Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd?

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Raskall] #1926314 21/02/2015 18:55
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Oväntad dag idag. Att Bjørgen inte hängde med var det väl ingen som hade trott. Jag trodde också att Northug var i så pass bra form att han skulle vinna eller iallafall vara med i täten. Kalla trodde jag också skulle komma etta eller två så som loppet utvecklade sig.

Annars utmärkte väl sig Cologna som de senaste årens bästa mästerskaps åkare. På de senaste 7 distanse starterna i mästerskap har han 3 guld, 2 silver, en 8 plats och en bruten ski.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Gråstein] #1926384 21/02/2015 21:49
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Gråstein

Man er ikke verdens beste etapperytter av å vinne Dauphine eller Sveits rundt, selv om alle de beste er med.
Hvis du skal dra paralleller så er det Tour de France MJS har vunnet, med Quintana på sidelinjen, også kan man diskutere om det er større å vinne Paris-Roubaix, siden det var det alle de beste satset på. Useriøst å sammenligne det MJS har gjort de to siste sesongene med Dauphine og slikt.

Redigert av Brusdalen; 21/02/2015 21:53.
Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Raskall] #1926390 21/02/2015 22:13
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Om det er noe tilsvarende i sykling så vil det være at de beste sammenlagtrytterne ikke topper formen til Giroen. Og de fleste mener at TdF er større. Om man skal sammenlikne klassikerne og TdF vil jeg heller gå motsatt vei. Ryttere som Armstrong (må nevnes), Contador, Schleck og Wiggins kunne alle vært kandidater til å vinne noen av dem. Tenk feks disse gutta sette fart opp bakkene før San Remo, eller i Liege. Likevel har de aldri prioritert disse løpene, fordi formen skal være på maks i etapperittene. Motsatt så har ikke ryttere som Gilbert mulighet til å toppe til Touren, de vinner ikke uansett. Derimot er jo dette en indikasjon på at klassikerseier er viktigere enn å vinne etapper i Touren, og det er vi vel enige i?

Tour de ski blir ikke stort bare fordi de har puttet inn navnet "tour".

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Gråstein] #1926396 21/02/2015 22:24
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Så om du skal rangerer de beste syklistene i verden pdd ut i fra prestasjoner og form, hvor høyt oppe på den lista kommer Nibali?

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Brusdalen] #1926411 21/02/2015 23:44
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Brusdalen
Så om du skal rangerer de beste syklistene i verden pdd ut i fra prestasjoner og form, hvor høyt oppe på den lista kommer Nibali?

Dette har noen andre kloke hoder gjort for dere allerede:
http://www.uci.ch/road/ranking/

Kan være de synser litt mindre og har et poengsystem som gir et noenlunde ok bilde ICON_WINK Det finnes nok for langrenn også yes

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: HNK] #1926424 22/02/2015 07:15
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: HNK
Northug er allerede den mestvinnende VM utøveren for herrer gjennom tidende. Ett gull mer en Dæhlie.

At det nå er dobbelt så mange øvelser, og dermed muligheter til å ta individuelt gull, gjør at denne statistikken blir meningsløs og sammenligning umulig.

Selv har jeg mistet interessen etter overeksponering i media og folk som er litt vel høye på seg selv, har ikke sett annet av skirenn enn det som presenteres inne i ordinære nyhetssendinger.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Raskall] #1926435 22/02/2015 08:19
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Enig med Øystein, små doser av Petter kan gå an men det har etter min mening passert grensen for lenge siden.
Se på meg, se på meg, er ikke jeg flink dere? Kan være artig med en i barnehagen, men ikke fra en voksen?mann.

Ellers kan det nesten virke som om han har fått mediaråd her plutselig. Har oppført seg så og si som folk i VM.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Oystein L] #1926436 22/02/2015 08:21
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Oystein L
Northug er allerede den mestvinnende VM utøveren for herrer gjennom tidende. Ett gull mer en Dæhlie.

At det nå er dobbelt så mange øvelser, og dermed muligheter til å ta individuelt gull, gjør at denne statistikken blir meningsløs og sammenligning umulig.

Selv har jeg mistet interessen etter overeksponering i media og folk som er litt vel høye på seg selv, har ikke sett annet av skirenn enn det som presenteres inne i ordinære nyhetssendinger.

Nuvel, samme konklusjon kan man si om langrenn i Dæhli sin epoke også, tidligere så skøytet man ikke.

Dette kalles progresjon og utvikling.

At du selv ikke liker langrenn grunnet folk med stort ego eller ei påvirker ikke det faktum at Northug faktisk ER den mestvinnende utøveren.

Pussig nok så har vi mange i dette landet som ynder å sutre over andres fremgang og resulteter også. Man skal på mange måter plukke frahverandre og undergrave alt.

Men i tilfeller som dette så er fakta - fakta.

Flere øvelser ja, enklere å vinne? nja. tror ikke det gitt. Nå møter man folk med spesial kompetanse i flere øvelser enn tidligere.

Du som en mann i et forbund burde da se slikt som dette ICON_WINK

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Oystein L] #1926444 22/02/2015 08:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Oystein L

Det där är ju inte helt sant. Nu finns det 4 individuella övelser och två stafetter. På Dählies vm så hade de 4 individuella övelser (10km ,10+15 jakstart , 30 km och 50km) och en stafett.

Så individuellt har de haft lika stora möjligheter eller det är nog så att Dählie hade i praktiken fler då det var 4 övelser i distanse langrenn och nu 3 i distanse och 1 i sprint.

Dählie hade ju också fördelen att få ett extra OL under sin karriär om man jämför OL medaljer.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Lurifax] #1926448 22/02/2015 09:03
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Lurifax

Kan være de synser litt mindre og har et poengsystem som gir et noenlunde ok bilde ICON_WINK Det finnes nok for langrenn også yes

Det er vel det som var essensen i diskusjonen!? Hvordan rangerer man utøvere opp i mot hverandre, der den ene leverer knallsterke resultater over tid, mot de som topper formen til et løp/renn i året?

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Brusdalen] #1926451 22/02/2015 09:13
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Lurifax

Det er vel det som var essensen i diskusjonen!? Hvordan rangerer man utøvere opp i mot hverandre, der den ene leverer knallsterke resultater over tid, mot de som topper formen til et løp/renn i året?

Det er jo nettopp derfor man har ranking, man har funnet et system som er godt. Subjektive følelser og menigmanns ytringer er skjelden et godt system.
Så hva vi føler og mener rundt dette er rett og slett ikke spesielt mye verdt.

Du vet det finnes slikt for langrenn også? Så hva diskuterer man? Om systemet er godt nok? Virker ikke slik når man leser tråden og innleggene.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Raskall] #1926453 22/02/2015 09:21
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Spørsmålet for hele diskusjonen er hvordan man rangerer forskjellige lister opp mot hverandre. Verdensmester vs verdenscupvinner. På sykkel tror jeg det er helt sikkert at alle syklister heller vil vinne en GT eller et monument enn å komme til november og se at de toppet UCI-listen for det året.

Det er selvfølgelig ikke noe galt i ha flere lister. Verdenscupen trenger det for å legitimere seg, men det er likevel i konkurranse med mesterskap.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Brusdalen] #1926456 22/02/2015 09:28
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G

Nibali vant det løpet alle, unntatt Quintana, i hele verden prøvde å vinne det året. Så er det en ukjent variabel her med Contadors skade, men sånt skjer i sport. Jansrud er for tiden verdens beste utforkjører fordi Svindal er skadet.

Om Kristoff er verdens beste til å vinne Milan - San Remo? Som sagt, jeg vet ikke hva som ville skjedd om Nibali og Contador satset på det løpet i stedet for Tour de France.

Som et sidespor, siden jeg nevte Jansrud, så er utfor en interessant sport. Der virker det som at de store kanonene prøver å være best gjennom hele sesongen. Kanskje er det fordi Kitzbühl er så stort at man ikke kan droppe det, eller fordi det er så mye penger i enkeltrenn at VM ikke står ut på sammen måten som i langrenn. Jeg ville tro at utforkjørere også, om VM hadde betydd alt, ville hatt fordel av legge inn treningsperioder fremfor å konkurrere hver helg.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Gråstein] #1926472 22/02/2015 11:30
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig

Nibali vant det løpet alle, unntatt Quintana, i hele verden prøvde å vinne det året. Så er det en ukjent variabel her med Contadors skade, men sånt skjer i sport. Jansrud er for tiden verdens beste utforkjører fordi Svindal er skadet.

Om Kristoff er verdens beste til å vinne Milan - San Remo? Som sagt, jeg vet ikke hva som ville skjedd om Nibali og Contador satset på det løpet i stedet for Tour de France.

Som et sidespor, siden jeg nevte Jansrud, så er utfor en interessant sport. Der virker det som at de store kanonene prøver å være best gjennom hele sesongen. Kanskje er det fordi Kitzbühl er så stort at man ikke kan droppe det, eller fordi det er så mye penger i enkeltrenn at VM ikke står ut på sammen måten som i langrenn. Jeg ville tro at utforkjørere også, om VM hadde betydd alt, ville hatt fordel av legge inn treningsperioder fremfor å konkurrere hver helg.

De aller fleste av verdens beste syklister har ikke en sjanse til å vinne noen av de store etapperittene. Jeg rangerer Cavendish, Cancellara , Sagan, Gilbert, faktisk veldig mange, som bedre syklister de siste årene enn de flest GT-rytterne. Det gjør for så vidt også listene og mesterskapene. Er du uenig?

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Raskall] #1926485 22/02/2015 12:26
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Tja. Hva er sykling? At Cancellara lenge har vært den desidert beste til å sykle 50km flatt er sikkert. At Cav har vært verdens beste til å vinne flate sykkelløp det samme. Gilbert har hatt en bra punch, men der tror jeg kanskje en rytter som Contador kunne gitt konkurranse.

På samme måte som jeg kan akseptere Hattestad som verdens beste langrennssprinter samtidig som Northug var verdens beste distanseløper kan det være flere som er verdens beste innen en idrett (hvem er verdens beste i friidrett?) Kritikken mot Sundbys seier i TdS er ikke at det ikke var en bra prestasjon, men at en løper som Cologna kanskje hadde slått han om han hadde prøvd.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Raskall] #1926496 22/02/2015 12:45
olechr Offline
More than words
More than words
Dette er jo fordelen men også ulempen i Norge. Skal man i hele tatt få komme til VM så må man prestere allerede fra Beitostølen. Dette ser man igjen i VM for herrer. En del andre nasjoner trenger ikke å være knall form hele tiden for de vet de får gå VM uansett.

Om Sundby hadde blitt syk eller ikke så trur jeg dessverre ikke han hadde vært i toppen i VM. Han har jo vært på vei ned helt siden TDS.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Gråstein] #1926497 22/02/2015 12:49
EgilS Offline
More than words
More than words
hvem er verdens beste i friidrett?

Langrenn og sykling kan vi vel i stor grad regne som en idrett da redskap, arbeidskrav og treningen som kreves er omtrent det samme for alle grener. Noe som også vises ved at utøvere som har spesialisert seg på en gren fint kan hevde seg i andre grener.

Friidrett er flere idretter med eneste til felles for alle er at de foregår på en stadion.

Redigert av EgilS; 22/02/2015 19:33.
Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Raskall] #1926500 22/02/2015 12:58
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Hvem er best i løping?

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Raskall] #1926504 22/02/2015 13:07
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sykkel är ju en sport där man inte kan bestämma vem som är bäst eftersom det finns så många olika typer av ritt och där folk satsar på olika ritt och en del ritt har klart högre status än andra.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Raskall] #1926505 22/02/2015 13:17
HNK Offline
Besatt
Besatt
Ryktes at Sundby i løpet av ti dager på rad etter TdS trente 40timer.
Kanskje ikke nødvendig å si mer.

At han ikke er i Falun foreløpig er helt ok, både for norsk langrenn og Martin selv.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: HNK] #1926725 23/02/2015 08:27
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

En bra søknad for å bli syk det..
Har vært mye snakk om hvor mye han har trent, best trent osv.. Ser ut som han akkurat greide å trene seg i hjel tidsnok til VM..
Mest trent er ikke det samme som best trent.
Det er riktignok vanskelig å finne ut hva man tåler av trening før man har gått på en smell, men å legge det eksperimentet mellom Tds og VM er litt pussig..

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Kriss] #1926728 23/02/2015 08:30
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Kriss

En bra søknad for å bli syk det..
Har vært mye snakk om hvor mye han har trent, best trent osv.. Ser ut som han akkurat greide å trene seg i hjel tidsnok til VM..
Mest trent er ikke det samme som best trent.
Det er riktignok vanskelig å finne ut hva man tåler av trening før man har gått på en smell, men å legge det eksperimentet mellom Tds og VM er litt pussig..

Litt rart å teste ut før en VM sesong uansett. Hvertfall når man vant World cup og TDS året før :-P

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: olechr] #1926741 23/02/2015 08:42
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: olechr
Litt rart å teste ut før en VM sesong uansett. Hvertfall når man vant World cup og TDS året før :-P

+1, litt rart å se, skulle tro apparatet rundt han vet mer enn nok om slikt til å si fra også. Men klart, om fyren er egen og sær og ikke vil lytte - så går det som det går uansett hvor mange flinke en har "rundt" seg.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Lurifax] #1926751 23/02/2015 08:59
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Finner ikke igjen den artikkelen der det sto om MJSs eksperiment, men der var det som nevnt antydninger om at han var så sær at dette var noe han ville gjøre og at det betydde mer for ham å finne ut hvor langt han kunne tøye strikken enn å finne formen til VM. Det kan jo selvsagt være sant, eller så var det et planlagt utspill for å ta ned forventningene foran mesterskapet siden han ikke er en mesterskapsløper.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Raskall] #1926760 23/02/2015 09:10
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Husk at man blir ikke verdens beste med bare å safe på treningen hele tiden, man må tøye strikken litt. Ellers er det jo rart hvor mange på sidelinjen her som tydeligvis kjenner MJS bedre en han gjør selv angående treningsmengde og intensitet og dessuten tar for god fisk alt som står i media. Mange potensielle landslagstrenere her inne.

Ps Jeg er nok ikke noe bedre selv til å sluke medianyheter og komme med konklusjon

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: hrukin] #1926762 23/02/2015 09:14
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ja, lite väl mycket spekulering. 40 timmar på 10 dager efter tour de ski låter så extremt/dumt att jag inte klarar att tro på det.

Det som dock är klart är att han tränat mer än tidigare och att han tränat väldigt mycket och att det då är klart möjligt att han går på en smell.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Raskall] #1926776 23/02/2015 09:31
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Det er jo også en mulighet for at den sykdommen han har pådratt seg nå, ikke har noen sammenheng med antall treningstimer eller -opplegg tidligere i sesongen. Men nå spekulerer jeg bare ...

Det er virkelig synd hvis han ikke får gått en distanse i VM og målt seg mot de beste. Jeg er ikke noen større fan av MJS enn jeg er av noen andre, men måten han har frontet treningsmengden sin, og resultatene og prestasjonene han faktisk har levert, så vil det være veldig artig å se hvor god han egentlig er blitt.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: fredriks] #1926778 23/02/2015 09:34
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fredriks
Ja, lite väl mycket spekulering. 40 timmar på 10 dager efter tour de ski låter så extremt/dumt att jag inte klarar att tro på det.

Det som dock är klart är att han tränat mer än tidigare och att han tränat väldigt mycket och att det då är klart möjligt att han går på en smell.

"- Etter Tour de Ski tok jeg en rolig uke. Så ble jeg for offensiv for tidlig. På ti dager ble det ca 40 timer, med for mye hardt, styrke, intervalltrening og hurtighet. Langturene ble for harde. Jeg var ikke mottakelig, som jeg pleier å være, sier Sundby."

http://www.vg.no/sport/langrenn/sundby-jeg-feilberegnet-egne-krefter/a/23389524/

You are what you eat...mmm nuts
Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Raskall] #1926784 23/02/2015 09:45
HNK Offline
Besatt
Besatt
VG var det ja! Takk Hoaas.

Har litt innsikt i landslagsmiljøet på langrenn, og hva gjelder om MJS er sær og egen eller ikke, så kan jeg si at det er de alle sammen!! Menn som damer. Uten å være sær og egen så hadde de ikke vært på landslaget heller.

Det er sterke personer og den ene er mer egoist enn den andre.

Det som er rart i MJS's tilfelle er ikke at han er sær og egen, men i mine øyne synes jeg det er at lagledelsen ikke har forvaltet MJS sin form bedre. Regner med at MJS har en treningsplan og oppfølgingsregime som alle de andre på skilandslaget. Om det er slik at MJS får lov til å trene det kroppen tåler og altfor mye til rett etter TDS og rett før VM, så er det noe som skurrer big time på flere plan.

Enten så har MJS løyet for lagledelsen og oppgitt mindre trening og bedre form enn hva som er tilfellet, eller så har han fått lov til å bedrive galskapen (les: lagledelsen mener treningen er riktig i forhold til formtopp til Falun)....
MJS var vel heller ikke med på siste høydesamling(?)

Redigert av HNK; 23/02/2015 09:47.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: HNK] #1926838 23/02/2015 11:05
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ok, efter inläggen i tråden så trodde jag att det handlade om att han direkt efter tour de ski begynte att träna stenhårt. Han tog det lugn i iallafall en vecka.

Side 4 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support