Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd?

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Brusdalen] #1925843 20/02/2015 10:37
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: Brusdalen
Du må gjerne vise til resultater som andre langrennsløpere har prestert det siste året, som viser at MJS ikke kan karakteriseres som verdens beste langrennsløper.

2 seiere i TdS, sammenlagtseier i verdenscupen, og en start på årets sesong der han nærmest har gjort reint bord. Cologna hadde et bra OL, men det begynner å bli en stund siden han hadde en topplassering i verdenscupen. Rangerer du Cologna foran MJS, fordi han satset og ofret hele sesongen og traff med formen den uka det var OL?

Det er jo det jeg har prøvd å si. MJS er nok den som har høyest grunn-nivå, men mangler noe på toppnivå i forhold til de andre. Alt du oppsummerer er jo sammenlagt-seire og underbygger dette.

Men i mesterskap, hvor det i langrenn kåres hvem som er best, har han jo veldig lite å vise til.

Hadde VM inneholdt en tour så hadde nok Martin vært verdensmester.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Raskall] #1925846 20/02/2015 10:39
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Raskall
Sitat: sveinaa

Ser man isolert på fjorårets sesong og frem til etter Tour de ski i år så kan man vel kalle ham verdens beste? Og tror kun det er i denne perioden han har blitt omtalt som verdens beste.

Sitat: Meg selv

Pressen har vel nærmest unisont og konsekvent omtalt ham som verdens beste langrennsløper de siste par sesongene.

Synes du ikke at verdens beste langrennsløper burde tatt i det minste én individuell gullmedalje i OL?

Drar vi paralleller til sykkel så er vel Martin en kandidat til sammenlagtseier i f. eks. TdF men bortimot sjanseløs på etappeseire.

Jeg klarer ikke helt å se det sånn du ser det. For meg har i alle fall Sundby vært best i nevnte periode (Kanskje jeg har selektiv hukommelse). Hadde det funket med smøringen i OL kan det jo og hende det hadde sett annerledes ut.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Brusdalen] #1925847 20/02/2015 10:39
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Rangerer du Cologna foran MJS, fordi han satset og ofret hele sesongen og traff med formen den uka det var OL?

Ja, gör inte du det? Nu vet jag inte vad du menar med satsat och ofret men han bröt väl en fot på hösten och det var därför han missade stora delar av sesongen.

Han har ju också en del andra tidigare resultat att gå på.

Nu tror jag det varierar mellan utövarna men alla bryr sig faktiskt inte så mycket om värdscupen (framför allt inte innan jul) eller tour de ski. De vet redan att de kommer till mästerskapet och satsar på att vara i form då.

I år savnades väl många svenskar, Cologna, Ledkov och en del andra under tour de ski för att ta ett exempel.

I år är ju värdscupen ovanligt rar också. Några tourer innan jul när folk är i hårdträning. Ett tour de ski utan en hel del goda löpare. Några WC renn efter tour de ski utan flertalet av de bästa och ett general rep för vm.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: sveinaa] #1925849 20/02/2015 10:41
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R

Jeg klarer ikke helt å se det sånn du ser det. For meg har i alle fall Sundby vært best i nevnte periode (Kanskje jeg har selektiv hukommelse). Hadde det funket med smøringen i OL kan det jo og hende det hadde sett annerledes ut.

Så du mener at heller ikke Petter Northug hadde et dårlig OL? Han hadde jo like dårlige ski men gir kanskje litt fortere opp når han likevel ser at det ikke nytter.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: sveinaa] #1925851 20/02/2015 10:42
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Men hur kan du dra den slutsatsen när han faktist inte var bäst i den klart viktigaste och största konkurransen under den perioden?

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Raskall] #1925854 20/02/2015 10:51
sveinaa Offline
More than words
More than words

Så du mener at heller ikke Petter Northug hadde et dårlig OL? Han hadde jo like dårlige ski men gir kanskje litt fortere opp når han likevel ser at det ikke nytter.

Sundby slet seg gjennom OL. Det at han ikke plasserte seg helt i toppen er ikke det samme som at han gjennomførte et stinkende OL (Han var vel den desidert beste Norske?).

Hvor finner du Northug påstanden? Har jeg skrevet det?

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: sveinaa] #1925856 20/02/2015 10:53
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R

Sundby slet seg gjennom OL. Det at han ikke plasserte seg helt i toppen er ikke det samme som at han gjennomførte et stinkende OL (Han var vel den desidert beste Norske?).

Neida. Men både Martin og Petter skuffet stort i forhold til forventningene i OL. Du gir Martin alibi med dårlige ski. Da må jo Petter få det samme alibiet?

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: fredriks] #1925858 20/02/2015 10:53
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
Men hur kan du dra den slutsatsen när han faktist inte var bäst i den klart viktigaste och största konkurransen under den perioden?

Litt på samme måte som at jeg aldri har rangert Lars Bystøl som verdens beste hopper pga. et OL gul.

Lurer litt på hvorfor ikke jeg kan ha en subjektiv oppfattelse av hvem som har vært best i en periode uten at jeg må forsvare det?

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: sveinaa] #1925865 20/02/2015 10:57
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Lurer litt på hvorfor ikke jeg kan ha en subjektiv oppfattelse av hvem som har vært best i en periode uten at jeg må forsvare det?

Hvorfor krever du da at jeg skal motbevise din påstand (altså forsvare min oppfattelse)?

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Raskall] #1925866 20/02/2015 10:57
sveinaa Offline
More than words
More than words

Neida. Men både Martin og Petter skuffet stort i forhold til forventningene i OL. Du gir Martin alibi med dårlige ski. Da må jo Petter få det samme alibiet?

Hvor gir jeg den ene alibi og den andre ikke (Sånn jeg husker det var det vel sånn at hele smørebussen slet; som i at Norge slet.)?

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: sveinaa] #1925867 20/02/2015 10:59
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Hela denna diskussionen handlar väl om diskutera folks subjektiva oppfattelse? Jag ser bara inte förskjellen på det jag skrev som en kommentar till det du skrivit och det du skrivit som en kommentar till det Raskall skrivit.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Raskall] #1925870 20/02/2015 11:02
sveinaa Offline
More than words
More than words

Hvorfor krever du da at jeg skal motbevise din påstand (altså forsvare min oppfattelse)?

Hvor krever jeg at du skal motbevise min påstand? Er tross alt litt vanskelig å motbevise er subjektiv mening? Spesielt når man tydeligvis har veldig forskjellige parametere for hvordan man bedømmer dette.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: sveinaa] #1925872 20/02/2015 11:06
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R

Hvor krever jeg at du skal motbevise min påstand? Er tross alt litt vanskelig å motbevise er subjektiv mening? Spesielt når man tydeligvis har veldig forskjellige parametere for hvordan man bedømmer dette.

Sorry, jeg blandet sammen dine og Brusdalens innlegg. My bad!

Du må gjerne vise til resultater som andre langrennsløpere har prestert det siste året, som viser at MJS ikke kan karakteriseres som verdens beste langrennsløper.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Raskall] #1925873 20/02/2015 11:08
bah Offline
Entusiast
Entusiast
Enig med raskall. Sundby er oppskrytt.
Han har kanskje høyest grunnform, men er så langt i karrieren sjanseløs på å vinne gull i mesterskap. Kanskje han rett og slett ikke er god nok på å slappe av (også kallt toppe formen ;))

Andre, som northug, cologna, olson er råere der.

Og det er tross alt medaljer i mesterskap som teller...

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Raskall] #1925881 20/02/2015 11:17
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig

Men i mesterskap, hvor det i langrenn kåres hvem som er best, har han jo veldig lite å vise til.

Så langt i denne sesongen så er det ingen som er i nærheten av MJS`s resultater, både sammenlagt i verdenscupen, tourene og i individuelle renn. Du har rett i at i mesterskapene så kårer man hvem som er best, men da kun på enkeltrenn. MJS er best når man kårer sammenlagtresultater, altså alle disipliner. Han har den siste tiden vært den mest komplette langrennsløperen, og derfor mener jeg det ikke er riktig å stille spørsmålstegn ved å ha omtalt han som verdens beste skiløper.

En løper som tar ett individuelt gull, kan ikke automatisk bli omtalt som verdens beste langrennsløper.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Brusdalen] #1925885 20/02/2015 11:21
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R

Så langt i denne sesongen så er det ingen som er i nærheten av MJS`s resultater, både sammenlagt i verdenscupen, tourene og i individuelle renn. Du har rett i at i mesterskapene så kårer man hvem som er best, men da kun på enkeltrenn. MJS er best når man kårer sammenlagtresultater, altså alle disipliner. Han har den siste tiden vært den mest komplette langrennsløperen, og derfor mener jeg det ikke er riktig å stille spørsmålstegn ved å ha omtalt han som verdens beste skiløper.

Nja. Jeg tror at i en ren verdenscup-sesong hadde ikke MJS hatt sjanse mot en skadefri Dario Cologna. De to sesongene Martin har dominert har vært mesterskapsesonger hvor han ser ut til å være best mens de andre fokuserer på å trene eller restituere seg fra skader mens han ikke får det til i mesterskap.

Det blir litt Vebjørn Rodal over det hele.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Brusdalen] #1925888 20/02/2015 11:24
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

En løper som tar ett individuelt gull, kan ikke automatisk bli omtalt som verdens beste langrennsløper.

Den som vinner et VM/OL er verdens beste akkurat den dagen. En som vinner verdenscupen sammenlagt er verdens beste fordelt på alle disipliner og hele sesongen.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: bah] #1925889 20/02/2015 11:24
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: bah
Han har kanskje høyest grunnform, men er så langt i karrieren sjanseløs på å vinne gull i mesterskap. Kanskje han rett og slett ikke er god nok på å slappe av (også kallt toppe formen ;))

Cologna var vel heller ikke noen stor mesterskapsløper tidligere. Mener du at tre TdS seiere og tre sammenlagtseier i verdenscupen ikke bidrar litt til å sette Cologna ganske høyt oppe på adelskalenderen i langrenn?

Hvem er Olsson i denne sammenhengen ...?

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: fredriks] #1925890 20/02/2015 11:27
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Rangerer du Cologna foran MJS, fordi han satset og ofret hele sesongen og traff med formen den uka det var OL?

Ja, gör inte du det? Nu vet jag inte vad du menar med satsat och ofret men han bröt väl en fot på hösten och det var därför han missade stora delar av sesongen.

Han har ju också en del andra tidigare resultat att gå på.

Nu tror jag det varierar mellan utövarna men alla bryr sig faktiskt inte så mycket om värdscupen (framför allt inte innan jul) eller tour de ski. De vet redan att de kommer till mästerskapet och satsar på att vara i form då.

I år savnades väl många svenskar, Cologna, Ledkov och en del andra under tour de ski för att ta ett exempel.

I år är ju värdscupen ovanligt rar också. Några tourer innan jul när folk är i hårdträning. Ett tour de ski utan en hel del goda löpare. Några WC renn efter tour de ski utan flertalet av de bästa och ett general rep för vm.

Cologna har to OL-gull , men eller veldig få andre gode resultater siste året. MJS har gjort rent bord i verdenscupen, inkl. TdS. Jeg synes ikke Cologna utmerker seg i stor positiv grad ift. MJS.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Brusdalen] #1925894 20/02/2015 11:30
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
[

Enig i detta. Jag anser inte att Heikinen någon gång har varit världens bästa trots att han vunnit vm en gång.

I detta fallet var dock den bästa åkaren under OL Cologna och han har ju en massa resultat att visa till. Han är ju också en åkare som gått från att vinna tour de ski och WC totalt vunnit i mästerskap samtidigt som han plaserar sig sämre sammanlagt.

En möjlighet som jag tror på är att sundby de senaste åren gjort det bra i mästerskapen med tanke på hans form och opplägg men att andra helt enkelt gjort det mycket bättre i mästerskapen jämfört med vad de gjort i WC.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Raskall] #1925896 20/02/2015 11:33
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig

Nja. Jeg tror at i en ren verdenscup-sesong hadde ikke MJS hatt sjanse mot en skadefri Dario Cologna. De to sesongene Martin har dominert har vært mesterskapsesonger hvor han ser ut til å være best mens de andre fokuserer på å trene eller restituere seg fra skader mens han ikke får det til i mesterskap.

Det blir litt Vebjørn Rodal over det hele.

Men det blir jo bare rein tipping. Hva om MJS hadde satset alt på OL og VM? Hvem ville kunne slått han da?

Hva mener du med eksempelet Rodal? Var det ikke nok å vinne OL-gull heller nå da?

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Brusdalen] #1925898 20/02/2015 11:37
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Cologna var skadad stora delar av förra sesongen.

Jag tänker mer och mer på kortbane simning när jag läser denna tråden. Sverige är väldigt goda i kort bane mästerskap men av någon anledning inte lika bra på långbane mästerskap. Jag husker en intervju med sveriges förbundskapten på 90 talet där han skrattande kommenterade hur de hade lyckats få det svenska folket att tro att kort bane mästerskap och kort bane rekord faktiskt betydde något och hur de på det sätter fått opp intresset för simning.

WC och tour de ski betyder klart mindre än mästerskap för de allra flesta åkarna.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Brusdalen] #1925899 20/02/2015 11:39
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R

Hva mener du med eksempelet Rodal? Var det ikke nok å vinne OL-gull heller nå da?

Joda. Men Wilson Kipketer deltok jo ikke i det OL-et Rodal vant.

Edit: altså han var best bare da den beste ikke deltok.

Redigert av Raskall; 20/02/2015 11:41.
Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Brusdalen] #1925901 20/02/2015 11:40
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Cologna var vel heller ikke noen stor mesterskapsløper tidligere. Mener du at tre TdS seiere og tre sammenlagtseier i verdenscupen ikke bidrar litt til å sette Cologna ganske høyt oppe på adelskalenderen i langrenn?

Jo, det gör det men jag betvivlar att det var så många som ansåg att han var världens bästa på grund av de vinsterna när Northug vann klart mest i mästerskap.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Raskall] #1925904 20/02/2015 11:44
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Joda. Men Wilson Kipketer deltok jo ikke i det OL-et Rodal vant.

Edit: altså han var best bare da den beste ikke deltok.

Men sånn er det jo, det gjelder å holde seg frisk til mesterskap..Det blir litt som å si at "han vant bare fordi han andre bommet på formen".

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Hoaas] #1925906 20/02/2015 11:46
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Om du tror att kipteker inte var med för att han var sjuk så bör du google lite.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: fredriks] #1925907 20/02/2015 11:47
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Cologna var skadad stora delar av förra sesongen.

Jag tänker mer och mer på kortbane simning när jag läser denna tråden. Sverige är väldigt goda i kort bane mästerskap men av någon anledning inte lika bra på långbane mästerskap. Jag husker en intervju med sveriges förbundskapten på 90 talet där han skrattande kommenterade hur de hade lyckats få det svenska folket att tro att kort bane mästerskap och kort bane rekord faktiskt betydde något och hur de på det sätter fått opp intresset för simning.

WC och tour de ski betyder klart mindre än mästerskap för de allra flesta åkarna.

Utgangspunktet for diskusjonen var at MJS er oppskrytt og ikke fortjener omtalen som verdens beste utøver. Her sammenligner vi epler med epler, og man rangerer mesterskap høyere enn sammenlagt og tourer. Greit nok, men "oppskrytt og ufortjent omtale" kan vi vel være enig om at er en påstand satt veldig på spissen!? Kanskje kan Colognas prestasjoner i OL sammenlignes på linje med, eller bedre, med MJS seiere i VC og Tds, men det blir nyanser.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: fredriks] #1925909 20/02/2015 11:48
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om du tror att kipteker inte var med för att han var sjuk så bör du google lite.

Jeg driter egentlig i hvorfor han ikke var med, det var ikke det som var poenget.

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: fredriks] #1925910 20/02/2015 11:48
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig

Jo, det gör det men jag betvivlar att det var så många som ansåg att han var världens bästa på grund av de vinsterna när Northug vann klart mest i mästerskap.

Northug har vel heller aldri vært verdens beste skiløper, bare god til å henge og avslutte ... ICON_WINK

Re: Martin Johnsrud Sundby, Hva har skjedd? [Re: Hoaas] #1925912 20/02/2015 11:51
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Vad var då ditt poäng? Du kanske inte förstod vad Raskall menade eftersom du tydligen inte vet varför Kipteker inte var med?

Side 2 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support