inn i Maverick og se om det funker.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Loki] #1854308 10/09/2014 19:21
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Loki
Det er alt idag "gul glød" merking av anbefalte stiar, men dette forteller ikkje anbefalt retning..Kanskje det er betre å endre dette til å ha gul glød på venstre, høgre eller begge sider

God ide! Behov for foretrukket retning: glød på venstre side (som på bilveien), fin begge retninger: glød på begge sider.

Har faktisk begynt å savne dette jeg også. Og det er ikke noe problem å ordne stilsettet slik at glow'en rendres på den ene siden, eller begge. Men class:bicycle:mtb-taggen i openstreetmap er ikke definert for å støtte rettningsbestemthet. Men hvis behovet er stort nok, og flere etterspør dette, tror jeg det godt kan bli implementert. Faktisk kan jo folk tagge akkurat som dem vil uansett. Vil tro at f.eks. class:bicycle:mtb:forward/backward=* kunne vært en måte å løse dette på.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Reitstoen] #1854420 10/09/2014 22:06
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: Oddeman
Er det mulig å få denne overlayfila (.img) til å fungere på Android? Bruker et program som heter Maverick som lagrer i zoomlevel type(.png.tile), med masse undermapper. Så her må det altså gjøres en konvertering(?). Temmelig grønn på dette om noen skulle lure...

zoomlevel og tiles høres veldig ut som samme system som brukes på det nettbaserte kartet. Har du mulighet til å legge til custom link til tiles i Maverick?
I såfall kan du prøve http://tiles.reitstoen.com/osm/mtbmap_trondheim/{z}/{x}/{y}.png|png|15|10 hvis det som står på denne siden har noe med samme program som du bruker å gjøre.

Ser ut til at programmet støtter kmz-filer også. Men om den støtter kmz-filer som består av bilder, vet jeg ikke. Men du kan prøve å laste ned denne fila og laste inn i Maverick og se om det funker.

Evt. kan du bruke RMaps eller OSMAnd...bruk "Custom Maps" med liknende tiles-URL som skrevet ovenfor.

Side 12 av 14 1 2 10 11 12 13 14

Moderator  support