Nå er det virkelig, virkelig på tide å få noen flere timer på sykkel per uke. Med det føret som er nå, er fatbike veldig nærliggende. Jeg er avhengig av 170 mm krankarmer, og jeg vil ha feite dekk og bra spenn i utvekslinga.
Ergo... Fatbikes.no fikk en bestilling på en Ice Cream Truck i størrese small akkurat nå. Håper jeg har gjort noe lurt.
Takk! Nei, jeg har ikke fatbike fra før, og har brukt litt tid på å sjekke markedet for aktuelle kandidater. Diamura utgikk pga krankarmlengde, andre kandidater var enten for dyre eller hadde kun 3,8-tommers dekk. Jeg tenkte 4,8 tommer var greit for meg som har en OK fulldemper til sommerbruk. Iskrembilen er tiltenkt snø og forhold som ellers umuliggjør terrengsykling. Så leste jeg et sted at den klatrer bra, og det passer bra her hvor jeg bor. Jeg har en fin sti som begynner rett etter en 2 - 3 kilometers motbakke...
Det eneste jeg kanskje lurer litt på, er vekta. Drøyt 16 kg på strømpelesten. Men så forstår jeg at det er en ganske vanlig vekt, og jeg kommer ikke til å konkurrere, og styrke og holdbarhet er mye viktigere for meg enn vekt.
Jeg og mange andre kompiser har det morsommere på fatbike på snø enn noen annen form for sykling. Dagens tur startet med rask sykling på hardtrampet flytsti, så noen strekk på bred skiløype med hyggelige kommentarer og smil fra skiløpere. Etterfulgt av et hyggelig strekk på brøytet vei med en trivelig herremann på en cyclocross sykkel, og så avslutning på en blåsti som absolutt ikke skulle vært kjørbar med dyp, delvis hullete, til dels bristende skare og tildels råtten snø, men det som er mulig med 1psi slangeløst i 4.8 dekk strider mot all fornuft. Fullstendig sykt 5+ timer med bare moro.
Jeg har en ICT i small selv. Jeg er 174 og den passer veldig bra.
Gled deg som bare fy. Finishen på bildet er misvisende. Den har en slags shiny neglelakkfinish som er vakker. Jeg sikler på en ICTBlack Ops som fatbike nr 2. Da som skal brukes til grusracer :-)
He, he... Veldig godt å lese at dette er bra saker. Jeg hadde jo det inntrykket fra alle anmeldelsene jeg hadde lest, også.
Også var det egentlig bra at XXL ikke hadde min størrelse ICT Ops inne, for muligheten til å spare 8k hadde jeg kanskje ikke hatt samvittighet til å la gå fra meg. Men... sånn jeg planlegger å bruke denne, er nok 4,8 tommer det beste. Det blir nødvendigvis en del løssnø, skare, traktorspor og ymist anna. Jeg tror det er best å ligge unna løypene til Fet skiklubb for det meste, selv om de isete sporene som er akkurat nå, går det nok greit å bruke. (Ikke det at folka i Fet skiklubb ikke er veldig ålreite, for det er de, men ski er en nokså alvorlig sak i denne bygda.)
Men sånn på tampen: Jeg tenker at flatties bør være det beste på en sånn sykkel, siden SPD-cleatsene har en tendens til å bli snøballer, og jeg har faktisk et par Saint liggende i en skuff. Tenker jeg riktig? Jeg finner vel ut av det, men om det er noen triks som gjør det mulig å bruke SPD i kladdete snø, setter jeg pris på å få høre om dem.
P.S. Og alle vet at en svart og en blå sykkel ikke er det samme på noen måte. Dessuten er det jo et hav av forskjell i dekkbredde, da. Du kan ganske sikkert ha god samvittighet, fei.
Redigert av lektorHaugen; 15/02/201523:09. Rediger grunn: P.S.
Med mindre du allerede du har en fra før, vil jeg ikke si du har gjort noe dumt - grattis med (snart) ny sykkel
Hæ, håper det kun gjelder ICT og ikke BB6.0..
Mente om han allerede hadde en ICT, ikke en annen fatbike nei
Godt, så to BB6.0 er altså innafor. Dessuten har den ene flattis og den andre SPDs, så det er jo i praksis to helt forskjellige sykler, (samt at den ene er konas, så like sykler forenkler vedlikeholdsprogrammet:)
Hvor høy er du, som valgte sykkel i small? Jeg er 176 - 177, og kjøpte Fatbike (Mammut) i Medium. Lurer på om jeg hadde gått for small neste gang. Det blir muligens en Iskrembil på meg og.
Får ikke helt "oppsettet" på Mammuten til å stemme, sammenlignet med f.eks. stisykkelen min som også er i Medium. Skal bytte stem på den nå til 50mm, og se om det kan utgjøre noe. Samt muligens slippe styret ett hakk ned.
Takk! Jeg er 172 cm på strømpelesten (kona påstår jeg er 173 ). Small burde være bankers for meg, men jeg har enda ikke fått sykkelen, så jeg kan i prinsippet ikke si noe sikkert. Jeg regner med at Bring plukker den opp i løpet av dagen, og da har jeg den vel her i løpet av kvelden eller morgendagen. Jeg kommer nok til å poste noen betraktninger etter den første turen.
Jeg har en Fuel EX i størrelse medium (17.5 "), og den passer meg ganske så perfekt, skjønt den ble ikke virkelig bra før jeg hadde byttet til 170 mm krank. Effektivt overrør er omtrent det samme på ICT small og EX medium.
Du mener kanskje trådstarter, men svarer likevel. Jeg har 2 stk ict i small og er 174 høy. Har hatt mammut f3 og f4 i str 17" og begge har vært litt store til meg. Prøvde en 15" i butikk nå for litt siden og om jeg skulle hatt ny bigbob ville jeg hatt 15". Ict er 16" i small og passer meg godt. Jeg sitter også litt lavere på den enn jeg gjorde på f3 og f4 pga annerledes geometri.
Da burde ICT i small være perfekt til meg, også. Jeg er riktig nok et par cm lavere enn deg, men har bein og armer med proporsjoner som minner mer om en orangutang enn homo sapiens...
P.S: Altså: Jeg behøver ikke bøye meg stort for å klø meg på knærne, skjønt jeg ikke kan knytte skoene med helt strak rygg.
Møt Lille Blå. Hun og jeg ble raskt gode venner! Føret var riktignok ikke det beste i dag, for å si det pent, men vi fikk oss da en tur, likevel. Hun er tung å løfte på, men lett å sykle. Nedover er gøy! Størrelsen er perfekt for meg, som altså er 172 (eller er det 173?) cm lav.
Håper jeg har viljestyrke til å stå opp klokka 7 i morgen, om det er lørdag aldri så mye. Da er forhåpentligvis snøen litt hardere, så det skal gå an å få seg en tur innover i marka. Blir antakelig direkte dritmoro å sykle nedover da, men enda mer rake på gaffelen.
(Akkurat det å montere gaffelen feil vei, det var litt dumt. Ellers føler jeg at jeg har gjort et lurt kjøp!)
Orientering av styret er nok i noe større grad enn orientering av gaffelen, et spørsmål om smak og behag - i dette tilfelle kanskje smak og behag hos en XXL-montør?
Uansett: Svært bra, dette Salsa-styret. 11 grader bøy er akkurat passe. Synd det ikke er billigere, for da tror jeg det hadde blitt et sånt på Trek-en min, også. (Ikke at det er så dyrt, men sååå dårlig er ikke Bontragerstyret, at jeg vil bytte det sånn uten videre.)
Men servicen jeg fikk fra xxl i Ski var meget bra. De kappet gaffelen og tok hele monteringen med meg som lærling. Kult for meg som ikke mekker så avansert å få se på litt.
Så fint! Jeg må nok få min LBS til å kutte kronerøret litt, men venter til jeg er sikker på at jeg vet hvor langt jeg vil ha det.
Imponert over ICT både oppover og nedover, forresten! Med 4 PSI i bakdekket er det jammen ikke stort annet enn blank is som ikke gir grep. Kneiker som er vriene nok på småvått sommerføre, går som en lek! Dette blir nok standard stisykkel på alt annet enn tørr, eller i alle fall halvtørr, sti.