Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start!
|
Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start!
[Re: Raskall]
17/02/2015 07:45
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En times spasertur i sone 2 utgjør kanskje 250 kal ? Når jeg går så fort jeg kan/småjogg innimellom i en time logger Polar det til 400 kal. Sykler du til /fra stasjonen i S3 så utgjør det kanskje 300 pr tur. Da er du oppe i ca 800-900 kal. Gåing/skrittelling på jobb etc tar ikke med i mitt kaloriregnskap. Så nøyaktig er ikke tellingen, så om jeg går trapper på jobben fremfor å ta heisen, er det bare bonus. Vær heller litt streng mot deg selv i kaloritellingen, er mitt råd.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: HeavyDude]
17/02/2015 07:55
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
En times spasertur i sone 2 utgjør kanskje 250 kal ? Når jeg går så fort jeg kan/småjogg innimellom i en time logger Polar det til 400 kal. Sykler du til /fra stasjonen i S3 så utgjør det kanskje 300 pr tur. Da er du oppe i ca 800-900 kal. Gåing/skrittelling på jobb etc tar ikke med i mitt kaloriregnskap. Så nøyaktig er ikke tellingen, så om jeg går trapper på jobben fremfor å ta heisen, er det bare bonus. Vær heller litt streng mot deg selv i kaloritellingen, er mitt råd. Nå er dette også variabelt. Husk at jeg i dag veier 136 kilo. Det betyr at jeg skal dra med meg minst 50 kilo mer på alle aktiviteter enn de aller fleste. Jeg håper ikke du mener at det ikke forbruker ekstra kalorier? Jeg velger å stole på Garmin sin kalkulering. Den har vist seg å være mer konservativ enn både Strava, Endomondo og Runkeeper. Og så lenge jeg fortsetter å gå ned i vekt så anser jeg regnestykkene for riktige. Jeg har også koblet sammen Garmin Connect og MyFitnesspal. Sistnevnte ekskluderer talte skritt fra kaloriregnskapet og da endte jeg i går opp med et kaloriunderskudd på 536 kalorier. Det er også der jeg loggfører mat. Alle ernæringsfysiologer, fysioterapeuter og leger jeg har snakket med med overvekt som fagfelt anslår 200 kalorier pr halvtime for normal gange. Så lenge det stemmer noenlunde overens med appene og verktøyene jeg bruker så er det gode ledelinjer.
|
|
|
17/02/2015 09:54
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg ville hatt en annen vinkling på utfordringen. Jeg ville funnet ut hva hvileforbrenningen min var, og laget et kalorimål per dag ut i fra den og fordelt det på de måltidene du skal spise. Jeg ville ikke tatt inn ekstra føde ved moderat trening som I1/I2, inntaket ved I3/I4 ville jeg lagt så lavt som max 2-300 kalorier etter trening (Uavhengig av hva en pulsklokke forteller.), og kunn hatt ekstra inntak først ved økter over 1 time. Poenget med de 2-300 kaloriene er kun å fylle glykogenlagrene. Utfordringen med dette opplegget er at man vil kjenne sulten på kroppen og at man må være motivert og fokusert samt spise når man skal. Går man over tiden så ryker man gjerne på en smell. Jeg gjorde det senest i går da jeg trykket innpå 150 gram daim melkesjokolade (ca 600kcal på 100g)....
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
17/02/2015 10:48
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg har basert dette på BMR (Basic metabolic rate). Kalkulator for dette finnes her. Skriver jeg inn mine mål i den kalkulatoren får jeg resultatet under. Jeg har pr. i dag lagt meg på et kalorimål på mellom 2500 og 3000 kalorier om dagen. Ut fra denne tabellen gir det et saftig kaloriunderskudd med tanke på at jeg reelt er i kategorien "middels mosjon 3-5 ganger pr. uke". Så strengt talt har jeg gjort akkurat det du sier, sveinaa.  MapMyFitness og Garmin Connect gjør det enkelt og gøy å få det til. Husk at jeg har levd i dette i 6 år og skaffet meg veldig mye teoretisk kunnskap rundt emnet sett fra en sykelig overvektig sitt perspektiv. Det jeg holder på med nå er å omsette teoretisk kunnskap i praksis, noe som faktisk er der det skorter for de aller aller fleste. For alle VET hva de skal spise og ikke spise. Sånn innerst inne.
Redigert av Raskall; 17/02/2015 10:51.
|
|
|
17/02/2015 10:53
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Og sånn for å ha det på det rene: jeg kan også alt dette rundt mat før og etter trening og hvordan man skal unngå sult. Etter at jeg la om livet for en måned siden har jeg ikke vært sulten et sekund.
|
|
|
17/02/2015 11:10
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Kalkulatoren stemmer bra med min hvile metabolisme også. Min tilnærming er dog at jeg tar utgangspunkt i hvile metabolismen når jeg setter mitt kalorimål per dag, dette gjør jeg uavhengig av hvor mye jeg trener. Trener jeg hardt tilpasser jeg et fastmåltid før økten og spiser ca 200 kcal etter (Er påpasselig med at jeg får i meg protein og andre næringsstoffer.) Bakgrunnen for min tilnærming er at jeg vet at kroppen fint klarer å fungere godt ved å forbrenne fett når intensiteten ikke er skyhøy , og det er faktisk det kroppen må gjøre når man skal ned i vekt (aberet er bare at man er sulten.). Jeg synes det er ok å være sulten så lenge jeg ikke er det for lenge. Derfor er det uhyre viktig for meg å få i seg noe regelmessig sånn at det ikke ender i fråtsing.
Episoden i går med nesten en hel 200 grams daim melkesjokolade skjedde fordi jeg ikke spiste i tide og ikke klarte å motstå den når jeg skulle spise to brødskiver (den lå i kjøleskapet). Hadde jeg spist brødskiver 2 timer tidligere hadde det ikke skjedd. Isteden ble den en stjerne smell der jeg spiste sjokolade til det var tomt isteden for brødskiver (spiste ikke brødskiver.)..
|
|
|
17/02/2015 11:10
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Og sånn for å ha det på det rene: jeg kan også alt dette rundt mat før og etter trening og hvordan man skal unngå sult. Etter at jeg la om livet for en måned siden har jeg ikke vært sulten et sekund. Jeg er mye sulten da.
|
|
|
[Re: sveinaa]
17/02/2015 11:34
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Og sånn for å ha det på det rene: jeg kan også alt dette rundt mat før og etter trening og hvordan man skal unngå sult. Etter at jeg la om livet for en måned siden har jeg ikke vært sulten et sekund. Jeg er mye sulten da. Med vilje? Hvorfor? Det kan være jeg unngår sult fordi jeg på grunn av diabetesen inntar mesteparten av kaloriene i fett og proteiner. Raske karbohydrater spiser jeg kun før og under trening. Jeg røk på 3 wienerpølser i fint brød på fredag. Da spratt blodsukkeret opp på 18-tallet. Normalverdier for friske er 4-6 og med kostholdet jeg spiser om dagen ligger jeg mellom 5 og 9 på samtlige målinger (som er perfekt for en livsstils-diabetiker). Da med unntak av pølsebrødene.  Interessant observasjon som gjør at jeg har spist mitt siste loffebrød. Blodsukker på 18 er IKKE komfortabelt.
|
|
|
17/02/2015 11:37
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Tar du kun langsomtvirkende insulin, eller måltidsinsulin også? Jeg vet ikke så mye om hvordan man behandler type 2-diabetikere, men med hurtigvirkende insulin til hvert måltid kunne du jo kompensere for det ekstra matinntaket?
|
|
|
[Re: Stein]
17/02/2015 12:08
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Tar du kun langsomtvirkende insulin, eller måltidsinsulin også? Jeg vet ikke så mye om hvordan man behandler type 2-diabetikere, men med hurtigvirkende insulin til hvert måltid kunne du jo kompensere for det ekstra matinntaket? Jeg tar kun middels langtidsvirkende. Det begynner å virke 1,5 timer etter injeksjon og har toppkurven sin etter 4-10 timer men har effekt i 24 timer. Før jeg begynte livsstilsendringen min i 2009 veide jeg 180 kilo og gikk på både langtids og måltids-insulin. Da hadde jeg en tendens til å sette for mye insulin for å kunne spise mer mat. Det medførte at jeg gikk opp 30 kilo (fra 150 til 180) på de 9 månedene jeg gikk på insulin. Det som gjorde at jeg kunne slutte med alle medisiner den gangen var at jeg gikk inn på hard core LCHF-kost. 65 kilo senere var diabetesen "borte" og jeg begynte å spise normalt igjen. Det var vel også da ting begynte å gå i dass. Jeg er mye mer komfortabel med å være "allergisk" mot mat som gir rask og høy stigning enn å kunne kompensere med en sprøyte. Kroppen fungerer meget bra på kun Insulatard morgen og kveld og jeg har ikke hatt en eneste føling etter at jeg begynte på insulin igjen nå og jeg har veldig få målinger som er høyere enn 9. I tillegg spiser jeg en pille hver morgen som heter Forxiga. Den fungerer slik at den får nyrene til å skille ut sukker (ikke alt, men en del av det) i urinen slik at det ikke blir lagret i leveren. Denne lar jeg være å ta før planlagte lange treningsøkter. Den kan tas 2 ganger om dagen så jeg tar heller den pilla når jeg kommer hjem etter trening. Jeg har også funnet ut at én bixit med sjokolade pr. halvtime på sykkelen holder blodsukkeret stabilt og fint under trening uten at det stiger etter trening. Også har jeg alltid med meg en Maxim-gel som følingsmat "just in case" på trening. Jeg har fremdeles den ene jeg hadde igjen etter Birken 2014. 
|
|
|
17/02/2015 12:25
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Og sånn for å ha det på det rene: jeg kan også alt dette rundt mat før og etter trening og hvordan man skal unngå sult. Etter at jeg la om livet for en måned siden har jeg ikke vært sulten et sekund. Jeg er mye sulten da. Med vilje? Hvorfor? Det kan være jeg unngår sult fordi jeg på grunn av diabetesen inntar mesteparten av kaloriene i fett og proteiner. Raske karbohydrater spiser jeg kun før og under trening. Jeg røk på 3 wienerpølser i fint brød på fredag. Da spratt blodsukkeret opp på 18-tallet. Normalverdier for friske er 4-6 og med kostholdet jeg spiser om dagen ligger jeg mellom 5 og 9 på samtlige målinger (som er perfekt for en livsstils-diabetiker). Da med unntak av pølsebrødene.  Interessant observasjon som gjør at jeg har spist mitt siste loffebrød. Blodsukker på 18 er IKKE komfortabelt. Jeg blir det bare. Jeg spiser lite fett da det inneholder mye kalorier ift det man putter i seg. Spiser grovt brød og pålegg (maks 2 skiver per gang) + vanlig middag uten saus i tillegg bruker jeg fast måltidserstatter i kostholdet (Subjektiv vurdering med bakgrunn i at det gir meg det jeg ønsker meget enkelt.).
|
|
|
17/02/2015 12:25
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Kan jeg spørre hva som er planen for næringsinntak under Hole?
|
|
|
[Re: Øyvind V]
17/02/2015 12:30
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Kan jeg spørre hva som er planen for næringsinntak under Hole? Det er litt for langt frem i tid. Før det skal jeg kose meg ned noen få kilo frem til jeg skal på "Fat Camp" på Nimi på Ringerike i 9 uker. Dagen etter Fat Camp går Hole. Da er forhåpentligvis behovet for medisinering borte og jeg kan spise normalt. Men det blir vel stort sett brødskiver med en blanding av søtt og salt pålegg. Planleggingen av gjennomføringen starter nok ikke før jeg vet hvordan helsa er et par uker før start og har syklet gjennom løypa noen ganger. Med dagens form hadde jeg satt meg en målsetning på én runde pr. time og dermed hatt god tid til å kontrollere blodsukkeret mellom hver runde.
|
|
|
18/02/2015 18:59
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har basert dette på BMR (Basic metabolic rate). Kalkulator for dette finnes her. Skriver jeg inn mine mål i den kalkulatoren får jeg resultatet under. Jeg har pr. i dag lagt meg på et kalorimål på mellom 2500 og 3000 kalorier om dagen. Ut fra denne tabellen gir det et saftig kaloriunderskudd med tanke på at jeg reelt er i kategorien "middels mosjon 3-5 ganger pr. uke". Så strengt talt har jeg gjort akkurat det du sier, sveinaa.  MapMyFitness og Garmin Connect gjør det enkelt og gøy å få det til. Husk at jeg har levd i dette i 6 år og skaffet meg veldig mye teoretisk kunnskap rundt emnet sett fra en sykelig overvektig sitt perspektiv. Det jeg holder på med nå er å omsette teoretisk kunnskap i praksis, noe som faktisk er der det skorter for de aller aller fleste. For alle VET hva de skal spise og ikke spise. Sånn innerst inne. Misunner deg å gå så lett ned, selv om du nok har mer å ta av enn meg. Jeg har beregnet min BMR til 2.200, og MyFitnessPal har beregnet mitt nettoinntak til 1.800 for å gå ned 0,5 kg i uka. Men jeg må nok, erfaringsmessig, ned på ca 1.400 for at det skal skje. Og det har jo begynt å hjelpe, heldigvis . Jeg tror imidlertid at Polarklokka er mer nøyaktig enn tabellen du viser til, så jeg baserer meg på bruttomålet på 2.200 - kalori forbrukt på den enkelte treningsøkt ( ikke sjablonmessig anslag).
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
19/02/2015 12:14
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Vi bare komme med en anbefaling av hjelpemidler for vektnedgang. Jeg bruker følgende verktøy:
- Garmin vivofit aktivitetsarmbånd - Garmin Connect (og Mobile) - MyFitnessPal - Garmin ForeRunner 310XT
GC og MFP synkroniserer seg i mellom og gir stålkontroll på kaloriinntak, kaloriforbruk, sammensetning av kosten og mye annet gøyalt.
|
|
|
19/02/2015 13:28
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er sikkert en bra kombo, som også f.eks Polar V800, Polar Flow + MyFitnessPal.
|
|
|
20/02/2015 09:38
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Bevisstgjøring er et kraftig virkemiddel, altså. Etter at jeg begynte å måle blodsukker og loggføre all mat så frister det ikke med raske karbohydrater i det hele tatt. Det byr meg faktisk i mot. Jeg måtte kjøpe meg en kvikklunsj på toget i går pga for lavt blodsukker. Klarte bare å trykke i meg halvparten av den. Merkelig men god følelse. Jeg håper strutsen i meg er begravet for godt.
|
|
|
20/02/2015 20:45
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Forresten, om noen savner meg på Strava så har jeg skrudd av Strava-sync og gjort Garmin Connect privat. Lei av å få Kudos for alt mulig rart. Her om dagen fikk jeg synket inn en aktivitet på 4 sekunder fordi jeg skulle teste noe på klokka. Og jaggu fikk jeg Kudos på den også. Bruker Garmin Connect som min private treningsdagbok.  alt dette sosiale fjaset synes jeg er tullete.
|
|
|
23/02/2015 09:31
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
alt dette sosiale fjaset synes jeg er tullete. ...Sa bloggeren! Kudos, forresten!  .....Jada, jeg er selvsagt enig i at å putte alt på Strava, kudos fra kinesere og auto-posting fra Garmin Connect til Facebook blir litt mye.
|
|
|
23/02/2015 10:38
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
alt dette sosiale fjaset synes jeg er tullete. ...Sa bloggeren! Hehe.. Den tiden er heldigvis forbi.
|
|
|
23/02/2015 10:42
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
alt dette sosiale fjaset synes jeg er tullete. ...Sa bloggeren! Hehe.. Den tiden er heldigvis forbi. ...sa microbloggeren... 
|
|
|
24/02/2015 08:53
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg registrerer noen merkelige fenomen om dagen:
- I desember måtte jeg kjøpe 2 nye dongeribukser fordi de 3 jeg hadde fra før hadde krympet veldig mye i vask. Nå har brått alle 5 blitt STØRRE i vask (for mye skyllemiddel?) og er en antydning for store alle sammen.
- Knappene i skjortene mine spriker ikke lenger. Selv ikke når jeg sitter.
- Beltet mitt har plutselig begynt å strekke seg noe veldig for jeg har ikke lenger flere hull å gå på.
- Noen har gjort noe med trapper rundt omkring. De har blitt mye lettere å komme seg opp og jeg trenger ikke lenger pustepauser for annenhver etasje.
- Sykkelen min har blitt mye raskere, spesielt i oppoverbakker. Grannyskiva trenger jeg ikke å bruke lenger.
På toppen av alt dette tror jeg vekta mi trenger nytt batteri, for den viste i dag tidlig 134,9 kilo. 20. januar viste den 141,7.
Verden er liksom i endring og jeg tror jeg liker det.
Edit: Og nå virker faen meg ikke list-tagene her på forumet heller.
Redigert av Raskall; 24/02/2015 09:01.
|
|
|
24/02/2015 10:29
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Konge  At list-taggene slutter å fungere er nok en hittil ukjent bivirkning av å gå ned i vekt og komme i form 
|
|
|
25/02/2015 10:24
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Var hos legen i dag og fikk målt langtidsblodsukker. Da jeg startet 21. januar var det på 8,1. Det var i dag nede på 7,3. I og med at blodet "husker" nivåene 3 måneder tilbake i tid så er dette en helsikes god forbedring på 5 uker. Ting går rett vei. Og i dag skal jeg ut og lete etter motvind og bakker når jeg er ferdig på hjemmekontoret.  HBA1c er en type hemoglobin som inneholder ett glukosemolekyl dersom blodsukkeret var høyt da hemoglobinmolekylet ble dannet. Siden de røde blodlegemene som inneholder hemoglobin sirkulerer omtrent i tre måneder før de brytes ned, vil mengden av HBA1c være et utrykk for hvor høyt blodsukkeret har vært de siste månedene og kan gi informasjon om blodsukkerreguleringen bør endres hos en diabetiker. HBA1c kan måler ved de medisinske laboratoriene og det er relativt vanlig også å måle det ved fastlegekontorene.
|
|
|
25/02/2015 10:41
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Den "raske" HBa1C-prøven de tar på legekontoret, viser svjv. bare hvordan blodsukkeret har vært de siste 14 dagene, men 7,3 er en finfin verdi likevel. Bra jobbet.  Det betyr at du har hatt en gjennomsnittlig blodsukkerverdi på kanskje rundt 9 i den perioden.
|
|
|
25/02/2015 10:55
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Den "raske" HBa1C-prøven de tar på legekontoret, viser svjv. bare hvordan blodsukkeret har vært de siste 14 dagene, men 7,3 er en finfin verdi likevel. Bra jobbet.  Det betyr at du har hatt en gjennomsnittlig blodsukkerverdi på kanskje rundt 9 i den perioden. Det er i tilfelle feil. Jeg måler i snitt 18 ganger om dagen og har i samme periode hatt et gjennomsnittsukker på 8,26. De siste 14 dagene er snittet på 8,06 og den siste uka på 7,39. Ser at det blir mindre svingninger for hver dag og stort sett alle målinger er på mellom 5 og 8 for tiden. Skal be om å tatt hba1c på lab neste gang.
|
|
|
25/02/2015 11:02
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Mulig. Poenget jeg ville vise var at gjennomsnittlig blodsukker i mmol/l er litt høyere enn HBa1c-verdien. Kanskje nærmere 8 en 9, men mer enn 7,3, altså.  Ikke at det spiller noen rolle, for ned mot 7 i HBa1c må man være fornøyd med! Det er jo uansett en god måleparameter, selv om du bare ser hva som har skjedd de siste ukene, så når du vet at du holder kontollen, holder det sikkert å få bekreftet det en gang i mellom på legekontoret.
|
|
|
25/02/2015 11:06
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Virker som du har litt innsikt i dette, Stein. Er du insulin-utfordret selv?
|
|
|
25/02/2015 11:09
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Og i dag skal jeg ut og lete etter motvind og bakker når jeg er ferdig på hjemmekontoret. Jeg leser ivrig i denne tråden, men skjønner ikke en dritt av blodsukker, HBA1c og de greiene der. MEN: Sitatet over forstår jeg. Og det vitner om en mann som har overskudd, glede, offensivitet og kontroll. Det gir godfølelse i hele kroppen å lese slikt:)
|
|
|
25/02/2015 12:08
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Virker som du har litt innsikt i dette, Stein. Er du insulin-utfordret selv? Jeg er diabetiker, ja. Siden 1979.
|
|
|
|
|