Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 16 av 16 1 2 14 15 16

Carbon hjul fra Kina

Re: Carbon hjul fra Kina [Re: Morteen] #1921906 10/02/2015 12:20
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Flere tusen kroner for hjullagre til to hjul? Hvilke lagre er dette? Da sitter noen igjen med en mange tusen prosents fortjeneste!

Re: Carbon hjul fra Kina [Re: Alpers] #1921908 10/02/2015 12:26
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Alpers

Selv kjører jeg en billig Skoda fordi jeg sjelden bruker bil og ikke trenger noe mer. Skoda er bra sier mange, men ting i kupéen faller nå av og den går i stykker nå og da. Ikke tåler den like raff kjøring som jeg kanskje skulle ønske. Hadde jeg vært drosjesjåfør hadde jeg nok hatt en Mercedes.

Hva er dette for prat da? Har selv Skoda og ikke noe som har falt fra hverandre uten at det har vært en grunn. Har aldri hatt trøbbel med den....? Blir ganske søkt å sammenligne en Skoda bil med lavkost hjul fra Kina????

Redigert av sveinaa; 10/02/2015 12:30.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Carbon hjul fra Kina [Re: Morteen] #1921913 10/02/2015 12:38
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Tja... Kanskje det aldri er trøbbel med enkelte hjul fra Kina heller, og at de fungerer som bare det? ICON_WINK

Re: Carbon hjul fra Kina [Re: Panda] #1922006 10/02/2015 15:17
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: Panda
Har som skrevet kjørt 10000 vis av km på andre baknav uten å måtte smøre de opp. Enten hadde jeg max uflaks eller også er Novatec nav dårlige.

Novatec-nav kan gjerne være av variabel kvalitet, men er det å fette etter 5000km tegn på slikt? CK (for å ta ordentlig fancy og holdbare nav) sier i manualen sin at navene deres skal fettes en gang hver 6-12 måneder. Hva sier Novatec? (jeg greide kun å finne generelle ord om profesjonell service årlig).

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Carbon hjul fra Kina [Re: Stein] #1922010 10/02/2015 15:20
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Stein
Tja... Kanskje det aldri er trøbbel med enkelte hjul fra Kina heller, og at de fungerer som bare det? ICON_WINK

Det kommer nok an på om det er raff kjøring eller ei ser det ut til...

Re: Carbon hjul fra Kina [Re: sveinaa] #1922022 10/02/2015 16:05
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sveinaa

Selv kjører jeg en billig Skoda fordi jeg sjelden bruker bil og ikke trenger noe mer. Skoda er bra sier mange, men ting i kupéen faller nå av og den går i stykker nå og da. Ikke tåler den like raff kjøring som jeg kanskje skulle ønske. Hadde jeg vært drosjesjåfør hadde jeg nok hatt en Mercedes.

Hva er dette for prat da? Har selv Skoda og ikke noe som har falt fra hverandre uten at det har vært en grunn. Har aldri hatt trøbbel med den....? Blir ganske søkt å sammenligne en Skoda bil med lavkost hjul fra Kina????

Ja dette skjønner jeg ble vanskelig i forstå.

La meg bruke meg selv som eksempel.

Jeg kunne helt fint hatt kinahjul, men da jeg synes det er litt styr å kjøpe ting over nett, har jeg istedet valgt Dura Ace C24 til eget bruk. Funker til alt, og jeg kjenner godt til kvaliteten. Et kinahjulsett ville trolig også dekket behovet mitt, men jeg har veldig liten tid til å skru, og vil heller betale litt mer for noe som det er mindre sannsynlig at går i stykker. Trolig hadde lite, ingenting eller absolutt nada skjedd med mine eventuelle kinahjul, men det får vi altså aldri vite.

Over til bilen:
Min Skoda Roomster er fin til mitt bruk. Kjøre frem og tilbake til ritt og langturer med en sykkel eller fire på taket. Plass til bagasje har jeg også. Hadde jeg derimot drevet med hjortejakt, kjørt inn på humpete skogsbilveier hele året og hadde hatt behov for å ha et kadaver eller to inni bilen, hadde jeg heller valgt en pickup med høyere bakkeklaring. Skodaen min kunne sikkert fint ha gjort jobben, men jeg ville heller betalt litt ekstra for noe jeg vet ville vært mer egnet.

La oss ta et kontinentallag:
Et kontinentallag klarer seg helt sikkert med kinahjul også, men når en vet at belastningene som oppstår i ritt på all slags underlag og i all slags vær kan være ganske mye hardere enn hos en mosjonist som sykler mer for opplevelser og trening, velger de gjerne noe annet. Som nevnt har noen kontinentallag kjørt med dette med hell, mens andre har hatt ganske stor manko i hjulparken etter en sesong.

Med andre ord:
Kjøp det du har lyst på. Sannsynligheten for at et Dura Ace C50 tubular eller Zipp 202 varer lenger enn et kinahjulsett er absolutt til stede. Like fullt, jeg har sett mange Dura Ace-hjul, Zippfelger og andre dyre godsaker ryke tvert, tilsynelatende uten grunn. Da får en selv velge om en vil bruke 10-15000 kroner mer på et merkesett. Personlig har jeg valgt å ikke gjøre det, og heller gå for en mellomrimelig løsning i aluminium. Betalte vel 6000 kroner for mine C24 i sin tid, og de går som en klokke den dag i dag, relativt identiske med hvordan de var som nye.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Carbon hjul fra Kina [Re: Alpers] #1922026 10/02/2015 16:12
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa

Ja dette skjønner jeg ble vanskelig i forstå.

La meg bruke meg selv som eksempel.

Jeg kunne helt fint hatt kinahjul, men da jeg synes det er litt styr å kjøpe ting over nett, har jeg istedet valgt Dura Ace C24 til eget bruk. Funker til alt, og jeg kjenner godt til kvaliteten. Et kinahjulsett ville trolig også dekket behovet mitt, men jeg har veldig liten tid til å skru, og vil heller betale litt mer for noe som det er mindre sannsynlig at går i stykker. Trolig hadde lite, ingenting eller absolutt nada skjedd med mine eventuelle kinahjul, men det får vi altså aldri vite.

Over til bilen:
Min Skoda Roomster er fin til mitt bruk. Kjøre frem og tilbake til ritt og langturer med en sykkel eller fire på taket. Plass til bagasje har jeg også. Hadde jeg derimot drevet med hjortejakt, kjørt inn på humpete skogsbilveier hele året og hadde hatt behov for å ha et kadaver eller to inni bilen, hadde jeg heller valgt en pickup med høyere bakkeklaring. Skodaen min kunne sikkert fint ha gjort jobben, men jeg ville heller betalt litt ekstra for noe jeg vet ville vært mer egnet.

La oss ta et kontinentallag:
Et kontinentallag klarer seg helt sikkert med kinahjul også, men når en vet at belastningene som oppstår i ritt på all slags underlag og i all slags vær kan være ganske mye hardere enn hos en mosjonist som sykler mer for opplevelser og trening, velger de gjerne noe annet. Som nevnt har noen kontinentallag kjørt med dette med hell, mens andre har hatt ganske stor manko i hjulparken etter en sesong.

Med andre ord:
Kjøp det du har lyst på. Sannsynligheten for at et Dura Ace C50 tubular eller Zipp 202 varer lenger enn et kinahjulsett er absolutt til stede. Like fullt, jeg har sett mange Dura Ace-hjul, Zippfelger og andre dyre godsaker ryke tvert, tilsynelatende uten grunn. Da får en selv velge om en vil bruke 10-15000 kroner mer på et merkesett. Personlig har jeg valgt å ikke gjøre det, og heller gå for en mellomrimelig løsning i aluminium. Betalte vel 6000 kroner for mine C24 i sin tid, og de går som en klokke den dag i dag, relativt identiske med hvordan de var som nye.

Ok, da er jeg med. Jeg vet ikke noe om kinahjul. Ser dog at mange er fornøyd. Likte bare ikke sammenligningen, noen kunne jo tro Skoda ikke kvalitetsjekket bilene sine før de ble sendt fra fabrikk.

Re: Carbon hjul fra Kina [Re: Morteen] #2474904 08/04/2018 18:13
familyguy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Løfter denne litt da jeg har tenkt å bestille dette hjulsettet, men jeg skal spørre om jeg kan få det i 60/80 i stedet for 56/88.
Felgen er 21mm bred. Er det en vanlig foretrukken bredde?

Er det noe spesielt jeg må huske å nevne under bestillingen? Jeg kjøpte min første landeveissykkel i dag, så min kunnskap er relativt begrenset.
Passer alle hjul til alle sykler?
Hvorfor står det "11 speed" under item specs?

Det er vel noen her inne som har kjørt på sine hjulsett en god stund og kanskje vil dele litt erfaring mtp kvalitet? ICON_SMILE

Redigert av familyguy; 08/04/2018 18:14.
Re: Carbon hjul fra Kina [Re: Morteen] #2474928 08/04/2018 19:20
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Generelt: Det lages mye bra greier som ikke er brandet av de store selskapene. Hjulsett som selges for 255$ på ebay ville jeg vært veldig bekymret for.

Sjekk selskaper som farsport, hong fu og dengfu for mer respekterte kinaselskaper.

Re: Carbon hjul fra Kina [Re: Morteen] #2474930 08/04/2018 19:34
familyguy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg tok utgangspunktet i disse, og der er bl.a. farsports nevnt i tillegg til carbonzone ICON_SMILE

Vurderer nå om jeg heller skal gå for karbonclinchers i stedet. Kinahjul blir det iallefall, så får det briste eller bære.

Re: Carbon hjul fra Kina [Re: Morteen] #2474953 08/04/2018 20:48
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Har du prøvd høyprofil? Det er veldig guffent å sykle på i litt vind. F.eks. Edvald Boasson Hagen knakk kragebeinet etter å ha blitt blåst av veien på 50 mm i 2015, han sa i etterkant av han valgte feil hjul i forhold til resten av feltet.

Jeg ville satt en absolutt grense på 60mm, og antakelig er 40 mer fornuftig både mtp. stabilitet og vekt.

Create the problem and sell the solution
Re: Carbon hjul fra Kina [Re: Morteen] #2474963 08/04/2018 21:47
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har sykla med 50mm i svært kraftig sidevind, det er jo litt ubehagelig, men at man blåser av veien titt og ofte er ikke sant.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Carbon hjul fra Kina [Re: Morteen] #2474969 08/04/2018 22:15
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Titt og ofte er det vel ingen som har påstått, men det var nå engang det som skjedde
Quote:
Det var mye sidevind. Jeg satt i bra posisjon da det kom et vindkast over hele den gruppen jeg satt i. Jeg blåste ut av veien og traff en stolpe. Jeg gikk med skulderen rett i stolpen

Create the problem and sell the solution
Re: Carbon hjul fra Kina [Re: DuffMcShank] #2474970 08/04/2018 23:00
familyguy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: DuffMcShank
Har du prøvd høyprofil? Det er veldig guffent å sykle på i litt vind. F.eks. Edvald Boasson Hagen knakk kragebeinet etter å ha blitt blåst av veien på 50 mm i 2015, han sa i etterkant av han valgte feil hjul i forhold til resten av feltet.

Jeg ville satt en absolutt grense på 60mm, og antakelig er 40 mer fornuftig både mtp. stabilitet og vekt.

Nei, det har jeg ikke. Jeg kan liksom ikke helt forstå at det skal være SÅ umulig å sykle med +/- 80mm bak, for da ser jeg for meg at det skal være temmelig heftige vindkast hvis det skal lage trøbbel.
Men hvis det er så ille så får jeg heller legge meg på 60/60 foran/bak da, evt 40/60.
Takk for nyttig svar ICON_SMILE

Redigert av familyguy; 08/04/2018 23:03.
Re: Carbon hjul fra Kina [Re: DuffMcShank] #2474976 09/04/2018 05:29
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: DuffMcShank
Titt og ofte er det vel ingen som har påstått, men det var nå engang det som skjedde
Quote:
Det var mye sidevind. Jeg satt i bra posisjon da det kom et vindkast over hele den gruppen jeg satt i. Jeg blåste ut av veien og traff en stolpe. Jeg gikk med skulderen rett i stolpen

Var en gang en kar som fikk kutta opp foten sin på skivebremser også, så det kan vanskelig anbefales til landeveissykkel ICON_WINK

Profilen på mange av de nye hjula gjør de også mye mer stabile i sidevind.

Velg profilen du har behov for. 50-60mm gir veldig god aerogevinst i tillegg til å ha brukbar vekt. Jeg synes 50mm er bra til allround bruk

You are what you eat...mmm nuts
Re: Carbon hjul fra Kina [Re: Morteen] #2475076 09/04/2018 10:39
Lunvik Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg bor i Kristiansund og her er det ofte slik at ved fint vær så er det en vindtrekk. Når det er fint vær så må jeg sykkle.

Det har ikke vært få ganger at mine karbonhjul på 50mm profil har gitt meg mange skumle opplevelser. Dette spesielt i sving og jeg kommer til et parti hvor vinden forsvinner. Ved høy fart blir profilen meget merkbar og til tider ustabilt. (Forhjulet)

At det er høy profil på bakhjulet går greit men det er forhjulet som har gitt meg utfordringer.

Selv har jeg nå to hjulsett slik at jeg kan sykkle under alle forhold.

Redigert av Lunvik; 09/04/2018 10:41.

MAMIL på tur!
Diverge Expert 2018, S-works Stumpjumper 29 HT, Cervelo S1 på Elite Drivo og Fat Tony Carbon.

Re: Carbon hjul fra Kina [Re: Morteen] #2682575 26/09/2021 22:30
familyguy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg endte opp med 60mm foran/bak og kan virkelig ikke forstå dere som sier at dette ikke er å anbefale til daglig bruk ICON_SMILE Det skal jo blåse godt over 5-6 sekundmeter før det river såpass at det til tider KAN bli litt ubehagelig i hastigheter rundt 40 km/t+++. Vindkastene må ha enda større kraft før det blir ukult.
Forøvrig veldig fornøyd med hjulene de 3000 kilometerne jeg kjørte med dem også, og på den tiden klokket jeg inn solide 96 kg på vekta. Hjulene var med på hopping ned fra fortauskanter stadig vekk og smalt til og med nedi noen hull i veien, men de var fortsatt like snorrette da sykkelen ble solgt til fordel for min nåværende.

Kjøpte meg et sett 58mm Reynolds Strike til den, men det er absolutt ingen merkbar forskjell.
Har nå bestilt meg et sett med 88mm "kinahjul" for å teste om det også er så ille som mange skal ha det til.

Re: Carbon hjul fra Kina [Re: Morteen] #2682612 27/09/2021 09:23
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har ca 75 000 km registrert på Strava siden mai 2014. Kjøpte mine første "Kinahjul" det året og har siden handlet (altfor mye ifølge kona) mange hjulsett- både fra Kina og de som som heter Zipp, American classic, Mavic, Reynolds, FFWD, C4.
Det første hjulsettet 29" karbon har jeg enda og syklet med dem i går. 1450 gram, skiftet et boss og et lager bak. Novatec har jo mange forskjellige kvaliteter på navene sine og det blir litt for enkelt å skjære alle over en kam. Syns f.eks Mavic navene er mer arbeid med, og har hatt 2 hjulsett- Cosmic Carbone og Zsyrium der bakhjulet har begynt å hyle som et uvær- ubehagelig på ritt (ble borte etter å ha smurt dem opp) Dette har jeg aldri opplevd med Novatec navene.
På terrenghjulene har jeg nå holdt meg til Novatec D411/412 nav. Disse har jeg god erfaring med.

Hvis jeg denne gangen bare skal ta erfaringene med landeveishjulene så har jeg kjørt på 50 mm, 60 mm og 88 mm. Profilen er blitt bredere siden 2014 og jeg har et sett 50 mm som jeg kjøpte i 2016 og som jeg fremdeles bruker. Det har vært snorrett siden jeg kjøpte det, og er lite følsomt for vind. Har brukt det hjulsettet når jeg skal kjøre raske økter og det er meget bra. Det har blitt satt noen skikkelig gode tider med de hjulene, blant annet i området Tynset, Rena og Engerdal ( noe familyguy kan bekrefte). Ikke skiftet lager eller noe på disse.

Faktisk så gode hjul at jeg stort sett velger de hjulene framfor settet med Zipp 303 jeg har. (Solgte et sett Zipp 404 da jeg syns de ikke var så stive sidelengs som de andre hjulene jeg har.

Har hatt et sett FFWD F9 og testet mot et tilsvarende hjulsett fra Kina (begge tubular). Merket overhodet ingen forskjell på dem. Satte opp en Scott Addict R1 med det Kinasettet og den havnet på 6.9 kg med pedaler.
Apropos vind når det gjelder så høy profil så er min erfaring at om det blåser friskt er det ubehagelig å sykle i motvind med det. Føles ganske vinglete til tider, spesielt på temposykkel. Prøvde meg med 50 mm foran og 88 mm bak, da merket jeg lite til vinden.

Om jeg bare skulle hatt et hjulsett ville jeg valgt 50 mm.

Kjøpte to White aerokiller ettersom vi ikke hadde landeveissykler med skivebrems og bestilte to hjulsett for en måned siden. Kona sine hjul kom i dag. 50x25 mm, veid av meg til 1480 gram, Novatec D411/412 nav, Pillar 1420 eiker, T700/T800 karbon.
Skal bli spennende og teste.

Redigert av kaiost; 27/09/2021 09:25.
Re: Carbon hjul fra Kina [Re: Morteen] #2682615 27/09/2021 09:35
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Nytter ikke å uttale seg som om "Hjul fra Kina" er noe ensartet. Finnes i alle kvaliteter, varianter og ikke minst prisklasser.

Re: Carbon hjul fra Kina [Re: sun flyer] #2682706 27/09/2021 22:17
familyguy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: kaiost
Det har blitt satt noen skikkelig gode tider med de hjulene, blant annet i området Tynset, Rena og Engerdal ( noe familyguy kan bekrefte).
Definitivt!

Sitat: kaiost
Kjøpte to White aerokiller ettersom vi ikke hadde landeveissykler med skivebrems og bestilte to hjulsett for en måned siden. Kona sine hjul kom i dag. 50x25 mm, veid av meg til 1480 gram, Novatec D411/412 nav, Pillar 1420 eiker, T700/T800 karbon.
Skal bli spennende og teste.
Jeg gikk også for et sett av disse, men da i 88mm som tidligere nevnt.
Sitat: sun flyer
Nytter ikke å uttale seg som om "Hjul fra Kina" er noe ensartet. Finnes i alle kvaliteter, varianter og ikke minst prisklasser.

Nettopp. Det kan derimot virke som at noen(veldig mange) drar alle "non brands" og/eller ukjente merker med kostpris på +/- 5k under den samme dårlige kammen. Det blir bare helt feil ICON_SMILE

Side 16 av 16 1 2 14 15 16

Moderator  support, Valentino