Vintersykling og garanti
|
Vintersykling og garanti
#1925417
19/02/2015 11:45
|
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 15
michu
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 15 |
Jeg kjøpte en sykkel for bruk gjennom vinteren 29.11.14 - en gekko sak til omlag 4500kr - ikkeno´fancy. Den sykles til og fra jobb omlag 8km t/r. Den har vært smurt omtrent hver 14. dag. Den siste uka har kjedet hoppa litt før plutselig dette skjedde - jmf bilde. [img:center]https://www.flickr.com/photos/45805518@N04/16577834921/[/img]
Jeg er klar over at vintersykling sliter på deler, men 2.5 mnd med sykling inkl jul, og 3 uker permisjon synes jeg er noe i underkant av hva man burde forvente. Antar det er er kassett, kjede og bakgir som må skiftes og at prisen fort blir et par tusen. Vil jeg kunne be om at dette er en garanti sak eller er det rett og slett vinteren som er nådeløs ?
|
|
|
Re: Vintersykling og garanti
[Re: michu]
#1925422
19/02/2015 11:56
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
Med ei kjede som ser sånn ut så ser det etter min mening ut som intet annet enn dårlig vedlikehold og du kan kun skylde på deg selv.
|
|
|
Re: Vintersykling og garanti
[Re: H.Iversen]
#1925424
19/02/2015 12:02
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Raskall
More than words
|
More than words
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746 |
Med ei kjede som ser sånn ut så ser det etter min mening ut som intet annet enn dårlig vedlikehold og du kan kun skylde på deg selv. +1 Jeg sykler også 8 km t/r jobb på slaps og salt. Smører kjedet annenhver dag og degreaser og smører opp på nytt hver helg. Likevel er jeg på mitt andre kjede denne vinteren. I dette tilfellet bør trådstarter bruke et par-tre hundre kroner på nytt bakgir og kjede og sykle lykkelig videre.
|
|
|
Re: Vintersykling og garanti
[Re: michu]
#1925427
19/02/2015 12:04
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Raskall
More than words
|
More than words
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746 |
Antar det er er kassett, kjede og bakgir som må skiftes og at prisen fort blir et par tusen. Vil jeg kunne be om at dette er en garanti sak eller er det rett og slett vinteren som er nådeløs ?
Kassetten fungerer nok en stund til. Bakgir koster 200-300 kroner og nytt kjede får du vel for rundt hundrelappen. Også tar du med deg ei flaske med god sykkelolje og degreaser i samme slengen.
|
|
|
Re: Vintersykling og garanti
[Re: michu]
#1925438
19/02/2015 12:13
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Om vinteren i saltperioden, (mao sånn omtrent tidlig november til slutten av april) så smører jeg kjedet på jobbsykkern hver dag (om morgenen) med tynn TF spray (den grønne som finnes ''overalt''). Eneste unntak er perioder med tørre veier, men det skjer nesten ikke med saltvesenet som kliner salt utover tørre veier (som så tiltrekker seg fuktighet og blir klissvåte, glatte og mer trafikkfarlige og ikke minst fæle)
Det er alt som gjøres av vedlikehold på den sykkelen som går hver ukedag hele året. Vaskes aldri, så lagere, etc varer så og si evig.
(bytter kjedet når det når strekkgrensen som er 12 1/16'' over 12 ledd)
|
|
|
Re: Vintersykling og garanti
[Re: Espen W]
#1925445
19/02/2015 12:19
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Raskall
More than words
|
More than words
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746 |
Jeg bruker Pedros Syn Lube. Råeste vinter-smøringa jeg har brukt noen gang. Begynte for 2 uker siden og den holder mange dager. Tørker bare av kjedet med ei fille når jeg parkerer sykkelen. Så jeg løy vel litt i mitt første innlegg i denne tråden. Det blir vel ikke smurt mer enn et par ganger i uka nå.
|
|
|
Re: Vintersykling og garanti
[Re: michu]
#1925454
19/02/2015 12:36
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Sykler til og fra jobben, vedlikeholder sykkelen minimalt, og det eneste jeg har på sykkelen min er KMC rustfritt kjede med originalsmøring. Holder fint lenge. Kan også smøre med olje eller noe litt oftere. Har hatt rustekjede før, og de har blitt til rusthauger ved for mye salt. Saltlake virker som om den løser opp fett og olje, så oljing er særs viktig ved vinterpendling - spesielt med utenpågir. Kjedet trådstarter viser bilde av MÅ ha skrantet en god stund før det ble sånn.
|
|
|
Re: Vintersykling og garanti
[Re: H.Iversen]
#1925463
19/02/2015 12:50
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,170
Supersand82
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,170 |
Med ei kjede som ser sånn ut så ser det etter min mening ut som intet annet enn dårlig vedlikehold og du kan kun skylde på deg selv. +1 har det vært olje for våte forhold. så har vel mer møkk samlet seg på 14 dager. så ser ut som det er ala noe teflon spray som kan være brukt her. jeg smører ikke hver dag jeg. men jeg bruker tykk olje om vinteren. Som holder seg på. å spyler sykkelen ofte  tviler den der går på garanti ja.
************ @Supersand82 at Insta Strava athlete 972825
2023 Scott Foil RC 10 2022 Scott Spark RC 900 Team Issue 2021 Scott Addict RC 10 2016 Scott Speedster 10 CX 2015 Giant TCR Advanced 1 ************
|
|
|
Re: Vintersykling og garanti
[Re: michu]
#1925477
19/02/2015 13:11
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Jeg kliner til kjedet med blå much off litt sjeldnere enn en gang i mnd. Sykkelen står ute i all slags vær og sykles med alle hverdager. Drar aldri av eller vasker kjedet.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Vintersykling og garanti
[Re: sveinaa]
#1925491
19/02/2015 13:38
|
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 15
michu
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 15 |
OK--har bare brukt den teflon saken som man sprayer på (TF2). Trodde det var tilstrekkelig, men åpenbart bør jeg da bruke noe annet. Er det noen spesielle kjedetyper eller oljer som motstår saltslaps bedre enn andre?
Redigert av michu; 19/02/2015 13:40.
|
|
|
Re: Vintersykling og garanti
[Re: michu]
#1925503
19/02/2015 13:55
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
KMC har noen inox-kjeder, og med typisk wet lube, vil du holde deg safe på vanlige kjeder - men det må oljes ofte.
|
|
|
Re: Vintersykling og garanti
[Re: michu]
#1925516
19/02/2015 14:41
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 1,814
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 1,814 |
OK--har bare brukt den teflon saken som man sprayer på (TF2). Trodde det var tilstrekkelig, men åpenbart bør jeg da bruke noe annet. Er det noen spesielle kjedetyper eller oljer som motstår saltslaps bedre enn andre? https://www.gsport.no/produkt/357480/weldtite-wet-tf2-extreme-sykkelolje f.eks. er god for vinter. Tilsvarende med andre oljer av "wet" type, dvs. tjukke, seige oljer. Tynne oljer og voksbaserte greier som er bra om sommeren blir vasket av veldig fort.
Redigert av knuthaug; 19/02/2015 14:42.
|
|
|
Re: Vintersykling og garanti
[Re: Espen W]
#1925520
19/02/2015 14:56
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Om vinteren i saltperioden, (mao sånn omtrent tidlig november til slutten av april) så smører jeg kjedet på jobbsykkern hver dag (om morgenen) med tynn TF spray (den grønne som finnes ''overalt''). Eneste unntak er perioder med tørre veier, men det skjer nesten ikke med saltvesenet som kliner salt utover tørre veier (som så tiltrekker seg fuktighet og blir klissvåte, glatte og mer trafikkfarlige og ikke minst fæle)
Det er alt som gjøres av vedlikehold på den sykkelen som går hver ukedag hele året. Vaskes aldri, så lagere, etc varer så og si evig.
(bytter kjedet når det når strekkgrensen som er 12 1/16'' over 12 ledd) Forundrer meg at en representant for våre felles kjære Diamant og Nakamura kan gi slike råd, med mindre formålet er å selge flere sykler  Min første pendler- og vintersykkel var en Diamant Black Orlov og vedlikeholdet var på nivå med det du beskriver. Sykkelen var totalt herpet etter to vintre. Nå bruker jeg en Air M029ALU - også Gresvig - med Niner-gaffel. Skyller med et par bøtter varmt vann hver dag, parkerer den innenhus, vasker i helgene, smører jevnlig, bytter slitedeler ved behov og tar fullservice etter vinteren. Etter to vintre med daglig bruk i tillegg til hyppig bruk ellers i året ser den god som ny ut. Salt har nok trengt seg inn her og der, så jeg er spent på hvor lenge den vil vare. Til trådstarter: Skjerpings 
|
|
|
Re: Vintersykling og garanti
[Re: michu]
#1925524
19/02/2015 15:15
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Raskall
More than words
|
More than words
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746 |
Dette kjedet fikk en omgang med Pedros Bio Degreaser og Pedros Syn Lube på søndag. Bildet er tatt nå i dag. Føret har vært blandet, bl.a. en sugetur på bløt grus på søndag. Nå er det vel ikke mye salt igjen her i byen men det har vært vått stort sett hver eneste av de 9 turene. Det eneste jeg har gjort er å tørke av dritten en gang om dagen med ei gammel t-skjorte. Jeg har aldri hatt smøring som holder så godt på vått føre før.
Redigert av Raskall; 19/02/2015 15:15.
|
|
|
Re: Vintersykling og garanti
[Re: michu]
#1925530
19/02/2015 15:39
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882 |
Sjekk også at bosset ditt snurrer fritt, kan ofte komme salt og vann inn. Som gjør det tregt, tilslutt vil det dra med seg giret rundt om du slutter å tråkke 
|
|
|
Re: Vintersykling og garanti
[Re: michu]
#1926094
20/02/2015 20:16
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 54
Syklamist
Medlem
|
Medlem
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 54 |
Jeg har mellom 2 og 3 mil på sykkelen hver eneste ukedag og kanskje det dobbelte på Lørdag (Søndag tar jeg fri uansett) og jeg bruker ikke annet enn helt vanlig 10w-40 motorolje uttynnet til 50/50 med White Spirit. Oljer ca 2 ganger i uka, med rens&smør på Søndag, og det ser ut til å holde helt fint for meg. Den tynnede motoroljen ser ut å snike seg godt inn i leddene, og når noe av White Spiriten fordamper, blir oljen selvsagt tykkere igjen og har en tendens til å forbli der den var ment å skulle være.
Redigert av Syklamist; 20/02/2015 20:16.
|
|
|
|
|