Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Kan alle løfte hånden og takke?

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: Boas] #1930587 04/03/2015 16:21
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Boas
Sitat: Raoul Duke
Foretrekker egentlig at bilene ikke stopper når jeg skal over en fotgjengerovergang på sykkel. Det er jeg som har vikeplikt...

Fritt etter hukommelsen mener jeg at dette ikke nødvendigvis er riktig, men at veitrafikkloven kun sier at fotgjengeroverganger skal krysses i gangfart?

Raoul Duke har helt rett ang. vikeplikt, uansett hvilket tempo syklisten (på sykkel) måtte ha. Men ved lysregulert overgang har bilene vikeplikt for alle i fotgjengerfeltet, inkludert syklister (på eller av sykkel). Ikke alle har fått med seg distinksjonen, hverken bilistene eller syklistene.

Jeg synes for øvrig det er svært så hyggelig av bilister å slippe meg over fotgjengerfelt på sykkel. Det skjer svært så ofte og fortjener all mulig honnør, hilsing, smil osv.

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: Boas] #1930589 04/03/2015 16:26
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Boas
Sitat: Raoul Duke
Foretrekker egentlig at bilene ikke stopper når jeg skal over en fotgjengerovergang på sykkel. Det er jeg som har vikeplikt, og forutsigbarhet i trafikken er viktigere enn å spare et par sekunder.
Så jeg antar jeg bør gi de som stopper for meg fingeren for å oppdra dem?

Fritt etter hukommelsen mener jeg at dette ikke nødvendigvis er riktig, men at veitrafikkloven kun sier at fotgjengeroverganger skal krysses i gangfart? Noen som kan si noe om dette uten alle forbehold jeg har tatt?

Veitrafikkloven sier ingenting spesifikt om vikeplikt i gangfelt for syklister, men at syklist som krysser vei fra fortau/gangvei/sykkelvei/etc. har vikeplikt. Når det gjelder sykling i gangfelt, så er det passering av gående som skal skje i tilnærmet gangfart.

Redigert av trondmm; 04/03/2015 16:26.
Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: Sepeda] #1930605 04/03/2015 17:29
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Sepeda
Men ved lysregulert overgang har bilene vikeplikt for alle i fotgjengerfeltet, inkludert syklister (på eller av sykkel). Ikke alle har fått med seg distinksjonen, hverken bilistene eller syklistene.

Den har vi diskutert her et par ganger, og det stemmer vel ikke? En bil som har grønt lys og svinger til høyre eller venstre har vel fremdeles ikke vikeplikt for syklist i gangfeltet (selv om det er grønn mann for fotgjengerene her)?

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: trondmm] #1930648 04/03/2015 19:46
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: trondmm
Den har vi diskutert her et par ganger, og det stemmer vel ikke? En bil som har grønt lys og svinger til høyre eller venstre har vel fremdeles ikke vikeplikt for syklist i gangfeltet (selv om det er grønn mann for fotgjengerene her)?

Det var ikke meningen å rippe opp i en gammel diskusjon. Det er åpenbart et komplisert spørsmål. Jeg mener bestemt å ha sett en klar uttalelse fra autorativt hold om hvordan reglene bør tolkes ved lysregulert overgang, men er ikke i stand til å gjenfinne den nå.

Har merket meg denne uttalelsen fra Statens Vegvesen i 2009 i anledning en tragisk dødsulykke: På generelt grunnlag sier trafikkreglene at bilister som svinger til høyre i kryss, har vikeplikt for gående og syklende som krysser gangfeltet dersom dette er signalregulert . Reglene er annerledes hvis gangfeltet ikke er lysregulert. Da kan syklisten ha vikeplikt med mindre han eller hun går av sykkelen. Dette kan imidlertid igjen endres ved skilting(....)Regelverket er i dag dessverre uhyre komplisert. http://www.nrk.no/trondelag/17-arig-syklist-omkom-1.6644242

Det er synd at det ikke synes å være et avklart svar, enkelt tilgjengelig, på dette spørsmålet. Det er jo en problemstilling vi må forholde oss til hver dag i trafikken. Mangel på felles forståelse skaper åpenbart farlige situasjoner.

Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: trondmm] #1930653 04/03/2015 19:55
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: trondmm
Sitat: Sepeda
Men ved lysregulert overgang har bilene vikeplikt for alle i fotgjengerfeltet, inkludert syklister (på eller av sykkel). Ikke alle har fått med seg distinksjonen, hverken bilistene eller syklistene.

Kanskje det er den regelen alle bussene og en skremmende stor andel andre bilister hviler seg på i krysset i enden av Dronning Eufemias gate i oslo? To lys, rett fram og pil mot høyre. Når pila blir rød, blir rett fram grønn, og grønn mann for fotgjengere i feltet til høyre og syklistene som skal rett fram. Problemet er jo bare at både busser og biler fortsetter å kjøre på rød pil :-/ maks jeg har telt er 6 biler _etter_ at pila er rød. Da har jeg løftet hånda, men ikke for å takke akkurat.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: kodax] #1931568 07/03/2015 08:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: kodax
Jeg hilser på de som snidder meg opp Kongsveien, det gjør merkelig nok at jeg føler meg bedre enn dersom jeg viser fingeren (kanskje fordi jeg da også føler meg bedre enn dem:).

Jeg sender slengkyss til alle som tuter, kjefter, spruter spylervæske eller viser fingeren.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Kan alle løfte hånden og takke? [Re: thomasengen] #1931665 07/03/2015 14:59
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Hilser alltid til de som stopper. De som holder på å kjøre meg ned. ( 1 gang) kan være glad jeg ikke klarte å ta skiltet. Var centimeter fra styret i en sving.
Hilser alltid på syklister. Noe jeg har lagt merke til som er ganske snodig. Vis jeg kjører mtb og hilser på syklister som kjører racer. Er det ikke så mange som hilser tilbake, som da jeg sykler racer. Opplevd flere ganger. Noen fler som har opplevd noe lignende?
Er jeg på tur på asfalt med fb fra stien hilser alle og gliser ICON_SMILE

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support