|
|
3 mosjonister politianmldet for doping
|
Re: 3 mosjonister politianmldet for doping
[Re: Øyvind V]
06/02/2015 11:13
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Vi har klart å tillegge en god tid i Birken* så jækla mye prestisje også på mosjonistnivå at jeg på sett og vis skjønner at noen bikker over grensa for hva som er greit. Så lenge det ikke får noe særlig til konsekvenser så vil noen ta sjansen. Også klubber og arrangører må ta tak i dette om det skal bli dumt nok å bli tatt til at man lar det være.
* Bruker Birken som eksempel da dette liksom er fasiten (i hvert fall for de uinnvidde) på hvor god man er som terrengsyklist. Interessant nok er det jo at han som ble tatt i Trondheim hadde jo høyst sannsynlig kommet unna med det hvis det ikke var for toll og posten som oppdaget pakken. Det var ingen test som "avslørte" noe. Nei, men han hadde kanskje ikke brukt stoffet? Husker ikke saken helt, men det ble vel sagt at han kun hadde importert, ikke brukt. Men det kan jo selvsagt bare være bambus. Kun importert ja, så det var smugling av og ikke bruk.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
06/02/2015 11:14
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg tror som oftest ikke doping er noe man gjør i affekt, men noe man gjør med forsett. Det betyr at det ligger en del tanker rundt dette på forhånd og at man har brukt endel tid på å vurdere det. Er veldig enig med Øyvind V og tror at så lenge det er liten sjanse for å bli tatt vil mange bare fortsette. Litt epo for oss som bare sykler sti hadde jo vært kult. Tenk så fort man kunne kjørt KOM*s da... *Drømme* Ingen tester midt djupeste skogen heller... Begynner å bli saker når de tøffeste oppover KOM'sa blir tatt med sykkel med 160mm vandring....
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
06/02/2015 11:16
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Vi har klart å tillegge en god tid i Birken* så jækla mye prestisje også på mosjonistnivå at jeg på sett og vis skjønner at noen bikker over grensa for hva som er greit. Så lenge det ikke får noe særlig til konsekvenser så vil noen ta sjansen. Også klubber og arrangører må ta tak i dette om det skal bli dumt nok å bli tatt til at man lar det være.
* Bruker Birken som eksempel da dette liksom er fasiten (i hvert fall for de uinnvidde) på hvor god man er som terrengsyklist. Interessant nok er det jo at han som ble tatt i Trondheim hadde jo høyst sannsynlig kommet unna med det hvis det ikke var for toll og posten som oppdaget pakken. Det var ingen test som "avslørte" noe. Nei, men han hadde kanskje ikke brukt stoffet? Husker ikke saken helt, men det ble vel sagt at han kun hadde importert, ikke brukt. Men det kan jo selvsagt bare være bambus. Kun importert ja, så det var smugling av og ikke bruk. Nesten værre om smuglingen var med tanke på salg (EPO ring?). Var ikke mengdene så små at det mest nærliggende er eget forbruk?
|
|
|
[Re: sveinaa]
06/02/2015 11:18
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Greia var vel kjøp til eget bruk ja.
|
|
|
06/02/2015 12:01
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man kjøper vel ikke 10 glass EPO for å ha de stående på premiehylle vel?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
06/02/2015 12:04
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Man kjøper vel ikke 10 glass EPO for å ha de stående på premiehylle vel? Da tipper jeg i alle fall man beveger seg i ganske spesielle kretser om "dopet" står ved siden av premiene som skryt 
|
|
|
06/02/2015 12:26
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg tror som oftest ikke doping er noe man gjør i affekt, men noe man gjør med forsett. Det betyr at det ligger en del tanker rundt dette på forhånd og at man har brukt endel tid på å vurdere det. Er veldig enig med Øyvind V og tror at så lenge det er liten sjanse for å bli tatt vil mange bare fortsette. Litt epo for oss som bare sykler sti hadde jo vært kult. Tenk så fort man kunne kjørt KOM*s da... *Drømme* Ingen tester midt djupeste skogen heller... Begynner å bli saker når de tøffeste oppover KOM'sa blir tatt med sykkel med 160mm vandring.... De blir tatt uansett framover, med elmotor :-( Leste en annonse fra lapierre hvor det sto "cadence free" ... altså, el-motorsykkel med pedaler.
|
|
|
08/02/2015 10:18
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg synes ikke at man bør bli overrasket over at mosjonster doper seg. Folk kan jo finne på å jukse på alle arenaer i samfunnet selv for ganske små persolige gevinster
|
|
|
08/02/2015 14:20
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er jo egentlig bare å se på bodybuilder-miljøer enkelte steder. Ungdom som trøkker "bol" over en lav sko, ikke for å delta i konkurranser e.l, men for å bli stor og tøff. Når jeg drev på med mye styrke kunne jeg se "spjælinger" forvandle seg til monster på 1mnd, selv om de løfta små vekter. Jeg håper og tror at moralen ikke er like dårlig i norges sykkelmiljø.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
08/02/2015 18:33
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Ja, det er fort gjort å mistenke folk som får stor fremgang veldig fort ... Neida, Hoaas 
|
|
|
[Re: rasmusic]
08/02/2015 21:22
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Heheh! Touchè 
|
|
|
10/02/2015 09:01
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Nok et eksempel på at man bør passe på hva man putter i seg. Er vel flere som har gått på en smell når man har brukt "sunne" produkter av ymse slag....
|
|
|
[Re: Hoaas]
10/02/2015 09:02
|
peterpan
Avhengig
|
Avhengig
"Da Bergens Tidende fredag snakket med utøveren som har avlagt positiv dopingprøve, oppga han at stoffet som felte ham i dopingprøven er methylheksanamin - noe som er på dopinglisten på grunn av de sentralstimulerende effektene. Eksamenslesning Utøveren hevder han ble tilbudt dette av noen venninner under eksamenslesning. - Jentene sa det smakte fælt, men at de drakk det for å få energi i en eksamensperiode. Jeg forsikret meg om at det var lovlig, og fikk smake. To dager senere kom Antidoping Norge og testet oss i etterkant av en kamp. Jeg nevnte at jeg hadde fått i meg et energipulver fra USA. En måned senere fikk jeg brevet fra dem, sukker idrettsutøveren."
|
|
|
[Re: peterpan]
10/02/2015 09:05
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Aha, gikk ikke inn på BT sin artikkel 
Redigert av Hoaas; 10/02/2015 09:06.
|
|
|
10/02/2015 09:06
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Er ikke det først og fremst brukt ifm. vektnedgang? Er vel en amfetamin lignende stoff men med veldig mye lavere virkning (Type som koffein).
|
|
|
10/02/2015 09:08
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Ikke "omtrent" engang, den inneholder mye mindre koffein enn kaffe.
|
|
|
10/02/2015 09:11
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg håper og tror at moralen ikke er like dårlig i norges sykkelmiljø. Jeg tror at den er. Tipper det er masse små-doping i Birken, f.eks. Sikkert plenty av unge, fremadstormende mellomledere som kjenner en lege med tilgang på astmamedisiner, testosteron, koffeintabletter, hjertemedisiner... You name it!
|
|
|
[Re: Stein]
10/02/2015 09:17
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg håper og tror at moralen ikke er like dårlig i norges sykkelmiljø. Jeg tror at den er. Tipper det er masse små-doping i Birken, f.eks. Sikkert plenty av unge, fremadstormende mellomledere som kjenner en lege med tilgang på astmamedisiner, testosteron, koffeintabletter, hjertemedisiner... You name it! Det er vel ingen ting som taler for at folk som liker å sykle har bedre moral en de som driver med noe annet? Tror egentlig moralen er ganske dårlig i Norge da jeg ofte får inntrykket av at de fleste kun risikovurderer med tanke på hvor stor sannsynlighet det er for å bli tatt. Viktig å reflektere litt over at god moral ikke handler om at det er kjipt å bli tatt, men handler om valget å gjøre noe som er forbudt.
|
|
|
10/02/2015 09:18
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg håper og tror at moralen ikke er like dårlig i norges sykkelmiljø. Jeg tror at den er. Tipper det er masse små-doping i Birken, f.eks. Sikkert plenty av unge, fremadstormende mellomledere som kjenner en lege med tilgang på astmamedisiner, testosteron, koffeintabletter, hjertemedisiner... You name it! Jeg tipper jo at det er en del som f.eks tar metylheksanamin og andre greier du enkelt får bestilt fra England. Svigersøstra mi er lege, men jeg tror ikke det er så enkelt for henne å bare "ordne" medisiner til meg, uten at det utgjør en større risiko for henne. Men jeg tror du har rett i dine antakelser angående små-doping i f.eks Birken. Testosteron f.eks, som mange tror brukes til å bli svær og sterk, er jo ekstremt bra for å senke restitusjonstiden. Det er vel ikke akkurat vanskelig å få tak i om man går inn for det.
|
|
|
10/02/2015 09:21
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Svigersøstra mi er lege, men jeg tror ikke det er så enkelt for henne å bare "ordne" medisiner til meg, uten at det utgjør en større risiko for henne. Håper ikke det, men tipper det er enklere enn vi liker å tro. Medisinrom på sykehjem og sykehus etc. er kanskje ikke akkurat Fort Knox.
|
|
|
10/02/2015 09:21
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg håper og tror at moralen ikke er like dårlig i norges sykkelmiljø. Jeg tror at den er. Tipper det er masse små-doping i Birken, f.eks. Sikkert plenty av unge, fremadstormende mellomledere som kjenner en lege med tilgang på astmamedisiner, testosteron, koffeintabletter, hjertemedisiner... You name it! Kortison også. Man får jo 250 tabletter i slengen om bikkja har allergier...
|
|
|
10/02/2015 09:27
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Svigersøstra mi er lege, men jeg tror ikke det er så enkelt for henne å bare "ordne" medisiner til meg, uten at det utgjør en større risiko for henne. Håper ikke det, men tipper det er enklere enn vi liker å tro. Medisinrom på sykehjem og sykehus etc. er kanskje ikke akkurat Fort Knox. Da tror jeg du må ha en veldig god venn som er lege, som er villig til å risikere jobben sin for at du skal prestere litt bedre på Birken Men de finnes jo helt sikkert.
|
|
|
10/02/2015 09:30
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg håper og tror at moralen ikke er like dårlig i norges sykkelmiljø. Jeg tror at den er. Tipper det er masse små-doping i Birken, f.eks. Sikkert plenty av unge, fremadstormende mellomledere som kjenner en lege med tilgang på astmamedisiner, testosteron, koffeintabletter, hjertemedisiner... You name it! Kortison også. Man får jo 250 tabletter i slengen om bikkja har allergier... Kortison er jo et kortikosteroid, ja det fungerer mot betennelser, men har motsatt effekt på muskler enn det man ønsker. Kortison er en syntetisk versjon av kroppens eget hormon kortisol. Prestasjonsfremmende om man har smerter og betennelser i ledd/sener som hindrer deg i å sykle normalt, ikke så mye annet.
Redigert av Hoaas; 10/02/2015 09:31.
|
|
|
10/02/2015 09:31
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Tenk deg f.eks. et litt stort sykehjem, der brukerne knasker kortison og smertestillende som drops, og sykepleierne doserer/henter ut piller etter behov, som så telles opp og rapporteres til visittlegen med jevne mellomrom. Tror du det f.eks. hadde vært noe problem å lure unna 7 tabletter av en eller annen sort pr. uke for noen med tilgang til rommet/en nøkkel?
Det tror ikke jeg, og relativt uten risiko tror jeg også det er.
Jeg tror at dersom man har lyst på prestasjonsfremmende midler, så fikser man det lett.
|
|
|
10/02/2015 09:33
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg håper og tror at moralen ikke er like dårlig i norges sykkelmiljø. Jeg tror at den er. Tipper det er masse små-doping i Birken, f.eks. Sikkert plenty av unge, fremadstormende mellomledere som kjenner en lege med tilgang på astmamedisiner, testosteron, koffeintabletter, hjertemedisiner... You name it! Kortison også. Man får jo 250 tabletter i slengen om bikkja har allergier... Kortison er jo et kortikosteroid, ja det fungerer mot betennelser, men har motsatt effekt på muskler enn det man ønsker. Kortison er en syntetisk versjon av kroppens eget hormon kortisol. Prestasjonsfremmende om man har smerter og betennelser i ledd/sener som hindrer deg i å sykle normalt, ikke så mye annet. Ja. Det betyr ikke at det ikke benyttes som "doping", om enn ikke som prestasjonsfremmende? Googler du "sykkel kortison" ser du at det er MYE brukt i sykkelsporten.
|
|
|
10/02/2015 09:34
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tenk deg f.eks. et litt stort sykehjem, der brukerne knasker kortison og smertestillende som drops, og sykepleierne doserer/henter ut piller etter behov, som så telles opp og rapporteres til visittlegen med jevne mellomrom. Tror du det f.eks. hadde vært noe problem å lure unna 7 tabletter av en eller annen sort pr. uke for noen med tilgang til rommet/en nøkkel?
Jeg tror at dersom man har lyst på prestasjonsfremmende midler, så fikser man det lett. Jeg mener de har skjemaer som skal holde oversikt over medisiner på sykehjem, som også viser svinn. Er vel flere som er tatt for å forsøke seg på det du skriver nå.
|
|
|
10/02/2015 09:35
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, jeg er klar over det. Ble/er vel mye brukt under TdF også, pga betennelser og smerter. Men neppe mye utbredt blant Birken-syklister, vil jeg tro.
Redigert av Hoaas; 10/02/2015 09:36.
|
|
|
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg tror at dersom man har lyst på prestasjonsfremmende midler, så fikser man det lett. Jeg mener de har skjemaer som skal holde oversikt over medisiner på sykehjem, som også viser svinn. Er vel flere som er tatt for å forsøke seg på det du skriver nå. Flere er tatt for bruk av EPO også, men langt fra alle blir faktisk tatt...?
|
|
|
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Tror nok det er enklere å få tak i ulovlige midler andre steder enn på en offentlig institusjon. Doping markedet er jo grisestort. Når bortimot alle 16 åringer kan få tak slikt, tipper jeg det er like enkelt for en voksen.
|
|
|
|
|