Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Splitboard - en rekke spørsmål

Splitboard - en rekke spørsmål #1929621 02/03/2015 20:28
A
AudunT Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Har kjøpt meg splitboard, bindinger og feller. Mangler staver. Har kjøtp burton sin landlord 2015 modell, 163 cm, burton hitchiker binding i medium og burton/G3 sine splitboardbindinger. Har ikke fått prøvd det enda, er ganske opptatt med pappaperm på dagtid.

Har en rekke spørsmål jeg sliter med å finne svar på, stiller dem her siden det virker som om det er mange med kunnskap om så mangt på forumet.

1. Finnes det et splitboarforum ala terrengsykkel.no?

2. Hvor lange staver? Jeg er ca 177-178 cm høy, normal kropsbygning. Bruker 155 cm til langrennstrening og tur i oppkjørt løype, 145 cm fjellskistaver. Ser for meg noe kortere staver til splitboard?

3. Hvilke staver? Fjellsport.no har BD Carbon Compactor til kr 1049,- inkl frakt. Lengste lengde inne er 125 cm. Lengste lengde som selges er 130 cm. Kanskje heller gå for vanlig compactor siden den har teleskopfunksjon?

4. Når skal jeg få tid til å bruke splitboardet mitt?

Re: Splitboard - en rekke spørsmål [Re: AudunT] #1929629 02/03/2015 20:35
S
Storkopp Offline
Entusiast
Entusiast
S
3. Telekopstaver er vel greit? Fordel å ha kortest mulig staver på sekken?
Har bøyd MANGE teleskopstaver med i aluminium..de neste jeg kjøper skal være i karbon..billig kan fort bli dyrt, er min dyrekjøpte erfaring..

4. Lykke til med toppturtilværelsen- få deg en langhelg på vestlandet i april eller mai med godvær!

Re: Splitboard - en rekke spørsmål [Re: AudunT] #1929638 02/03/2015 20:46
-Joachim- Offline
Entusiast
Entusiast
1. http://splitboard.com/talk/ har ikke noe kjennskap til dette forumet, men det var det første som kom frem på google søket.

2. Jeg er 182 cm og jeg mener mine staver har max legde på 135 cm, der fungerer bra til meg.

3. Jeg bruker 3 delte telskopstaver fra Komperdell, og er veldig fornøyd med det. Stavene mine er noe ala dette
Jeg er også fan av stor trinser med lærremmer, de er mer fleksible i travers eller bratt terreng.

4. Jeg er også i pappaperm nå og brukte splitboardet mitt i helga. Stikkord: barnevakt :-)

Re: Splitboard - en rekke spørsmål [Re: AudunT] #1929668 02/03/2015 21:41
A
AudunT Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Takk for svar begge to.

Splitboar.com/talk har jeg sett på, men det er ikke i nærheten av like bra som forumet her. Friflyt sitt forum er det lite aktivitet på. Er vel sikkert en sammenheng med størrelsen på sporten og aktiviteten på forumene. Unasett takk for tips ICON_SMILE

Har sett på gripon stavene du linker til Joachim. Enig i det du sier om trinser, lær og solid plastring eller lignende er en vinner på fjellsstaver. Bakdelen med skikkelig trinse er at den tar mye plass i sekken på vei ned.

Bor i Sandnes, så helg på vestlandet i april/mai bør jo kunne gå ICON_WINK Spørsmål 4 val vel mest rettet til meg selv. Har så mange hobbyer og så mye leker nå at jeg må nok jobbe redusert for å få tid til å leke nok.

Re: Splitboard - en rekke spørsmål [Re: AudunT] #1929678 02/03/2015 21:55
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev

2/3. http://eu.blackdiamondequipment.com/en/ski-poles/compactor-ski-pole-BD111528_cfg.html#start=12 Disse er fantastiske syntes jeg. Greier meg fint med 135 cm (179 cm). Veldig lett å slå sammen og kan lett puttes oppi sekken. Lette er de og.

Re: Splitboard - en rekke spørsmål [Re: AudunT] #1929759 03/03/2015 08:14
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Lite tips: Hvis du skal på tur med andre de første gangene så er det kritisk at du tørrtrener skikkelig på overgangen fra gåmodus til kjøring på forhånd. Det er ganske kjedelig å stå klar på toppen i 30 min mens splitboarderen ufrivillig lærer om alt som kan gå galt når puslespillet skal settes sammen.

Redigert av Jacobsen; 03/03/2015 08:14.
Re: Splitboard - en rekke spørsmål [Re: AudunT] #1930127 03/03/2015 17:07
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Ja det er lurt.

Jeg har etterhvert fått kjemperutine på det og bruker omtrent like lang tid til å mekke som en med ski. litt lengere naturlig nok men ikke mye. Riktignok med Voile/spark-kombo, kjenner ikke til det TS har.

Re: Splitboard - en rekke spørsmål [Re: AudunT] #1930247 03/03/2015 21:32
A
AudunT Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Takk igjen for tips! Blir nok BD compactor i lengste utgave på meg, skjønner at 135 cm staver er tilstrekkelig på topptur. Ikke lærtrinse, men noen kompromiss må man inngå.

Drilling er lurt, skal gjøre det før første topptur. Bedre å finne ut at ting eventuelt ikke fungerer som det skal hjemme også.

Burton samarbeider med spark, så brettet/bindingene har tesla systemet til spark. Bindingen er en spark magneto, men med burton stropper og hi-back. Kort fortalt er tesla systemet helt uten pinnner og "løse" deler. Virker veldig bra, men ikke prøvd ut. Link tesla.

Re: Splitboard - en rekke spørsmål [Re: AudunT] #2362033 08/11/2016 14:11
I
iverta Offline
Ringrev
Ringrev
I
Sparker litt liv i denne, før jeg starter ny tråd.

Mangler foreløpig både sko og evt brett/ski. Jeg har kjørt mye slalom, som barn, altså før krigen. Hadde så en periode som ung voksen hvor jeg kjørte brett noen sesonger. Pudder og brett er for meg selve definisjonen på vinterfølelsen, men har ingen erfaring med nyere ski mtp innsving, tipp og tupp, rocker(?) osv.
Splitboard vs toppturski:

Er det noen åpenbare ulemper med noen av de, noe som jeg ikke tenker på?

Ok, staking over flate partier krever at man tar frem staver fra sekk om man står på brett.
Det er litt mer hæssel ved bytte fra gåmodus til dh-modus, men der har jeg det ikke travelt. jeg har nok glemt en del, men hadde rimelig bra kontroll både på ski og brett.

Re: Splitboard - en rekke spørsmål [Re: iverta] #2362041 08/11/2016 14:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: iverta
Sparker litt liv i denne, før jeg starter ny tråd.

Mangler foreløpig både sko og evt brett/ski. Jeg har kjørt mye slalom, som barn, altså før krigen. Hadde så en periode som ung voksen hvor jeg kjørte brett noen sesonger. Pudder og brett er for meg selve definisjonen på vinterfølelsen, men har ingen erfaring med nyere ski mtp innsving, tipp og tupp, rocker(?) osv.
Splitboard vs toppturski:

Er det noen åpenbare ulemper med noen av de, noe som jeg ikke tenker på?

Ok, staking over flate partier krever at man tar frem staver fra sekk om man står på brett.
Det er litt mer hæssel ved bytte fra gåmodus til dh-modus, men der har jeg det ikke travelt. jeg har nok glemt en del, men hadde rimelig bra kontroll både på ski og brett.

Jeg har vært på topptur flere ganger med en sånn fjølfjomp. Når det er flate partier, kjører han hele veien med staver, slik at han slipper å hente dem frem når stakinga begynner. Dersom det er sugende føre, må han splitte brettet for i hele tatt å komme fremover på flatene. Etter mitt syn er fjøl mest egnet for terreng der det går rett opp fra starten uten transportetapper.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Splitboard - en rekke spørsmål [Re: AudunT] #2362045 08/11/2016 15:03
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Ser at mange som bruker splitboard sverger til lettvekts rando-sko.
Myke snowboardsko er noe dritt på hard føre.
Snowboard knuser ski når det er drømme-forhold.
Ski knuser snowboard på hardt føre.
(Har ikke brukt splitboard selv.)

Re: Splitboard - en rekke spørsmål [Re: AudunT] #2362046 08/11/2016 15:06
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Ulemper med brett er som GeirK skriver, og disse ulempene er grunnen til at jeg ikke vurderte splitboard en gang.
Den største fordelen jeg ser med brett kontra ski er i skogen, man er mye smidigere og takler tett skog veldig greit. Slipper også så mye hekting.

Re: Splitboard - en rekke spørsmål [Re: GeirK] #2362052 08/11/2016 15:43
I
iverta Offline
Ringrev
Ringrev
I
Egenerfaring er også noe av grunnen til at jeg spør/setter de to opp mot hverandre. Opp kan jeg godt baske i djupsnøen med bare sko, det er ned som gjelder...
Der jeg ferdes er det gjerne litt flater før man er nede til bilen...
Hvilket gir poeng til ski...
skog er et poeng, men er det nok vekt til vektskåla...
Drømmeforholdene kommer ikke veldig ofte, det er flest hverdager..

Vil ikke la utstyr støve ned for at forholdene ikke er gode nok. Har fjell rett bak meg, med typiske flater, stupbratt og skog.

Redigert av iverta; 08/11/2016 15:47.
Re: Splitboard - en rekke spørsmål [Re: AudunT] #2362079 08/11/2016 18:10
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg kan begynne med et sitat jeg ikke husker hvor er fra, kanskje har jeg skrevet det selv :

TO SKI POWDER IS TO WASTE IT!

Neida, alt er gøy. Selv har jeg kjørt snowboard siden 1988 og vært innom planker i noen omganger (twintip ca 2003 og feite pudderplanks ca 2013)

Har fortsatt noen parkski men kun for å henge i støvla med de minste unga i barnebakken (og parken)

Men over til saken, tur på brett. Bortsett fra mitt tidligere nevnte sitat må jeg si at det er MYE mer komfortabelt å være i fjellet i 6-7 timer i tøfler/snowboardstøvler enn plastsko. Har aldri eid skikkelige randonnèstøvler, bare alpinstøvler med gåfunksjon.

Totalvekten på en splitboardpakke er også et argument, du skal ha bra dyrt skiutstyr før du klarer å matche vekta på et helt greit splitboardsetup.

Selv gikk jeg tidligere på truger, men konverterte til splitbrett for 6-7 år siden. Og det har skjedd mye med splitbrett på den tiden. Idag kjører jeg på Jones Hovercraft split 160 med karakoram og det NESTEN like lekent som mitt solid brett som også er Hovercraft 160.
(note; jeg er ambassadør for Jones)

Når det gjelder turer med lang anmarsj har tidligere innlegg et poeng, det er litt mer styr med brett. Men jeg kan låse bakbindingen på Karakorambindingene og derved ha enkel mulighet til å skøyte på flatene. Traversering i bratt terreng er et annet argument, man har gjerne bedre kantgrep med ski enn brett pga formen. Det løser jeg med skarejern men det er sjelden jeg faktisk har behov for dem.

Men akkurat som på sykkel, det viktigste er hva som er mest gøy nerrover og for meg er splitbrett løsningen som gir mest glede per meter. Morsommere og livet ER bedre sidelengs (",)

Noen videoer fra mine turer :

Lofoten 2016 - https://vimeo.com/162358485
Hemsedal 2016, 1. nyttårsdag - https://vimeo.com/150495496
Hemsedal 2015, Happy Splitboard day Solheisen - https://vimeo.com/119657487
Lofoten 2014, Lofoten Split og toppturFÆST - https://vimeo.com/90800137
Hemsedal 2012, litt skredkjenning i sola - https://vimeo.com/55287120
Romsdalen 2012, Jones Splitboard festival - https://vimeo.com/40466758

Fredag morgen åpner heisene i Hemsedal men da får toppturutstyret ligge, for da skal det pumpes høydemeter!

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Splitboard - en rekke spørsmål [Re: AudunT] #2362902 11/11/2016 13:49
D
danz Offline
Medlem
Medlem
D