Fredrik: ta en titt på videoen over så får du et visst inntrykk av fartsforskjell på sone 1-2 på sykkelen og det jeg går ut fra er tilsvarende på den aktive skiløperen som jeg passerer tidlig (40 sekunder) i videoen.
Hur ska jag kunna dra någon slutsats om detta då jag inte har någon aning om hur rask skilöyparen är? Jag passerar också folk när jag går på ski och ibland med en stor fartskillnad.
Quote:
Hadde trodd at alle som kaller seg syklister har en eller annen gang syklet på fast snøunderlag og vet hvor kjapt det kan gå? Er kanskje en del som av rent prinsipp aldri setter seg på sykkelen hvis det er hvitt på bakken?
Jag har syklat en del på vintern men så väldigt raskt har det inte gått förutom när det är stenhårt och det är det ju inte alltid.
Quote:
Si fra neste gang du er i Oslo så kan vi ta en direkte sammenligning på disse strekkene.
Men jag sier det? Du tränar väldigt mycket mer än vad jag gör och är i mycket bättre form än vad jag är.
Det är säkert möjligt att man kan sykla snabbare på en fatbike än man kan gå på ski men att det går 60% raskare tror jag inte på och framförallt inte om löyperna är lite mjuka.
Du borde väl kunna sköyta en mil på 25 minuter på raskt före (de som har din sykkel form på ski kan det iallafall) och då måste du kunna sykla samma sträcka i 40 km/h enligt ditt exempel vilket jag betvivlar.
Fredrik: Du glemmer litt grunnleggende fysikk i forhold til luftmotstand. Hastighetsforskjellen i prosent mellom sone 1 og sone 5 på ski er mye større enn hastighetsforskjellen mellom sone 1 og sone 5 på sykkel. Hastigheten i sone 1 på sykkel er såpass stor at man allerede har stor luftmotstand, så wattforbruket går rett i været når man skal øke hastigheten betydelig.
Man kan mao ikke regne ut fra tider i sone 1 på ski vs sykkel og regne om basert på sone 5 på ski. Dette er så trivielt at jeg er overrasket over at jeg i det hele tatt må nevne det. Du kan cruise i 30km/t på landeveien, men mange vil slite med å holde 40km/t over tid på maks effekt. Dette pga luftmotstanden. Doble farten og luftmotstand øker i 2. potens og effektekten som skal til for å overvinne øker i 3. potens. Grunnfarten i sone 1 er derfor helt avgjørende for potensiale for økning i prosentvis hastighet.
Ny finns det ju regler för hvor i trafikken rulleskilöypare får befinna sig och i många fall så tolkar jag det som att de får köra på sykkelveien.
Enligt en massa andra diskussioner på forument så finns det ju nestan inte heller några sykkelveier i norge så ett något sökt exempel.
Mitt svar var til det Simen nevnte ang potensiale for farlige situasjoner pga forskjellige fremkomstmidler. Og ja, det er reelt på vinteren på snødekte veier, og ja, det er reelt på sommeren, både på bilveier og sykkelveier, men vi fordriver ikke skiløperne fra veiene og sykkelveiene om sommeren for det, selv om de skaper farlige situasjoner ved å ta opp ofte hele veibanen, og ikke sjelden begge feltene på sykkelveien. Kom til Oslo og se Lyn ha intervalltreninger på sykkelveien opp fra Ullevål til Tåsen. De benytter begge feltene på sykkelveien, så jobbsyklister i rushen må kjøre i grøfta. Her skulle skiløperne som gående ha benyttet fortauet langs sykkelveien.
Begynner syklistene å skrike og bråke for det? Hva om Rye hadde begynt å kjøre intervaller i full bredde på sykkel i populære skiløyper under ''rushet'' der?
Ok, jag har missat att vi snakkar om sone 1 sykling men takk för fysik lektionen...
Så vad har du för hastighet i sone 1 i en nypreppad skilöypa på en fatbike?
Om jag gör om mina beräkningar så måste du ligga på kanske 28-29 km/h och iallafall en bit över 25 km/h i sone. Rätt imponerande det också. På flatmark ska alltså skillnaden vara ändå större så jag gissar att är en bit över 30 km/h.
Jag trodde inte att det gick lika fort på en fatbike på snö som det gör på landevein men det verkar som att det gör det (och din triviella fysik lektion verkar ju också bygga på det).
Bare for å klargjøre, hvorfor er du mot fatbike i skiløypa? Er det fordi de ødelegger løypa, eller kun fordi det ikke er ski? Min oppfatning av hva du mener etter å ha lest innleggene dine er at det er kun fordi det ikke er ski, men gjerne bekreft eller avkreft.
Jeg er i mot kun fordi de som produserer løypene ikke ønsker sykler der og fordi å "ta seg til rette" mot deres ønske bare skaper negativ oppmerksomhet rundt syklister.
Som jeg har skrevet tidligere; den dagen Skiforeningen/andre løypelag ønsker dem velkommen i løypene så gjør jeg det samme.
Veldig varierende dette. Hadde en hyggelig prat med løypebas her i området i fjor våres. Vi snakket med han på parkeringsplassen før vi la ut på tur, Var bare oppoverbakker i begynnelsen, når han tok oss igjen så ville han gå bak og ved siden av oss en stund for å skravle og se hvordan dette var. Hans holdning var enkelt: det er bra folk bruker løypene og dette (les fatbike) var jo ikke noe problem!
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Om jag gör om mina beräkningar så måste du ligga på kanske 28-29 km/h och iallafall en bit över 25 km/h i sone. Rätt imponerande det också. På flatmark ska alltså skillnaden vara ändå större så jag gissar att är en bit över 30 km/h.
Ikke så langt unna. Her passerer jeg første skiløper i cruise fart 30km/t, passerer andre skiløper i 33km/t og drar så på en del og har 43km/t i det jeg når land i en motbakke og farten synker igjen.
Den originale Contour video filen har GPS fart, så hvis du vil ha den kan jeg sende deg på en USB stick for verifisering på NTNU, men dette begynner kanskje å bli litt off topic. Konlusjonen er vel at forskjellen på ryttere på elitenivå og mosjonister er større enn jeg hadde trodd. Jeg forflytter meg ihvertfall mye kjappere på fatbike på snø enn på ski, og jeg er relativt bra på ski og, med 110+ timer i måneden med langrenn for noen år siden. Ble nr. 4 totalt i Holmenkollmarsjen en gang i tiden.
Bare for å klargjøre, hvorfor er du mot fatbike i skiløypa? Er det fordi de ødelegger løypa, eller kun fordi det ikke er ski? Min oppfatning av hva du mener etter å ha lest innleggene dine er at det er kun fordi det ikke er ski, men gjerne bekreft eller avkreft.
Jeg er i mot kun fordi de som produserer løypene ikke ønsker sykler der og fordi å "ta seg til rette" mot deres ønske bare skaper negativ oppmerksomhet rundt syklister.
Som jeg har skrevet tidligere; den dagen Skiforeningen/andre løypelag ønsker dem velkommen i løypene så gjør jeg det samme.
Veldig varierende dette. Hadde en hyggelig prat med løypebas her i området i fjor våres. Vi snakket med han på parkeringsplassen før vi la ut på tur, Var bare oppoverbakker i begynnelsen, når han tok oss igjen så ville han gå bak og ved siden av oss en stund for å skravle og se hvordan dette var. Hans holdning var enkelt: det er bra folk bruker løypene og dette (les fatbike) var jo ikke noe problem!
Som Espen skriver så finnes det progressive krefter i skimiljøet også, og da er riktig inngangsverdi å bearbeide dem for å på sikt få endret Skiforeningens/løypelagenes offisielle holdninger.
Gratistips til Espen: Få noen av "modernistene" i Skiforeningen til å plukke ut en løype som de mener er av en standard som gjør at den egner seg til allbruksløype, ta ut 5-6 demosykler og inviter dem med på tur. I samme slengen inviterer du med Oslo-politikkens treningsfantast Jan Bøhler og underveis forteller om ditt perspektiv på bruk av marka og folkehelse.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Jag förstår bara inte vad hvor du vill komma med att vissa videor och snakka om hastigheter. Farten beror ju på föret, intensitet, lutning och vind och i de flesta fallen vet ju inte jag om alla dessa.
Jag trodde inte heller ditt utsagn bara handlade om fart i hårda raska löyper men om du håller 30 km/h i timmen i sone på en fatbike under dessa förholden så är det klart raskare än vad jag trott. Det är ju inte så att en fatbike med ryttare är väldigt aerodynamiskt.
Nu får jag bara hoppas att jag möter en fatbike i löypan någon gång så att jag får se fart skillnaden på egen hand.
Jag förstår bara inte vad hvor du vill komma med att vissa videor och snakka om hastigheter. Farten beror ju på föret, intensitet, lutning och vind och i de flesta fallen vet ju inte jag om alla dessa.
Jag trodde inte heller ditt utsagn bara handlade om fart i hårda raska löyper men om du håller 30 km/h i timmen i sone på en fatbike under dessa förholden så är det klart raskare än vad jag trott. Det är ju inte så att en fatbike med ryttare är väldigt aerodynamiskt.
Nu får jag bara hoppas att jag möter en fatbike i löypan någon gång så att jag får se fart skillnaden på egen hand.
Siste utsagnet ditt tyder vel på at hele konflikten er relativt medieskapt
Jeg er mye kjappere i faste løyper og en del kjappere i halvfaste. Skal være overraskende løst tregt før jeg er raskere på ski. Grunnen til diskusjonen og videoene med fart er vel at du stilte spørsmål om det var reelt Er jo en del som har fått det for seg at en fatbike er så ekstremt treg, og det er ikke tilfelle. Selv om frontarealet er stort så gir det store fordekket en slags spoiler effekt som sender luften pent til side og senker turbulens rundt krank, etc. I tillegg ligger eikene helt i skyggen for vinden, så det blir en platehjulseffekt. Jeg veie 65-67kg, og med 4.0 slicks ruller jeg ofte fra landeveissykler. Morsomste var ned mot eplehagen ved Klekken (Hønefoss) i vår. Fyr på Cannondale racer med høyprofilhjul fikk noen titalls meter et stykke ned i bakken fordi jeg spant ut 28/10 ganske fort, men så rullet jeg ham inn og forbi. GPS'en viste 66km/t maks, den er 1hz, så maks farten var nok litt høyere enn det.
Her ruller jeg ned fra Grefsenkollen på Sagene trening:
Dette er Vee Speedster med 32psi. Måler 4.0'' på 80mm felg. Ruller så grassat, spesielt på typisk norsk asfalt at landeveissykkelen for første gang føltes treg på første (og eneste) turen (vanligvis er det som å sette seg på en rakett )
Skulle jo bare mangle at en sykkel slår ski i enklere løyper. Har jo enorm hjelp av mekanikken. I en knallhard konkurranseløype stiller det seg litt annerledes. Uansett snodig å bruke energi på en slik sammenligning. Går forøvrig mye fortere med hundekjøring...
Sjansen er stor for at du får tid til å studere den heldige fatbiker litt lengre enn det som fremkommer av videoene i denne tråden. Hvis du møter meg, er det i alle fall usannsynlig at jeg raser forbi i 30-40 km/t. Det måtte i så fall være på vei ned skjelbreidalen:)
Det er ikke slik at folk flest på fatbike fyker av gårde i spektakulære hastigheter. På de fleste fører, med de fleste ryttere jeg har sett, går det ganske moderat. Men EspenW er ganske sikkert mye bedre til å tune utstyr, og i mye bedre form enn oss andre, og derfor går det mye fortere med han.
Re: Ikke ønsket i skitraséen
[Re: sls]
#192110108/02/201514:27
Skulle jo bare mangle at en sykkel slår ski i enklere løyper. Har jo enorm hjelp av mekanikken.
Om underlaget är stenhårt så borde det vara det men på andra fören är det ju inte oppenbart att det är så. Rullemotstandet på sykkeln är ju den viktiga parametern. Om det är riktigt kuperat så är ju den extra vikten också en nackdel.
Simen: det er et godt poeng ang. Skiforeningen, og verdt å følge opp. For to år siden, da vår første fatbike kom i butikken så kontaktet vi dem, og en av gutta i ledelsen (som er tidligere norgesmester på MTB i masterklassen) fikk låne en demosykkel som han viste til løypebaser, osv. Mottagelsen var god, men han sa at det var enkelte som strittet imot. Samme folk som nå, er jeg redd.
Nå har jo så og si alle norske produsenter og importører begynt å selge fatbikes, så i tillegg til at NCF er på ballen, så er det sikkert mange andre i bransjen, og sportsbransjen generelt og sikkert kommunen som vil ønske å fremme forslag om mer allbruksvennlige løyper. Sportsbransjen er ihvertfall smertelig klar over at det å fortsatt basere mesteparten av vinterinntektene på skirelatert utstyr blir mer og mer risky i tiden fremover.
Og jeg er enig i at sikkerhetsmomentet er tydeligere i alpin/randotilfellet, men også i feitsykkel/langrennstilfellet er det snakk om to brukergrupper som beveger seg i ulike mønstre og derfor utgjør en risiko for hverandre
Hvilket bevegelsesmønster er det du finner hos en tjukksyklist som a) er forskjellig fra det du finner i den store variasjonen langrennsløpere utgjør og b) utgjør en risiko?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Og jeg er enig i at sikkerhetsmomentet er tydeligere i alpin/randotilfellet, men også i feitsykkel/langrennstilfellet er det snakk om to brukergrupper som beveger seg i ulike mønstre og derfor utgjør en risiko for hverandre
Hvilket bevegelsesmønster er det du finner hos en tjukksyklist som a) er forskjellig fra det du finner i den store variasjonen langrennsløpere utgjør og b) utgjør en risiko?
De beveger seg i et område (mellom sporene) der man vanligvis ikke forventer å finne trafikk (med unntak for brede skøytetrasèer). Langrennsløpere som bruker midtfeltet på vei oppover en bakke skal vike dersom løpere på vei nedover trenger dette, det vil en sykkel ha lite mulighet til å gjøre uten å komme i konflikt med sporene. Som Espen har påpekt beveger de seg, særlig i flatt terreng, vesentlig fortere enn langrennsløpere. De vil, særlig i terreng der farten er lav, bevege seg mer fra side til side og mindre forutsigbart enn en langrennsløper som følger sporene gjør. De vil (tror jeg) være avhengig av å bremse mer ned foran svinger enn hva skiløpere må.
Alt dette vil medføre en mulig sikkerhetsrisiko ved å øke faren for sammenstøt mellom brukere av løypa.
Redigert av Torshov-Simen; 08/02/201518:29.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Her passerer jeg første skiløper i cruise fart 30km/t, passerer andre skiløper i 33km/t og drar så på en del og har 43km/t i det jeg når land i en motbakke og farten synker igjen.
Min "cruisefart" er ikke i nærheten av 30 Km/t på terrengsykkel heller. Kanskje på landeveissykkel, men ikke på sti 30Km/t på bortoversti er fort.
Hater å rette på deg, Dan, men en fatbike er overlegen ski og vanlige terrengsykler på så og si alt av forhold. Jeg ruller til Movann på ca 33 minutter på faten, mens det tar 55-1.05 på ski, avhengig av forhold og skøyt/klassisk. På flatmark er forskjellen enda mer dramatisk pga at vi har gir (selv du foreløpig )
Da er du treg på ski og rask på sykkel ;-) Du passerte meg i bra fart i går på Sandermosveien (grus)
Langrennsløpere som bruker midtfeltet på vei oppover en bakke skal vike dersom løpere på vei nedover trenger dette, det vil en sykkel ha lite mulighet til å gjøre uten å komme i konflikt med sporene.
Dette tror jeg er et marginalt problem. I slike bakker er sporet oppover som regel borte pga fiskebein. Skulle bakken være slak nok til at det er spor oppover vil det heller ikke være noe problem å sykle et par cm unna, og da stikker ikke sykkelen mer enn ca en halv meter ut fra sporet (og skiene til skiløperen som kommer nedover kan jo være enda nærmere).
En ting jeg synes burde få mer fokus i denne debatten er at langrennsski er djevelens verk. Jeg var ute og gikk på ski her om dagen, og kom på grunnen til at jeg ikke er så ofte ute og går på ski, nemlig fordi de er livsfarlige. De mangler bremser, de er vanskelig å svinge med, og de stedene de er ment brukt er trange, tett traffikerte og fylt opp av folk med enda dårligere kroppskontroll enn meg selv. Dessuten er det bratt.
Så til de som sier at sykkel er farligere enn ski: HA, HA, HA, HA, HA, osv.
Langrennskjøring kan oppsummeres med en setning: Man sklir ukontrollerbart rundt på noen lange plastbiter uten muligheten til å stoppe, og ber til Gud om at ingen kommer gående i mot rundt svingen.
Om du kaller en mengde fotavtrykk i stor bredde gjennom ei myr for "sti"
Ja, varför skulle jag inte göra det? Det där är väl stien opp till storheia och det är väl en gammal och mycket brukt sti också innen den senaste kloppingen.
Langrennskjøring kan oppsummeres med en setning: Man sklir ukontrollerbart rundt på noen lange plastbiter uten muligheten til å stoppe, og ber til Gud om at ingen kommer gående i mot rundt svingen.
Det er en litt annen kultur ja...
Turistforeningens løypevett: 4. Den som kjører ned har forkjørsrett, den som kommer oppover må vike og gi god plass til de som kommer ned. 5. Den som kommer nedover en bakke må varsle, for eksempel ved å rope "Løype"!
vs
NOTS' stivettregler: 3. Begrens farten slik at du ikke er til fare eller ulempe for andre, særlig langs veier og stier som innbyr til høy hastighet, eller i uoversiktlige partier. 10. Dersom to syklister møtes i en bakke, har den som sykler oppover forkjørsrett.
En ting jeg synes burde få mer fokus i denne debatten er at langrennsski er djevelens verk. Jeg var ute og gikk på ski her om dagen, og kom på grunnen til at jeg ikke er så ofte ute og går på ski, nemlig fordi de er livsfarlige. De mangler bremser, de er vanskelig å svinge med, og de stedene de er ment brukt er trange, tett traffikerte og fylt opp av folk med enda dårligere kroppskontroll enn meg selv. Dessuten er det bratt.
Så til de som sier at sykkel er farligere enn ski: HA, HA, HA, HA, HA, osv.
Jeg stusser litt over hvorfor det ikke brukes hjelm når en går på langrennski. Bakken, treet osv er vel like hardt om man går på ski eller sykler.