Ny pendler/allround-sykkel
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: baronKanon]
#1925364
19/02/2015 09:30
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 69
EirikS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 69 |
Jeg har Alfine 11 og 20T bak med 42T foran og hybridhjul, og holder følge med bilene i 60-sonen ned mot jobben.
Jeg har også sett på Canyonen, og det jeg har funnet som bakdel med den er tilgang på piggdekk i 27,5 og hybridbredde. Alfine 11 blir vel noe annet enn Alfine 8 som kommer på Canyon - vel en del dyrere også. Var ikke oppmerksom på at Canyon commuter er 27.5 - det er vel kanskje ne ulempe
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: EirikS]
#1925367
19/02/2015 09:36
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Alfine 11 blir vel noe annet enn Alfine 8 som kommer på Canyon - vel en del dyrere også. Var ikke oppmerksom på at Canyon commuter er 27.5 - det er vel kanskje ne ulempe Det stemmer det. Alfine 8 og Alfine 11 er forskjellige. Og jeg anbefaler Alfine 8 for holdbarhet. 11 tåler er veldig følsom for vaiertrekk. Vurderer å bygge om min nye til Di2 for å slippe kabelmas - men det er ikke rett frem og krever finlesing av sprengskisser og leting etter reservedeler - samt tømming av bankkonto.
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: baronKanon]
#1925371
19/02/2015 09:46
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 69
EirikS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 69 |
med Alfine 8 har du 1,615 utveksling på tyngste gir. Det anbefales å ha >1,9 forhold mellom krankdrev og navdrev. Så med 39:20 og 1,615 bør det bli et forhold tilsvarende 36/11 hvis jeg ikke har regnet meg helt bort. Bytter man til 18T drev, får man 10% tyngre gir igjen. (ca. tilsvarende 38-39/11). Tar man større hjul kontra min nåværende 26", så er det kanskje ikke så gale nei. Og når sant skal sies, så sykler jeg jo som de fleste mosjonister med for treg kadens
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: mogens]
#1925385
19/02/2015 10:07
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 69
EirikS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 69 |
Ja den ser ut kanskje ikke så dum ut - men komponentene er vel kanskje ikke de beste, tenker spesielt på gir, krank og nav? Da er det kanskje verdt å gå opp til stål-versjonen, som også selges med noe rabatt.
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: EirikS]
#1925390
19/02/2015 10:22
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
kodax
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266 |
Jeg bruker en passe lett fatbike med slicks til sommerpendling, men det de som ikke har prøvd det vil alltid påstå at 29''/CX/racer er mye bedre:)
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: EirikS]
#1925420
19/02/2015 11:53
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
[En 29" HT med stiv gaffel og egnede dekk er også en opsjon ja. Men HT med stiv gaffel tenderer vel å være i den dyre racing-delen av markedet, og kanskje ikke beregnet på også å kunne lastes opp for en helgetur. Mange gode innspill! Artig tråd å følge  Om du foretrekker flatt styre og bare skal ha en sykkel, ville jeg valgt MTB/29er, gjerne med stiv gaffel. Det er etter min erfaring den mest fleksible løsningen - og det behøver ikke være dyrt. - Det er et godt utvalg av 29ere i alle prisklasser og på vinterstid kan du få meget gode tilbud. Du kan sette stiv gaffel på enhver hardtail - det er ingen betingelse at den følger med originalt. Selv er jeg meget fornøyd med min Air i aluminium med full XT og pålitelige Sunringle-hjul som jeg fikk til vinterpris på G-Sport. Kom over en matchende Niner-gaffel i karbon på tilbud og vips hadde jeg en ny, god pendler/bruks/bysykkel for samlet rundt kr. 7000. - Det er stor moro å kjøre på asfalt og grus med slicke dekk med godt volum, som Schwalbe Super Moto 2.35. Kan ikke få skrytt nok av det dekket! Ruller fantastisk bra, og opp og ned fortauskanter går som en lek. Fås på Bike24. Langt morsommere enn hybrid, synes nå jeg. - På vinterstid får man plass til solide piggdekk som Ice Spiker Pro, Suomi Extreme eller 24nrth Nicotine. Det går ikke på hybrider, gravel bikes, cyclocross. - Om du vil bruke den på røffere underlag, er det selvsagt massivt utvalg av gode dekk, fra grusdekk til grove stidekk. - Om du skal sykle i terrenget, setter du på dempegaffelen (som gjerne fulgte med sykkelen originalt...) Igjen - stor fleksibilitet. Kan fungere helt fint i ritt med eller uten dempegaffel, om du vil. - Mange 29ere kommer med feste både for skjermer og bagasjebrett. Finnes også velfungerende løsninger for skjerm og bagasjebrett selv uten fester. Om du ikke har de letteste hjulene med klar vektbegrensning, er det bare å laste opp. Noen andre betraktninger: - Jeg har ikke bil og bruker derfor sykkel til alt. For å få plass til varer med stort volum (les: går ikke i sidevesker) har jeg kjøpt en rimelig og praktisk henger - havnet på XLC Carry Van - fungerer utmerket. - Jeg er ikke så glad i vesker på sykkelen til hverdags. Et tips er å anskaffe romslig bag som Ortlieb Messenger Bag som fås i nettbutikken til Syklistenes Landsforening. Helt utrolig hva det er plass til i den bag'n. Og avslutningsvis: Til tross for fleksibiliteten til MTB/29er - personlig ville jeg som sagt valgt gravel bike eller cyclocross om jeg bare skulle hatt en sykkel. Men det er altså fordi jeg er glad i bukkestyre 
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: EirikS]
#1925434
19/02/2015 12:08
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: EirikS]
#1925435
19/02/2015 12:09
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
GT Grade er vel også et alternativ.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: Sepeda]
#1925446
19/02/2015 12:19
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,879
mogens
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,879 |
- Jeg har ikke bil og bruker derfor sykkel til alt. For å få plass til varer med stort volum (les: går ikke i sidevesker) har jeg kjøpt en rimelig og praktisk henger - havnet på XLC Carry Van - fungerer utmerket. Obligatorisk avsporing: Denne var lur og rimelig, jeg fikk umiddelbart lyst på en slik  Hvordan festes den til rammen? Går det an å låse den på noe sett?
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: EirikS]
#1925449
19/02/2015 12:26
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078 |
Jeg tror det er vanskelig å slå Fuji Tread fra Birk med hydraulisk 105 på pris/utstyrsnivå til dette bruksområdet. Andre jeg ville sett på er Kona Rove og Trek Crossrip. Eller kanskje Eastway ST1.0 fra Wiggle hvis budsjettet skal holdes.
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: EirikS]
#1925462
19/02/2015 12:49
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,879
mogens
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,879 |
Ja den ser ut kanskje ikke så dum ut - men komponentene er vel kanskje ikke de beste, tenker spesielt på gir, krank og nav? Da er det kanskje verdt å gå opp til stål-versjonen, som også selges med noe rabatt. Claris er jo ikke akkurat noe statussymbol, men bør vel egentlig fungere fint til pendling og dagligbruk. Leide en racer med Claris i Frankrike i fjor, og den fungerte nesten irriterende bra  Det er trolig kun de rammestørrelsene de har i butikk som er rabattert. Sykkelbutikken har flyttesalg for tiden.
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: mogens]
#1925464
19/02/2015 12:50
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
For å få plass til varer med stort volum (les: går ikke i sidevesker) har jeg kjøpt en rimelig og praktisk henger - havnet på XLC Carry Van - fungerer utmerket. Obligatorisk avsporing: Denne var lur og rimelig, jeg fikk umiddelbart lyst på en slik  Hvordan festes den til rammen? Går det an å låse den på noe sett? XLC Carry Van er samme henger som den klassiske pre-2013 Croozer Cargo, designet av tyske Zweipluszwei. Ok, dårlig forklart: Festet settes på bakhjulet ved hjelp av QR. Siden tres armen innpå og festes med sikkerhetsholder. Kan i utgangspunktet ikke låses til sykkelen, men kanskje kan man mekke til noe selv med hengelås. Den enkle løsningen ved parkering er å hekte av hengeren og låse den som en ekstra sykkel. Har gode erfaringer med den så langt, selv om jeg opplevde at den veltet da jeg holdt for høy fart over humpete is og snø. Kan ikke klandre hengeren for det - den er ikke konstruert for turer i terrenget. På langtur er den heller ikke perfekt med tanke på vekt og beskyttelse fra fuktighet, men til daglig bruk synes jeg den fungerer aldeles utmerket. Du har gjerne allerede vært inne på denne tråden om hengere, der jeg avslutningsvis oppsummerer alt jeg har funnet ut om hengere: https://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads....830#Post1910830
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: Sepeda]
#1925465
19/02/2015 12:51
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 69
EirikS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 69 |
Ad 29" HT, så er det ikke viktig å ha mulighet for brede nok dekk til terrengsykling, det har jeg terrengsykkelen til. Det jeg trenger er passe brede dekk for asfalt typisk 28, og mulighet for å sette på si 35mm for turer og raske skogsveirunder i marka. Og når jeg kjøper ny sykkel, så vil jeg helst ha mest mulig ferdig pakke uten å måtte skifte større ting som gaffel. Til slutt angående vesker på sykkelen - dette vil jeg kun sette på for tur, vil også være ektuelt å gå til anskaffelse av etthjulstilhenger: http://bikeshop.no/Sykkel/Vogner/Transpo...023-p0000019841
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: baronKanon]
#1925469
19/02/2015 12:59
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 69
EirikS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 69 |
Ja disse la jeg også merke til. Skal jeg gå den veien, er det vel fire ting jeg må bestemme meg for: 1) Bukkehorn vs flatt styre - blir jo personlig smak og behag 2) Er jeg komfortabel med mekaniske skivebremser - heller sterkt mot at jeg vil ha hydrauliske 3) Har jeg lyst på stålramme for øket robusthet - er vel ikke noe absolutt kriterium 4) Navgir/Alfine - er ikke obverbevist om at dette er tingen for meg, skulle gjerne ha prøvd det først, og i hvert fall dersom jeg skulle bestille på nett
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: EirikS]
#1925471
19/02/2015 12:59
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Fair enough, men med bedre plass i ramma, får du som Sepeda er inne på plass till piggdekk som virker, og svære, voluminøse dekk er utrolig mye mer komfortable enn smale 35mm lakrislisser.  I pendletempo er sannsynligvis ikke den ekstra vekta elelr luftmotstanden noe å bry seg om heller, og på dårlig norsk asfalt, over hull i veien og opp og ned av fortauskanter, ruller det i alle fall ikke noe dårligere. Det var i alle fall min vurdering.  En morsom pendle-CX med plass til Marathom Winter om vinteren og Kojak om sommeren hadde selvsagt heller ikke vært å forakte. Hver sin smak og alt det der. 
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: EirikS]
#1925474
19/02/2015 13:04
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Har 29" terrengramme med "lakrislisser", og har vurdert det slik hen at jeg heller har lav rullemotstand enn grepet som "trengs" de dagene gjennom vinteren det er kjekt. På veien er det ikke noe problem så lenge det er brøytet eller saltet. Det går til og med greit der det er speilholke, selv om man ikke får kjørt i samme hastighet som på tørr, bar asfalt med slicks.
Stein: har du PRØVD Marathon Winter?
Redigert av baronKanon; 19/02/2015 13:05. Rediger grunn: spørsmål
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: EirikS]
#1925482
19/02/2015 13:14
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Ja disse la jeg også merke til. Skal jeg gå den veien, er det vel fire ting jeg må bestemme meg for: 1) Bukkehorn vs flatt styre - blir jo personlig smak og behag 2) Er jeg komfortabel med mekaniske skivebremser - heller sterkt mot at jeg vil ha hydrauliske 3) Har jeg lyst på stålramme for øket robusthet - er vel ikke noe absolutt kriterium 4) Navgir/Alfine - er ikke obverbevist om at dette er tingen for meg, skulle gjerne ha prøvd det først, og i hvert fall dersom jeg skulle bestille på nett Et tilleggspørsmål er om du vil sykle i bedagelig tempo eller moro deg med raskt tempo både oppover og nedover. I siste tilfelle mener jeg at en lett (som dessverre ofte betyr dyr, om du ikke gjør et godt kjøp på overligger eller nyere brukt) cyclocross eller gravel bike i karbon er uslåelig, om du ikke vil ta steget helt over på landeveissykkel. Gode karbonrammer gir en meget behagelig demping til tross for stiv gaffel og tynne dekk - på min Giant TCX Advanced flyr jeg over ujevnheter og opplever at dempingen ikke står tilbake for hardtail. Det motiverer for lengre og mer krevende turer i hverdagen - moro og bra for helsa.
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: EirikS]
#1925484
19/02/2015 13:15
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Har 29" terrengramme med "lakrislisser", og har vurdert det slik hen at jeg heller har lav rullemotstand enn grepet som "trengs" de dagene gjennom vinteren det er kjekt. På veien er det ikke noe problem så lenge det er brøytet eller saltet. Det går til og med greit der det er speilholke, selv om man ikke får kjørt i samme hastighet som på tørr, bar asfalt med slicks.
Stein: har du PRØVD Marathon Winter? For all del. Som jeg sa så prioriterer vi forskjellig. Hadde jeg syklet fortere og hatt mer futt i lunger og lår, kan det hende jeg hadde vært helt enig. Ja, jeg har prøvd MW, men som med alt annet; ikke SÅ mange turene.  Riktignok bare i 26x1,75 eller hva det nå var, men nok til at jeg opplevde at det satt mye dårligere enn ISP på is. Selvsagt duger det. Det med "piggdekk som virker" var bare en fleipete slengkommentar. Det er dessuten bare å sykle etter forholdene. MW hadde dessuten selvsagt lavere rullemotstand. ...Selv om jeg synes ISP ruller temmelig bra, de 400-ish piggene tatt i betraktning. Ikke tror jeg egentlig at store slicks eller lettrullende terrengdekk har høyere rullemotstand enn smale tilsvarende pendlerdekk heller. De er selvsagt potensielt tyngre og har mer luftmotstand, som sagt, så når hastigheten øker, blir de tregere å få med seg. Som sagt: Hver sin smak.
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: baronKanon]
#1925488
19/02/2015 13:24
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Stein: har du PRØVD Marathon Winter? Har prøvd gjennom et par vintre. Marathon Winter fungerer helt fint om man holder seg primært i veibanen. Men der blir det også helt utkonkurrert av f.eks. 45NRTH Xerxes på 30mm og 450 gram, som oppleves som et landeveisdekk. Et dekk i samme klasse som Marathon Winter som etter min erfaring fungerer langt bedre under røffere forhold med mer is og snø utenfor veibanen er Suomi Hakka, men rullemotstanden er også større. ISP er usammenlignbart bedre på is og i terrenget. Suomi Extreme er tyngre, men mer holdbart. Har ikke prøvd 45NRTH Nicotine, men det ser lovende ut med god bredde - 2.35. Kan kjøpes uten pigger og deretter pigges opp etter eget ønske.
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: Espen E]
#1925507
19/02/2015 14:13
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 69
EirikS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 69 |
Så fin ut ja, bra spek'et - er vel ganske tilsvarende Everest Attitude, Canyon Roadlite eller Gavia Barletta. Er vel kanskje Canyon Roadlite som gir meset for pengene. En fordel med Fuji er jo at Birk Sport er en lokal sykkelbutikk for meg. Ser ut til at den mangler feste for bagasjerack - men finnes vel andre løsninger der
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: Sepeda]
#1925508
19/02/2015 14:17
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 69
EirikS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 69 |
Ja disse la jeg også merke til. Skal jeg gå den veien, er det vel fire ting jeg må bestemme meg for: 1) Bukkehorn vs flatt styre - blir jo personlig smak og behag 2) Er jeg komfortabel med mekaniske skivebremser - heller sterkt mot at jeg vil ha hydrauliske 3) Har jeg lyst på stålramme for øket robusthet - er vel ikke noe absolutt kriterium 4) Navgir/Alfine - er ikke obverbevist om at dette er tingen for meg, skulle gjerne ha prøvd det først, og i hvert fall dersom jeg skulle bestille på nett Et tilleggspørsmål er om du vil sykle i bedagelig tempo eller moro deg med raskt tempo både oppover og nedover. I siste tilfelle mener jeg at en lett (som dessverre ofte betyr dyr, om du ikke gjør et godt kjøp på overligger eller nyere brukt) cyclocross eller gravel bike i karbon er uslåelig, om du ikke vil ta steget helt over på landeveissykkel. Gode karbonrammer gir en meget behagelig demping til tross for stiv gaffel og tynne dekk - på min Giant TCX Advanced flyr jeg over ujevnheter og opplever at dempingen ikke står tilbake for hardtail. Det motiverer for lengre og mer krevende turer i hverdagen - moro og bra for helsa. Bedagelig tempo er ikke noe for meg nei  , uten at jeg skal påstå at jeg er noen Hushovd heller. Men Giant TCX som du nevner forsvarer jeg nok ikke, hverken økonomisk eller fysisk
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: EirikS]
#1925513
19/02/2015 14:37
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Bedagelig tempo er ikke noe for meg nei  , uten at jeg skal påstå at jeg er noen Hushovd heller. Men Giant TCX som du nevner forsvarer jeg nok ikke, hverken økonomisk eller fysisk Jeg kan heller egentlig ikke forsvare en slik sykkel, men kom over den med 40% avslag på Drammen Giant Store, og da var prisen på linje med en rimelig god cyclocross, så jeg slo til. OBS: Vær oppmerksom på at samme butikk selger alt de har igjen av 2014-modeller til halv pris i neste uke  For å sitere meg selv fra en annen tråd: Det finnes fortsatt overliggere til gode priser, selv om du er noen måneder for sent ute til å nyte godt av bredere høst- og vintersalg. Vær oppmerksom på at mange butikker ikke legger ut overliggere på hjemmesiden, Det kan lønne seg å ringe rundt til forhandlere som Bull Ski & Kajakk, Raske Sykler, Drammen Giant Store, Sørensen Sykler og Milslukern. G-Max og lokale G-Sport kan også ha gode sykler på lager som kan kjøpes med stort avslag. XXL har etter min erfaring sjelden andre tilbud i butikkene enn det du kan finne på nett. På bruktmarkedet kan du også gjøre kupp på nyere, pent brukte og gjerne oppgraderte modeller, særlig i høyere prisklasser. Hele min sykkelpark er bygget opp av sykler med 40-50% vinteravslag, må jeg innrømme... Men det er klart - jo mer spesifikk du er i hva du ønsker, jo vanskeligere er det å finne rett sykkel til lav pris. Forøvrig - om du egentlig nyter å være en racer, så vær forsiktig med å velge en tung, praktisk sykkel eller et hipster-stilig stålbygg. Flere av cyclocrossene som er foreslått ser bra ut.
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: RazeFaze]
#1925538
19/02/2015 16:11
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 69
EirikS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 69 |
GT Grade er vel også et alternativ. Ja den ser jo skikkelig fin ut - men får man tak i den i Norge?
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: EirikS]
#1925550
19/02/2015 16:40
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
GT Grade er vel også et alternativ. Ja den ser jo skikkelig fin ut - men får man tak i den i Norge? Såklart... er jo en av de bedre importørene i Norge som står bak. Jeg henter min i morra, etter planen :-) www.gtbicycles.no
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: EirikS]
#1925584
19/02/2015 18:29
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 69
EirikS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 69 |
Tydelig at det er interesse rundt dette temaet - har fått mange gode innspill, spørs om det blir lettere å bestemme seg! Som en kommentar må jeg si at det ser ut til at de "norske" sykkelmerkene (Diamant, White, Everest osv..) ser ut til å sove i timen her. Leser man på f.eks. road.cc eller bikeradar, ser det ut til at denne type allrooundsykkel vi diskuterer er på fremmarsj.
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: EirikS]
#1925599
19/02/2015 19:12
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Som en kommentar må jeg si at det ser ut til at de "norske" sykkelmerkene (Diamant, White, Everest osv..) ser ut til å sove i timen her. Det ligger i sakens natur at husmerkene - som setter sine dekaler på rammesett utviklet av andre - henger noen år etter de innovative produsentene. Men det må man for all del ikke si høyt. Har gjort den tabben i et par tråder. Blir alltid rabalder
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: Sepeda]
#1925606
19/02/2015 19:34
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078 |
Som en kommentar må jeg si at det ser ut til at de "norske" sykkelmerkene (Diamant, White, Everest osv..) ser ut til å sove i timen her. Det ligger i sakens natur at husmerkene - som bare setter sine dekaler på rammesett utviklet av andre - henger noen år etter de innovative produsentene. Men det må man for all del ikke si høyt. Har gjort den tabben i et par tråder. Blir alltid rabalder Det segmentet vi diskuterer her og forsåvidt også grusracere er jo i prinsippet det samme som de gode gamle turracerene eller sportive på fransk som vel var ganske markedsledende på 70 og 80-tallet. Men med terrengsykkelbølgen på starten av 90-tallet så forsvant alle fornuftige sykler fra butikkene i 15 år. Jeg synes Black Orlov/Union-serien fra Diamant var et av de første lyspunktene i mainstream markedet men de har vel tapt seg litt de siste årene kanskje.
|
|
|
Re: Ny pendler/allround-sykkel
[Re: skubisan]
#1925616
19/02/2015 19:58
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Det segmentet vi diskuterer her og forsåvidt også grusracere er jo i prinsippet det samme som de gode gamle turracerene eller sportive på fransk som vel var ganske markedsledende på 70 og 80-tallet. Det har du rett i - hadde som tenåring stor glede av de fine stålsyklene fra Peugeot og Motobecane  Men det avgjørende nå for husmerkene er hvilke modeller som finnes i katalogene fra storprodusentene i Østen, og hvilke støpeformer som er tilgjengelige. Og nå skiller jo sykler som Niner RLT og Specialized Diverge seg fra tidligere sportsmodeller på mange vis - det er i praksis snakk om helt andre løsninger.
|
|
|
|
|