Fyttihelvete så sinnsykt vondt jeg har det nå. Ufattelig deilig. Full pupp hele Glommastien uten fotisett. (Riktig type) Smerte er ufattelig digg.
Uten fotisett er forøvrig en liten hvit løgn. I mørket er jeg vant til å ha Glommastien for meg selv. Men rundt en sving måtte jeg bråbremse for å ikke meie ned en flokk på 4 rådyr. Jeg klarte å stoppe under meteren fra en stor, flott bukk. Vi stod og stirret hverandre i øynene i en evighet (2-3 sekunder) før flokken løp inn i skogen.
I dag hadde jeg lyst på en økt uten å stoppe for å måle blodsukker. Så jeg dro ut kl. 18 i stedet for midt på dagen for å ha morgendosen med insulin langt nok unna til å ikke sykle på meg føling. Formen er god og jeg hadde et trøkk i bakkene jeg ikke kan huske å ha klart å mane frem før. Har heller aldri syklet Glommastien uten å bruke bestemor-skiva før. Det klarte jeg i dag.
Redigert av Raskall; 08/03/201519:42.
Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start!
[Re: Raskall]
#193221709/03/201512:31
Her har du Glommastien. Det er en runde med ca. 1/3 asfalt og resten grus og skogsvei. I Fredrikstad har du valget mellom Gratis ferge mellom gamlebyen og Fredrikstad eller å tråkke det over Fredrikstad. Sistnevnte er ikke spesielt hyggelig, men du får noen verdifulle høydemeter.
Glommastien er en 35 km lang gang- og sykkelvei som går i runde rundt Nedre Glomma. Den går fra Fredrikstad fergested i bydelen Cicignon, opp langs Glommas vestside i retning bydelen Rolvsøy i Fredrikstad, over Rolvsøysund bro til bydelene Greåker, Alvim og Sannesund i Sarpsborg, forbi Borregaard og over broa ovenfor Sarpefossen.[1] Derifra nedover østsiden via Årum og ned til Gamlebyen i Fredrikstad. Der kan man ta gratis byferge over til Cicignon. Det meste av stien ligger i Fredrikstad kommune. Langs stien kan man få et innblikk i industriens betydning for regionen i 1800- og 1900-tallets Norge. Blant annet passerer man Lisleby brug i Fredrikstad, der Norges første elektriske lysanlegg ble installert i 1877.
Det er vel 200m sti, eller noe, så navnet er kanskje litt misvisende.
[Re: Stein]
#193223809/03/201513:02
Det er vel 200m sti, eller noe, så navnet er kanskje litt misvisende.
Hvor finner du disse 200 meterne? Det er vel kanskje smalt nok til å kalles sti i dumpa ved Sundløkka, men den er jo flatere og jevnere enn betong, så en stisyklist vil nok ikke trives her.
Men Glommastien er en knallfin runde stort sett uten innblanding fra biler som viser mye historie fra distriktet. Fin som både standardrunde for o2-snapping og som en lengre dagsutflukt med nistemat i kurven på styret.
#193224109/03/201513:09
Egner seg best for sykle rolig tur, da det ofte er mange som bruker den.
Joda. Men den er stort sett oversiktlig og fin. Går veldig fint å få lagt inn en del harde drag. I går tok jeg den også etter mørkets frembrudd. Da har man hele Glommastien alene. Om man ser bort fra Rådyr, rev og pusekatter da.
#193229509/03/201514:26
Se der ja, den så jo ut til å være en fin liten runde for grusbanker`n. Hvis jeg skal gå på stien omtrent ved kjøpesenteret ved Sandesund, hvor komemr jeg ned på stien derfra ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
[Re: HeavyDude]
#193258210/03/201509:18
Enten fra krysset der storgata blir greåkerveien, opp på Sannesund Terrasse og over gangbrua/Sannesundbrua for å sykle med klokka, eller rett ut på greåkerveien mot Rolvsøy mot klokka.
#193265610/03/201511:13
Kjørte G'stien i går kveld fra fossen i Sarp med lykt og litt fart/drag. Kjempeforhold, hardt og gjørmefritt, det har etterhvert jammen blitt en bred subbus-sti siden de første gangene jeg syklet der for mange år siden
Normalt foretrekker jeg grov sti, men godt å la bena få snurre litt også. Det er en kjempefin runde å sykle, med mange morsomme partier som kan sykles med litt innsats uten at det er farlig å møte folk. De eneste "nedturene" er å tråkke på smalt fortau over Fredrikstadbrua samt TT'en fra Grålum til Sandesund. Tar gjerne runden fremfor å dikte opp en trasé på asfalt i en eller annen retning med skumle biler rundt hver sving.
Møtte totalt 2 personer, begge med hund, begge med smil...
[Re: knutspeed]
#193266310/03/201511:22
Kjørte G'stien i går kveld fra fossen i Sarp med lykt og litt fart/drag. Kjempeforhold, hardt og gjørmefritt, det har etterhvert jammen blitt en bred subbus-sti siden de første gangene jeg syklet der for mange år siden
Normalt foretrekker jeg grov sti, men godt å la bena få snurre litt også. Det er en kjempefin runde å sykle, med mange morsomme partier som kan sykles med litt innsats uten at det er farlig å møte folk. De eneste "nedturene" er å tråkke på smalt fortau over Fredrikstadbrua samt TT'en fra Grålum til Sandesund. Tar gjerne runden fremfor å dikte opp en trasé på asfalt i en eller annen retning med skumle biler rundt hver sving.
Møtte totalt 2 personer, begge med hund, begge med smil...
Herlig.. glommastien med kinalykt er den beste måten å forsere runden på. Med mindre man har med seg familie og kurv med niste.
Ikke mange bakker, men man kan få opp litt puls over Sannesund, ved Roald Amundsen, over fredrikstadbrua og opp til Omberg.
#193274310/03/201513:25
Når man sykler Lycra-style har man vel ikke tid til pause/ferge
Du får jogge på stedet hvil, gjøre armhevinger eller kanskje trene på stillestående bunnyjumps på ferga, da.
Hvis Greåkerveien er kjedelig, går det sikkert an å kjøre småveier over Greåker/Hannestad og evt. sykkelvei langs Rolvsøyveien i stedet, men da hadde jeg LANGT foretrukket Greåkerveien.
#193276910/03/201513:47
Nei, den går på vanlig vei med biltrafikk enkelte steder. Hovedsaklig på vestsiden av Glomma, på Greåker, Rolvsøy og Nabbetorp. Ikke de tyngst trafikkerte veiene, men likevel.
[Re: HeavyDude]
#193277710/03/201513:54
Den går som egen sykkelvei/sti hele veien, ikke på vanlig gate ?
Den nevnte strekningen fra Grål... ehh. Grå.. ehh Greåker til Sannesund må du dele med en sporadisk bil eller to. Men resten går trygt skjermet fra biler. Med mindre du velger Fredrikstad-brua. Men der har du et smalt fortau for deg selv med mindre noen idioter velger å sykle der mot kjøreretningen og nedover holder du greit følge med bilene i 60-sona.
Men jeg anbefaler ferga, altså. Fredrikstadbrua er ekstremt uggen å sykle over. Veldig smalt fortau og veldig mange store kjøretøy i 60 km/t.
#193278310/03/201513:59
Nei, den går på vanlig vei med biltrafikk enkelte steder. Hovedsaklig på vestsiden av Glomma, på Greåker, Rolvsøy og Nabbetorp. Ikke de tyngst trafikkerte veiene, men likevel.
Da sykler du den feil. Det er da ingen biler på Glommastien på Rolvsøy og Nabbetorp? Kun fra Rolvsøy kirke til Sannesund som er ca. 6-7 km av de 28 km som er runden. Resten er på gang- og sykkelvei, skogsvei eller sti (definisjonspørsmål).
#193278610/03/201514:03
Da sykler du den feil. Det er da ingen biler på Glommastien på Rolvsøy og Nabbetorp? Kun fra Rolvsøy kirke til Sannesund som er ca. 6-7 km av de 28 km som er runden. Resten er på gang- og sykkelvei, skogsvei eller sti (definisjonspørsmål).
Lenge siden nå, så jeg husker kanskje feil. Uansett er det noe bilvei.
#193280310/03/201514:36
Hvis Greåkerveien er kjedelig, går det sikkert an å kjøre småveier over Greåker/Hannestad og evt. sykkelvei langs Rolvsøyveien i stedet, men da hadde jeg LANGT foretrukket Greåkerveien.
Ofte velger jeg alternativet, som er å kjøre via Vister/Kalnes. Tar venstre etter Greåkerbrua, så er det litt asfalt ink et par bakker, deretter grus over til Kalnes/Grålum. Går jo an å bygge på masse sti om man vil når man først er der. Finfin variant om det er motvind mot Sandesund.
[Re: knutspeed]
#193280610/03/201514:39
Ofte velger jeg alternativet, som er å kjøre via Vister/Kalnes. Tar venstre etter Greåkerbrua, så er det litt asfalt ink et par bakker, deretter grus over til Kalnes/Grålum. Går jo an å bygge på masse sti om man vil når man først er der. Finfin variant om det er motvind mot Sandesund.
Det har jeg aldri tenkt på. Har du et GPS-spor eller en strava-logg?
Det blir vel en god del lengre enn selve Glommastien, men?
#193281310/03/201514:50
Enkleste vei. Venstre etter brua, deretter første venstre. Følg veien rundt fotballbanen og pes på oppover/nedover/bortover. Etter en skikkelig sint oppoverbakke er det fin grusvei resten. Kommer ut ved sandtaket/Opstadveien
Alternativt, umiddelbart før sandtaket går det en sti innover på venstre side (fin småteknisk flytsti faktisk) som kommer ut oppe på grusveien (noen hundre m etter starten på torsdagsløpet). Derfra er det rett inn i Kalnes-skogen og masse glimrende sti.
#193282810/03/201515:07
Jeg har begynt å lære hvordan kroppen responderer på trening nå. Kan vel si at jeg har brukt de siste 2 månedene på litt baselining.
Så jeg har da begynt å se for meg et treningsregime på sykkel som jeg tror kan fungere:
1. Middels hardt 2x7,5km jobbsykling 5 ganger i uka. 2. Annenhver dag skal jeg sykle litt lengre turer. 3. Annenhver av disse turene skal igjen være så harde at jeg blir skikkelig sliten. Enten intervall av noe slag eller en utblåsningstur rundt Glommastien på full gass. 4. Én helt treningsfri dag pr. uke. Det blir den helgedagen som ikke faller på en treningsdag.
Etter hvert skal jeg også introdusere 2-3 styrkeøkter (med strikk og egenvekt) i uka men det venter jeg med å introdusere til jeg får hjelp av fysioterapeuter på Nimi. Jeg har ikke lyst til å utsette skuldrene mine for feil belastning. De er tross alt ikke helt friske enda. Tanken bak å bruke strikk er at jeg kan ta med den i camelbaken og kjøre styrkeprogrammet på et tre i skogen på de rolige dagene.
Dette "programmet" vil gi meg fleksibilitet og kvalitet, tror jeg. Harde økter hver fjerde dag og restitusjons- og vedlikeholds-økter mellom disse harde turene. I tillegg ryker ikke programmet om jeg ikke får trent en dag. Da trener jeg bare dagen etter og forskyver annenhver-opplegget med en dag. Trening og livsstil kommer nemlig til å være hovedfokus de neste årene og andre ting som ikke dreier seg om viktige ting (familie) får vike for denne planen.
Noen kommentarer på dette?
#193304111/03/201507:20
1. Middels hardt 2x7,5km jobbsykling 5 ganger i uka. 2. Annenhver dag skal jeg sykle litt lengre turer. 3. Annenhver av disse turene skal igjen være så harde at jeg blir skikkelig sliten. Enten intervall av noe slag eller en utblåsningstur rundt Glommastien på full gass. 4. Én helt treningsfri dag pr. uke. Det blir den helgedagen som ikke faller på en treningsdag.
Syntes det ser ut som en bra plan! Kanskje litt lite hvile, men det avhenger vel av hvor hard jobbsyklinga er? For min del trenger jeg en skikkelig rolig langtur innimellom (si hver andre uke i begynnelsen av sesongen) for å få progresjon. Den skal være nesten patetisk rolig for at det skal funke. Kjenner jeg, eller ser på pulsen, at jeg ikke har fått hvile hjelper det alltid å ta to hviledager på rad. Utfordringa med hvile er jo at som familie-og jobbemann så får man ikke kvalitetshvile så lett selv om treninga settes på pause.
Hva med å slå sammen intervalltreninga med trøkk-turen på Glommastien? Er jo plenty stravasegmenter der. Kjører ofte bevisst hardt på noen av de, og rolig imellom. Så kan jeg sammenlikne med meg selv over tid, og se hva som skjer med skrotten.
Når alt det funker ville jeg begynt å tygge på å oppsøke bakker. Det er ikke spesielt artig, og jeg klarer ikke å kjøre drag alene (bra nok), men det funker for formen. 15min oppvarming, 4-6 hat-drag i 4-5 min, 15 min rolig nedkjøring.