.. Og dette tetter like godt som det originale felgbåndet mot allskens furunåler og møkk?
Ja, faktisk, utenom at jeg ikke har giddet å lakke det med noe farge. Har tilogmed sølt litt olje på bakhjulet uten at det har røket ennå. Pumper opp til 15 psi for jobbsykling av og til, og ned til 5 igjen for snø og sti, holder fint.
Runde med Tyvek, kuttet til 97mm Klar 10mm kontorteip for å forsegle Tyvek mot felg. En runde på hver side med Wurth 1mm tykk og ca 20mm bred dobbeltsidig skumteip, lagt helt opptil øvre felgkant. Ca 140mm bred stripe med parkettunderlag (ca. 1mm closed cell foam) som legges over hele felgen og over felgkantene. 6 runder med palleplast på toppen. Kuttes så i ca. felghøyde.
Kunne sikkert kjørt to runder med parkettunderlaget istedenfor Wurth teipen.
NB: brukte Wurth teip fordi jeg hadde den liggende. Finnes masse rimeligere alternativer. Virker som at dobbeltsidig skumteip holder formen langt bedre enn den grå rørisolasjonsteipen som blir helt flat og sitter noe inni hampen fast når man vil fjerne.
Jeg kjører helt uten guffe, så når sykkelen står ubrukt så går trykket til så og si null med gammelmetoden (foam bare til toppen av indre felgkant). Ved å dra den over toppen på felgen så holdes foamen på plass, og låser dekksidene og jeg kan pumpe rett opp.
Kjører dette ned i så og si 0psi uten problemer.
Gjør det mulig å sykle i syk løssnø, og bristende, råtten skare, som her: Som man ser så presser jeg dekksidene rett inn i felgkantene så og si uten motstand, men pga volumet fra Jumbo Jim (265mm kanttråd til kanttråd) på 103mm felg så er det likevel nok luft til at jeg ikke er på felgen, selv på brøytet vei. Må treffe noe hardt for å slå gjennom. helt vanvittig følelse når man går ned på dette trykket. Føles som at hjul er blitt byttet ut med belter:
Trimmer du parkettunderslaget sammen med palleplasten helt inntil dekket i etterkant? Jeg sliter litt med siving og burping på oppsettet jeg har nå, spesielt når trykket begynner å bli lavt. Virker ikke som det er et problem med ditt oppsett!
Du gjør det ikke noe enklere for meg du Espen. Tipper RTL funker fint for meg, den grå skumteipen er den fra biltema den og? Mulig det var den jeg kjøpte (ifølge en handleliste du har posta tidligere), den er til noe ventilasjonsgreier.
Trimmer du parkettunderslaget sammen med palleplasten helt inntil dekket i etterkant? Jeg sliter litt med siving og burping på oppsettet jeg har nå, spesielt når trykket begynner å bli lavt. Virker ikke som det er et problem med ditt oppsett!
Man kan trimme helt inntil, men jeg trimmer sånn i felghøyde. Plasten gjør at alt ligger inntil felgen.
Du gjør det ikke noe enklere for meg du Espen. Tipper RTL funker fint for meg, den grå skumteipen er den fra biltema den og? Mulig det var den jeg kjøpte (ifølge en handleliste du har posta tidligere), den er til noe ventilasjonsgreier.
Jepp, den grå skumteipen funker veldig bra en stund, og siden den starter i god tykkelse så gjør den det ekstremt enkelt å blåse opp første gang. Ulempen er at den blir flat, og at restene sitter grodd fast.
Når det er sagt så satt jeg opp et hjul med den i juli, kjørte steinrøys i Hemsedal med sub 4psi, og så stod det urørt til slutten av desember, og holdt likevel på lufta og mye guffe var fortsatt i flytende form (mener jeg kjørte 2 kopper guffe)
Til tross for at jeg egentlig var lut lei slangeløst og tjukksykkel måtte jeg prøve en gang til da jeg uansett hadde en del liggeunderlag til overs, 1 cm tykt. Klippet to striper på ca 2 cm og festet med dobbeltsidig teip og la palleplast over. Nå kan kanskje de som er smarte enn meg forutse hvordan det gikk: Dekket gled på og det var pottetett, men i det trykket økte satt ikke dekket seg mot felgkanten, men skled av. 1 cm var selvsagt alt for mye oppbygging. I ettertid burde jeg jo sett at det ville gå slik, men hadde vel kanskje en teori om at dekket ville komprimere liggeunderlagt tilstrekkelig til at det holdt seg innom.
En dag jeg er i godt humør skal jeg forsøke den siste oppskriften fra Espen.
og parkettunderlaget gjør at det er lettere å sette opp dekket nestegang?
Jepp, trikset med (alle former for skum materiale) er at det blir komprimert og ligger og presser aktivt på kantråden. Utfordringen er å finne noe som ikke blir totalt komprimert over tid.
Når det er sagt så vil en runde eller to med ny gladpack strekkes over felgen og tette mot kanten av dekket, noe som gjør det enkelt å blåse opp uten kompressor.
Beklager at jeg forstyrrer en lærd samtale, men jeg har altså litt tungt for det: På Clown Shoe trenger jeg bare teip, tetningsvæske og ventiler fra Stan's? Det er bare å teipe på innsiden av felgen, over kantene på felgbåndet, sette inn ventiler, sette på dekket, fylle på væske, pumpe opp, riste og la det hele tørke? Skal selve felgbåndet også dekkes med teip?
Dette blir første gang jeg prøver slangeløst, men selv jeg forstår at 400 gram per slange kan være lurt å redusere litt, pluss at jeg ser en viss sammenheng mellom lavt lufttrykk og mulighet for punktering, samt at en tjukk butylslange ikke er noe pluss med tanke på grep.
Jepp, tynn teip (se baronens anbefalinger tidligere). Bytt til Tyvek bånd så sparer du et sted mellom 140g og en kvart kilo på hjulsettet (avhenger av vekta på originalbåndene.
CS har en god bead lock, så du trenger i hovedsak bare å forsegle felgbånd mot felg (Tyvek ideelt sett).
Hvor mye du trenger å bygge opp er uvisst, men trengs nok litt teip hvis det ikke er tubeless ready dekk.
Stan's teipen er ganske stiv og tøyer seg minimalt, så på en del felger kan den være litt tricky, men test den gjerne. Er ekstremt sterk, og en runde (av den for smalfelger) veier ca 5g (for 26'' felg) så ekstremt lett.
Glitrende! Jeg så først på Baronens teip, men den er bare på markedet i Unaiten, og frakten koster omtrent det samme som et par ruller Stan's i 21 mm, så da blir det et forsøk med Stan's og originale felgbånd i første omgang. (Med mindre jeg kjøper Tyvekkart. Det over Andøya kunne være noe. Har bodd der litt, og tenker ofte på hvor ufattelig pent det er der. Tyvekreflekser var vrienere å finne enn jeg trodde.)
Jeg fant en teip som liknet på Baronens på en engelsk nettbutikk, men den var glassfiberforsterka, og da er den vel så stiv at det nesten er dømt til å skjære seg. Pakketeip fra helvete. Den var merka med "professional use", og det kan kanskje være grunnen til at 3M 8898 ikke er å få på EU-markedet. Det er mulig den regnes som farlig i feil hender.
P.S. Ser faktisk at det er et utsalg for 3M industriteip her på Fetsund. Skal stikke innom der, for å se om det er som jeg tror, eller om jeg kanskje bor like ved en veritabel gullåre av billig felgteip...
Jeg bruker vanlig klar 10mm kontorteip for å holde Tyveken på plass, så kreves ikke mye. På dine felger vil beadlocken holde ting på plass, så i utgangspunktet ikke behov for foam (eller tykk teip) hvis dekket sitter tight på felgen.
Istedenfor teip kan du kjøre 6 runder med Gladpack/palleplast (forsegle enden med en stripe teip på tvers i full felgbredde. Dette er potte tett, og siden du har beadlock kan du trimme plasten helt kant i kant slik at den ikke henger utenfor dekket. Dette gjør det ekstremt enkelt å blåse opp, veier mindre enn teip (30g for 6 runder) , og er helt tett.
Tyvek. to striper kontorteip på hver side og 6 runder plast så bør du være i mål, og vektøkning kun 45g mer enn bar felg, altså langt mindre enn bare det originale felgbåndet. (typisk vekt 80-120g)
Takker! Den oppskriften skriver jeg ut og henger opp! (Men da har jeg jo Stan's feilgteip til overs... Får bli tubeless på fulldemperen til våren, også! )
Bør funke som fjell på CS, men usikkerheten er hvor tighte kanttrådene er på dekkene siden de ikke har tubeless ready kanttråd, så diameter kan variere mer.
Selv uten beadlock så har jeg kjørt ned til under 1psi uten å miste dekket, men i går greide jeg det. Hadde først rullet rundt i bristende snø som enkelte steder gjorde at jeg sank til livet når jeg testet på beina:
På sykkern etterfulgt av pinch test for å illustrere (mangel på) lufttrykk:
Selv med så og si ikke eksisterende trykk så er jeg ikke på felgen på hardere snø:
Men: da jeg skulle opp den (veldig) bratte kneika (retning syd) opp til det høyeste punktet på E6 så glemte jeg at jeg ikke hadde trykk i dekkene. Kombinasjonen av massivt grep, moment og skjærkraft mellom dekk og felg , pluss omtrent null lufttrykk som ville holde dekket på plass gjorde at kanttråden slapp mot felg. Da måtte jeg frem med slangen.
Har mer tru på det jeg anbefalte H.Iversen(?) en gang i fjor. Tetningsliste til dører eller vinduer. Nå vet jeg ikke noe om langtidserfaringer men siden tetningsliste er ment til å beholde fasongen også etter langvarig komprimering så har jeg mer tru på dette enn på BT-isolasjonstapen.
For den tåler soleklart ingen komprimering.
Hadde vist glemt at jeg brukte tetningsliste selv på bakhjulet og kan melde at det ser bra ut etter et års 'bruk'.
Fjernet alt av tubeless på forhjulet og la det på vekta. Ble 85 gram all inclusive (minimalt med guffe) for 100mm-felg. Tyvek, pakketeip, noe runder i kanten med elteip, skumteip over hele bredden og palleplast (6 runder?), og hjemmesnekret ventil.
Satt opp et par Surly Rabbit hole felger med Sury Dirt Wizard slangeløst for en tid tilbake. Fra før av hadde jeg null erfaring med slangeløst, men det gikk overraskende greit.
Hadde ikke noe Tyvek tilgjengelig da jeg gjorde dette og er ikke så hysterisk angående vekt, så jeg beholdt de originale felgbåndene underst. Gikk på med to runder med ducttape, tapen var litt smalere enn felgen så la på to runder inn mot hver felgkant og fikk god overlapp. Gjorde dette i ett for å få minst mulig skjøter. Viktig å legge helt ut hele veien rundt. Skar deretter et pent hull med skalpell (blir sikkert enda finere med varmt skrujern), satte på dekk og slange og pumpet opp til 30 psi. Lot dette stå ganske lenge (hadde egentlig tenkt å vente med å sette det opp slangeløst til våren) slik at tapen fikk sette seg skikkelig godt. Løsna dekket kun på ene siden, tok ut slangen, satte i Stans ventil. Deretter på med dekk, dro det så godt på plass jeg kunne med fingrene og lot det være igjen litt der jeg helte inn 120ml med Stans guffe. Satte dekket på plass, pumpa deretter opp med vanlig gulvpumpe. Dekket smatt ganske greit på plass, pumpa opp til 30 psi og rista og roterte på hjulet til det slutta å piple ut luft. Lot det stå en stund for å se om det holdt tett, tok deretter trykket ned til 10 psi. Siden dekket krymper litt da begynte det å lekke litt luft noen steder, så tok en ny runde med risting og bevegelser for å la guffa slippe til over alt. Ble fort tett igjen, fylte på litt luft og satte hjula på sykkelen. De har nå stått et par uker og vært brukt på en tur uten problemer og uten at jeg har mista noe merbart med luft.
Var plaga med snakebites på dette hjulsettet tidligere, så det var motivasjonen for omsider å prøve slangeløst. Nå venter jeg bare på at Procore skal slippes så jeg får testa ut det
Lezyne high volume gulvpumpa holdt også greit, men på litt vanskeligere dekk kan den sikkert komme til kort Eneste irritasjonsmomentet med den er at manometeret er gåent, varte ikke veldig lenge. Kjøpt hos G-max. Espen, vet du om man kan få tak i nytt manometer som reservedel? Ser Lezyne har reservemanometre til de nye modellene på nettsida si, men usikker på om de vil passe min pumpe.
Lezyne high volume gulvpumpa holdt også greit, men på litt vanskeligere dekk kan den sikkert komme til kort Eneste irritasjonsmomentet med den er at manometeret er gåent, varte ikke veldig lenge. Kjøpt hos G-max. Espen, vet du om man kan få tak i nytt manometer som reservedel? Ser Lezyne har reservemanometre til de nye modellene på nettsida si, men usikker på om de vil passe min pumpe.
Mener at Lezyne har løse manometer. Ta med pumpa og kvittering til sjappa.
Satt opp lett brukte (ca 6 turer med 6psi og slange) Jumbo Jim 4.8 Snakeskin med RTL tubeless. Pumpa i 20psi, og de var fortsatt stein harde etter 12 timer, der (velbrukte) Liteskin var helt tomme for luft (hadde også 20psi opprinnelig)
Snakeskin dekkene veide 1330 og1360g, mens Liteskin var begge ca 1230. Oppgitt vekt er 1190 hhv 1290 hvis jeg husker rett.
Testet RTL med kun Tyvek og ett lag med parkettunderlag (i full bredde og over felgkant) og 5 lag plast, mao ikke noe skumteip. Blåste opp greit, men holder ikke godt nok på kanttrådene, så de kollapser inn når dekket er tomt for luft. Med en runde med skumteip under så vil de holdes på plass selv når dekket er tomt. Hadde vært greit med noe som ikke klistres på plass, så skal teste med to lag med underlag. Det er som sagt full bredde, så godt mulig at det vil gjøre det genialt enkelt å pumpe opp, selv etter at gladpacken har satt seg (fresh, stram gladpack gjør det enkelt uten foam og)
Målet er å finne en kombinasjon som er superlett i vekt, enkel å legge på, og som gjør det mulig å kjøre helt uten guffe, og å kunne pumpe rett opp med vanlig pumpe selv om trykket har gått til null.
Hva er fordelen med å kjøre uten guffe? Spare vekt da det er liten sjanse for punktering på snø?
Hovedpoenget har vært dekkbytte uten søl og det å kunne teste nye variasjoner uten å måtte tørke av guffe, etc.
Satt i 20psi i Snakeskin Jumboen i går kveld, og 10 timer senere var det fortsatt 15psi, noe som er særdeles bra uten guffe på et ikke-UST dekk/felg. Vel så fornøyd var jeg med fordekket. Liteskin Jumboen der var riktignok under 3psi (fra 20), men i motsetning til dagen før var det fortsatt trykk, og dekksidene var ikke kollapset inn. Jeg kjørte to runder med parkettunderlag i motsetning til en runde forrige test. Kun 4 runder med palleplast istedenfor 5 og 6 runder som tidligere. Totalvekt for helt slangeløst klart vs. bar felg er rett over 50 gram. Sammenlign det med opptil 120g bare for et enkelt felgbånd for 100mm felg. Tyveken er 10g i 97mm bredde, en runde med klar kontorteip på hver side for å holde den på plass (ca 4g). To runder i full bredde og over felgkant med parkettunderlag er ca 20g totalt, og fire runder med palleplast er 20g.
Superenkelt å sette opp, og man blåser rett opp uten kompressor. Snakeskin (og andre tykkveggete dekk) kan kjøres uten guffe hvis man ønsker. På Liteskin, spesielt noen som er brukt en stund så vil nok en kopp guffe (ca 55g) gjøre det potte tett.
Med dette oppsettet uten skumteip så kan man enkelt fornye ved behov, uten å måtte pille teiprester og uten å risikere å skade tyveken. Har man klippet til noen striper i riktig bredde av parkettunderlaget og har det liggende så fornyer man på sekunder. Når det er sagt så virker parkettunderlaget mye mer motstandsdyktig mot komprimering, så det vil nok holde spensten langt bedre enn skumteip.
Problemet med skumteip, et er at den komprimeres og presses ned fra ''hylla' over tid. Siden skumplasten er i full bredde og går over kanten på felgen så skjer ikke det med det oppsettet. Blir altså som det bombesikre split tube oppsettet, men 600g lettere (split tubene som brukes veier vanligvis 350+g per stykk). Split tube og tunge standard felgbånd veier opptil 950g mot knapt 100g for dette oppsettet. 850g på hjulsettet, og på denne radiusen merkes godt.
Nøyaktig hvilket gulvunderlag er det du bruker? Fikk en type fra Pergo av en kompis, men det var sprøtt og ikke mulig å bruke til dette formålet-
Vil du si at Jumbo dekkene er fastere i kanttråden enn Wee Snowshoe dekkene som kom originalt på F3? Det må jo ha mye å si hvor tighte dekkene er i utgangspunktet.
Nøyaktig hvilket gulvunderlag er det du bruker? Fikk en type fra Pergo av en kompis, men det var sprøtt og ikke mulig å bruke til dette formålet-
Vil du si at Jumbo dekkene er fastere i kanttråden enn Wee Snowshoe dekkene som kom originalt på F3? Det må jo ha mye å si hvor tighte dekkene er i utgangspunktet.
Begge har tubeless bead per ETRTO spec (ETRTO= European Tire and Rim Technical Organization) så skal være veldig like.
Underlag: ikke sikker, fikk et flak av EirikM.
Ville sjekket litt rundt. Selv Maxbo tar vel bare 150kr eller så for et flak. Sikkert rimeligere andre steder.