Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd?
[Re: olechr]
25/02/2015 11:26
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Lurer på hvor sakte ski mine hadde glidd her jeg, eneste strukturen jeg har under skia er de som har kommet naturlig fra å ha kjørt over småstein.
Uansett, hva er hovedårsaken. Er det kun feil struktur eller er det feil lurium under skia, evt en kombinasjon. Struktur som er feil og evnt skipar. Nesten uansett hva slags pulver etc du legger under gir det ikke så store utslag (dvs så fælt bommer ikke de gutta). Mest sannsynlig har de hatt alt for skarp struktur i skien og i rillingen. Støtter dette. 90% av feilen tror jeg er struktur, muligens i kombinasjon med litt for stive ski (som graver i den løse nysnøen). Jeg har et par skøyteski i boden som glir som bare fy på grovkorna snø rundt 0 grader. Men hvis det snør og er finkorna, da kan jeg nærmest gå klassisk på disse skiene.
|
|
|
[Re: Raskall]
25/02/2015 11:42
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Smørerne har et organisasjonsproblem - de har vokst seg for store og det er for mange "kokker" inni bildet.
De har ved flere eksempler tabbet seg regelrett ut. Det virker som om de blir rådville og handlingslammet når noe som ikke er planlagt oppstår. Når x antall dyktige smørere skal kommunisere under skiftende og utfordrende forhold, tror jeg lett det kan bli mye rør og lite beslutninger. Tipper det er ganske flat beslutningsstruktur i smøreteamet der alle skal høres og folk har meninger om mangt. Noe som er vel og bra i kjente og stabile forhold, men som ikke funker så bra for dynamiske situasjoner som krever rask tilpasning. At de ikke har med seg ski for flere fører når væreprognosene er usikker, er for meg en gåte. Tipper det har vært mye stress og diskusjoner som har gjort at man rett og slett har glemt dette.
|
|
|
25/02/2015 12:03
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Johaug sa til NRK at skiene "pakka" seg. Når dette skjer i forbindelse med at rennet gjennomføres under snøfall, er dette en klar indikasjon og i dette tilfellet en bekreftelse, på at strukturen i skisålen ikke drenerer slik den skal noe som fører til at løperen ikke får skien ordentlig ned mot snøen. Strukturen i skien er med andre ord for grov, og burde vært langt finere. Ved for grov struktur ved snøfall, blir nysnøen liggende innimellom rillene i strukturene i stedet for at skiene glir oppå snøen uten å dra den med seg, noe man oppnår ved veldig fin struktur - mer snøkontakt. Blir litt som å ha kladder, og merkes spesielt godt nedover ved at det kan lugge. Er slik jeg forstår det hvertfall. Syns også at han Smøresjefen, Nystad, sier mye rart når han blir "syndebukk". Mye snåle forklaringer og annet som kommer ut. Men men.. er ikke verdens undergang. I tillegg fikk vi jo se to jenter på pallen som fikk sin livs opplevelse og kanskje bidrar dette til at USA satser bedre og hardere både på landslagsnivå og på juniornivå. Så på sikt er dette sikkert bare fint for langrennsporten. Morsomt å se hvor glade og rørt de ble, Gregg spesielt, som hittil i år ikke har tatt et eneste verdenscuppoeng  syns de uventede medaljene er de morsomste. Rune Velta er et eksempel, Diggins og Gregg to andre i dette VM
Redigert av HNK; 25/02/2015 12:11.
|
|
|
25/02/2015 12:30
|
tron
Besatt
|
Besatt
VG spurte Nystad om de ikke vurderte andre ski når de så det begynte å snø før start. Han svarte ja, det kunne de ha gjort, men da ville de ikke fått testet det først og det ville bare ha blitt gjetting.
Akkurat det svaret forundrer meg litt. Er ikke de gutta der de beste i verden til å gjøre en kvalifisert gjetning om hva som glir best på våt nysnø? Hvorfor være så låst på det å måtte teste først? Har de ikke databaser fulle av info om hva som glir bedre på våt nysnø enn på våt, gammel og grovkornet snø? De vet i hvert fall at ski som glir bra på våt, gammel, grovkornet snø ikke funker på våt nysnø! Det virker som om de er helt låst i faste prosedyrer for testing og utvelging av ski/struktur/smøring.
|
|
|
[Re: tron]
25/02/2015 12:42
|
knut77
Besatt
|
Besatt
VG spurte Nystad om de ikke vurderte andre ski når de så det begynte å snø før start. Han svarte ja, det kunne de ha gjort, men da ville de ikke fått testet det først og det ville bare ha blitt gjetting. Siden det åpenbart var riktig å gå på skia de hadde testa i går så regner jeg med at de ikke har ombestemt seg til i dag. Så da blir det spennende å se hvordan skia blir om/når regnværet kommer, de kan vel ikke tilpasse skia til et føre med regn som de ikke har testet på? (: La merke til hvem-det-nå var fra landslagsledelsen som nå nettopp insisterte på at forholdene egentlig ikke var løse, mens alle andre prater om hvor løse forholdene er. Uansett, har trua (:
|
|
|
[Re: tron]
25/02/2015 15:12
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det virker som om de er helt låst i faste prosedyrer for testing og utvelging av ski/struktur/smøring. Jeg tror Marøder lenger opp treffer blink; organisasjonen har mistet evnen til å innarbeide det å tenke selv og gjøre ting på en annen måte enn det faste regimet.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
25/02/2015 19:30
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vad är det med Northug? Klarar han inte att gå raskt i löst före eller är formen i distanse langrenn inte spesiellt bra?
|
|
|
[Re: fredriks]
25/02/2015 19:34
|
olechr
More than words
|
More than words
Vad är det med Northug? Klarar han inte att gå raskt i löst före eller är formen i distanse langrenn inte spesiellt bra? Han er vel ganske smart. Når han skjønner at ikke medalje går så roer han ned.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
25/02/2015 19:39
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, det förstår jag men jag hade trott att han skulle haft möjlighet för medalj.
|
|
|
25/02/2015 21:18
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, det förstår jag men jag hade trott att han skulle haft möjlighet för medalj. Hadde ikke trua på Northug i det hele tatt på dette føre. Men hadde klokketro på Finn, men funka bare sånn passe det og. Mye sutring om løypa, den var tydeligvis ikke verre enn at franskmannen greide å bli nummer to med startnummer etter Jespersen. Men i mårra blir det gull, hvertfall om de har slutta og sett på yr.no..
|
|
|
25/02/2015 21:22
|
olechr
More than words
|
More than words
He he ja måtte le litt når de klaget så fælt på forholdene. For Franskmannen banka jo til.
|
|
|
[Re: Kriss]
25/02/2015 22:10
|
Laplace
Avhengig
|
Avhengig
Mye sutring om løypa, den var tydeligvis ikke verre enn at franskmannen greide å bli nummer to med startnummer etter Jespersen. Men så veier Jespersen 11kg mer enn franskmannen.
Redigert av Laplace; 25/02/2015 22:16.
Til musklerne kæmper i kramper
|
|
|
[Re: Kriss]
26/02/2015 09:18
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag har inte läst eller hört så mye om kritiken av löypan så möjligt att jag missat något. Det som Cologna sa är jag enig med. Synd att det inte blev samma förhold för alla de bästa och att de som gjort det bra tidigare i sesongen fick sämst förhold är ju inte så bra. De som går tidigt har ju dock en nackdel av att de inte har några tider att gå på.
Att löypan alltid ska vara hård och rask så att de som är bra på det föret har en fördel tycker jag dock inte. Bra om det är olika typen fören på konkurranserna.
|
|
|
26/02/2015 10:01
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Att löypan alltid ska vara hård och rask så att de som är bra på det föret har en fördel tycker jag dock inte. Bra om det är olika typen fören på konkurranserna. Det er vel ingen som mener det (ikke som jeg har fått med meg hvertfall)? Kritikken går vel ikke på at det alltid skal være hardt og raskt, men at forholdene ikke var like på tross av at dette sannsynligvis kunne vært oppnådd med mer salting?
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
26/02/2015 10:14
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Jeg syns klagingen over ulike forhold bare blir teit. Det er en utendørsidrett, og det er intervallstart. Været får man ikke gjort noe med. Å skulle snu startlisten for at "de beste skal få de beste forholdene" høres merkelig ut. Skal f.eks Barcelona spille samme vei i begge omgangene når de møter Eibar dersom vinden snur midtveis?
Sutrekopper alle mann. Kun Northug som tar dette med fatning. Hvis de ikke tåler uforutsigbare værforhold får de heller begynne med bridge. :-)
|
|
|
[Re: Goldrush]
26/02/2015 10:19
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Möjligt att det är så men det är väl också klart att för exempel jespersen vill ha hårt och raskt. Efter nordisk kombination var det också en norrman som väldigt kritiskt till löyperna och han sa att han hade en nakdel för att han var för tung.
Som det var i går så hade ju han som vann en fördel och det är ju inte bra men för de som gick i seedad grupp var det väl inte så stor skillnad? Det var ju också klart att man kunde gå riktigt raskt om man startade sent.
Mycket av det jag läst i media kan jag vara enig med men jag tror också att det underliggande för en del är att de helst inte vill konkurrera när det är löst.
|
|
|
26/02/2015 10:33
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Dette med løypekritikken er litt todelt: 1. løypen holdt dårlig gjennom hele løpet og burde vært saltet hele veien for å sikre så like forhold som mulig for så mange løpere som mulig. Helt likt vil det aldri bli - slik er det bare. Er dessuten verdt å ta med seg at det ikke er ofte at såpass mange løpere fra mange ulike nasjoner er enige i at løypa er dårlig. Så at løypa ikke var bra, stemmer nok. Men så er man også utendørs! Hva f*** får du gjort med været?
2. de som har stilt opp og gått mye verdenscuprenn gjennom sesongen før VM, ble "straffet" på 15km fordi forholdene var ujevne. Det er slik at disse løperne dette gjelder, skal få lov til å gå når det teoretisk skal være best forhold - kall det en slags premiering for at du har stilt opp i verdenscupen. Som Cologna sa: jeg burde holdt meg hjemme i hele vinter. Underforstått at da hadde han fått startet 15km på et mye tidligere startnummer, slik som Olsson.
Uansett: man så at løpere matchet Olsson også på sene startnummer, og de siste 4km av løpet til Olsson har gått sinnsykt fort. Så uansett forhold hadde han garantert minst vært på pallen - sannsynligvis hadde det nok også blitt gull uansett.
Men er veldig lei han Thomas Wassberg nå altså! Grinebiter!
Redigert av HNK; 26/02/2015 10:34.
|
|
|
26/02/2015 10:50
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Möjligt att det är så men det är väl också klart att för exempel jespersen vill ha hårt och raskt. Efter nordisk kombination var det också en norrman som väldigt kritiskt till löyperna och han sa att han hade en nakdel för att han var för tung.
Som det var i går så hade ju han som vann en fördel och det är ju inte bra men för de som gick i seedad grupp var det väl inte så stor skillnad? Det var ju också klart att man kunde gå riktigt raskt om man startade sent.
Mycket av det jag läst i media kan jag vara enig med men jag tror också att det underliggande för en del är att de helst inte vill konkurrera när det är löst.
Jespersen vil helt sikkert ha det hardt og raskt, men det er veldig langt fra å ønske det til å mene at det skal tilrettelegges for tunge løpere generelt, og det er jeg ganske sikker på at Jespersen ikke mener. Hvor stor forskjell det utgjorde har jeg ingen anelse om, men ekspertene virker å være enig om at det utgjorde en ikke ubetydelig forskjell, og Olsson sier jo selv at han hadde flaks. Når det gjelder Manificat så tror jeg han gjorde sitt livs løp. Ellers er jeg stor fan av Olsson og unner han gullet av hele mitt hjerte. Når det gjelder dette med sutring synes jeg det er greit å si fra hvis arrangøren ikke gjør jobben sin mtp tilrettelegging for utøvere, men klager man på ting arrangøren ikke får gjort noe med eller selv om forholden var like, er man over på "ekte" sutring.
Redigert av Goldrush; 26/02/2015 10:51.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
[Re: HNK]
26/02/2015 11:37
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Men er veldig lei han Thomas Wassberg nå altså! Grinebiter!
På vesten til Wassberg stod det følgende (hvis jeg ikke så helt feil): ASS CHIEF OF COURSE Det kan bety assisterende løypesjef, javel, men det var ikke det jeg umiddelbart tenkte :-)
|
|
|
[Re: Goldrush]
26/02/2015 11:40
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Jespersen vil helt sikkert ha det hardt og raskt, men det er veldig langt fra å ønske det til å mene at det skal tilrettelegges for tunge løpere generelt, og det er jeg ganske sikker på at Jespersen ikke mener. Hvor stor forskjell det utgjorde har jeg ingen anelse om, men ekspertene virker å være enig om at det utgjorde en ikke ubetydelig forskjell, og Olsson sier jo selv at han hadde flaks. Når det gjelder Manificat så tror jeg han gjorde sitt livs løp. Ellers er jeg stor fan av Olsson og unner han gullet av hele mitt hjerte. Når det gjelder dette med sutring synes jeg det er greit å si fra hvis arrangøren ikke gjør jobben sin mtp tilrettelegging for utøvere, men klager man på ting arrangøren ikke får gjort noe med eller selv om forholden var like, er man over på "ekte" sutring. Når Jespersen ble intervjuet så var det Manificat han trakk frem som den som satt igjen med Svarteper. Hadde han startet tidligere så hadde han meget mulig tatt gullet. Som flere har nevnt tidligere, så var det ikke løse forhold som var problemet, men at det ikke var like forhold.
|
|
|
28/02/2015 18:06
|
=DAZHOFF=
Entusiast
|
Entusiast
Ka e tankan rundt Sundby i morra? 17 ganga pengan på Bet Safe.
|
|
|
[Re: =DAZHOFF=]
28/02/2015 18:40
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Med solid grunnlag og påvunget hvile blir det enten topp eller flopp, tipper jeg. Jeg bikker mer mot flopp enn topp, spesielt om det stemmer at han har hatt ekte influensa og ikke bare en forkjølelse. Leste at han ikke har hatt feber, så litt pussig diagnose synes jeg.
Redigert av KenR; 28/02/2015 18:41.
|
|
|
28/02/2015 19:30
|
=DAZHOFF=
Entusiast
|
Entusiast
Og da bli spørsmåle kor ofte d bli topp fremfor flopp. 17 i odds e et rimelig habilt utgangspunkt
|
|
|
28/02/2015 19:32
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Med 5x opp mordarbakken på løst underlag har jeg mer tro på en uthvilt Sundby enn Northug i morra. Men ser ikke bort fra at vi får en pall uten nordmenn i morra, med sveitsisk, svensk og russisk på oppløpet. Blir spennende dette!
|
|
|
[Re: kolli]
28/02/2015 20:34
|
=DAZHOFF=
Entusiast
|
Entusiast
Jepp. Nånn aktuelle: Johan Olsson 1.85, Dario Cologna 6.50, Petter Northug 8.00, Alex Harvey 10.50, Maxim Vylegzhanin 14.00, Alexey Poltoranin 14.00, Didrik Tønseth 14.50, Martin Johnsrud Sundby 17,00
|
|
|
28/02/2015 20:40
|
olechr
More than words
|
More than words
Etter den stafett etappen Olsson gikk så trur jeg han blir tøff. Han er hvertfall ikke redd for å bli sliten :-P
|
|
|
28/02/2015 21:24
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Olsson sin form + svenskene sine ski = 5-milsgull
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
01/03/2015 16:36
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Olsson sin form + svenskene sine ski = 5-milsgull  Heldigvis ikke. Skulle jeg håpet på et annet resultat måtte det blitt at Bauer eller Vylegzjanin hadde tatt det.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
01/03/2015 17:59
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Dette viser jo bare at de beste er best. Northug har vært i form i hele år, og med en normal langrennetappe som avslutning på TdS, så hadde han vunnet der også. Et lite stikk til de som kun satser på mesterskapene og et renn i året. Men nå er nok Northug noe for seg selv, og kanskje ikke så sammenlignbar med de fleste andre 
|
|
|
|
|