Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Den store(?) hobbygartnertråden 2015

Den store(?) hobbygartnertråden 2015 #1931655 07/03/2015 14:31
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er vår i lufta og jeg har etter et par år med hagestell lyst til å ta det litt lengre. Jeg har selvfølgelig ikke peiling på hva jeg drevet med, men har likevel klart å få noe som likner en ok hage med plen, hekk med Brudespirea, noen bed Kjempemargeritter, Stemorsblomster, Astilber samt Rododendron og et lite og ensomt Syrintre og her skal det bli mer: Jeg kommer ikke til å gi meg før det blir helt Arne & Carlos style. Mitt første prosjekt er å få i gang noe potteplanter til verandaen som henger sammen med hagen og som første ledd har jeg vært å kjøpt meg et minimini drivhus med 18 små hull.
Planen med dette er
1. Å sette 8-10 Erteblomster som skal ut på en kleshenger fra IKEA etterhvert og som skal lage en kledelig "gardin" av blomster på verandaen
2. Sette 4 Cherrytomat som forhåpentlig gir både pynt og god smak ute på verandaen
3. Sette 4 Solsikker som da etter planen skal bli kjempeschvære siden de har stått inne en stund først.

Jeg har fått med meg at jeg kan sette tomatene nå, men at jeg også kan vente litt og tenkte det var greit sånn at jeg kan begynne med alt samtidig. Planen er å begynne i midten av april siden det oppe hos meg ofte må et stykke uti mai før gradestokken holder seg over 6-8 grader på natta. Er det noen tips til hvordan jeg går frem? Bør jeg feks kjøpe et drivhus til og doble antallet vekster for å få frem noe i det hele tatt?

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: sanouka] #1931714 07/03/2015 18:55
M
maple Offline
Entusiast
Entusiast
M
Kongetråd!

Viss du vil ha 4 tomatplantar til sommaren bør du så 8-10 stk. Det har ein tendens til å vere litt svinn underveis, spesielt viss du ikkje har gjort det før:-) Viss alle plutselig veks opp kan du enkelt gje vekk halvparten til naboen eller komposten.
Eg sådde mine tomatplantar i starten av februar. Dei spirer etter 1-2 veker. Med denne framdrifta har eg tomatar frå august og utover. Men no har ikkje eg minidrivhus, så mine står ganske kaldt i starten, med masse lys, så dei veks seint og utvikler ein kraftig stilk så dei treng mindre støtte når dei blir satt ute. Bruker du drivhus vil det gjerne gå litt kjappere.

Tenk igjennom at heile prosjektet er vekkasta vi du har tenkt deg på 2-3 veker sommarferie og ikkje har nokon som kan stelle plantane dine i mellomtida. I 25 grader og solsteik vil verandapottene trenge vatning kvar dag, då dei har ei veldig lite reservoar i forhold til plantar som står i jorda.

Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: sanouka] #1931720 07/03/2015 19:19
jag Offline
Ringrev
Ringrev
De beste tomatene dyrker du selv.
Jeg har tørket frø fra kjøpetomater og sådd disse innendørs på vinteren.
Sliter litt i sommerferien, og har heller begynt å kjøpe ferdige tomatplanter når vi kommer hjem. Disse står i noen gamle selvvanningspotter. Tomatplanter er veldig glade i vann, og de vannes derfor ganske så ofte.

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: sanouka] #1931722 07/03/2015 19:21
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette er en skikkelig godtråd. Jeg sitter i skrivende stund og bygger et lite minidrivhus med lysrør og hele greiene, mens jeg drikker en porter fra LB.

Dette blir en god sommer.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: Alpers] #1931727 07/03/2015 19:36
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Vi sliter med elendig jordkvalitet i hagen, og får nesten ingenting til å vokse.
Men nå på femte sommeren med gjødsling og kalking håper jeg at ting vil spire litt bedre.
Måtte det bli en varm vår og sommer!

Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: sanouka] #1931768 08/03/2015 00:27
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mine anbefalinger:

Tomatplanter: Har hatt Sungold F1 i flere år nå. I drivhus får du helt syke avlinger. Med 3-4 slike som får god støtte, varme og vann gjennom sommeren kan du spise en neve tomater hver eneste dag i juli og august. http://www.tandmworldwide.com/vegetables/vegetable-seeds/tomato-seeds/tomato-sungold-f1/840TM
Men du er avhengig av drivhus for godt resultat med mindre du har veldig attraktiv solvegg å plassere dem i. Om du vil holde budsjettet nede er mye gjort med å kjøpe løse plastplater/celleplater og snekre sammen noe selv, eller få tak i gamle vinduer som du maler med oljemaling og lager et drivhus av. Estetikken kan selvfølgelig bli diskutabel, men det funker bra og det er fint å kunne bruke gamle utrangerte vinduer noen sesonger ekstra.

Solsikke: Som en god penisforlenger/fallossymbol må du selvfølgelig ha den største/feiteste solsikken i gata. ICON_LAUGH Jeg hadde i fjor plantet ut en haug med Mongolian Giant langs husveggen. Selv i skrinn leirejord med skygge mesteparten av dagen ble de høyeste 4-5 meter. Med god jord er 6-7 meter innen rekkevidde. Og du får så mange frø fra disse at det holder å kjøpe en pakke første året, for så å plante egenproduserte året etter....
http://www.tandmworldwide.com/flowers/flower-seeds/sunflower-seeds/helianthus-mongolian-giant/8295TM

Et bilde fra i fjor sommer. Det ble litt varmt og tørt en periode, så de ser litt pjuske ut.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: sanouka] #1931794 08/03/2015 09:08
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ser at tomatplanter kanskje kan bli litt krevende mtp ferier oa. Ferdigkjøpte uti august høres ut som en god løsning. Noen som har noen gode forslag til noe annet man kunne hatt........noen litt tøffe Chilli kanskje? Jeg skal riktignok som tidligere år ha krukker med bladpersille, basilikum, timian og mynte som gjør meg selvforsynt på urter, men andre spiselige greier er strengt tatt mer for moro.
Var ute i går og så på noen slitne kvaster med Astilber, Lavendel og Kjempeprestekrager. De skal få stå noen uker til, men er det noen som vet hvor mye av disse som skal tas. Alt kanskje, slik at det spirer fra rota igjen?
Og hva med hekken med Brudespirea, skal man bare nøye seg med å klippe de åpenbart tørre kvistene eller skal man ta mer?

Redigert av sanouka; 08/03/2015 09:09.

Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: sanouka] #1931797 08/03/2015 09:33
HP89 Offline
Entusiast
Entusiast
Agurker kan du jo sjekke ut. Og om du har en liten jordflekk, poteter eller jordbær.

Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: sanouka] #1931806 08/03/2015 10:26
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sanouka

Og hva med hekken med Brudespirea, skal man bare nøye seg med å klippe de åpenbart tørre kvistene eller skal man ta mer?

Brudespirea har jeg noen meter av. Her har du flere muligheter. Den kan klippes i fasong som en "streng" hekk, eller du kan la den vokse mer fritt. Den vokser egentlig mer utover enn oppover, så før eller siden må du trimme den. Klipp de tjukkeste, eldste greinene langt nede. Da holder den seg ung. Klipp f.eks. en fjerdedel av greinene hver år.
Den vokser egentlig ganske sakte så hvis du snauklipper har du et par år med lite hekk, men kkke vær redd for å klippe for mye. Uansett hva du gjør, så kommer den opp igjen.

De par-tre ukene i mai når spireahekken blomstrer - det er fantastisk. Da er det vår, da.

Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: sanouka] #1931811 08/03/2015 10:43
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Vil ikke ha sakene for strengt så jeg har bare latt den vokse siden jeg plantet den, men har vært usikker på hva som er riktig. En fjerdedel høres bra ut, men hva menes med at den holder seg ung hvis man klipper de tjukkeste? Bærer den mer blomster da?

Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: sanouka] #1931851 08/03/2015 14:42
Tex Offline
Besatt
Besatt
Tja, de tjukkeste grenene er gjerne de eldste. Det bærer mer blomster på unge grener. Ved å skjære de eldste hvert år fornyer hekken seg stadig. Hvis du aldri beskjærer blir den til slutt bare et villniss uten særlig blomster.
Men som sagt, den tåler kraftig beskjæring, så ikke vær redd for å ta for mye. Tror du kan klippe når som helst på året, har i hvert fall ikke merket noen forskjell.

Jeg tar de eldste greinene hvert år, pluss at jeg trimmer den litt inn i fasong. Han jeg kjøpte huset av hadde plantet 2-3 i bredden i 25 meter lengde, så hekken er minst et par meter bred. Enda bredere hvis jeg ikke trimmer den. Jeg ville vel ikke plantet den slik selv men det er flott den korte tiden den blomstrer.

Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: sanouka] #1932160 09/03/2015 11:25
Snuffeldyret Offline
Avhengig
Avhengig
Astilbe og Kjempekrager kutter du ned helt ved bakken, vent til den verste faren for nattefrost er over. Lavendel kutter du bare helt ned om den er veldig stygg i fasongen, klipp vekk bare det som er dødt.

Snuffeldyret lever ikke lengre..
Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: sanouka] #1932163 09/03/2015 11:29
perbl Offline
More than words
More than words
Apropos gartneri, noen som har testet ut noe ala http://www.windowfarms.com ?

Vi som ikke har noen hage å plante ting ut i må jo ta til takke med det man kan få til i vinduskarmen, og jeg synes dette virker ganske interessant. Foreløpig har hagevirksomheten min begrenset seg til urter i selvvanningspotter, men vurderer å teste ut noe litt større.

Per B.
Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: Snuffeldyret] #1932191 09/03/2015 12:05
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Snuffeldyret
Astilbe og Kjempekrager kutter du ned helt ved bakken, vent til den verste faren for nattefrost er over. Lavendel kutter du bare helt ned om den er veldig stygg i fasongen, klipp vekk bare det som er dødt.

Takk, da venter jeg til det blir litt varmere i været.

Noen som har noen formeninger om hva man skal gjøre med plenen nå som snøen allerede har gått. Bør man vente enda noen uker til med raking og gjødsling selv om den er tørr nok til å tåle ei rive ?

Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: perbl] #1932193 09/03/2015 12:06
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: perbl

Vi som ikke har noen hage å plante ting ut i må jo ta til takke med det man kan få til i vinduskarmen, og jeg synes dette virker ganske interessant. Foreløpig har hagevirksomheten min begrenset seg til urter i selvvanningspotter, men vurderer å teste ut noe litt større.

Kult! Det der er jo noe for kjøkkenet året rundt.

Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: perbl] #1932234 09/03/2015 12:57
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: perbl

Jeg fulgte med på disse helt fra starten, og prøvde å få til en avtale om import og distribusjon til Norge/Europa. Men folka bak mente karbonavtrykket ved frakt var så stort ved internasjonal frakt at det strandet. Usikker på om de har åpnet for at enkeltpersoner kan kjøpe fra dem nå, tidligere var i hvert fall ikke dette mulig. Flott konsept og design, tragisk forretningssans på folka bak.... Dessuten, du kan fint lage det samme systemet med et par små pumper, litt slanger og noen brusflasker eller andre beholdere. Ellers finnes det haugevis av forskjellige teknikker innenfor feltet hydrophonics, se her f.eks: http://www.hydroponi.no/pages/hydrosystemer

Redigert av Anders A-R; 09/03/2015 12:58.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: sanouka] #1932440 09/03/2015 21:21
Tex Offline
Besatt
Besatt

Noen som har noen formeninger om hva man skal gjøre med plenen nå som snøen allerede har gått. Bør man vente enda noen uker til med raking og gjødsling selv om den er tørr nok til å tåle ei rive ?

Det er for tidlig å gjødsle. Plenen tar ikke opp næring nå. Du risikerer bare at gjødselet blir vasket vekk og til ingen nytte. Tror jeg venter en måned i hvert fall. Det er da tross alt bare mars nå.

Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: Anders A-R] #1932445 09/03/2015 21:35
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Anders A-R
Dessuten, du kan fint lage det samme systemet med et par små pumper, litt slanger og noen brusflasker eller andre beholdere. Ellers finnes det haugevis av forskjellige teknikker innenfor feltet hydrophonics, se her f.eks: http://www.hydroponi.no/pages/hydrosystemer

Er ikke DYI og Open Source-tankegang litt av grunnlaget for windowfarmingopplegget da? Trodde de ferdige kitene var mest for de som var for late til å bygge sjøl, og noe de begynte med en god stund etter hjemmemekkinga med akvariumsutstyr og brusflasker.

Her er en norsk gruppe og, men lite produktiv diskusjon ser det ut til, mest folk som sliter med å kjøpe ferdige kit, sånn som du rapporterer om: http://our.windowfarms.org/groups/norway/

Redigert av perbl; 09/03/2015 21:36.

Per B.
Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: Tex] #1932455 09/03/2015 22:12
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Tex
. Det er da tross alt bare mars nå.

Synes noen at man er utålmodig her, Mars er jo første vårmnd ICON_WINK

Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: sanouka] #1932463 09/03/2015 22:25
Tex Offline
Besatt
Besatt
Det kan fortsatt komme en meter med snø ....

Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: sanouka] #1932612 10/03/2015 09:46
M
maple Offline
Entusiast
Entusiast
M
Vil ikke ha sakene for strengt så jeg har bare latt den vokse siden jeg plantet den, men har vært usikker på hva som er riktig. En fjerdedel høres bra ut, men hva menes med at den holder seg ung hvis man klipper de tjukkeste? Bærer den mer blomster da?

Eg snaua min brudespireahekk heilt til rota med motorsag i november 2011. Den overlevde heilt fint, og var tilbake på full hekkehøgde hausten 2013. Det som er nevnt om å bare ta ut dei tjukkaste greinene er imidlertid beste måten å beskjære den på. Ta litt kvart år, så holder den seg fin. Viss du skulker og lar den bli for kraftig får du straff når det kjem ein snørik vinter og knekker greinene. Vips så har du ein stygg, ødelagt hekk og du må starte frå scratch.

Hugs uansett at brudespirea blomstrer på skuddene frå sist år. Viss du beskjærer den før blomstring så får du ingen blomster i år. Vent til etter blomstring med å beskjære den, så får den satt nye skudd resten av sommaren og du får fine blomster neste år også.

Viss du vil ha selskap til tomatplantane så kan Chili og paprika absolutt anbefales. Makan til ivrig og takknemlig plante skal du leite lenge etter. Mine gir megaavling kvart år, blomstrer til de fryser ihjel i november. Dei har lett for å få lus, så du kan ikkje basere deg på å ha dei i stuevinduet

Redigert av maple; 10/03/2015 09:51.
Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: vortex surfer] #1932614 10/03/2015 09:49
M
maple Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: vortex surfer
Vi sliter med elendig jordkvalitet i hagen, og får nesten ingenting til å vokse.
Men nå på femte sommeren med gjødsling og kalking håper jeg at ting vil spire litt bedre.
Måtte det bli en varm vår og sommer!

Hjemmekompostering av organisk avfall! Ditt bidrag til miljøet, og du får prima jordforbedring som bonus. Det er ikkje så vanskelig, alt du treng er ein isolert kompostbinge og jamnt påfyll med organisk avfall frå heimen:-)

Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: Tex] #1932623 10/03/2015 10:12
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tex

Det er for tidlig å gjødsle. Plenen tar ikke opp næring nå. Du risikerer bare at gjødselet blir vasket vekk og til ingen nytte. Tror jeg venter en måned i hvert fall. Det er da tross alt bare mars nå.

Om det viser seg å bli en god sesong for gresset uten hjelp, kan tidlig gjødslingen være en god ting for din lokale gressklipperleverandør....

Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: maple] #1932700 10/03/2015 12:10
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hva gjør man med chili og paprika? Bare å så ute når tempen ute ikke går under 10 grader?

Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: sanouka] #1932732 10/03/2015 12:51
M
maple Offline
Entusiast
Entusiast
M
Hva gjør man med chili og paprika? Bare å så ute når tempen ute ikke går under 10 grader?

Same procedure som med tomatplantar; forkultivering inne. Bare å så med ein gang. Dei tåler ikkje frost

Redigert av maple; 10/03/2015 12:51.
Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: sanouka] #1932817 10/03/2015 14:56
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ok så det betyr at jeg kan ha de i vinduet en liten stund
Misforstod det først

Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: sanouka] #1932832 10/03/2015 15:24
M
maple Offline
Entusiast
Entusiast
M
ja ok, ser at den formuleringa i tidlegare post kan misforstås.
Første gangen eg prøvde chili tenkte eg å ha dei inne heile sommaren, for eg trudde ikkje dei ville overleve å stå ute (eg har ikkje drivhus). Men blomstringa starta uti juni ein gang fekk dei lus, så eg vart nødt til å sette dei ut på altanen. Eg rekna med at dei kom til å stryke med då eg satte dei ut, men endte opp med kongeavling istaden:-)

Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: sanouka] #1932842 10/03/2015 16:01
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Strålende da blir det ihvertfall chili

Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: sanouka] #1932859 10/03/2015 16:50
N
Naustdal Offline
Entusiast
Entusiast
N
Kan chili såes fra "ferske" frø? Har sett en del steder at folk tørker frukten før de planter frøene.

Mvh.
Naustdal
Re: Den store(?) hobbygartnertråden 2015 [Re: Naustdal] #1933595 11/03/2015 20:03
M
maple Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: Naustdal
Kan chili såes fra "ferske" frø? Har sett en del steder at folk tørker frukten før de planter frøene.

No er ikkje eg botaniker, men såvidt eg veit er frøa spiringsdyktige når frukta dei sit i dett frå planten og ned på bakken. Så eg trur ikkje det skal ikkje vere nødvendig å tørke dei først. Grunnen til at folk tørker dei har kanskje samanheng med at frøa uansett skal oppbevarast ei stund før dei blir sådd, og då er det jo praktisk at dei er tørre.

Prøv da vel! Spent på resultatet:-)

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support