Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Var det dumt?

Re: Var det dumt? [Re: Espen W] #1928321 26/02/2015 21:08
L
lektorHaugen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
L
Det løseste dekket sitter ikke i det hele tatt, egentlig. Dekket løsner når lufta er ute. Det andre dekket sitter bedre. Plasten satt nokså stramt, som på videoen. Det virka ganske åpenbart at i alle fall det ene dekket var for slapt. Faktisk så åpenbart at jeg neppe hadde prøvd i det hele tatt, om ikke utstyret var innkjøpt og på plass, og om jeg ikke hadde trodd at den stramme plasten skulle gjøre susen.

Det var verdt et forsøk, likevel. Kommer til å prøve igjen når jeg en gang bytter ut dekkene, med mindre det da finnes lateksslanger for fatbike. Og det vil jeg ikke vedde månedslønna på, akkurat.

P.S. Og takk for alle god hjelp. ICON_SMILE

Redigert av lektorHaugen; 26/02/2015 21:09.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Var det dumt? [Re: btm] #1928379 27/02/2015 08:06
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: btm
om RD egentlig er nok, og mer anvennelig om sykkelen ikke skal være ren snøsykkel.

Jeg husker i alle fall at noen på forumet mente at 80mm felg er bedre om man skal bruke både 4.8" dekk og 4" dekk. 4" dekk på 100mm felg på sommerføre gir visst mye felgdeng.

EDIT: her var det:

Sitat: rørleggern
Dillinger4 på 100 mm felg, vil spise opp felgen på sommerstid.

Sitat: Ripen
Det kommer an på felgbredden også, Nate på 100 mm felger er en dårlig deal for felgene om man sykler mye på røtter og stein.
Det samme gjelder for øvrig for Snowshoe på så brede felger.

Redigert av Arne_And; 27/02/2015 08:09.

Re: Var det dumt? [Re: lektorHaugen] #1928451 27/02/2015 10:32
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: lektorHaugen
Det løseste dekket sitter ikke i det hele tatt, egentlig. Dekket løsner når lufta er ute. Det andre dekket sitter bedre. Plasten satt nokså stramt, som på videoen. Det virka ganske åpenbart at i alle fall det ene dekket var for slapt. Faktisk så åpenbart at jeg neppe hadde prøvd i det hele tatt, om ikke utstyret var innkjøpt og på plass, og om jeg ikke hadde trodd at den stramme plasten skulle gjøre susen.

Det var verdt et forsøk, likevel. Kommer til å prøve igjen når jeg en gang bytter ut dekkene, med mindre det da finnes lateksslanger for fatbike. Og det vil jeg ikke vedde månedslønna på, akkurat.

P.S. Og takk for alle god hjelp. ICON_SMILE

Pussig at de satt såpass slapt, men siden det ikke er TLR kanttråd på disse så vil diameter kunne variere en del fra dekk til dekk.
En runde med skumteip (f.eks hvit dobbeltsidig fra Clas) langs felgkantene (under plasten), eller en runde med parkettunderlag (1mm tykt) i full bredde under plasten vil nok kunne få dem til å sitte dønn og pumpes opp enkelt med håndpumpe.
OD på disse felgene skal være såpass stor at det ikke bør trengs mer, til tross for relativt slakke kanttråder.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Var det dumt? [Re: Espen W] #1928461 27/02/2015 11:09
L
lektorHaugen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
L
Takk for tips! Mulig jeg skal prøve på en sånn løsning, når jeg får tid. Jeg reagerte også på hvor løst det ene dekket satt, men det sitter jo fint med slange i, så teoretisk sett skal det gå greit.

Nå er det ikke noen hast med å få til slangeløst oppsett, siden puddersnø (og annen snø) begynner å bli en saga blott. Til sommeren kjøper jeg kanskje en kompressor, og da blir det vel vei i vellinga, tenker jeg. Da har jeg også tid til å ekspirementere mer.

P.S. Kommentaren til Espen har ligget litt i bakhodet mitt, og det slår meg at jeg burde prøve med skikkelig pallplast (strekkfilm), framfor plastfolien jeg brukte. Om plasten står stramt nok, det jo fungere. Indre diameter på dekkanten er jo tross alt mindre enn ytre diameter på felgkanten, så det er pukka nødt til å bli tett. Ergo: Forsøke skikkelig pallplast straks jeg har tid. Kanskje helst legge på en stripe dobbeltsidig teip, også.

Redigert av lektorHaugen; 27/02/2015 14:16. Rediger grunn: P.S. med ettertanke

Antyder du at jeg er feit? [Re: lektorHaugen] #1931690 07/03/2015 16:57
L
lektorHaugen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
L
Jeg tror det er det hun prøver å si meg. Slanke seg vil hun i alle fall ikke. Nåja. Jeg er glad i henne som hun er.

Lateksguffe er til salgs på egnet forum nær deg.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support