Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vintersykling og garanti

Vintersykling og garanti #1925417 19/02/2015 11:45
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 15
M
michu Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 15
Jeg kjøpte en sykkel for bruk gjennom vinteren 29.11.14 - en gekko sak til omlag 4500kr - ikkeno´fancy. Den sykles til og fra jobb omlag 8km t/r. Den har vært smurt omtrent hver 14. dag. Den siste uka har kjedet hoppa litt før plutselig dette skjedde - jmf bilde.
[img:center]https://www.flickr.com/photos/45805518@N04/16577834921/[/img]

Jeg er klar over at vintersykling sliter på deler, men 2.5 mnd med sykling inkl jul, og 3 uker permisjon synes jeg er noe i underkant av hva man burde forvente.
Antar det er er kassett, kjede og bakgir som må skiftes og at prisen fort blir et par tusen. Vil jeg kunne be om at dette er en garanti sak eller er det rett og slett vinteren som er nådeløs ?

Re: Vintersykling og garanti [Re: michu] #1925422 19/02/2015 11:56
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
Med ei kjede som ser sånn ut så ser det etter min mening ut som intet annet enn dårlig vedlikehold og du kan kun skylde på deg selv.


Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Vintersykling og garanti [Re: H.Iversen] #1925424 19/02/2015 12:02
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
R
Raskall Offline
More than words
Offline
More than words
R
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Sitat: H.Iversen
Med ei kjede som ser sånn ut så ser det etter min mening ut som intet annet enn dårlig vedlikehold og du kan kun skylde på deg selv.


+1

Jeg sykler også 8 km t/r jobb på slaps og salt. Smører kjedet annenhver dag og degreaser og smører opp på nytt hver helg. Likevel er jeg på mitt andre kjede denne vinteren.

I dette tilfellet bør trådstarter bruke et par-tre hundre kroner på nytt bakgir og kjede og sykle lykkelig videre.

Re: Vintersykling og garanti [Re: michu] #1925427 19/02/2015 12:04
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
R
Raskall Offline
More than words
Offline
More than words
R
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Sitat: michu

Antar det er er kassett, kjede og bakgir som må skiftes og at prisen fort blir et par tusen. Vil jeg kunne be om at dette er en garanti sak eller er det rett og slett vinteren som er nådeløs ?


Kassetten fungerer nok en stund til. Bakgir koster 200-300 kroner og nytt kjede får du vel for rundt hundrelappen. Også tar du med deg ei flaske med god sykkelolje og degreaser i samme slengen.

Re: Vintersykling og garanti [Re: michu] #1925438 19/02/2015 12:13
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline
Diamonds are forever
Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Om vinteren i saltperioden, (mao sånn omtrent tidlig november til slutten av april) så smører jeg kjedet på jobbsykkern hver dag (om morgenen) med tynn TF spray (den grønne som finnes ''overalt'').
Eneste unntak er perioder med tørre veier, men det skjer nesten ikke med saltvesenet som kliner salt utover tørre veier (som så tiltrekker seg fuktighet og blir klissvåte, glatte og mer trafikkfarlige og ikke minst fæle)

Det er alt som gjøres av vedlikehold på den sykkelen som går hver ukedag hele året. Vaskes aldri, så lagere, etc varer så og si evig.

(bytter kjedet når det når strekkgrensen som er 12 1/16'' over 12 ledd)


Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Vintersykling og garanti [Re: Espen W] #1925445 19/02/2015 12:19
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
R
Raskall Offline
More than words
Offline
More than words
R
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Jeg bruker Pedros Syn Lube. Råeste vinter-smøringa jeg har brukt noen gang. Begynte for 2 uker siden og den holder mange dager. Tørker bare av kjedet med ei fille når jeg parkerer sykkelen. Så jeg løy vel litt i mitt første innlegg i denne tråden. Det blir vel ikke smurt mer enn et par ganger i uka nå.

Re: Vintersykling og garanti [Re: michu] #1925454 19/02/2015 12:36
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sykler til og fra jobben, vedlikeholder sykkelen minimalt, og det eneste jeg har på sykkelen min er KMC rustfritt kjede med originalsmøring. Holder fint lenge. Kan også smøre med olje eller noe litt oftere. Har hatt rustekjede før, og de har blitt til rusthauger ved for mye salt. Saltlake virker som om den løser opp fett og olje, så oljing er særs viktig ved vinterpendling - spesielt med utenpågir. Kjedet trådstarter viser bilde av MÅ ha skrantet en god stund før det ble sånn.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vintersykling og garanti [Re: H.Iversen] #1925463 19/02/2015 12:50
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,170
Supersand82 Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,170
Sitat: H.Iversen
Med ei kjede som ser sånn ut så ser det etter min mening ut som intet annet enn dårlig vedlikehold og du kan kun skylde på deg selv.


+1

har det vært olje for våte forhold. så har vel mer møkk samlet seg på 14 dager. så ser ut som det er ala noe teflon spray som kan være brukt her.

jeg smører ikke hver dag jeg. men jeg bruker tykk olje om vinteren. Som holder seg på. å spyler sykkelen ofte ICON_SMILE


tviler den der går på garanti ja.


************
@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

2023 Scott Foil RC 10
2022 Scott Spark RC 900 Team Issue
2021 Scott Addict RC 10
2016 Scott Speedster 10 CX
2015 Giant TCR Advanced 1
************
Re: Vintersykling og garanti [Re: michu] #1925477 19/02/2015 13:11
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Jeg kliner til kjedet med blå much off litt sjeldnere enn en gang i mnd. Sykkelen står ute i all slags vær og sykles med alle hverdager. Drar aldri av eller vasker kjedet.


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Vintersykling og garanti [Re: sveinaa] #1925491 19/02/2015 13:38
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 15
M
michu Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 15
OK--har bare brukt den teflon saken som man sprayer på (TF2). Trodde det var tilstrekkelig, men åpenbart bør jeg da bruke noe annet. Er det noen spesielle kjedetyper eller oljer som motstår saltslaps bedre enn andre?

Redigert av michu; 19/02/2015 13:40.
Re: Vintersykling og garanti [Re: michu] #1925503 19/02/2015 13:55
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
KMC har noen inox-kjeder, og med typisk wet lube, vil du holde deg safe på vanlige kjeder - men det må oljes ofte.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vintersykling og garanti [Re: michu] #1925516 19/02/2015 14:41
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 1,814
K
knuthaug Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
K
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 1,814
Sitat: michu
OK--har bare brukt den teflon saken som man sprayer på (TF2). Trodde det var tilstrekkelig, men åpenbart bør jeg da bruke noe annet. Er det noen spesielle kjedetyper eller oljer som motstår saltslaps bedre enn andre?


https://www.gsport.no/produkt/357480/weldtite-wet-tf2-extreme-sykkelolje

f.eks. er god for vinter. Tilsvarende med andre oljer av "wet" type, dvs. tjukke, seige oljer. Tynne oljer og voksbaserte greier som er bra om sommeren blir vasket av veldig fort.


Redigert av knuthaug; 19/02/2015 14:42.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Vintersykling og garanti [Re: Espen W] #1925520 19/02/2015 14:56
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: Espen W
Om vinteren i saltperioden, (mao sånn omtrent tidlig november til slutten av april) så smører jeg kjedet på jobbsykkern hver dag (om morgenen) med tynn TF spray (den grønne som finnes ''overalt'').
Eneste unntak er perioder med tørre veier, men det skjer nesten ikke med saltvesenet som kliner salt utover tørre veier (som så tiltrekker seg fuktighet og blir klissvåte, glatte og mer trafikkfarlige og ikke minst fæle)

Det er alt som gjøres av vedlikehold på den sykkelen som går hver ukedag hele året. Vaskes aldri, så lagere, etc varer så og si evig.

(bytter kjedet når det når strekkgrensen som er 12 1/16'' over 12 ledd)

Forundrer meg at en representant for våre felles kjære Diamant og Nakamura kan gi slike råd, med mindre formålet er å selge flere sykler ICON_GRIN

Min første pendler- og vintersykkel var en Diamant Black Orlov og vedlikeholdet var på nivå med det du beskriver. Sykkelen var totalt herpet etter to vintre.

Nå bruker jeg en Air M029ALU - også Gresvig - med Niner-gaffel. Skyller med et par bøtter varmt vann hver dag, parkerer den innenhus, vasker i helgene, smører jevnlig, bytter slitedeler ved behov og tar fullservice etter vinteren. Etter to vintre med daglig bruk i tillegg til hyppig bruk ellers i året ser den god som ny ut. Salt har nok trengt seg inn her og der, så jeg er spent på hvor lenge den vil vare.

Til trådstarter: Skjerpings ICON_WINK

Re: Vintersykling og garanti [Re: michu] #1925524 19/02/2015 15:15
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
R
Raskall Offline
More than words
Offline
More than words
R
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Dette kjedet fikk en omgang med Pedros Bio Degreaser og Pedros Syn Lube på søndag. Bildet er tatt nå i dag. Føret har vært blandet, bl.a. en sugetur på bløt grus på søndag. Nå er det vel ikke mye salt igjen her i byen men det har vært vått stort sett hver eneste av de 9 turene. Det eneste jeg har gjort er å tørke av dritten en gang om dagen med ei gammel t-skjorte.

Jeg har aldri hatt smøring som holder så godt på vått føre før.


Redigert av Raskall; 19/02/2015 15:15.
Re: Vintersykling og garanti [Re: michu] #1925530 19/02/2015 15:39
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Skorp Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Sjekk også at bosset ditt snurrer fritt, kan ofte komme salt og vann inn. Som gjør det tregt, tilslutt vil det dra med seg giret rundt om du slutter å tråkke ICON_SMILE

Re: Vintersykling og garanti [Re: michu] #1926094 20/02/2015 20:16
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 54
S
Syklamist Offline
Medlem
Offline
Medlem
S
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 54
Jeg har mellom 2 og 3 mil på sykkelen hver eneste ukedag og kanskje det dobbelte på Lørdag (Søndag tar jeg fri uansett) og jeg bruker ikke annet enn helt vanlig 10w-40 motorolje uttynnet til 50/50 med White Spirit. Oljer ca 2 ganger i uka, med rens&smør på Søndag, og det ser ut til å holde helt fint for meg.
Den tynnede motoroljen ser ut å snike seg godt inn i leddene, og når noe av White Spiriten fordamper, blir oljen selvsagt tykkere igjen og har en tendens til å forbli der den var ment å skulle være.

Redigert av Syklamist; 20/02/2015 20:16.

Moderator  support