@kristian: Nei, ingen endelig konklusjon. Men det blir trolig starttider i 2015 etter samme mal som tidligere år.
Prøv å gjøre det om a. Da blir det mye bedre arrangementer
Det er et par faktorer som må tas hensyn til og som er bakgrunn for at Lillosti skriver at vi trolig kjører samme system en sesong til. Vi har diskutert dette internt og har mer eller mindre slått fast at vi ikke har ressurser til å bytte system i år.
Den første er tidtagingssystemet med funksjon og pris. Å leie eller kjøpe et system som funker til fri start koster penger 80/20 ikke har p.t.
Den andre er tidsforbruk ift avvikling. Å ikke ha faste starttider gjør at vi vil trenge frivillige i begge ender av en etappe i et lenger tidsrom, sikkert ikke bare enkelt for alle arrangørene.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
@kristian: Nei, ingen endelig konklusjon. Men det blir trolig starttider i 2015 etter samme mal som tidligere år.
Det er et par faktorer som må tas hensyn til og som er bakgrunn for at Lillosti skriver at vi trolig kjører samme system en sesong til. Vi har diskutert dette internt og har mer eller mindre slått fast at vi ikke har ressurser til å bytte system i år.
Den første er tidtagingssystemet med funksjon og pris. Å leie eller kjøpe et system som funker til fri start koster penger 80/20 ikke har p.t.
Den andre er tidsforbruk ift avvikling. Å ikke ha faste starttider gjør at vi vil trenge frivillige i begge ender av en etappe i et lenger tidsrom, sikkert ikke bare enkelt for alle arrangørene.
Det var synd. da hadde det blitt mye bedre og mer gøy for alle å være med. Håpe dere klarer det til 2016
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Hva om «enduro»syklistene er til hinder for grus- og lycradunkerne?
Bedre sent enn aldri: Definisjon av "endurosyklist", finnes det på forumet for en n00b?
Garderobe? Ansiktshår? Legghår? En fetisj for barends og sokkelengde? Preferanse innen øl? Føler meg overschizo og uttafor. Syntes det burde eksistere en tråd for kategorisering av syklist-type.
Hva om «enduro»syklistene er til hinder for grus- og lycradunkerne?
Bedre sent enn aldri: Definisjon av "endurosyklist", finnes det på forumet for en n00b?
Garderobe? Ansiktshår? Legghår? En fetisj for barends og sokkelengde? Preferanse innen øl? Føler meg overschizo og uttafor. Syntes det burde eksistere en tråd for kategorisering av syklist-type.
Man er vel en endurosyklist idet man starter på et ritt før det kan man være #endurosyklist
Er slike ritt egnet for syklister som er listefyll og kommer i mål etter premieutdelingen? Det er jo litt more å sykle, og treffer jo andre, i hvertfall før start.
...noen må være blant de siste.
Re: 80Twenty Enduro Series 2015
[Re: kebr]
#192285012/02/201511:38
Kommer du i mål etter premieutdelingen, tror jeg nok du ikke rekker å bli med i det hele tatt. Du har en fast starttid per etappe, og rekker du ikke denne, går tiden. Kommer du etter at alle andre har kjørt, blir det ikke tid.
Min anbefaling basert på egen erfaring er at du bør like å sykle (så) fort (du kan/tør) nedover og ikke bli skremt av at det til tider er litt bratt. ellers er det sabla gøy.
Da er det vel best å holde seg til Fløyterrittet, Stomperudrittet og lignende.
Hvis det er det du liker å sykle vanligvis, så er enduro noe ganske så annerledes. Det blir tatt tiden nedover på sti og du har god tid til å sykle oppover til neste nedoversegment. I denne videoen vil du kunne se typisk terreng for fartsetapper:
Det så jo morsomt ut, man trenger jo ikke å gi full gass nedover. Ca hvor langt (tid/km) er en nedoversekvens? Pr nå sliter jeg etter 10 minutter nedover med god fart (og da er det ikke veldig teknisk krevende).
Må nesten ta en tur til Nesbyen...
...noen må være blant de siste.
#192299112/02/201516:43
En liten notis: enduroen blir arrangert samme helga som en svær fotballcup. Det betyr at de som vet at de skal sykle allerede nå kan begynne å tenke på om de skal bestille overnatting. Ellers får vi sannsynligvis låne Sogn Skisenters sanitæranlegg og parkeringsplass. Vi ser også etter andre muligheter. For øvrig er cupen i området Sogndal - Kaupanger - Hafslo. Det betyr at det kanskje er gode overnattingsmuligheter i området Gaupne, Luster, Skjolden (Jostedalen?) og kanskje Marifjøra...
Redigert av N E Berget; 12/02/201516:44.
#192309912/02/201521:53
Det var synd. da hadde det blitt mye bedre og mer gøy for alle å være med. Håpe dere klarer det til 2016
At åttitjue velger å legge seg på en raceprofil både med tanke på formatet med faste starttider og graden av tekniske stier er jo et valg de tar og som sikkert passer dem best som uoffisiell Enduro NC. Det som derimot er litt synd er ar det ikke har dukka opp noen som lager et litt mer tilbakelent opplegg med fellesstart, makstid og stier som kan havne under kølsvart på IMBA sin rangering av vanskelighetsgrad. Å få 300 til 500 deltakere på et sånn arr sentralt på østlandet tenker jeg ville være grei skuring. Bra for rekrutteringa til åttitjue ville det vært også.
"It never gets easier, you just go faster."
#192319613/02/201509:03
Så man skal liksom ikke konkurrere når man har ritt? Enduro er jo race, og de norske rittene er etter min oppfatning JÆVLIG snille sammenlignet med "ur-enduro" og EWS.
Så man skal liksom ikke konkurrere når man har ritt? Enduro er jo race, og de norske rittene er etter min oppfatning JÆVLIG snille sammenlignet med "ur-enduro" og EWS.
Jeg sier jo at det greit og forståelig ....skjønner ikke hva du hisser deg opp for. Mulig at det ligger langt på frøkensport siden for EWS, men det er jo ingen tvil om at det tekniske også går langt uttapå et breddearr i UK eller US. Når man da i tillegg har faste starttider på hver SS så blir det vel så race som man kan få det ? Men altså som "pro" serien her tillands så er jo det et valg de har valgt på ta. Poenget mitt var egentlig bare å si at jeg tipper det er plass til et mer tilbakelent event (ritt) på det sentrale østland gjort the Emerican way. Det hadde heller ikke stått som noen utfordrer til åttitjue mer som et avslappet event som kunne ha trekt mer damer, ungdommer og andre inn i opplegget. Litt færre klatremeter, litt mer flyt, makstid så alle som har lyst til å sykle sammen kan gjøre det. Kort sagt et lavterskeltilbud uten at det trenger å bli barneskirenn fordet.
"It never gets easier, you just go faster."
#192322913/02/201510:05
Hisser meg ikke opp, men synes det er litt rart at folk som (tilsynelatende) egentlig ikke vil konkurrere ønsker at ritt skal bli så enkle/laidback som mulig slik at konkurranse ikke blir tema lenger. Det kalles sykkeltur i mine øyne. Og det er jo lov å dra igang sykkeltur med fokus på nedoversegmenter.
300-500 deltakere på et stiritt/tilbakelent enduro? Ser for meg Birken-tilnærming når det gjelder traseer.... Personlig tror jeg det heller ikke finnes et så stort "marked" for et slikt arrangement.
Enig med Baronen her. Selv om jeg fortsatt kun går svanger med planer om å få vært med i ett eller to 80/20-ritt, så appellerer dette konkurranse-formatet veldig til meg. Ikke fordi jeg er et utprega konkurransemenneske, heller tvert om, men ideen "sykkelrally" er helt riktig. Gønne på morsom sti i noen minutter, småsosialisere, gjenta. Må ikke engang være nedover for min del - bare det at man ikke må kjøre som h* kontinuerlig i et par timer for så å reise hjem. Men det må være fokus (race) slik at man får kjenne på "fight or flight", ellers kan jeg gjøre akkurat det samme som jeg gjør ofte med gjengen lokalt.
Som "voksen" og tidligere happy med blandingsritt med lett hardtail er jeg 100% konvertert til grov sti. Så da blir høydepunktene TSR og om jeg får det til, 80/20.
#192324313/02/201510:30
@Sanouka Jeg skjønner veldig godt hva du ser etter, men jeg tror heller ikke det er marked for det enda. 80/20 dekker jo stort sett hele skalaen av stisyklister fra racing til kompissykling.
Er det en gjengs oppfatning at det er for vanskelige løyper? Tror nok at når serien får satt seg skikkelig vil løypene bare bli bedre og bedre. I 2014 var det regn og glatte løyper over hele linja, i 2015 har nå rittene blitt lagt til helger uten regn.
Rally er den hardeste og vanskeligste motorsportgrenen i verden! Å det kjøres med samme system som det 80/20 gjør. Så hvorfor er det lat enduro når det blir gjordt på den måten?
Jeg har bakgrunn i rally og gleder meg til å sykle enduro med samme system.
Ofte i rally kjøres det med manuelt enkelt tidtakningd utstyr, (1klokke, og stoppeklokke) og det samme prinsippet burde funke på 2-hjul også..
Redigert av TorjusW; 13/02/201516:43.
Ambassadør rytter for "Glade hjul Sykkel og ski" Trek Top Fuel 9.8 GX - 2022 Ritt- og lapskaus-leder på RingerikeEnduro!