Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rulle i felt på landevei, what (not) to do

Rulle i felt på landevei, what (not) to do #1920871 07/02/2015 18:41
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Hva er de viktigste tipsene for å få en rulle til å så fort, behagelig og sikkert som mulig når et lag samarbeider om å sette en god tid. Spesielt mht utnyttelse av svake/sterke ryttere, planlegging, kapteiner ?, avstand mellom ryttere, fort/sakte rundt, droppe ryttere som trekker ned tempoet, få alle med opp bakker, hvordan legge seg riktig inn når du svinger til venstre først. Hva blir den største forskjellen når hver enkelt kjemper for egne sjanser.

Satt på VR rulle og så Nord Hordland rundt i ettermiddag. Utrolig bra filming hvor man ser hendlene på styret med pekefingeren som bremser/girer. den første halvtimen presset den samme rytteren seg inn rett foran med liten klaring og slakket umiddelbart på farten. "Vår mann" måtte bremse hver eneste gang, sikkert utrolig irriterende, ødeleggende for rytme/fart og unødvendig høy risiko for alle på venstre side.


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: EmilZipp] #1920893 07/02/2015 20:16
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Det viktigste er å kjøre jevnt, unngå store luker, holde avstand til syklisten foran, holde grei avstand til rekken på siden.
Være flink med å fortelle sistemann at han/hun er sist, gi klar melding når førstemann skal bytte rekke. Ikke gi jernet når du er førstemann i hurtigrekka.Ofte kan det holde å gå ned i bukken og evt. gire ett gir tyngre rett før det er din tur til å være først.

Kjører man med sekk er sekkefører en av de tyngste oppgavene i laget og bør/må gis til en av de aller, aller sterkeste rytterne i laget. Beste hvileplassen i sekken er i andre eller tredje paret bak sekkefører.

Ja, spising/drikking i hurtigrekka er et absolutt no-no!


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: gare] #1920896 07/02/2015 20:21
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Stefan77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Mest sannsynlig et teit spørsmål, men hvem skal fortelle sistemann at han er sist, og hvorfor det?


- Stefan
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: Stefan77] #1920902 07/02/2015 20:38
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
[spoiler][/spoiler]
Sitat: Stefan77
Mest sannsynlig et teit spørsmål, men hvem skal fortelle sistemann at han er sist, og hvorfor det?


Han som er nest sist sier navnet på sistemann. Da vet sistemann at han må ta hjulet til han som sa navnet hans.

Om ingen sier hvem som er sist, er rulla plutselig bare en lang strek.


Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: EmilZipp] #1920905 07/02/2015 20:47
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 2,978
T
traktoregg Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 2,978
Søk etter "kjedekjøring team jæren" på youtube.

Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: Alpers] #1920909 07/02/2015 20:57
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Stefan77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
er dette når "sistemann" kommer bakover ?


- Stefan
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: EmilZipp] #1920919 07/02/2015 21:36
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Kjedekjøring på Jæren var et kjempetips. Takker !!!

🚴🚴🚴🚴🚴🚴🚴🚴
🚴🚴🚴🚴🚴🚴🚴🚴
🏁🏁🏁🏁🏁🏁🏁🏁


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: EmilZipp] #1920921 07/02/2015 21:37
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
... og symboler fra iPhone funket tydeligvis ikke


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: Stefan77] #1920974 08/02/2015 08:08
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
Sitat: Stefan77
er dette når "sistemann" kommer bakover ?

Nei, når sistemann kommer framover.
Du forteller ikke at DU selv er sist - du gir beskjed til han du passerer om at HAN er sist.

Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: EmilZipp] #1921020 08/02/2015 10:29
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862
Spartacus! Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862
Tror jeg er en av de eneste Rye-syklistene som ikke har noen tips til rullekjøring



Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: traktoregg] #1921103 08/02/2015 14:29
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Sitat: traktoregg
Søk etter "kjedekjøring team jæren" på youtube.


Burde vel strengt tatt linket til den, det er jo tross alt "mitt" lag ICON_SMILE





Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: EmilZipp] #1921210 08/02/2015 19:46
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
NOT to do: Krysse over uten at du får beskjed om at det er din tur. Dritfarlig.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: EmilZipp] #1921301 09/02/2015 07:44
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Takk for masse gode tips. Har ikke mange mil med kjøring av rulle men regner med å få det skikkelig in med teskje på Mallorca m sykkelklubben etter påske.

En ting jeg ikke har forstått. Hvordan legger man opp rullen slik at både den sterkeste og svakeste i gruppen kommer i mål og har tatt ut alt ? Hos oss har vi et par "sterke tempohester" som sikkert kan ligge foran med låst rulle men er det løsningen ?


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: EmilZipp] #1921310 09/02/2015 08:05
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 454
shakudu Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 454
Når vi kjører med mål om å få med alle bruker vi kapteiner som følger med på rytterne og styrer farten hvis det blir ille.

Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: EmilZipp] #1921353 09/02/2015 09:19
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
... og å styre farten betyr at de sterkeste ikke får tatt ut alt eller kan enkelte skjermes på et vis ?


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: EmilZipp] #1921365 09/02/2015 09:39
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Er gjerne slik at de sterkeste ikke får tatt ut alt og de svakeste henger som slips.
Gruppens laveste W/kg bestemmer farten oppover. Og så har du klatregeitene som ikke klarer å kjøre 75 km/t utfor i rulla om du så slår dem med en gammel Silcapumpe...

Tren tempo på flatene.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: EmilZipp] #1921382 09/02/2015 09:52
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Takk for svar... da er det tydeligvis like vanskelig å styre som jeg trodde... weakest link osv... og Hr Gylne Gutuer fikk reklamert for tempo (igjen), høres veldig logisk ut..


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: EmilZipp] #1921424 09/02/2015 11:07
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Sitat: EmilZipp
Takk for svar... da er det tydeligvis like vanskelig å styre som jeg trodde... weakest link osv... og Hr Gylne Gutuer fikk reklamert for tempo (igjen), høres veldig logisk ut..


Det man jo kan gjøre(og gjør i stor grad)når enkelte begynner å bli trette/trenger å hvile litt, så kan man låse rullen og kjøre med de sterkeste to-tre parene foran. Disse bytter to og to(en variant av Belgisk rulle for de som er kjent med terminologien), og de som ligger bak kan roe ned og spise/drikke.


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: EmilZipp] #1951366 26/04/2015 21:30
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219
R
Reke Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
R
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219
Finnes det noe tommelfingerregel på hvor fort saktekøen skal sykle relativt til hurtigkøen? 3 km/t saktere feks?

Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: Valentino] #1951560 27/04/2015 10:28
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 591
P
peterpan Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
P
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 591
Sitat: Valentino
Er gjerne slik at de sterkeste ikke får tatt ut alt og de svakeste henger som slips.
Gruppens laveste W/kg bestemmer farten oppover. Og så har du klatregeitene som ikke klarer å kjøre 75 km/t utfor i rulla om du så slår dem med en gammel Silcapumpe...

Tren tempo på flatene.


men merkelig nok er det helt kurant å kjøre oss klatregeiter av gruppene på flatene og i nedoverbakkene i turritt, mens det er utskjelling og fløyteblåsing av en annen verdenf hvis tempobukkene synes det går for fort oppover.

Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: peterpan] #1951570 27/04/2015 10:37
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Sitat: peterpan
Sitat: Valentino
Er gjerne slik at de sterkeste ikke får tatt ut alt og de svakeste henger som slips.
Gruppens laveste W/kg bestemmer farten oppover. Og så har du klatregeitene som ikke klarer å kjøre 75 km/t utfor i rulla om du så slår dem med en gammel Silcapumpe...

Tren tempo på flatene.


men merkelig nok er det helt kurant å kjøre oss klatregeiter av gruppene på flatene og i nedoverbakkene i turritt, mens det er utskjelling og fløyteblåsing av en annen verdenf hvis tempobukkene synes det går for fort oppover.


Da er det noe gæernt med laget ditt!


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: EmilZipp] #1951647 27/04/2015 12:50
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Det er klart Biff-gutta er vant til å få viljen sin i godteskålen og på grillen. De presser oss stakkars "pinglene" unna heder & ære også på landeveien med dyp bassrøst ... Men de er sabla gode å ha. Tipper et rent "bifflag" slår et "klatrelag" på de fleste turritt. Jeg har jo ikke peiling men håper jeg hisser opp en og annen med tempolår. Kun ment som vennskapelig sjikane...


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: peterpan] #1951653 27/04/2015 12:55
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 419
Sykkel-Erik Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 419
Sitat: peterpan
Sitat: Valentino
Er gjerne slik at de sterkeste ikke får tatt ut alt og de svakeste henger som slips.
Gruppens laveste W/kg bestemmer farten oppover. Og så har du klatregeitene som ikke klarer å kjøre 75 km/t utfor i rulla om du så slår dem med en gammel Silcapumpe...

Tren tempo på flatene.


men merkelig nok er det helt kurant å kjøre oss klatregeiter av gruppene på flatene og i nedoverbakkene i turritt, mens det er utskjelling og fløyteblåsing av en annen verdenf hvis tempobukkene synes det går for fort oppover.


Haha, enig. Det er ofte i nedoverbakkene jeg har høyest puls - feks i Lågendalsrittet 2014 hadde jeg omtrent samme puls ned Surliveien (den store bakken etter cirka 5 mil) som jeg hadde opp. C'est la vie!


Medlem av Tryvann CK
http://www.sykkelerik.com
Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: EmilZipp] #1951817 27/04/2015 18:23
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219
R
Reke Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
R
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219
Ingen som kan si noe om hastighet i bakoverkøen relativt til framoverkøen?

Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: Reke] #1951854 27/04/2015 19:13
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
K
KenR Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
Sitat: Reke
Ingen som kan si noe om hastighet i bakoverkøen relativt til framoverkøen?


2-3 km/t er vanlig, men dette er noe som kommer av seg selv i en velfungerende rulle. Den viktigste posisjonen i en rulle er den første i hvilerekka. Denne skal velge en god og trygg linje samt regulere farten. Om en ikke legger av nok, vil fartsgrensen starte å akselerere for å komme forbi og fartsforskjellen bakerst blir raskt veldig stor. Legger en av for mye fart vil rulla gå saktere og saktere samt at det fører til mye bremsing og utrygg kjøring bakover i hvilerekka.

Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: EmilZipp] #1951877 27/04/2015 19:44
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219
R
Reke Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
R
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219
Takker for svar. Det hender jo det gjøres noen forsøk på ruller i de forskjellige gruppene på turritt, og det er mye forskjellig som skjer. Greit å ha en pekepinn for egen del, så får man prøve å få flest mulig med på de gode prinsippene underveis.

Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: Reke] #1951898 27/04/2015 20:14
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
K
KenR Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
Vær forsiktig med rulle med ukjente ryttere i turritt, temmelig høy kræsj-risiko der.

Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: EmilZipp] #1951912 27/04/2015 20:29
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219
R
Reke Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
R
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219
Merka meg at risikoen var relativt høy. Var derfor jeg ville vite akkurat dette. Jeg syntes sakterekka gikk litt fort, men var usikker på om det var jeg som var på jordet.

Klart, risikoen er høyere, men de fleste tok høyde for at det var en del uerfarne. Relativt god plass i alle retninger. Ikke på langt nær så tight som jeg har sett på TV:)

Re: Rulle i felt på landevei, what (not) to do [Re: EmilZipp] #1952175 28/04/2015 09:52
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 808
Moonlit Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 808
Skrev ned noen tips som jeg ikke så var nevnt! Da jeg sykla i Rye og trente på middels-lavt nivå til Lillehammer-Oslo var rulletrening noe av det vi gjorde mest. Har opplevd mye rart...


- Ha en hale og en halekaptein (trengs ikke på rolige treningsturer), og fortell alle at de selv må ta ansvar for bevege seg bak til halen for å spise eller hvile.
Det er slik du får med alle på langtur; de sterkeste kan kanskje ligge i rulla hele veien, mens de svakeste må ha lengre pauser i halen.

- Bli enige om hvor mange som skal være med til mål. Å si at "alle skal imål" vil få katastrofale følger for sluttiden i ritt om man skal ta det bokstavelig, si heller at "vi starter med 20 mann og regner med å miste 4-5 underveis". Da vet alle hvor lista ligger.

- Ha en kaptein som kan gi ordrer som faktisk blir respektert. Uten en som kan bestemme blir det ofte uenigheter om hva man skal korrigere på når noe ikke fungerer.
Kapteinen kan gjerne også være bindeledd mellom halen og rulla, og gi ordre til når folk kan bevege seg bak i halen.
Det trengs også f.eks ordre fra halekaptein til den som havner sist i hvilerekka om at vedkommende skal la noen fra halen komme inn foran seg.

- Når du kommer forrest i fartsrekka, hold f.eks et øye på speedometeret for å sørge for at du ikke øker farten når du ikke skal det, hvis man bare tar det på feelingen så er det lett å øke farten.
På flatene skal alle i fartsrekka, inkludert den som drar, ha samme fart (utenom de som er påvei inn/ut, selvfølgelig)

- Dere bør terpe på å vente med å øke farten når dere kommer over bakkekuler. Om rulla er lang nok så er en del av rulla kanskje i utforbakke mens halen fortsatt er i oppoverbakke, hvis dette gjentar seg igjen og igjen så sliter du ut de som er på halen. Det er i halen man skal kunne hvile.

- Ikke tett luker for fort! Luker vil alltid oppstå i alle lag som ikke er særdeles samkjørt, og hvis du gønner på for å tette de fem meterne med en gang, legger du også en stor belastning på alle bak deg som dermed må gønne på like mye etter tur.
Hvis mulig, bruk gjerne 15-20 sekunder i stedetfor 5-10 sekunder på å få tetta luka.
Tenk at alle endringer i fart og retning skal være rolige og forutsigbare.

- Sørg for at alle vet at beskjeder fra kapteinen skal gjentas forover/bakover, man hører veldig dårlig hva som blir sagt noen ryttere unna.


Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå