|
|
Ikke ønsket i skitraséen
|
Re: Ikke ønsket i skitraséen
[Re: Akaly]
08/02/2015 21:09
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Langrennskjøring kan oppsummeres med en setning: Man sklir ukontrollerbart rundt på noen lange plastbiter uten muligheten til å stoppe, og ber til Gud om at ingen kommer gående i mot rundt svingen. Och ändå går det bra för det allra mesta bra.
|
|
|
[Re: rørleggern]
08/02/2015 21:13
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
En ting jeg synes burde få mer fokus i denne debatten er at langrennsski er djevelens verk. Jeg var ute og gikk på ski her om dagen, og kom på grunnen til at jeg ikke er så ofte ute og går på ski, nemlig fordi de er livsfarlige. De mangler bremser, de er vanskelig å svinge med, og de stedene de er ment brukt er trange, tett traffikerte og fylt opp av folk med enda dårligere kroppskontroll enn meg selv. Dessuten er det bratt.
Så til de som sier at sykkel er farligere enn ski: HA, HA, HA, HA, HA, osv.
Langrennskjøring kan oppsummeres med en setning: Man sklir ukontrollerbart rundt på noen lange plastbiter uten muligheten til å stoppe, og ber til Gud om at ingen kommer gående i mot rundt svingen. Jeg stusser litt over hvorfor det ikke brukes hjelm når en går på langrennski. Bakken, treet osv er vel like hardt om man går på ski eller sykler. Ja, er det en idrett hvor man burde bruke hjelm så er det langrenn. Det er sjelden jeg er redd for å dø når jeg er ute og sykler, men når jeg står på langrenn så er den frykten der stort sett hele tiden.
|
|
|
[Re: Akaly]
09/02/2015 07:28
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Ja, er det en idrett hvor man burde bruke hjelm så er det langrenn. Det er sjelden jeg er redd for å dø når jeg er ute og sykler, men når jeg står på langrenn så er den frykten der stort sett hele tiden.
Du står ikke på langrenn, du går på langrenn. Ellers vil jeg berømme debattantene her for god utholdenhet og evne til å gjenta seg selv mange ganger!
|
|
|
[Re: neonstz]
09/02/2015 08:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Langrennskjøring kan oppsummeres med en setning: Man sklir ukontrollerbart rundt på noen lange plastbiter uten muligheten til å stoppe, og ber til Gud om at ingen kommer gående i mot rundt svingen. Det er en litt annen kultur ja... Turistforeningens løypevett: 4. Den som kjører ned har forkjørsrett, den som kommer oppover må vike og gi god plass til de som kommer ned. 5. Den som kommer nedover en bakke må varsle, for eksempel ved å rope "Løype"! vs NOTS' stivettregler: 3. Begrens farten slik at du ikke er til fare eller ulempe for andre, særlig langs veier og stier som innbyr til høy hastighet, eller i uoversiktlige partier. 10. Dersom to syklister møtes i en bakke, har den som sykler oppover forkjørsrett. En viktig vesensforskjell her er at langrennski enn så lenge ikke er utstyrt med bremser.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
09/02/2015 08:35
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Her er en kar som har tatt saken i egne hender: Måket 2.5 km sykkelsti.
|
|
|
[Re: Andrehua]
09/02/2015 08:56
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
I Trondheim kommer snøen ferdigmåket.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
09/02/2015 09:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
I Trondheim kommer snøen ferdigmåket. Jeg var på tidenes våteste tjukksykkeltur i går kveld og den snøen jeg syklet på var ikke mye måket ...
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
09/02/2015 09:19
|
GeirK
More than words
|
More than words
De fleste av stiene i Estenstadmarka i Trondheim er ikke tilgjengelige uten at man bruker skitraseene som transport - sommer som vinter.
Mener de som er motstandere av sykling i skiløyper at jeg skal avstå fra å sykle disse stiene om vinteren av hensyn med det argumentet at en del skiløpere blir brydd av å se folk bevege seg langs skitraseen uten ski på beina?
a) Ja b) Nei
Begrunn gjerne svaret.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
09/02/2015 09:19
|
perbl
More than words
|
More than words
Stussa litt på den der, det må da være mye lettere å traske en runde eller to på truger framfor å drasse på stor snøskuffe? Åtte timer som han visstnok brukte burde jo holde til flere runder på trugene.
Per B.
|
|
|
09/02/2015 09:40
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Ja - når man legger ut fiberduk og grus i kilometervis og bygger klopper, så kaller jeg det å bygge stier.
Her er ett eksempel:
Jøss! Et eksempel til etterfølgelse.
|
|
|
[Re: Boas]
09/02/2015 09:42
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Ja, er det en idrett hvor man burde bruke hjelm så er det langrenn. Det er sjelden jeg er redd for å dø når jeg er ute og sykler, men når jeg står på langrenn så er den frykten der stort sett hele tiden.
Du står ikke på langrenn, du går på langrenn. Ellers vil jeg berømme debattantene her for god utholdenhet og evne til å gjenta seg selv mange ganger! Du "går på ski", eller "går langrenn", strengt tatt.
|
|
|
09/02/2015 09:52
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
I Trondheim kommer snøen ferdigmåket. Jeg var på tidenes våteste tjukksykkeltur i går kveld og den snøen jeg syklet på var ikke mye måket ... Jeg dro ut på en liten fatbiketur akkurat da det begynte å regne som verst. Men vannet som kom ovenfra, var ingenting mot det som sprutet opp nedenfra. Var moro likevel. Snødde det i høyden?
|
|
|
09/02/2015 09:55
|
perbl
More than words
|
More than words
I Trondheim kommer snøen ferdigmåket. Jeg var på tidenes våteste tjukksykkeltur i går kveld og den snøen jeg syklet på var ikke mye måket ... Respekt. Jeg tok sykkelen ut av blokka og konkluderte med at jeg heller ville slenge på sofaen med Playstation-kontrolleren i hånda  Hadde neppe angret om jeg hadde dratt ut en tur, men viljestyrken var bare ikke der.
Per B.
|
|
|
09/02/2015 09:56
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg dro ut på en liten fatbiketur akkurat da det begynte å regne som verst. Men vannet som kom ovenfra, var ingenting mot det som sprutet opp nedenfra. Var moro likevel.
Snødde det i høyden? Ble det fatbike på deg?
Per B.
|
|
|
09/02/2015 10:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
I Trondheim kommer snøen ferdigmåket. Jeg var på tidenes våteste tjukksykkeltur i går kveld og den snøen jeg syklet på var ikke mye måket ... Jeg dro ut på en liten fatbiketur akkurat da det begynte å regne som verst. Men vannet som kom ovenfra, var ingenting mot det som sprutet opp nedenfra. Var moro likevel. Snødde det i høyden? Det tror jeg ikke - men jeg var ikke særlig høyt. Snøgrensa var vel 800-1000 meter i går så jeg antar at hele Bymarka fikk regn. Jeg syklet til Granåden og tok skiløypa mot Rønningen og deretter tilbake over Ratåsstrypet og Ratåsen tilbake. Scootersporene fra skiorienteringa bar såvidt - med unntak av over myra nederst på Strypet. Jeg gadd ikke tappe ut luft da det ikke fristet mye å stå stille og pumpe dekkene opp igjen i +4 grader og det verste øsregnet jeg har sett i februar noensinne.
|
|
|
09/02/2015 10:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
det verste øsregnet jeg har sett i februar noensinne. Her tok jeg ikke feil! http://www.adressa.no/vaeret/article10630688.ece
|
|
|
[Re: Stein]
09/02/2015 10:16
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Du står ikke på langrenn, du går på langrenn. Ellers vil jeg berømme debattantene her for god utholdenhet og evne til å gjenta seg selv mange ganger! Du "går på ski", eller "går langrenn", strengt tatt. Sant det! 
|
|
|
09/02/2015 10:18
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Det var relativt heftig, ja. Mye speisa vær om dagen.
|
|
|
[Re: Espen W]
09/02/2015 10:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg var ti dager gammel og bodde i Bærum sist gang det regnet så mye i Trondheim i februar!
|
|
|
[Re: perbl]
09/02/2015 11:01
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Jeg dro ut på en liten fatbiketur akkurat da det begynte å regne som verst. Men vannet som kom ovenfra, var ingenting mot det som sprutet opp nedenfra. Var moro likevel.
Snødde det i høyden? Ble det fatbike på deg? Jepp, fikk kjøpt meg en nesten ubrukt White, en billig inngangsbillett (3300,-) for å sjekke om dette var noe for meg. Bytta ut cockpit med deler jeg hadde liggende, og tenker at et nytt fordekk som ikke autostyrer og 1x10 blir eneste endring ellers. Hittil har det gitt mersmak, og gleder meg til å prøve den ordentlig i marka.
|
|
|
09/02/2015 11:02
|
romoni63
Fersking
|
Fersking
Hi, Im new to the area and even newer to the politics of winter biking in the forest. I d like to meet up with some folks who can show me the places and times to fat bike in the Oslo are. I have lights so riding at night is something id like to very much try. I just got my fat bike last week so id like to take advantage of what is left of this winter. Thanks allot in advance for any help you may offer and i appoligize for using English !... -g
|
|
|
10/02/2015 08:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
De fleste av stiene i Estenstadmarka i Trondheim er ikke tilgjengelige uten at man bruker skitraseene som transport - sommer som vinter.
Mener de som er motstandere av sykling i skiløyper at jeg skal avstå fra å sykle disse stiene om vinteren av hensyn med det argumentet at en del skiløpere blir brydd av å se folk bevege seg langs skitraseen uten ski på beina?
a) Ja b) Nei
Begrunn gjerne svaret. Ingen kommentarer på dette?
|
|
|
10/02/2015 08:56
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En kommentar är att jag inte tycker att dina premiser stämmer så väldigt bra. Jag klarar iallafall att sykla väldigt många stier i estenstadsmarka (på sommaren) utan att använda mig av skilöyperna som transport och det bör gälla för en hel del av stiarna också på vintern. Men jag hoppas att du syklar tillräkligt mycket i skilöyperna i vinter så att du klarar att irritera någon så att du kan få argumentera lite med honom Så väldigt många i denna tråden tror jag faktiskt inte är imot att du syklar en del i skilöyper om du inte sjunker ned i dem.
|
|
|
[Re: fredriks]
10/02/2015 10:12
|
GeirK
More than words
|
More than words
En kommentar är att jag inte tycker att dina premiser stämmer så väldigt bra. Jag klarar iallafall att sykla väldigt många stier i estenstadsmarka (på sommaren) utan att använda mig av skilöyperna som transport och det bör gälla för en hel del av stiarna också på vintern. OK. Noen av mine favoritter inkluderer: Litjrenna Veggen Nøkken Hylla Øvre Skogsti Midtre Skogsti Hvordan sykler du disse uten å benytte skitraseen som transport?
|
|
|
10/02/2015 10:25
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Greit det, då du kunde du skrivit att dina favoriter inkluderar många av de stiarna som du inte enkelt tar dig till i stället för att skrive de flesta.
övre och midtre skogsti kan du väl ta dig till utan att vara spesiellt mycket om något i skilöypan? Du kan ju också sykla opp stora delar av dem.
Du kan ju också reflektera på hur du hade tagit dig till de stiarna om inte skifolket anlagt löyper och preparerat dem på vintern. Jag betvivlar att det hade varit så många som gått i de skilöyperna att du hade kommit opp dem någorlunda greit utan preparering.
|
|
|
10/02/2015 10:56
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Du kan ju också reflektera på hur du hade tagit dig till de stiarna om inte skifolket anlagt löyper och preparerat dem på vintern. Jag betvivlar att det hade varit så många som gått i de skilöyperna att du hade kommit opp dem någorlunda greit utan preparering.
Hvorfor er det så naturlig at disse preparerte løypene KUN er forbeholdt de som liker å gå på ski? Har ikke gående eller syklende like stor rett på å få gratis tilrettelagt/preparerte løyper i skogen?
|
|
|
10/02/2015 11:07
|
neistein
Veteran
|
Veteran
[quote=GeirK]De fleste av stiene i Estenstadmarka i Trondheim er ikke tilgjengelige uten at man bruker skitraseene som transport - sommer som vinter.
a) Ja b) Nei
Ingen kommentarer på dette? Under tv sendingen av utfor i Kitzbühel (eller var det wengen) somet kameramannen inn på en kar som gikk på randoneski med tjukkas på ryggen. Og her snakker vi om i bratt oppoverbakke. Kansje det kan være en løsning på problemet.
Redigert av neistein; 10/02/2015 11:07.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
10/02/2015 11:12
|
GeirK
More than words
|
More than words
Greit det, då du kunde du skrivit att dina favoriter inkluderar många av de stiarna som du inte enkelt tar dig till i stället för att skrive de flesta.
övre och midtre skogsti kan du väl ta dig till utan att vara spesiellt mycket om något i skilöypan? Du kan ju också sykla opp stora delar av dem.
Du kan ju också reflektera på hur du hade tagit dig till de stiarna om inte skifolket anlagt löyper och preparerat dem på vintern. Jag betvivlar att det hade varit så många som gått i de skilöyperna att du hade kommit opp dem någorlunda greit utan preparering. Det siste er hypotetisk, så det blir vanskelig å diskutere. Det er mye fottrafikk i Estenstadmarka, så kanskje strekningene hadde blitt tråkket opp under optimale forhold. Ja, det går an å sykle opp hele Midtre skogsti fra Parallellen, med minimal skiløypesyklign, og det går an å sykle store deler av Øvre, men det tar langt mer tid og gir en dårligere opplevelse (for meg) sammenlignet med å ta veien opp til Estenstadhytta og så kjøre ned. Noen ganger er snøen i Øvre så dyp at en må ta skiløypa helt ned til Midtre. Dessuten finnes det snøforhold der en fremdeles kan sykle ned mens det er umulig å sykle opp.
|
|
|
10/02/2015 11:15
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor er det så naturlig at disse preparerte løypene KUN er forbeholdt de som liker å gå på ski?
Eftersom de prepareras och lagas för att folk ska gå på ski så tycker jag att det är naturligt att de är mest för de som går på ski och att det är de som har mest rättigheter. Det verkar ju också som att det är många som tycker att det är så. Om man sen ska gå ut hart med ett det är kun de som får vara där är jag osäker på och det är ju också så att loven kan si något annat. Har ikke gående eller syklende like stor rett på å få gratis tilrettelagt/preparerte løyper i skogen?
ja, det har de väl. Iallafall om man tar med hur många de är och att de får tillrätta lägning med tanke på det. Men det är väl tillvissdel opp till dem att få till det och inte skifolket.
|
|
|
10/02/2015 11:54
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt